Stine85

DIY stofroser

27 indlæg i dette emne

Hej Alle sammen

Jeg vil da lige dele mit nyeste DIY-projekt med jer.

Jeg har forsøgt mig med selv at lave stofroser.

Min plan er at jeg selv vil lave mit stømpebånde med nogle blonder og så et par af de her fine stofroser på. Men de kan også bruges på fx en hårbøjle, sættes på skoene eller til at pifte en trøje/kjole op. Mulighederne er uendelige!

Nå men det er faktisk meget nemmere end jeg lige havde regnet med, so here we go:

Du skal bruge:

Stofrester i den farve du ønsker din/dine roser i

Et stykke pap

en saks

en nål

tråd i nogenlunde samme farve som stofet

kidt til at tegne på stoffet med (ved ikke hvad det smarte navn for sådan en er...)

post-52936-0-18972700-1319627118.jpg

step1.

Klip 2 forskellige størrelse "blade" ud i pappet, i den størrelse du ønsker din rose skal være i. Det en blad skal være en anelse mindre end det andet.

post-52936-0-44772100-1319627188.jpg

Step 2.

Tegn blade op på stoffet. Man kan bruge 6-8 blade i alt (altså 3 store og 3 små hvis man laver den med 6), alt efter hvor kompakt man vil have sin rose (jeg har i min brugt 6).

post-52936-0-21718000-1319627332.jpg

Redigeret af Stine85
2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Step 3.

Klip bladene ud.

post-52936-0-41486900-1319627506.jpg

Step 4.

Træd nålen med tråden og bind en knude i enden.

Saml dem på midten og ri stille og roligt lang kanten, et blad efter et.

Start med de små "blade".

Når alle bladene er på samler man dem lidt og binder så en knude på tråden, så de ikke flytter på sig.

Klippe IKKE tråden over!

post-52936-0-16364100-1319627661.jpg

post-52936-0-19164500-1319627750.jpg

Redigeret af Stine85
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Step 4.

Rul rosen sammen. Begynd med de mindste blade.

post-52936-0-39160400-1319627929.jpg

Det er her vigtigt at man ruller den så bunden er plan/lige. Ellers vil rosen ikke blive så pæn til sidst

post-52936-0-27574800-1319628031.jpg

Step 5.

Til sidst syr man igennem bundet på rosen, med tråden fra før, så den ikke går op. Hvis man ikke er helt tilfreds med hvordan bladene sidder kan man prøve at hive dem lidt på plads inden man syr den.

post-52936-0-34685900-1319628152.jpg

Hvis man ønsker det, kan man til sidst lime et lille stykke rundt stof i bunden så den er nemmere at sætte på hvor man nu vil ha den.

Og Selvfølgelig lige et billede af den færdige rose til sidst..... TA TAAAAA....

post-52936-0-41930000-1319628280.jpg

Det her er mit første forsøg og jeg er sikker på at de kun bliver finere med lidt mere øvelse.

Redigeret af Stine85
2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Den er virkelig flot!! Rigtig godt lavet. Er det lidt tykkere stof?

Tak taaakkk :biggrin:

Nej det faktisk bare helt almindeligt bomulsstof.

Men kan sikkert brug alt muligt forskelligt. Har lidt overvejet noget satin måske. Og så sammen med noget lidt "groft" stof Som en kontrast.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er en total idiot til at sy, men det er da lige lykkedes mig at lave sådan en her - godt nok ikke ligeså flot som din, men med øvelse tror jeg de bliver gode :) Kaster mig ihvertfald ud i nogle flere - det er en god overspringshandling!

Hvor er du sej!!!

Og nej det er slet ikke så svært vel?!

Det man skal passe mest på med er hvordan man få placeret de blade. det er når man binder knuden på snoren det kan gå galt.

Jeg fik lavet en hvor alle bladene sad på 2 sider overofr hinanden. Det var lidt uheldig!

Men tillykke med succes oplevelsen! :balloons:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Neeeej hvor fint!! Lige præcis sådan noget jeg skal bruge! Har nemlig tænkt og tænkt og ved præcis hvordan jeg vil have min stofrose, og kan nu lave den selv takket være dig!

TAK TAK TAK!

ÆLSGER DIY! :)

Jamen velbekommen!! :lol:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Stine

Tak for tips. I step 5 er jeg nysgerring på nålen. Fordi jeg synes det er supersvært at sy igennem alle lagene med min lille nål og min nu - ømme fingre. Så nogen tips til at step 5 bliver en succes?

Ja den er lidt svær lige der.

hmmm nu er det jo lidt tid siden jeg lavede den, men mener jeg brugte en ret tynd og lang nål.

Og da jeg skulle stikke den igennem alle lagene "stillede" jeg nålen på bordet med den spidse ende opad og trykkede så rosen ned.

Giver det mening...? :huh::biggrin:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

åh jo der har jeg også været. Nålehovedet(?) sad fast til sidst og så var jeg lige vidt. Så prøvede jeg at sy et lag/blad på af gangen. Men endte alligevel med at "presse" nålen igennem tilsidst. Men jeg ville nu gerne have det til at lykkes, fordi jeg på nettet har fundet en "templet" til at lave dalia og peony - fabric flowers. Martha Stewart - hvis andre vil forsøge

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

åh jo der har jeg også været. Nålehovedet(?) sad fast til sidst og så var jeg lige vidt. Så prøvede jeg at sy et lag/blad på af gangen. Men endte alligevel med at "presse" nålen igennem tilsidst. Men jeg ville nu gerne have det til at lykkes, fordi jeg på nettet har fundet en "templet" til at lave dalia og peony - fabric flowers. Martha Stewart - hvis andre vil forsøge

hmmm altså så stort et problem var det godt nok ikke for mig... :unsure:

Måske dit stof er tykkere en det jeg brugte...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mega flot!!

må jeg spørge hvad i bruger dem til? Dekoration til bordet eller ?? :)

Vi skal ikke bruge dem :)

Det var bare lidt for at prøve jeg lavede dem.

Men jo de kunne sagten være på borden. Eller man kan sætte en klips bagpå og bruge dem som skoklips eller som hår dut :)

Mange muligheder...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer