Sign in to follow this  
Followers 0
Guest odensepige25

Buffet - for og imod?

51 posts in this topic

Hej :biggrin:

(undskyld til jer der har svaret i min tråd om bryllupssteder, at jeg ikke har fået svaret tilbage - der har været lidt lokalestress på :oops: )

Nu har vi endelig fundet vores feststed.

Vi har egentlig hele tiden tænkt vi ville have buffet, jeg kender stedet, og de laver den lækreste 3 retters buffet..

Men hvad er der for og imod buffet?? Er der noget med taler, indslag osv?

Hvad har i gjort jer af overvejelser :rolleyes:

0

Annonce ♥

Ja det er så mig der har oprettet indlægget - skiftede lige brugernavn i mellemtiden :back2topic: heh

0

Vi har valgt buffet for at få mere af det, vi kan lide. Derudover passer det meget godt ind i den casual stemning, vi gerne vil skabe. I forhold til taler m.m. kan jeg egentlig ikke se det store problem; taleren sørger i fællesskab med toastmaster for at holde den, når alle spiser - eller som minimum brudeparret.

Jeg tror også, at mad-delen af festen, er hurtigere overstået på denne måde ...

0

hmm.. :blush: Jeg er ikke sikker på jeg ønsker maddelen "hurtigere overstået" :wink:

0

Annonce ♥

Vi får tallerken anretning.. Jeg synes det passer bedre ind og er ikke så god til buffet.. Det er lidt for meget 40 års fødselsdag og dåsebajere fra Tyskland agtigt efter min smag.. -HAHA-

Synes tallerken anretning og fadservering passer sig godt til et bryllup :) Og så skal man ikke stå i kø eller noget.. Man sidder bare og nyder at maden kommer :biggrin:

0

Vi har valgt buffet. Og også af de samme grunde som Livicia skriver: det er casual og man kan få meget mere af det vi kan lide :thumbsupsmileyanim: Som Mightystar synes at buffet er 40års fødselsdagsagtig, så synes jeg fadservering skriger suppe-steg-is :biggrin: Jeg er heller ikke særlig god til at sidde stille i lang tid af gangen, og derfor er buffet fantastisk - man har altid en undskyldning for at komme op og stå og gå lidt. Og komme i snak med de andre gæster (men okay, det kommer jo helt naturligt til, når baren åbner :biggrin: ).

Jeg har aldrig tænkt, at det vil være et problem med buffet og evt. indslag. Vores toastmaster får sig en lille klokke hun kan bimle med, hvis folk skal få røven i sædet igen. Så selvom folk står og skovler mad på tallerkenen tror jeg nu nok de hurigt skal finde deres plads igen :lol:

Edited by Carina Stærke
0

Jeg elsker når maden kommer ind og er anrettet super lækkert på en tallerken.. Det ser meget mere indbydende ud i mine øjne end buffet.. :biggrin:

0

...Tror nu ikke det nødvendigvis kommer til at gå super hurtigt :) Fx kan i dele buffeten op, så der først bliver opstillet forretter, og så efter lidt pause kan man stille hovedret frem ovs...Vi er selv på buffet for at skabe afslappet stemning, vi er ikke til at sidde og vente på portionsanretninger - ved buffet kan man selv bestemme hvor sulten man er og præcis hvad man har lyst til :wink: I kan evt tale med dem som skal stå for maden og høre om deres erfaring, samtidig med i præciserer at i gerne vil have rigtig god tid til middagen :biggrin:

0

Annonce ♥

Jeg elsker buffet. Og er også totalt madøre :tunge:

Vi skal have tallerken anretning til brylluppet, og det var h2b, der sagde det som noget af det første. Der skulle ikke være buffet til vores bryllup.

Synes I skal tænke på, hvad I selv synes er mest lækkert og hvad vil give den bedste stemning!

0

Her er mine overvejelser

Fordele buffet

1. mere at vælge mellem

2. som vegetar er der mindre bøvl og opmærksom

Ulemper buffet

1. synes det er pænere med tallerkenservering til bryllup

2. Det er så sjældent man er til store fester med servering

Hos os blev det tallerkenservering - os der er vegetarer får tærte i stedet for kød.

Edited by 0Tine0
0

Vi var begge enige om buffet. Jeg kan se fordele ved begge dele, men jeg kunne godt lide tanken om, at det dels blev lidt uformelt, at der var mulighed for at man kan snakke på tværs af hvor, man er blevet placeret, og ikke mindst, at der var en masse lækkerbidder fra grillen, man kunne vælge imellem. Jeg synes bestemt ikke, at buffet er "tarvelig", og man kan også få tallerkenservering, der ikke er fisefornem, hvis man ikke er til det. Jeg synes helt klart, at man skal lytte til mavefornemmelsen, og så skal det nok blive godt :biggrin:

0

Tak for alle jeres input :biggrin:

Vores menu, hvis det blir buffet, ser således ud: (stillet frem i tre omgange)

• Bagt smørfisk med spicy topping hetil mandel/tomatchutney

• Fiskepaupiette med tigerrejer, krydderurter og sennepscreme med estragon

• Marineret kyllingebryst med grillet grønt og parmesan, stænket med hindbær/balsamico glace

• Hjemmebagt brød

• Rosastegt kalvecoulotte hertil portvins sauce

• Letspængt svinemørbrad krydret med ramsløg

• Kartoffeltimbale tilsmagt med skarp peberrod

• Saltbagte kartofler med hvidløg og timian

• De 4 årstiders salat med dressing

• Bulgursalat med ristet pinjekerner, kørvel samt tørret blåbær

• Grillet artiskoksalat med rucola herpå fetaost og pesto

• Rødløgs compot

• Hjemmebagt brød

• Hvid chokoladeis med vanilje og ristet mandler samt et strejf af karamel

• Panacotta med bær på kiksebund

• Citrus/nøddetærte med brombær/æblecoulis herpå nougat creme

• Ananas carpazzio med passionssirup

0

Annonce ♥

Synes den "klassiske" sætning er at "Det er mere uformelt når det er buffet" - det ved jeg nu ikke om jeg nødvendigvis er enig i.. Tror ikke måden maden bliver serveret på har så frygteligt meget at sige om stemningen til en fest - tror mere det handler om selskabet og "kemien" imellem gæsterne - og så brudeparret og den måde festen er sat op på.. :)

Hvis vi havde kunnet blive enige om en hovedret - så havde vi sikkert valgt tallerkenservering - fordi så slipper jeg for at skulle op og rende efter mad i min store kjole.. -HAHA- Dovenskaben længe leve..

Men da vi begge er madører og ikke kunne blive enig om fugl, fisk eller ko - så blev det til buffet.. Så er der - i min optik - noget for enhver.. Ville selv hade at sidde til bryllup og måske ikke kunne lide forretten (da det ofte er fisk) og så komme til hovedretten for at finde ud af det er noget jeg heller ikke bryder mig om.. Så er der lang tid til natmaden! :wink:

Mht. ulemperne ved buffet - så sagde feststedet at de der bekymringer om at folk hele tiden var ude og rende når der var taler osv - dem kunne man godt pakke væk, fordi det var hverken værre eller bedre ved buffet kontra fadservering.. Og 99% af alle toastmastere kunne sagtens formå at få folk hevet ind til bordene igen! :) Så vi tog hendes ord for gode varer - og har valgt serveret forret og dessert - og buffet/carvery til hovedret! :)

0

• Marineret kyllingebryst med grillet grønt og parmesan, stænket med hindbær/balsamico glace

• Hjemmebagt brød

• Rødløgs compot

• Hjemmebagt brød

OMG! :metteholm: Hvad skal man gøre for at få en indbydelse!??? :wink: Det lyder VOLD lækkert! Og dessert buffet er den bedste opfindelse siden den dybe tallerken!!! :heart:

0

• Hjemmebagt brød

• Rødløgs compot

• Hjemmebagt brød

Hvad er der overhovedet at være i tvivl om?!? :lol: Det lyder afsindigt lækkert! :thumbsupsmileyanim:

0

Jeg er egentlig heller ikke så meget i tvivl mere :a1221: Jo flere gange jeg læser menuen, jo bedre lyder det :biggrin:

Dessertbuffet bliver et hit - vi skal have bryllupskage om eftermiddagen til receptionen, så jeg tror det passer meget godt med masser af dessert :thumbsupsmileyanim:

0

Annonce ♥

Synes den "klassiske" sætning er at "Det er mere uformelt når det er buffet" - det ved jeg nu ikke om jeg nødvendigvis er enig i.. Tror ikke måden maden bliver serveret på har så frygteligt meget at sige om stemningen til en fest - tror mere det handler om selskabet og "kemien" imellem gæsterne - og så brudeparret og den måde festen er sat op på.. :)

Hvis vi havde kunnet blive enige om en hovedret - så havde vi sikkert valgt tallerkenservering - fordi så slipper jeg for at skulle op og rende efter mad i min store kjole.. -HAHA- Dovenskaben længe leve..

Men da vi begge er madører og ikke kunne blive enig om fugl, fisk eller ko - så blev det til buffet.. Så er der - i min optik - noget for enhver.. Ville selv hade at sidde til bryllup og måske ikke kunne lide forretten (da det ofte er fisk) og så komme til hovedretten for at finde ud af det er noget jeg heller ikke bryder mig om.. Så er der lang tid til natmaden! :wink:

Mht. ulemperne ved buffet - så sagde feststedet at de der bekymringer om at folk hele tiden var ude og rende når der var taler osv - dem kunne man godt pakke væk, fordi det var hverken værre eller bedre ved buffet kontra fadservering.. Og 99% af alle toastmastere kunne sagtens formå at få folk hevet ind til bordene igen! :) Så vi tog hendes ord for gode varer - og har valgt serveret forret og dessert - og buffet/carvery til hovedret! :)

Hvor godt at høre at vi ikke skal være betænkelige omkring taler osv. Så må vi bare håbe vores toastmaster kan "skrue bissen" på :)

0

:thumbsupsmileyanim: Jeg vil lige indskyde at selvom man vælger buffet som hoved ret, er muligheden jo for at få nogle fine anretninger til forret og dessert..

Jeg syndes bestemt din menu ser lækker ud- Vores bryllup bliver julebuffet!! sådan er det bare og i stedet for en aften bliver det eftermiddags fest hos os da vi skal vies en hverdag, og jeg har 3 handicappede børn som SKAL være med! men hver sin måde- jeg er jo nok til grillet gris og en dåsebajer- også selvom jeg er en pink prinsesse! :heart: :heart: :heart:

1

Laekker buffetmenu!

Vi havde buffet. Vores bryllup var et casual-elegant havebryllup og der var ikke nogen tvivl om, at det skulle vaere buffet. Dels fordi vi havde 160 paa gaestelisten og dels fordi det bare er os og laekkert.

Som et mixet bryllup mellem DK og Italien kunne vi godt lide tanken om, at vores gaester kunne rejse sig, mingle rundt, ryge, tage sig af sine boern... og samtidig var der uden problemer taler og indslag. Det er virkelig det mindste af alle problemer, saerligt, hvis I har en toastmaster. Enhver faar det at spise, som vedkommende oensker/kan taale og ligesaa meget, som vedkommende kan spise.

Hvis I er i bange for om der gaar for meget casual i det, saa I goere det at I serverer enten forret eller hovedret. Men jeg er fortaler for buffet og om det bliver casual eller ej, afhaenger lige saa meget af det, I laegger op til gennem deko, vin, musik, dresscode osv... :)

0

2. som vegetar er der mindre bøvl og opmærksom

Lige netop det med vegetarer og sukkersygepatienter kom jeg også til at tænke på ved vores menu, men har skrevet at er man noget af dette, må man gerne give besked, da der så bliver lavet noget specielt til dem :)

0

Annonce ♥

(Rimelige) vegetarer vil normalt heller ikke brokke sig ved tallerkenservering, for det er vilkår man er heeelt vant til, her er det mest fordi jeg det gælder mig selv - og jeg fandme ikke vil sulte til mit eget bryllup :griner:- MEN, vores sure kok sagde at han altid laver tærte til vegetarer, og det er fint nok.. er bare kørt træt i tærte, for det laver folk altid til mig :unsure: Jeg vil helst bare have flødekartofler :lol:

Har en veninde, der er vegetar, som lige har hørt (af bagveje), at grunden til hun ikke blev inviteret til en venindes bryllup, er at hun er vegetar... Veninden syntes simpelthen det var for pinligt at ringe til hotellet og sige der var en vegetar, så hun inviterede hende bare ikke :griner:-:huh::pokey: Har sq aldrig hørt noget lignende..

0

Vi skal også ha buffet til vores bryllup, især vi begge 2 elsker en super lækker buffet :)

og der er ikke nogen af os der er særlig vild med alt det fade halløje :wink:

Til forret bliver det 3 slags at vælge imellem og det sammen til hovederet, samt div, salater.

Til desseret skal vi ha btyllupskage med masse af frisk frugt til :thumbsupsmileyanim:

Men jeg synes nu man skal gøre det som det passer til en :loveflag:

0

(Rimelige) vegetarer vil normalt heller ikke brokke sig ved tallerkenservering, for det er vilkår man er heeelt vant til, her er det mest fordi jeg det gælder mig selv - og jeg fandme ikke vil sulte til mit eget bryllup :griner:- MEN, vores sure kok sagde at han altid laver tærte til vegetarer, og det er fint nok.. er bare kørt træt i tærte, for det laver folk altid til mig :unsure: Jeg vil helst bare have flødekartofler :lol:

Har en veninde, der er vegetar, som lige har hørt (af bagveje), at grunden til hun ikke blev inviteret til en venindes bryllup, er at hun er vegetar... Veninden syntes simpelthen det var for pinligt at ringe til hotellet og sige der var en vegetar, så hun inviterede hende bare ikke :griner:-:huh::pokey: Har sq aldrig hørt noget lignende..

Hold da op...! Sikke da en opførsel fra veninden/bruden... Jeg har ingen problemer med at sige jeg skal bruge noget andet mad.. Det er ved at være ganske normalt i dagens DK..

0

EJ, det er fandme da langt ude. Sorry, men jeg har flere gange studset lidt over, at du skulle have tærte til dit eget bryllup. HVAD FANDEN er det for en kok, der "altid laver tærte til vegetarer"? Ikke at der nødvendigvis er noget galt i tærte, men når man tænker på de krumspring, kokke tit laver til en bryllupsmenu......hvor svært kan de så være at finde på flere retter til vegetarer end bare én eller tage imod forslag og/eller opskrifter fra en vegetar? Jeg forstår det virkelig ikke....man sætter vel en ære i mad, når man er kok. Jeg er ikke vegetar, men jeg tager da med kyshånd imod inspiration, hvis jeg skal lave mad til vegetarer - og en hurtig søgning på nettet kan da få mange fine forslag frem.

Og jeg er så endnu mere forundret over en zilla, der ikke tør ringe til feststedet og bede om en vegetarkuvert. Enten lugter det af en dårlig undskyldning, eller også er hun ekstremt konfliktsky (men skaber jo netop potentielt en konflikt med en god veninde, når hun ikke inviterer hende af så fjollet en grund)...

Selv er jeg ikke fiskespiser, så jævnligt lader jeg forretten stå, så jeg kan godt sætte mig ind i den der "jeg klarer mig bare med tilbehør og hvad jeg ellers kan finde"-tankegang, som nogle vegetarer har. Men når man er brud, så skal man sgu have lov at bestemme en ret, man selv har lyst til! Basta!

0

Hold da op...! Sikke da en opførsel fra veninden/bruden... Jeg har ingen problemer med at sige jeg skal bruge noget andet mad.. Det er ved at være ganske normalt i dagens DK..

Jeg forstår det simpelthen heller ikke, jeg er helt målløs.. vi blev spurgt om der er nogle med allergi, med sukkersyge, vegetarer osv. .. DET ER NORMAAAALT!

Hehe, undskyld, men er bare stadig så gal over det på hendes vegne :angry:

:fløjt:

0