Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Dream

Barnedåb og surprisebryllup ?

12 posts in this topic

Hej alle I skønne mennesker :)

Vi venter vores første barn, og overvejer meget at blive gift til barnedåben - som en surprise, som INGEN får noget at vide om, da vi virkelig ønsker os en hyggelig barnedåbsstemning, og ikke det helt store bryllup.

Hvad synes I ? Og er der nogen der har erfaring med barnedåb og bryllup sammen ?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig :D

0

Annonce ♥

Hej Dream

jeg har ikke prøvet det, men min svigerinde og bror gjorder det til deres barnedåb. Det var en dejlig overraskelse for os alle, svigermødrene kneb en tåre.

Der var ingen der vidste noget, kun præsten - for det skal arrangeres, for hvis der er flere børn, der bliver døbt samme dag, så skal de jo passes ind i gudtjenesten.

Men gå videre med det, det bliver godt for jer.

0

Jeg har været ude til kombinerede bryllupsfester og barnedåbe mange gange. Det er klart at der har været mest fokus på brylluppet ihvertfald når vi er ovre i den fase hvor jeg er på, dvs. middagen og efterfølgende. Havde fokus været på barnedåben havde vi jo formentlig heller ikke været der :) Surprisefester har jeg også prøvet flere gange. Ikke umiddelbart i forbindelse med barnedåb men muligheden er jo oplagt. Dog skal man være opmærksom på at barnedåbe ofte slutter forholdsvist tidligt efter en brunch o.l. og at der derfor kan være folk som har planlagt ud fra det. Du giver så måske selv svaret ved at sige at I ønsker jer en hyggelig barnedåb og ikke så meget bryllup.Så det er måske netop hvad I ønsker.

0

Først vil jeg lige pointere, at jeg aldrig har været til et kombineret barnedåb og surprisebryllup, så jeg ved reelt ikke hvad jeg vil synes om det, hvis jeg stod som gæst. Min umiddelbare tanke er, at jeg som gæst ville føle mig lidt snydt. Som i snydt for den forventning og glæde det også er som gæst at gøre sig klar til et bryllup. Finde tøj, gave, underholdning mv.

Bryllup er for mig, noget der sker så sjældent, at jeg ville være rigtig ked af ikke at få hele pakken med, når der nu endelig er et.

Trods den ovenfor beskrevne, ret egoistiske tankegang, ville jeg selvfølgelig være glad på brudeparrets vegne, og for at jeg trods alt kunne få lov at være med til at fejre dem og deres barn på deres store dag.

0

Annonce ♥

Tak for svar begge to :)

Barnet kommer til at være lige omkring to måneder, så det hele vil stadig være nyt - desuden er vi begge langt mere til hygge end Fest, så ja, for os tror jeg det vil passe bedst med brunch og eftermiddagshygge. Men ca. Halvdelen kommer herover til Bornholm fra Jylland af, så der vil højst sandsynligt ikke være meget andet lige den del skal.. Undskyld hvis det lyder forvirrende, men det er rart at få tankerne ned på skrift :)

Nattergalen - hvor er det fedt det lykkedes for dem :)

Præsten skal selvfølgelig have besked, men det er netop alle udover præsten vi ønsker det skal være en overraskelse for :)

Ehm.. Undskyld jeg spørger.. Men ved du noget om hvor dyrt det blev for dem ?

Vi ønsker os brylluppet, men ikke den voldsomt store fest :)

0

Hov, jeg havde ikke set, du også havde svaret LaH.

Tak for dit indput, jeg kan sagtens se hvad du mener. Vi vil tænke det igennem endnu et par gange før vi tager beslutningen, lige nu er det stadig "kun" på tanke stadiet, hvor vi overvejer om det er den løsning, vi ønsker os. Faktisk tror jeg mere det er mig en kæresten, der ønsker sig et stille og roligt bryllup, mens han gerne vil have det store "med det hele".. Lovede jeg lige ville undersøge hvad jeg kunne, og det er her jeg er nu ;)

Så derfor er alle tanker og indput virkelig også velkomne, det er rart at få del i de tanker om ting, man ikke lige selv havde tænkt på ;)

Hvis vi gør som et "surprisebryllup" er vi dog enige om, at ritualet skal fornyes engang der er flere penge til det - og hvor det så "kun" er bryllup, der kommer på dagsordenen :) - tror du det ville hjælpe, hvis du som gæst fik det at vide ?

0

Bryllup er for mig, noget der sker så sjældent, at jeg ville være rigtig ked af ikke at få hele pakken med, når der nu endelig er et.

Det er forståeligt nok hvis forventningen er at det bliver et bryllup med det hele. Men man må jo ikke glemme at der er rigtig mange som holder deres bryllup som en hyggelig middag/brunch for de allernærmeste eller hvor det på forhånd er lagt op som at det ikke bliver noget med fest og dans. De bryllupper oplever vi jo ikke som udøvere men jeg har så oplevet det på privatfronten og er egentlig ikke blevet skuffet de gange selvom man måske skulle tro "at jeg var bedre vant". Fordi det som gæst kan være mindst lige så hyggeligt som en bryllupsfest der varer hele natten. Jeg har heller ikke herinde hørt om at folk har været bange for "at det ikke var godt nok" eller om nogle som har været skuffet over at have deltaget. Det synes jeg iøvrigt også I skal se flot på. I bliver jo ikke gift for gæsternes skyld og gæsterne deltager ikke i brylluppet ene og alene for deres egen skyld men for at fejre jer uanset om I vælger at gøre det på den ene eller den anden måde. Der hvor man kan tale om skuffelse og surprisebryllup er måske i forhold til de allernærmeste, herunder forældre og der kan det måske være en god ide lige at advisere dem om det. Det vurderer man bedst selv fordi man jo kender sine forældre.

0

Jeg har gjort det som præst og kender en hel del kollegaer der har været med til at tage brodden af 'bryllupshaløjet' på den måde. Det er min klare fornemmelse at par der vælger den løsning, har famillier og venner der snildt kan bære og se hvor meget den slags vielse og fest er lige i øjet, eller ret meget dem (bruden og gommen naturligvis)

Jeg synes det er en knald god idé! Men jeg er også en sucker for bryllupper der handler om så meget andet...

0

Annonce ♥

Jeg har været ude for det og erfarede at rigtig mange gæster blev kede af det, fordi de jo kun havde dåbsgaver med og ikke noget til brudeparret.

Jeg synes det er en sjov ide at gøre det, men jeg kan også godt forstå gæsterne. Så var det mig, ville jeg nok vælge at sende en invitation ud til bryllup og barnedåb og så frabede mig opmærksomheder så som taler, sange, indslag og forklare at man ønsker en så afslappet dag som muligt... På den måde er alle forberedt på hvad de skal deltage i samtidig med at I forhåbentlig får den dag, I ønsker jer...

0

Jeg synes det er en god idé, når det er noget der passer Jer begge! Hvis jeg sku gøre det VED jeg at min elskede far ville blive så ked af ikke at få lov til at følge mig op af gulvet :) Har set en udgave hvor forældrene fik det afvide samme dag og faren fik lov at føre sin datter op.

Men det er jo alt efter forholdet til forældrene osv. Synes under alle omstændigheder I skal gøre som det passer Jer, for det er Jeres dag...

0

Min far ville få det at vide lige få minutter før han skulle føre mig op, men nu er drømmen blevet udsat. Vi har besluttet os for at vente..

Mange tak for alle jeres skønne svar, det har været skønt at få alle de vinkler på det :)

0

Nu er drømmen så udsat men det Betina siger ovenfor er også lidt det jeg er inde på: At man når vi taler om surprice-bryllupper nok skal overveje at inddrage den allernærmeste familie så de ikke bliver skuffet eller får noget - som de måske har gået og ventet på i adskillige år - serveret 5 minutter før det skal ske.

0

Annonce ♥