0Tine0

Selvbestemmelse over tidspunkt for vielse på Rådhus? :'(

19 indlæg i dette emne

Har lige snuset lidt rundt i nogle debatter herinde, og faldt tilfældig over nogle indlæg, der sagde at man ikke selv kan vælge tidspunktet for vielsen på rådhuset?!

Jeg er grædefærdig!

Jeg har hele tiden gået ud fra at vi skal giftes d. 10. marts 2012 kl. 11.30, da man kan blive viet mellem 10-12...

Nu har jeg læst herinde, at man enten bliver tildelt en tid, eller at man kommer til i den rækkefølge man har booket dagen... Jeg vil ikke til kl. 10!

Jeg skal have sat hår inden, og vi kan først holde receptionen efter kl. 12.

Hvorfor skulle planlægningen af et rådhusbryllup ikke være ligeså vigtig som et kirkebryllup?! Bare fordi jeg ikke er troende, går jeg sq stadig op i min fest.

Nå, men på vores kommunes hjemmeside står der:

Vielse på vores Rådhus foregår i byrådssalen i følgende tidsrum:

  • Mandag - onsdag kl. 8.30 - 15.00
  • Torsdag kl. 8.30 - 16.30
  • Fredag kl. 8.30 - 13.30
  • Lørdag kl. 10.00 - 12.00

Tidspunktet for vielsen kan aftales, når I afleverer "Ægteskabserklæringen" på Borgmesterkontoret.

Vielsen foretages af en giftefoged, og skal overværes af to vidner. På hverdage kan vi stille vidner til rådighed, men på lørdage skal I selv medbringe vidner.

Alle jer der er blevet gift på rådhuset - har I ikke selv fået lov at vælge tid? :boohoo:

Redigeret af 0Tine0
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det varierer sikkert fra rådhus til rådhus. Jeg vil foreslå at ringe til dem i morgen. Normalt er de super søde og imødekommende. Og mon ikke de kan finde tid til dig 11.30 - Marts er jo ikke den største bryllupsmåned :)

Held og lykke med det :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg aner ikke noget om det - MEN - kunne forestille mig at det kommer an på om man har valgt en populær dato.. :)

Hvis der er mange der vil til på en bestemt dato (Fx. 11.11.11 osv..) så er det måske først til mølle og så bliver man tildelt en tid..

Men nu er jeres dato vel ikke ligefrem en "populær" dato - så mon ikke i selv har indflydelse på hvornår i vil giftes? :)

Men der er masser af zillaer der er blevet borgerligt viet herinde - kom friiiiiit frem....

*hopper i tråden for at ryste zillaerne frem*

SmileyTrampoline.gif

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har nemlig også hele tiden bare tænkt, at det intet problem ville være at få den tid vi ville, det er slet ikke en typisk bryllupsdag, og jeg går der ned første dag det er muligt at bestille, netop for at få den sene tid...

Havde ikke skænket det en tanke, at borgmesteren hellere vil hjem og klippe hæk kl 10, end passe hans arbejde, og vie mig med, øøh nej i, min flotte kjole kl 11.30!!!!!!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har selv lidt af et tidsissue og har tidligere oprettet en tråd om emnet. Tror konklusionen blev, at nogle kommuner tildeler tider (uden medindflydelse), men at de i stigende grad er blevet mere fleksible, og at det handler om at tage fat i dem og høre, hvad deres holdning er, for der er forskel....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi blev borgerlig viet i vores have, vi skrev til kommunen at vi ønskede og blive viet kl. 14 og det var ikke noget problem :)

Ring ned på kommunen og snak med dem, forklar dem at i skal holde reception kl.12

Nå ja, mon ikke de reagerer lidt på at man allerede har planlagt det.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi ville først ha været på rådhus, sådan et "igen ved vi er her" vielse. Men på Aalbrogrådhus ville vi blive tildelt en tid,uden vi selv havde indflydelse for hvornår. Vielserne starter kl. 11 også kommer man ellers i rækkefølge som et samle bånd. Ved ikke hvorfor det er sådan, synes sgu det er noget usmageligt. Hvis man er i god tid kan jeg virkelig ikke se problemet i at man som brudepar mere el. mindre selv kan få lov at bestemmme hvornår man bliver viet.

