Sign in to follow this  
Followers 0
sommer2012

Invitere gæster til at komme efter maden?

28 posts in this topic

Hmmm, jeg må indrømme, at jeg ikke rigtigt ved, hvad jeg skal synes, men der er en tanke, der bliver ved med at vende tilbage omkring vores bryllup. Kunne man være bekendt at sige til nogle af receptionsgæsterne, at vi godt kunne tænke os, at de kom og var en del af festen efter middagen?

Vi inviterer kun få venner med til festen, da vi dels er nødt til at tage hensyn til pladsen i lokalet, og da vi også prøver at holde udgifterne nede. Dog er der flere, som vi er ret sikre på, kunne være enormt festlige at have med efter middagen til at sætte gang i dansegulvet.

Ville det virke fuldstændigt tåbeligt at få besked på, at man var inviteret til reception, og at man også er velkommen efter middagen (fra 22:30 vi jeg tro), eller ville I tage det for det, det er tænkt som - nemlig en tilkendegivelse af, at det kunne være fedt at have dem med til selve "festdelen" af festen? Man kunne jo evt. sige, at de kan fravælge receptionen og komme om aftenen i stedet for, hvis det andet bliver for besværligt for dem?

Er det helt ude i skoven at gøre de her overvejelser, eller kunne det være en god idé? Ville det være akavet at komme, når festen er godt i gang, eller ville det mon være et frisk pust?

0

Annonce ♥

Hej med dig....

Du skal selvfølgelig fuldstændig selv bestemme hvad du gør, men jeg synes det er en lidt mærkelig ide. Jeg har hørt om det før, men jeg tror ikke det bliver praktiseret særlig ofte.

Jeg ville selv synes det var mærkeligt at være med til en fest, hvor der lige pludselig kom 7 nye gæster ind ad døren. Måske er jeg lidt sart, jeg ved det ikke. Umiddelbart tror jeg godt det kunne give et slags "opbrud" blandt de lidt ældre gæster, der måske ville tænke: Åh nej, nu starter den vilde abefest!

Men når det er sagt, så tror jeg faktisk det kommer til at tage lang tid før stemningen kommer helt op i gear med nye gæster. De har jo slet ikke fået de festlige indslag med, eller alkohol for den sags skyld:-)

For at gøre en lang historie kort, så tror jeg du skal passe på med at overvurdere hvor festlige de nye gæster kommer til at være. De er jo slet ikke varmet ordentligt op (hvis man kan sige det) :wink:

0

Du skal selvfølgelig gøre som du selv synes.

Men personligt hvis det var mig der var inviteret til reception og fest sent på aftenen ville jeg blive ret fornærmet.. At man ikke er velkommen til maden, og det hyggelige samvær med gæsterne - men "kun" er velkommen til reception og til at sætte gang i festen. Altså det ville jeg slet ikke bryde mig om.

Men det er jo mig personligt, jeg ved jo ikke hvordan dine gæster er :)

0

Jeg må nok hoppe med på vognen her .... jeg ville heller ikke bryde mig om at komme senere, hvis det var mig. Personligt ville det være sådan lidt: Kom til receptionen og så bagefter .... I er ikke vigtige nok til at vi har gidet ofre penge på jer ift at blive der under maden. Ved godt, at det er at sætte den på spidsen, men sådan vil den blive opfattet, lige meget hvor meget du end forklarer, at der ikke er plads i lokalet. Men i øvrigt ... dunno self hvordan natmaden foregår, men der vil I jo få samme problem igen med pladsmangel ?

Altså jeg ville sige nej tak - og muligvis nok til at komme til begge dele faktisk .... fordi jeg ville føle, at man på en el anden måde var ligeglad med mig.... dunno om det overhovedet gir mening, det jeg skriver, hehe.

Når det er sagt dog .... så I England .... der fejrer man faktisk bryllup på en lidt anden måde, end man gør herhjemme. Der inviterer man de sædvanlige folk der skal med til festen .... dem inviterer man umiddelbart med i kirke og så tager man hjem og spiser om eftermiddagen (hvor vi normalt ville holde reception her i DK). Når middagen så er overstået, så holder man receptionen med små canapeer og pindemadder og masser af drikkevarer og så inviterer man lige 50-100 mennesker oveni der..... men det er så den omvendte verden ift. herhjemme .... og der møder man kun ind een gang også.

Hvad havde du tænkt dig ? At de kom og spise pindemadder til receptionen - gik ned på pizzariaet og fik aftensmaden og satte sig ned på den lokale pub indtil kl slog 23 og de måtte komme retur ? :) Eller at de tog fra receptionen og pindemadderne, hjem for at se tema-lørdag på DR2 og så kom kl 23, når der var fri adgang ? :) hehe.

0

Annonce ♥

Det kommer helt og aldeles an på hvordan dine venner opfatter tingene. Jeg ville slet ikke opfatte det negativt hvis jeg blev inviteret til efter middagen, men jeg tror der er mange der ville opfatte det som et halvhjertet forsøg på at gøre op med at I ikke 'var interesserede nok' i at have dem med. Men du kender dem, så hvis du mener de ville synes det var fedt at komme og dele en del af dagen med jer så synes jeg du skal gøre det! :)

0

Som Maria har sagt gøre de det lidt omvendt i Stor Britannien. Vi bruger denne tradition og vores dag ser sådan ud:

Kirke - velkomstdrinks - middagen - (og så om aften) skæring af kagen til desserten - fest. Det kunne godt være at da vi holder ikke reception, vil vi invitere nogle gæster kun den den aften del af brylluppet.

Jeg synes også at det er lidt mærkeligt hvis man inviterer nogen til brylluppet, sender dem hjem, og så skal de kommer tilbage senere. Men jeg synes ikke at dine gæster vil brokke sig over det hvis du forklarer at du vil gerne beholde den første del af dagen til dine nærmeste familie/venner, men vil meget gerne fejre jeres bryllup med dem også og invitere dem kun til aften del.

Edited by irskdansk
0

Kunne du evt. tage en snakke med folk? Læg den ud som det er:" Vi vil super gerne have jer med til brylluppet, men vi er nødt til at holde udgifterne nede og det gør vi ved at invitere kun de nærmeste til spisning. Ville I synes det var træls hvis I først kom efter maden?" Eller noget i den stil....

0

Jeg er nok lidt enig med de øvrige, selvom jeg måske - set i lyset af at vi måske skal spille til festen hvis du får overtalt din kæreste, burde sige at festglade folk altid bør være velkomne :rolleyes: Men et bryllupsselskab er ofte et lille sluttet selskab. De oplever nogle ting sammen, i form af middagen, indslagene (og naturligvis den røde tråd man prøver at lave i musikken). Det giver en form for et fællesskab og der kan det måske virke lidt akavet at der lige pludselig tropper et større antal personer op. Taler vi derimod om 3-4 personer er det noget andet. Det samme hvis de måske først kommer ved 1-2 tiden.

Jeg har set det praktiseret før men der har det typisk været noget med middag for den allernærmeste familie/vennekreds et andet sted hvorefter der har været egentlig fest på den nye lokation.

0

Annonce ♥

Hold da op, I er godt nok mere negativt indstillet overfor tanken, end jeg umiddelbart havde forventet. Altså, jeg er helt med på, at det kan virke fjollet at komme både til reception, men jeg kan bare forestille mig, at der var nogle af vennerne, der ville synes, det var sjovere at deltage i dansefesten end receptionen, så det var egentlig lidt ud fra den tanke, at jeg begyndte at spekulere....På den ene side, ville jeg synes, det kunne være hyggeligt (både selv eller hvis jeg var gæsten), men jeg kan også godt se, at det potentielt kan virke som et clash hvis nogle (måske 5-6 stykker), der ikke har været med under middagen møder op.

Og så overvejede jeg lidt signalværdien. Der fokuserer I ret meget på den negative signalværdi, som jeg da også godt kan se, men jeg mener også, at der kan ligge en positiv anerkendelse i at sige. Sorry, under middagsshow'et, der er der ikke plads til alle, men vi synes stadigvæk, det kunne være fedt, hvis du ville feste med os, hvis du er frisk. Det var derfor jeg sendte en "prøveballon" op her....men hvis I er nogenlunde repræsentative, så kan jeg godt se på det hele, at det ikke vil falde i god jord :wink: Som sagt var jeg også meget i tvivl, men jeg er også bare lidt træt af, at man i dén grad sætter folk i bås om de er receptions-eller middagsgæster og overvejede, om man kunne opfinde en mellemkategori, men det er nok ikke sagen så...

Edited by sommer2012
0

Så negative er folk vel heller ikke. Selv fokuserer jeg ikke så meget på hvordan det vil blive opfattet hos vennerne som ikke "må" komme med til middagen for det opfatter jeg måske ikke som det største problem. Det er vel ok at erkende at man nok er en god ven men man tilhører jo ikke nærmeste familie og måske heller ikke tætteste vennekreds. Jeg ser mere på selskabet som helhed. De andre lægger mere op til at tale med vennerne om det og det vil formentlig have det helt fint med.

0

Jeg er udelukkende positiv, for sådan gør vi ... :)

Vi startede med kun at skulle vies på rådhuset, og så spise med de nærmeste på en restaurant, men der er bare så mange vi gerne vil se alligevel, så vores begrænsede økonomi skal ikke ødelægge det for os...

Min kæreste har mor+stedfar, far+stedmor og 4 søskende+deres kærester, hvor imod jeg kun har mor+far+søster, så jeg har mine tætteste veninder med til middagen, som en del af den nærste kreds. I alt er vi så 22 allerede! Vi holder vores bryllupsmiddag os 22 mennesker, og efter kl 20 kommer vores seje venner, kolleger, fætre/kusiner og klassekammerater, og hjælper os med at drikke varerne fra Tyskland :) så vi ender på 50 til festen, og ved ikke hvad det er for nogle venner folk her inde har, men vores vil i hvertfald gerne fejre dagen med os, OM AFTENEN :kiss:

0

Blir egentligt lidt træt af hele tiden at høre om, at det er så vigtigt, at det er jeeeres fest, og I skal gøre som Iiiii har lyst til, og når man så gør det, så bliver gæsterne fornærmede (y):shooter:

0

Annonce ♥

Jeg er ikke sikker på jeg ville have gjort det på den måde, men det er nok måske egentlig mest fordi vi ikke har så forfærdelig mange nære fælles venner som vi ville ønske at se til en fest.. :)

Hvis jeg fik en indbydelse som lød på "globryllup incl. reception" og "bryllupsfest kl.22.30" - så ville jeg tænke at det lød fedt og jeg ville ikke føle mig andenrangs eller lignende... :) Man ved som oftest godt selv om man er tæt nok på parret til at blive regnet med i "nærmeste familie" eller ej - så kan ikke se hvorfor man skulle føle sig fornærmet - medmindre man selvfølgelig ikke er klar over man ikke er "nærmeste familie" :) Og så synes jeg da sagtens man i indbydelsen kan skrive noget ala "Vi vil rigtig gerne se så mange som muligt, og har derfor valgt at holde et brag af en fest om aftenen frem for at bruge alle pengene på middagen, som kun bliver for den allernærmeste familie" :)

0

Jeg er udelukkende positiv, for sådan gør vi ... :)

Vi holder vores bryllupsmiddag os 22 mennesker, og efter kl 20 kommer vores seje venner, kolleger, fætre/kusiner og klassekammerater, og hjælper os med at drikke varerne fra Tyskland :) så vi ender på 50 til festen, og ved ikke hvad det er for nogle venner folk her inde har, men vores vil i hvertfald gerne fejre dagen med os, OM AFTENEN :kiss:

Det lyder FEDT :) Men er nok også mere gennemført end det, jeg havde overvejet. Vi er så mange til middag, at det nok det ikke ville blive ret mange ekstra, der kom, hvis det var....det udsprang bare af tanken om, som du siger, at det sjove er om aftenen.....men jeg tror, jeg satser på, at receptionen skal være sjov og uformel i stedet, nok...

Blir egentligt lidt træt af hele tiden at høre om, at det er så vigtigt, at det er jeeeres fest, og I skal gøre som Iiiii har lyst til, og når man så gør det, så bliver gæsterne fornærmede (y):shooter:

Jeg er SÅ enig :)

Jeg er ikke sikker på jeg ville have gjort det på den måde, men det er nok måske egentlig mest fordi vi ikke har så forfærdelig mange nære fælles venner som vi ville ønske at se til en fest.. :)

Hvis jeg fik en indbydelse som lød på "globryllup incl. reception" og "bryllupsfest kl.22.30" - så ville jeg tænke at det lød fedt og jeg ville ikke føle mig andenrangs eller lignende... :) Man ved som oftest godt selv om man er tæt nok på parret til at blive regnet med i "nærmeste familie" eller ej - så kan ikke se hvorfor man skulle føle sig fornærmet - medmindre man selvfølgelig ikke er klar over man ikke er "nærmeste familie" :) Og så synes jeg da sagtens man i indbydelsen kan skrive noget ala "Vi vil rigtig gerne se så mange som muligt, og har derfor valgt at holde et brag af en fest om aftenen frem for at bruge alle pengene på middagen, som kun bliver for den allernærmeste familie" :)

Det var nemlig noget i den stil, jeg havde forestillet mig, men vi er jo alligevel også en del til middagen (omkring 50). Hmmm. Jeg tænker stadigvæk lidt, men jeg tror lidt, at jeg erklærer overvejelserne for lukket ned nu :wink:

0

Søde sommer..

Kan godt forstå din positive vinkel i det, og synes tanken er sød.

Jeg ved også som gæst om jeg tilhører den nære vennekreds eller ej, men jeg tænker også rent praktisk: altså hvor skal man være mellem 18-22.30? Og man er jo nok klædt pænt på, så det ville måske virke irriterende at skulle hjem og sidde i sofaen (party-killer :) ) indtil man skulle afsted igen. Og hvad med transporten? Altså hvis gæsterne bor langt fra jer?

Men forstår din gode hensigt, men jeg ved ikke om den ville fungere, hvis der i forvejen er mange til spisning, og at der kun kommer få nye?

0

Annonce ♥

Altså hvis det "kun" var fx 5-10 mennesker det drejede sig om så tror jeg hellere jeg ville finde de 5000kr i budgettet (eller hvor meget det nu blev) og så invitere dem med hele dagen/aftenen :) Jeg tænkte mere i at man måske kun havde 30 med til middagen og så inviterede ligeså mange til om aftenen..

0

men jeg tænker også rent praktisk: altså hvor skal man være mellem 18-22.30? Og man er jo nok klædt pænt på, så det ville måske virke irriterende at skulle hjem og sidde i sofaen (party-killer :) ) indtil man skulle afsted igen. Og hvad med transporten? Altså hvis gæsterne bor langt fra jer?

Man kunne måske have en ide om at dem der kommer senere er en vennekreds hvor de fleste kender hinanden, kommer fra samme kanter og måske ville benytte lejligheden til at gå ud sammen og spise og "hælde lidt indenbords" inden. Det gør det ikke uproblematisk for hvad ville det store samtaleevne være ?

Når det ikke er ret mange som skulle komme efterfølgende så kunne I også være lidt "frække". Det er ekstremt sjældent at samtlige der bliver inviteret kan komme. Særligt ikke når vi taler om juli/august der jo er traditionelle feriemåneder. Der kunne man måske godt have en "forventning" om at der ihvertfald kommer 3-4 afbud og indkalkulere det.

0

Søde sommer..

Kan godt forstå din positive vinkel i det, og synes tanken er sød.

Jeg ved også som gæst om jeg tilhører den nære vennekreds eller ej, men jeg tænker også rent praktisk: altså hvor skal man være mellem 18-22.30? Og man er jo nok klædt pænt på, så det ville måske virke irriterende at skulle hjem og sidde i sofaen (party-killer :) ) indtil man skulle afsted igen. Og hvad med transporten? Altså hvis gæsterne bor langt fra jer?

Men forstår din gode hensigt, men jeg ved ikke om den ville fungere, hvis der i forvejen er mange til spisning, og at der kun kommer få nye?

