FruE

Vi vil gerne giftes - men hvordan?!

27 indlæg i dette emne

Hej alle I smukke brude!

Jeg er ny herinde. Jeg er 31 år, og har været sammen med min kæreste i 12½ år efterhånden. Vi har to børn, hus osv. Hele pakken - undtaget ringen på fingeren! Men NU er snakken vist seriøs :loveshower: ! Men vi er SÅDAN i tvivl om, hvordan vi vil fejre vores kærlighedsfest!

Vi er slet ikke i tvivl om, at vi vil vies i kirken. Det er dét, der betyder allermest for mig faktisk, - at min far kan følge mig op af kirkegulvet, og at vi der - foran alteret, præsten, vores kære og ikke mindst hinanden, kan sige ja til et liv sammen. Så dén del er der ingen tvivl om.

Vi kan bare ikke finde ud af, hvordan det så skal fejres efterfølgende. Vi har skitseret flere muligheder:

1. Eftermiddagsbryllup i kirken, efterfulgt af fest med spisning og dans natten lang. Dog med anderledes indslag og evt. frabedelse af indslag (da det meget der det der med at være i fokus, som er vores begges "hurdle"). Altså meget traditionelt, - men vi vil gøre alt for at det skal blive så afslappet, hyggeligt og sjovt som muligt, - og så langt fra stift, højtideligt og med stort fokus på os som muligt. Til en sådan fest vil vi invitere dem, der betyder mest for os i vennekredsen, og ligeså fra familien. Vi vil i så fald blive mellem 70 - 80.

2. Formiddagsbryllup i kirken, efterfulgt af en reception, hvor der serveres let mad (men mere end sandwich og pindemadder, - men ikke tre-retters menu, - jeg kunne forestille mig en kæmpe buffet eller lignende), måske lidt dinnermusik og selvfølgelig en brudevals. Her vil vi invitere alle dem, vi har lyst til. Om aftenen vil vi så invitere vores allernærmeste på en lækker restaurent. Og så vil vi bruge de penge, vi sparer på ikke at holde kæmpe fest på at rejse med vores unger - måske en længere tur til Thailand, road trip i USA, - ja et eller andet!

Baggrunden for "model" 2 er, at vi som sagt bare ikke befinder os godt med at være i centrum. Selvom jeg skrev, at vi ville invitere dem, der betyder mest i familien til en "traditionel" fest, - så vil vi alligevel komme ud i at invitere nogle, som vi måske i bund og grund ikke har den vilde lyst til, men... Ja, - det er svært at forklare. Og så er det vi tænker, at det er rigtig mange penge at bruge på en fest, som vi måske egentlig ikke er SÅ vilde efter! Og vi vil begge to rigtig gerne rejse, - men der er ikke råd til begge dele nu og her. Og hvis vi skal rejse med vores unger, før den ældste skal starte i skole, skal det være næste forår! Fordelen ved "model 2" er, i mine øjne også, at det rent antomatisk vil blive mindre højtideligt og "opsyltet" (i mangel af bedre ord).

MEN jeg er også rigtig bange for at fortryde vores valg. Vi vil jo "altid" kunne spare op til at rejse, - men vi skal forhåbentlig kun giftes én gang i livet!!! Og så vil vi også rigtig gerne holde en fest for vores kære. Men det skal bare være på vores præmisser, - og ikke efter "bryllupsdrejebogen"!

Anyhow, - det jeg gerne ville med dette var at høre nogle inputs! Gerne fra nogle, der selv har valgt at skippe den traditionelle fest! Hvordan gjorde I? Hvad var baggrunden herfor? Har du/I fortrudt? Osv. Og også fra jer, der har holdt traditionel fest - med et anderledes tvist! Hvad gjorde I? Virkede det? Var det festen værd? Osv. Kort sagt, - kom med jeres inputs, erfaringer, råd og tanker. Så vil jeg blive SÅÅÅ glad :kiss: !

Kh, FruE.

Edit: Jeg vil godt lige præcisere, at det IKKE handler om pengene. Det er så absolut ikke det afgørende! Vi ved bare ikke, om vi ønsker at fejre vores bryllup en stor, semi-traditionel fest, eller om vi hellere vil gøre noget mindre og helt uformelt, og så fejre det ved at rejse med vores skønne børn! Så "model 2" er ikke på banen som et alternativ til en fest, fordi vi ikke vil bruge pengene på en fest. Det er fordi, det måske reelt er det, vi helst vil...

Redigeret af FruE
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruder mig heller ikke om at være i fokus, hvor det hele skal dreje sig om mig, HADER det! Men heldigvis hander bryllup ikke kun om mig men H2B og mig :) Vi skal vies i kirke, følge de traditioner som vi føler for. Vi sover bl.a. sammen mest af praktiske grunde, har to unger. Vi skal vies 14.30, altså et eftermiddags bryllup, med fest fra kl. 18. Og hvad gæsterne gør mellem kirke og fest, er deres "problem"... Det kan ikke undgåes at festen bliver traditionel, med taler og sange. Men efter middagen skal der festes igennem, med fadøl og dans på bordene. Holder festen i et selskabslokale, da det er mere os end et slots bryllup. Vi har inviteret 62 og det hele kommer til at koste under 50.000kr. Der er så mange måder at holde bryllup på, kun fantasien sætter græner.

Men synes I skal lytte til hvad hvertet siger. Vi har også inviteret noget familie som vi ikke har noget med at gøre og for vores skyld godt måtte blive væk, men de er inviteret af "tvang" og de GLÆDER sig virkelige til vores bryllup.

Kan anbefale dig at du læser i planlægningstrådene, der er så mange ideer og forskellige måder at fejre sin kærlighed på :)

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej :)

Vi holder et traditionelt bryllup med vielse i kirke og fest i forsamlingshus :)

Vi blir ca. 50 så det passer os fint.

Personligt synes jeg det er at foretrække for ligesom at bevare traditionerne omkring et bryllup.

Synes det er bedre at rejse på andre tider end i forbindelse med bryllup. Men det jo os bare mig :)

Hvis i gerne vil gøre festen sjov efter det formelle vil jeg foreslå måske en jukebox i stedet for traditionel musiker... eller måske at der kommer noget underholdning udefra af en slags.. an på hvad i er til :)

Ved ikke om du kan bruge det til noget, men bare min mening.

Og så tænker jeg lidt at lige meget hvilken fest man gerne vil holde skal man altid invitere nogen som man måske ikk lige helt vildt brænder for at se...men man skal huske at alle vil se frem til ens store dag og det er det som betyder noget ! ;)

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg bruder mig heller ikke om at være i fokus, hvor det hele skal dreje sig om mig, HADER det! Men heldigvis hander bryllup ikke kun om mig men H2B og mig :) Vi skal vies i kirke, følge de traditioner som vi føler for. Vi sover bl.a. sammen mest af praktiske grunde, har to unger. Vi skal vies 14.30, altså et eftermiddags bryllup, med fest fra kl. 18. Og hvad gæsterne gør mellem kirke og fest, er deres "problem"... Det kan ikke undgåes at festen bliver traditionel, med taler og sange. Men efter middagen skal der festes igennem, med fadøl og dans på bordene. Holder festen i et selskabslokale, da det er mere os end et slots bryllup. Vi har inviteret 62 og det hele kommer til at koste under 50.000kr. Der er så mange måder at holde bryllup på, kun fantasien sætter græner.

Men synes I skal lytte til hvad hvertet siger. Vi har også inviteret noget familie som vi ikke har noget med at gøre og for vores skyld godt måtte blive væk, men de er inviteret af "tvang" og de GLÆDER sig virkelige til vores bryllup.

Kan anbefale dig at du læser i planlægningstrådene, der er så mange ideer og forskellige måder at fejre sin kærlighed på :)

1000 tak for dit input :kiss: ! Det lyder som en skøn fest, I har i vente :balloons: .

Jeg synes, jeg har kigget rundt i planlægningstrådene, - men også at der er mange, der holder mere traditionelle fester - skønt og fantastisk, - men ikke nødvendigvis lige os. Det handler nok også om, at jeg ikke rigtig kan finde hoved og hale i foraet endnu :fløjt: ... Og da slet ikke i søgefunktionen! Så jeg håber, at nogle melder sig på banen her - og der må selvfølgelig gerne linkes til planlægningstrådene!

Jeg tænker jo også, at dagen ikke handler om mig - men om os, men min kæreste har det endnu værre end mig med at være i centrum, - så det er jo ikke sådan videre fordrende jo :biggrin: ! For mig tror jeg i bund og grund, det handler mere om, at jeg jo overhovedet ikke aner, hvad folk finder på. Og dét kan jeg ikke have. Jeg kan nemlig sagtens selv holde taler, foredrag osv. Men for min kæreste er det nok sådan in general det der med fokus...

Men igen - tusind tak for dit input!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er jo i virkeligheden 1000 måder at gøre det på. Jeg tror jeg vil give dig ret i at man altid kan rejse, men gift bliver man (forhåbentlig) kun én gang!

Hvis jeg var jer, tror jeg det ville blive den store fest, men der er jo ingen der siger at den skal være som et hvert andet bryllup. Hvad med at give hele festen et twist af noget helt andet. Nu ved jeg jo ikke hvor eller hvornår I påtænker at blive gift, men der er så mange muligheder for at holde en dejlig venne/familiefest

Hvad med at holde en kæmpestor have/grillfest til sommer? Hvor det bare er helt afslappet og børnene kan spille bold imens mændene med kolde pilsnere, stikker til kødet på grillen og kvinderne sludrer over kartoffelsalaten... Bare ét, af mange forslag...

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vores bryllup bliver nogenlunde traditionelt men med en kant. Vi gør vores for, at stemningen skal være uformel, men min kæreste og jeg har det ret forskelligt med den slags. Jeg ELSKER bryllupper og jeg har ikke noget problem med at være i centrum. Jeg ville være rigtig ked af ikke at få middagen, indslag og kysserunder osv. med familie og de nærmeste venner, men kæresten har det til gengæld ikke særligt godt med det, men gør det for min skyld. Til gengæld har han fået den vielse, han helst vil have - en rådhusvielse med kun de nærmeste.

Når nu I begge har det lidt skidt med al den opmærksomhed men egentlig gerne ville holde noget, var det så ikke en mulighed at skippe festmiddagen for en kæmpe flok men i stedet gå ud og spise med de allernærmeste og så invitere alle familiemedlemmer og venner som I vil dele dagen med til at komme til fest fra kl. 21:00? Så ville I slippe for de ting, som I helst vil være fri for til middagen, men I kan stadigvæk holde fest med lækre drinks og snacks m.m. og brudevals og bryllupskage kunne man jo sagtens have også. I ville jo stadigvæk skulle bruge penge, men I ville jo nok spare en del på madposten og folk vil jo nok kunne forstå, når de kender jer, at I har gode grunde til at gøre det utraditionelt? Nogle gange er det også ret så befriende med noget helt andet :)

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan kun sige at I skal gøre det der føles bedst for jer, hvad har I den bedst mave fornemelse med???

Hvis I inviter hele familien til fest, men ikke er det i føler for, så bliver det jo ikke rigtig for jer, og det er jo trods alt jeres bryllupsdag :)

Knus og kram.

Redigeret af Andrup pigen :))
1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi holder som din model 2.

Vi skal i kirken kl. 11 og holder en reception derefter med hestegt lam og tilbehør for venner, bekendte osv. (vi invitere 60 inkl. børn, som kan lege imens på legepladsen) kl. 14 slutter receptionen og vi tager til fotografen, en time efter mødes vi med vores nærmeste familie (vi bliver 20) på en restraurant, hvor vi begynder med bryllupskage og bagefter får en let buffet, vi regner med at bryde op omkring kl 21. Vi skal ikke have musik eller noget. Jeg ville gerne frabede mig sange, taler osv. men min H2b synes ikke vi skal frabede os det.

Og så valgte vi at blive gift på rådhuset 1/12, den dag var helt vores egen - og vi fortalte først vores forældre om det i juledagene - resten af familien får det at vide i invitationen.

Jeg har tidligere overvejet at invitere den allernærmeste (forældre og brødre) til en uge fx i latlandia som festen.

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har fravalgt den helt traditionelle fest for alle, og holder i stedet stor reception, og middag kun for de nærmeste. Og det løber op! Hvis det er for at spare penge (som jeg godt hører ikke er det primære, men dog en lille faktor ift. fx at få en rejse til thailand) så kan det næsten ikke betale sig, for en reception løber bestemt også op meget hurtigst, og det er faktisk laaaangt fra mad (og drikke) der bliver den største største post...

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Helt fra start af, valgte vi at sige, at vi tog alene til Thailand, og blev gift dér. Vi var begge enige om, at vi egentlig heller ikke bryder os specielt meget om at være midtpunktet for en stor fest. Men efter at have fortalt mine forældre, at vi skulle giftes og hvilke planer vi havde, fik de os overtalt :biggrin: De vil nemlig gerne lægge have (aka. mark) til, og de synes vi skulle have stor fest. Så det gør vi :biggrin: Det bliver dog ikke en traditionel bryllupsfest, idet jeg f.eks. har valgt at slette hele min familie (undtagen mor+far+søskende) af gæstelisten, og i stedet har inviteret hele min gamle gymnasieklasse og alle andre venner jeg gider se til en fest. For det er dét vi gerne vil have: fest! Thor inviterer dog hans familie med (de er alligevel kun 16 i alt - vi er 45 i alt!) og hans venner. Vi stiller et stort telt op, får helstegt pattegris og fadøl. Der bliver kongespil, croket, fotovæg, Skt. Hans bål o.l. - nærmere en sommerfest end en egentlig bryllupsfest. Vi vil frabede os sange, jeg tager ikke strømpebånd på og der bliver heller ikke bordkort. Så alt i alt lidt anderledes, men præcis som vi gerne vil have det :)

Jeg er i dag rigtig glad for, at vi tog den beslutning også at holde stor fest. Og nu glæder jeg mig rigtig meget andet ville også være sørgeligt. Det betyder dog, at vi ikke får nyt køkken før om 2 år. Men det er helt okay :biggrin:

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi kommer til at have et meget utraditionelt bryllup. Det var meningen vi skulle have været gift sidste år, men vi knækkede næsten nakken på planlægningen af et traditionelt kirkebryllup, og det kombineret med nogle andre problemer gjorde at vi næsten gik fra hinanden...

Så nu, hvor vi er "back on track", så er vi kompromis-løse i forhold til hvad vi selv gerne vil. Det bryllup vi planlagde til sidste år, var helt klart et bryllup der blev planlagt for andres skyld, og ikke for vores egen. Så, here goes:

Vi planlægger at blive borgerligt viet i Frederiksborg Slotshave (ingen af os er kristne, så hvorfor i alverden gå i kirke?)

Dernæst ligger ideerne på enten at holde receptions-picnic i slotshaven og så fest for venner og tæt familie om aftenen,

eller at holde en fest uden reception om aftenen. Men fælles for disse to modeller bliver, at der IKKE bliver inviteret nogen som vi ikke gider at se. Jeg har mange familiemedlemmer som jeg sidste gang følte mig tvunget til at invitere, og dette betød at jeg måtte vælge gode venner fra for at kunne få budgettet til at hænge sammen. Men denne gang har jeg bestemt mig for at være fuldstændig ligeglad med hvad "man bør", og gøre præcis hvad der føles rigtigt for mig og min tilkommende.

Så, bottom line: Hvad føler du for? Hvad giver dig den rigtige mavefornemmelse?

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi kommer til at have et meget utraditionelt bryllup. Det var meningen vi skulle have været gift sidste år, men vi knækkede næsten nakken på planlægningen af et traditionelt kirkebryllup, og det kombineret med nogle andre problemer gjorde at vi næsten gik fra hinanden...

Så nu, hvor vi er "back on track", så er vi kompromis-løse i forhold til hvad vi selv gerne vil. Det bryllup vi planlagde til sidste år, var helt klart et bryllup der blev planlagt for andres skyld, og ikke for vores egen. Så, here goes:

Vi planlægger at blive borgerligt viet i Frederiksborg Slotshave (ingen af os er kristne, så hvorfor i alverden gå i kirke?)

Dernæst ligger ideerne på enten at holde receptions-picnic i slotshaven og så fest for venner og tæt familie om aftenen,

eller at holde en fest uden reception om aftenen. Men fælles for disse to modeller bliver, at der IKKE bliver inviteret nogen som vi ikke gider at se. Jeg har mange familiemedlemmer som jeg sidste gang følte mig tvunget til at invitere, og dette betød at jeg måtte vælge gode venner fra for at kunne få budgettet til at hænge sammen. Men denne gang har jeg bestemt mig for at være fuldstændig ligeglad med hvad "man bør", og gøre præcis hvad der føles rigtigt for mig og min tilkommende.