Håber I får jeres ønske tidspunkt :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har så update nu :)

Har været på rådhuset og hente papirerne i dag, og spurgte til deres regler. De er meget søde der nede, og vores rådhus er ikke så slemme - hvis jeg er den første der bestiller tid, får jeg lov at vælge - de har 4 tider om lørdagen, og når jeg vælger 11.30, så skal den næste så tage klokken 11 - når den første er valgt, kan man ikke springe rundt i timerne.

Håber virkelig, og er også sikker på, at vi får den tid vi vil have, men jeg står i hvertfald der nede med papirne 10 min før de åbner, den første dag hvor det er muligt at bestille tid :lol:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På københavns kommunes hjemmeside står der, at de starter vielserne kl.10 om lørdagen, og de vier max 20 par, og jeg har hørt at det kun tager ganske få minutter, så der er ikke meget, der tyder på, at vi kan få en sen tid (vi holder først reception fra kl.15) med mindre, vi får overtalt en til at komme ud ved feststedet og vie os der....Men jeg har skrevet og spurgt, for det kan da godt være, at det er formuleret mere skarpt end det bliver praktiseret....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

På københavns kommunes hjemmeside står der, at de starter vielserne kl.10 om lørdagen, og de vier max 20 par, og jeg har hørt at det kun tager ganske få minutter, så der er ikke meget, der tyder på, at vi kan få en sen tid (vi holder først reception fra kl.15) med mindre, vi får overtalt en til at komme ud ved feststedet og vie os der....Men jeg har skrevet og spurgt, for det kan da godt være, at det er formuleret mere skarpt end det bliver praktiseret....

er helt overrasket over at praksis kan være så forskellig, men sådan er det jo self på alle områder i kommuner :blink: Hvornår ville I gerne have været viet hvis I helt selv bestemte?

Og hvis det er slemt nok, ja så kan I måske få en ud af huset... hvis man betaler for det, kan alt jo pluseligt lade sig gøre :shooter:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal først holde reception kl.15, så jeg havde forestillet mig kl.14, hvis det var på rådhuset eller kl.14:30, hvis det blev på feststedet. Ja, det er sgu utroligt, at der er så begrænsede muligheder i landets største by, men jeg tror, vi satser på at få en ud (kræver bare at de gider i deres ferie). Skal jo gerne kunne nå at blive lækker OG få lokalet klar (vi ordner alt selv)...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det handler nok om at mange kommuner stadig lever i den opfattelse at dem der bliver gift på rådhuset kun gør det af fornuftmæssige hensyn og ikke tænker over at der faktisk er nogle (mange) som gør det - som et alternativ til den kirkelige vielse - men iøvrigt ønsker at holde en vielse og en bryllupsfest på helt samme måde som dem der blier viet i kirken. Jeg har før hørt om at det kunne være problematisk at få et bestemt tidspunkt. Det oplever man jo også i kirkerne men jeg har aldrig hørt om at man ikke kan få fastlagt et tidspunkt og "at de bare beder folk om at stille sig op i en kø og vente til det bliver deres tur" hvad der jo reelt set er tale om. Det er ikke holdbart.

Til gengæld er min oplevelse også at politikerne i København er nogle af dem som er mest tilbøjelige til at tage ud og vie folk i deres ferier så det er da bare at klø på.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo det har vi. Har allerede booket 9/5 2012 kl 14 :)

der er endda lang tid til... på vores kan vi føst booke tid 4 måneder før, for at prøvelsesattesten ikke må blive for gammel... overvejer helt, om de måske har fået rodet nogle regler sammen der? For man burde da kunne booke tid alligevel?! Altså, hvor mange blir ikke godkendt, ikke mange, tænker jeg..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer