D&SHoffgaard

Salmer - ville I turde tage en julesalme til et sommerbryllup?

21 posts in this topic

I går aftes sad vi og snakkede om salmer til vielsen. Vi har fundet flere kandidater og vil gerne har nogle salmer som betyder noget personligt for os.

Der i blandt er der en julesalme, som ørkenens sønner, har lavet deres egen fortolkning i 2007. Da vi begge er store ørkenens sønner fan og er medlem af en "loge", hvor vi er nogle, som mødes og ser showsene sammen. Vi mødte hinanden gennem denne "loge" og derfor ville det betyde meget for os at få dette ind i vores bryllup og vielse.

Derudover betyder julen meget for os og går meget op i denne højtid. Det var egentlig meningen, at vi skulle giftes her i december, men pga. min mor død og andre personlige årsager, har vi rykket brylluppet 8 måneder.

Vi er ikke som alle andre og stiller os ud fra mængden, men er dog ved at være i tvivl om, det alligevel er lidt for mærkeligt at synge en jule salme i juli? og om der overhovedet er nogle præster, der vil gå med til det?

Ville I tage chancen og tage salmen med pga. det personlige?

Se min planlægning Her

Edited by D&SHoffgaard
0

Annonce ♥

Jeg ville vælge de salmer som min kommende mand og jeg godt kunne tænke os. Om præsten så går med til dem, det er jo en anden sag.:)

Hvad er det for en salme?

1

Kan ikke lige huske på stående fod, hvad den hedder originalt. Lidt pinligt for sang den, da jeg var i kirke juleaften. :blush:

Edited by D&SHoffgaard
0

Jeg synes godt at I kan gøre det, det er jo jeres bryllup og folk som kender jer, vil tænke " nå ja, en julesang hvorfor ikke, de er jo vilde med julen "

Men nu kan jeg også godt selv lide at gøre noget som ikke alle de andre gør, og kunne da ikke forstille mig at præsten ville ha noget imod en julesang om sommeren :)

Det gør min ondt at din mor er død, det må være hårdt.

Mange :bearhug: :bearhug: :bearhug: fra Lisbeth.

0

Annonce ♥

Her er linket til ønkenens sønners udgave:

0

Det synes jeg helt bestemt at i kan og jeg er sikker på, at præsten også synes at det er en fantastisk idé, når i fortæller hvorfor :)

0

Er det ikke Hark! The herald angels sing?

0

Jeg ville nok ikke gøre det, altså hvis det er en højtidssalme. Og det er heller ikke sikkert at præsten går med til det...

Men altså når det er sagt, synes jeg I skal gøre hvad I vil :)

Og kondulerer med din mor :bearhug:

Edited by Daniels brud
0

Annonce ♥

Jo men hvad hedder den på dansk?

0

Dit (jeres) bryllup, dine (jeres) regler! Girl%20Power.gif

Vi vælger også en julesalme trods vores bryllup også er om sommeren, netop fordi, den betyder noget for os :heart: og jeg synes da, at I skal gøre det samme... :loveshower:

0

Hmm, jeg har googlet lidt og kan finde en dansk oversættelse på DR's hjemmeside, hvor første strofe starter med: "hør englene bringer bud", men jeg kan ikke finde nogen salme med melodien fra "Hark", måske en anden kan ;)

Sang I efter kirkehæfter eller salmebogen til jul?

Edited by Daniels brud
0

Hmm, jeg har googlet lidt og kan finde en dansk oversættelse på DR's hjemmeside, hvor første strofe starter med: "hør englene bringer bud", men jeg kan ikke finde nogen salme med melodien fra "Hark", måske en anden kan ;)

Det var salmebogen. Kan selv huske linierne "ære være herren gud, for et saligt glædes bud", som jeg tror er de sidste linier i første vers.

0

Annonce ♥

Det var salmebogen. Kan selv huske linierne "ære være herren gud, for et saligt glædes bud", som jeg tror er de sidste linier i første vers.

Har fundet den :) det er salme nr 111 :) bare søg på den linje du skrev, så finder du den på "den danske salmebog online" :)

Det er en smuk tekst! (og slet ikke særlig "julet", som jeg tidligere troede den var, nok mest strofe 1, og de andre er måske mere indirekte :) )

Edited by Daniels brud
0

Har fundet den :) det er salme nr 111 :) bare søg på den linje du skrev, så finder du den på "den danske salmebog online" :)

Det er en smuk tekst! (og slet ikke særlig "julet", som jeg tidligere troede den var, nok mest strofe 1, og de andre er måske mere indirekte :) )

1000 tak for hjælpen. :wink: Teksten er nemlig rigtig flot og så betyder melodien, jo som sagt meget for os.

0

Jeg vil nok prøve og høre præsten, hvad han siger.....Vi vil gerne have den med Tommy Seebach/Rasmus Seebach "under stjernerne", det er en lidt ung præst, vi har, så mon ikke vi har en chance, grunden til at vi gerne vil have den, er fordi min mands lillebror har kræft og håber på at han når vores bryllup, og min mormor og min mand farmor er oppe under stjernerne.

Må jeg sende mange tanker til dig og din familie..... :bearhug:

0

Jeg ville vælge den.

Vi skal selv synge "Dejlig er jorden", som er min ynglingssalme, men en julesalme i manges øre :)

0

Annonce ♥

Kondulerer med din mor.

Hvis sangen betyder så meget for jer som det lyder som om ville jeg helt klart tage den med selvom det er en julesalme :) Den er som andre skriver heller ikke så julet igen.

0

Jeg vil nok prøve og høre præsten, hvad han siger.....Vi vil gerne have den med Tommy Seebach/Rasmus Seebach "under stjernerne", det er en lidt ung præst, vi har, så mon ikke vi har en chance, grunden til at vi gerne vil have den, er fordi min mands lillebror har kræft og håber på at han når vores bryllup, og min mormor og min mand farmor er oppe under stjernerne.

Vores præst er også forholdsvis ung, så håber også at det kan lade sig gøre. Vi har valgt "du som har tændt millioner af stjerner" til ære for min mor, da den er blevet spillet rigtigt i mit barndomshjem og nu sidder hun jo også oppe hos stjernerne nu. Også et stort kram til dig og din familie, Det er rigtig hårdt at have kræft, så tæt inde på livet. :bearhug:

0

Nu er det jo organisten og ikke præsten der bestemmer om de vil spille andre melodier end dem fra salmebogen

Men selvfølgelig hvis sangen skal spilles fra cd, så er det præsten der bestemmer

Edited by IloveU - jubii
0

Nu er det jo organisten og ikke præsten der bestemmer om de vil spille andre melodier end dem fra salmebogen

Men selvfølgelig hvis sangen skal spilles fra cd, så er det præsten der bestemmer

En præst kan også godt frabede sig en salme, desuden er det også præsten, der vælger salmerne til gudstjenester (i hvert fald i den kirke jeg har vikarieret som organist! :) )

0

Annonce ♥

Jeg ville vælge den.

Vi skal selv synge "Dejlig er jorden", som er min ynglingssalme, men en julesalme i manges øre :)

Der er mange, som synes "Dejlig er Jorden" er en julesalme, men jeg fik min mormor til at konferere med hendes praest i DK, som synes vi sagtens kunne vaelge den til vores sommerbryllup i Italien. Den synges jo i mange sammenhaenge. Jeg elsker den salme, ligesom min morfar, og da kirken fyldtes med de danske stemmer a capella under vores gudstjeneste(havde ikke orgel), der maatte jeg godt nok synke og klemme min naesten mands haand :heart:

Jeg synes ikke man skal afstaa fra at tage noget af sig selv ind i gudstjenesten og en god praest vil vide, om det er paa sin plads eller ej :)

0