Præcis det samme her, ingen kirke fordi vi aldrig ville komme der til hverdag, og ingen er inviteret hvis vi ikke kender dem godt, og har lyst til at invitere dem..

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres skønne svar :thanks: ! Sikke et dejlig forum...

Jeg har lige to små rollinger, der vil leeege, boller i ovnen og en mand med tømmermænd at tage mig af lige nu. Så jeg får ikke lige svaret jer ordentligt, før de allesammen er lagt i seng i aften :biggrin: !

Kh, FruE.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes begge jers fester lyder skønne.... selv ville jeg nok vælge nr 2, da jeg synes at ideen om at få en bryllup på egne præmisser OG en fantastisk familierejse er helt ideelt:)

Vi er egentlig heller ikke til det traditionelle og har også tænkt på at sige, at vi gerne vil holde taler osv på et minimum. Vores umiddelbare plan var at holde grillfest i haven, men vi fandt hurtigt ud af, at det er meeeeget nemmere at gøre det traditionelt, så nu holder vi det et sted, hvor de tager sig af det hele - så vi bare kan læne os tilbage og nyde dagen. Med to små børn, nyt hus og fultidsarbejde(har lige sluttet barsel) er der simpelthen ikke overskud til at skulle tænke en masse tanker selv lige nu, så i sidste ende blev det afgørende. Vi tvivler ikke på, atdagen bliver fantastisk,uanset hvilken form den får - det vigtige, nemlig at vi siger ja til hinanden helt oficcielt, er jo på plads... Så det kan kun blive en dejlig dag :cheerleader3:

Hvad mon jeres mavefornemmelse siger?... sådan én plejer at have ret :thumbsupsmileyanim:

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvorvidt I skal vælge model 1 eller 2 kan kun I afgøre. Det ene kan være lige så godt som det andet men det er et spørgsmål om hvad I vil, herunder at I ikke senere fortryder at I ikke valgte at holde den store fest.

Vælger I model 1 er der ingen som siger at det skal være den traditionelle 3 retters menu. Flere og flere vælger andre lidt mere utraditionelle løsninger. Ved Clements bryllupsfest serverede de eksempelvis Sushi og kinesermad og det var meget vellykket. Jeg har også derhjemme hørt om aktuelle bookinger hvor de taler om stående buffet m.v.

Nu bliver der skrevet noget om jukeboks. Om man vælger en jukeboks, en DJ eller en musiker har for mig at se intet at sige når vi taler om at opnå en uformel afslappet fest når vi lige bortser fra den deciderede suppe, steg og is musiker hvor man på en eller anden måde læner sig op af noget traditionelt. Generelt vil jeg sige at de fester vi kommer ud til er uformelle og afslappede. :)

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej

Vi holder et traditionelt bryllup med vielse i kirke og fest i forsamlingshus

Vi blir ca. 50 så det passer os fint.

Personligt synes jeg det er at foretrække for ligesom at bevare traditionerne omkring et bryllup.

Synes det er bedre at rejse på andre tider end i forbindelse med bryllup. Men det jo os bare mig

Hvis i gerne vil gøre festen sjov efter det formelle vil jeg foreslå måske en jukebox i stedet for traditionel musiker... eller måske at der kommer noget underholdning udefra af en slags.. an på hvad i er til

Ved ikke om du kan bruge det til noget, men bare min mening.

Og så tænker jeg lidt at lige meget hvilken fest man gerne vil holde skal man altid invitere nogen som man måske ikk lige helt vildt brænder for at se...men man skal huske at alle vil se frem til ens store dag og det er det som betyder noget ! ;)

Tak for dit dejlige indlæg :) !

Vi overvejer faktisk, at frabede os sange og taler, og så selv arrangere underholdning - f.eks. at en af vores bekendte, der er dansegut, kommer og underviser hele flokken i jive eller swing i en times tid (da vi overvejer et band, der spiller sådan lidt forskelligt musik fra "way back then"). Så vi er ude i den slags overvejelser...