Der er tale om nogle gæster, der kender hinanden (og også kender nogle af middagsgæsterne), og de ville sandsynligvis spise mad sammen og hygge inden festen hos en af dem, der bor lige i nærheden af feststedet....men altså, jeg tror, det bliver lagt på hylden. Gider ikke skulle rode mig ud i eventuelle misforståelser, så det bliver nok lagt på hylden...de må nøjes med reception, og det skal nok blive en festlig en af slagsen :cheerleader3:

0

men jeg tænker også rent praktisk: altså hvor skal man være mellem 18-22.30? Og man er jo nok klædt pænt på, så det ville måske virke irriterende at skulle hjem og sidde i sofaen (party-killer :) ) indtil man skulle afsted igen. Og hvad med transporten? Altså hvis gæsterne bor langt fra jer?

Man kunne måske have en ide om at dem der kommer senere er en vennekreds hvor de fleste kender hinanden, kommer fra samme kanter og måske ville benytte lejligheden til at gå ud sammen og spise og "hælde lidt indenbords" inden. Det gør det ikke uproblematisk for hvad ville det store samtaleevne være ?

Når det ikke er ret mange som skulle komme efterfølgende så kunne I også være lidt "frække". Det er ekstremt sjældent at samtlige der bliver inviteret kan komme. Særligt ikke når vi taler om juli/august der jo er traditionelle feriemåneder. Der kunne man måske godt have en "forventning" om at der ihvertfald kommer 3-4 afbud og indkalkulere det.

Det var lige præcis det, jeg havde forestilet mig - altså at de ville varme op sammen i nærheden. Jeg har også overvejet at kalkulere med afbud...har på den anden side allerede sneget lidt ekstra gæster ind :fløjt: så jeg må nok hellere konferere med hr. mand ...

0

Annonce ♥

Vi står lidt i samme situation. Vi har allerede en gæsteliste som har sneget sig op på 64 mennesker, men egentlig er der mange flere vi gerne ville have med til vores bryllup.

Vi har valgt vores nærmeste venner til brylluppet. Og har talt om hvad vi så gør med kollegaer, bekendte og andre. :blink: Vi er kommet frem til: At inviterer alle dem som vi ikke har med til brylluppet til en "efter bryllupsfest". Altså en fest med bryllupskage, snacks og masser af drikkevarer. Vi har i den forbindelse fået lejet et forsamlingshus. :rolleyes:

Tænker at det godt kan betale sig økonomisk..... i forhold til reception på selve dagen (som jeg egentlig helst vil undgå) og så får vi forhåbentlig en fed fest ud af det. :thumbsupsmileyanim:

0

Den tanke havde jeg også da jeg så det men så er det stadigvæk to dage og vennefesten bliver måske knap så meget en bryllupsfest hvor ønsket måske er at kunne danse brudevals m.v. også i vennernes selskab. Og skal vi så spille 2 dage :unsure: Jeg fik lige en henkastet bemærkning om et brylup den 21/7 næste år som var gået ind men skal selvfølgelig ikke kunne sige om det er dette.

0

Den tanke havde jeg også da jeg så det men så er det stadigvæk to dage og vennefesten bliver måske knap så meget en bryllupsfest hvor ønsket måske er at kunne danse brudevals m.v. også i vennernes selskab. Og skal vi så spille 2 dage :unsure: Jeg fik lige en henkastet bemærkning om et brylup den 21/7 næste år som var gået ind men skal selvfølgelig ikke kunne sige om det er dette.

Hej Bent.

Ja, det er mig/os :biggrin: . Præsenterede kæresten for tilbudene i går og fik besked på, at det måtte jeg selv bestemme, når det var mig, det betød noget for, så jeg sendte lige en besked til de andre om, at vi havde valgt en anden og så til jer om, at vi gerne vil tage imod tilbuddet :cheerleader3: Jeg mangler dog stadigvæk at overbevise kæresten om, at det ikke kun vil være mig, der vil synes, det er fedt, men om ikke andet, så har han forhåbentlig fået øjnene op for det efter brylluppet.... :wink:

0