Jukebox ville være super, hvis vi vælger "model 2", - men jeg er ikke til det, til en fest, fordi jeg gerne vil have mere styring på musikken, end en jukebox "tillader", da vi har været til nogle fester, hvor sådan en ikke ligefrem fordrede dans. Men det kan helt sikkert fungere for nogle, - vi er bare ikke til det, fordi vi gerne vil have nogen, der kan hive alle - ung som gammel - ud på dansegulvet :bunny_4: !

Der er jo i virkeligheden 1000 måder at gøre det på. Jeg tror jeg vil give dig ret i at man altid kan rejse, men gift bliver man (forhåbentlig) kun én gang!

Hvis jeg var jer, tror jeg det ville blive den store fest, men der er jo ingen der siger at den skal være som et hvert andet bryllup. Hvad med at give hele festen et twist af noget helt andet. Nu ved jeg jo ikke hvor eller hvornår I påtænker at blive gift, men der er så mange muligheder for at holde en dejlig venne/familiefest

Hvad med at holde en kæmpestor have/grillfest til sommer? Hvor det bare er helt afslappet og børnene kan spille bold imens mændene med kolde pilsnere, stikker til kødet på grillen og kvinderne sludrer over kartoffelsalaten... Bare ét, af mange forslag...

Det har vi overvejet, - men er gået fra det igen. Vi tør ikke helt satse på det danske "sommer"vejr :lol: for det første. For det andet, så synes vi ikke, arbejdet i forbindelse med opstilling af telt, udlægning af gulv, opstilling af borde, arrangement af serveringspersonale osv. er dét værd! Det er ikke billigere, - og vi vil gerne have, at vi selv kan sætte stor præg på en fest, - men at der er nogle, der tager slæbet med de overordnede praktiske ting - såsom lokale, rengøring, oprydning, borddækning (efter kyndig vejedning - og evt. selv arrangement af pynt), serveringspersonale mv.

Dog tænker vi, at såfremt vi beslutter os for "model 2", vil vi invitere vores venner til en "abefest" i haven med musik og dans og kød på grillen efterfølgende, - sådan en rigtig sommerfest, uden det skal være bryllup. Mere bare en kærlighedsfest og tak fordi I er til - agtig.

Vores bryllup bliver nogenlunde traditionelt men med en kant. Vi gør vores for, at stemningen skal være uformel, men min kæreste og jeg har det ret forskelligt med den slags. Jeg ELSKER bryllupper og jeg har ikke noget problem med at være i centrum. Jeg ville være rigtig ked af ikke at få middagen, indslag og kysserunder osv. med familie og de nærmeste venner, men kæresten har det til gengæld ikke særligt godt med det, men gør det for min skyld. Til gengæld har han fået den vielse, han helst vil have - en rådhusvielse med kun de nærmeste.

Når nu I begge har det lidt skidt med al den opmærksomhed men egentlig gerne ville holde noget, var det så ikke en mulighed at skippe festmiddagen for en kæmpe flok men i stedet gå ud og spise med de allernærmeste og så invitere alle familiemedlemmer og venner som I vil dele dagen med til at komme til fest fra kl. 21:00? Så ville I slippe for de ting, som I helst vil være fri for til middagen, men I kan stadigvæk holde fest med lækre drinks og snacks m.m. og brudevals og bryllupskage kunne man jo sagtens have også. I ville jo stadigvæk skulle bruge penge, men I ville jo nok spare en del på madposten og folk vil jo nok kunne forstå, når de kender jer, at I har gode grunde til at gøre det utraditionelt? Nogle gange er det også ret så befriende med noget helt andet

Fedt, at I har fundet et kompromis, som I begge to er glade for! Det lyder skønt :cheerleader3: .

Jeg tror ikke, vi hopper på det med at invitere til kl. 21.00. Så hellere en reception, og restaurent med de allernærmeste, og så en "abefest" i haven på et senere tidspunkt, hvor ALT bare skal være uformelt og barfodet www.hippie.dk :lol: .

Og jeg tror faktisk, at de fleste "forventer" noget meget traditionelt, da vi begge (nok særligt mig) elsker at deltage i sådanne fester. Men altså... Jeg er nok mere fodformet og til knæhøj karse osv. , når det er mig selv, der skal være i fokus. Og kæresten min er bare totalt fokusforskrækket...

[quote name=Andrup pigen :))' timestamp='1326584817' post='1183449]

Jeg kan kun sige at I skal gøre det der føles bedst for jer, hvad har I den bedst mave fornemelse med???

Hvis I inviter hele familien til fest, men ikke er det i føler for, så bliver det jo ikke rigtig for jer, og det er jo trods alt jeres bryllupsdag

Knus og kram.

Du har jo helt ret :kiss: ! Jeg tror bare, vi er snotforvirrede, og aner ikke, hvad vi vil! Som i overhovedet...

Vi holder som din model 2.

Vi skal i kirken kl. 11 og holder en reception derefter med hestegt lam og tilbehør for venner, bekendte osv. (vi invitere 60 inkl. børn, som kan lege imens på legepladsen) kl. 14 slutter receptionen og vi tager til fotografen, en time efter mødes vi med vores nærmeste familie (vi bliver 20) på en restraurant, hvor vi begynder med bryllupskage og bagefter får en let buffet, vi regner med at bryde op omkring kl 21. Vi skal ikke have musik eller noget. Jeg ville gerne frabede mig sange, taler osv. men min H2b synes ikke vi skal frabede os det.

Og så valgte vi at blive gift på rådhuset 1/12, den dag var helt vores egen - og vi fortalte først vores forældre om det i juledagene - resten af familien får det at vide i invitationen.

Jeg har tidligere overvejet at invitere den allernærmeste (forældre og brødre) til en uge fx i latlandia som festen.

Det lyder som en skøn dag, I har i vente :loveshower: !

Hvordan har reaktionerne været på jeres planer? Er der nogen, der føler sig "snydt"? Det er jo i virkeligheden deres hovedpine...

Hvis vi hopper på receptionsmodellen, tror jeg, vi vil holde det lidt længere tid. Også med en formiddagsvielse omk. kl. 11.00, herefter reception med let mad, hygge, afslapning osv. - afsluttet med bryllupskage og champagne. Så smutter brudeparret ud og bliver fotograferet! Så en sen middag på restaurent med de allernærmeste... Og måske så en aftale om at møde med de allerbedste venner på vores lokale yndlingssted til drinks første på natten. Who knows :biggrin: ...

Vi har fravalgt den helt traditionelle fest for alle, og holder i stedet stor reception, og middag kun for de nærmeste. Og det løber op! Hvis det er for at spare penge (som jeg godt hører ikke er det primære, men dog en lille faktor ift. fx at få en rejse til thailand) så kan det næsten ikke betale sig, for en reception løber bestemt også op meget hurtigst, og det er faktisk laaaangt fra mad (og drikke) der bliver den største største post...

Må jeg høre, hvad jeres budget er! For alt andet lige, forestiller jeg mig, at maden og drikkevarerne bliver den langt største enkeltpost i vores budget! Der hvor vi overvejer at holde festen, hvis vi vælger det, er kuvertprisen 750 kr. for maden med drikkevarer ad lib. frem til kl. 2.00 (fra kl. 18.00). Bryllupskagen skal jo købes no matter what. Vi forestiller os, at vi selv ville lave meget til en evt. buffet til en reception, og så bestille noget let udefra, og selv købe drikkevarer. Derfor forestiller jeg mig, at vi vil spare ret meget. Men det er virkelig ikke dét, der skal være afgørende! For hvis vi vælger en fest, skal det være fordi VI ønsker det... Og det er dét, der er motivationen. Pengene finder vi (forhåbentlig).

Helt fra start af, valgte vi at sige, at vi tog alene til Thailand, og blev gift dér. Vi var begge enige om, at vi egentlig heller ikke bryder os specielt meget om at være midtpunktet for en stor fest. Men efter at have fortalt mine forældre, at vi skulle giftes og hvilke planer vi havde, fik de os overtalt De vil nemlig gerne lægge have (aka. mark) til, og de synes vi skulle have stor fest. Så det gør vi Det bliver dog ikke en traditionel bryllupsfest, idet jeg f.eks. har valgt at slette hele min familie (undtagen mor+far+søskende) af gæstelisten, og i stedet har inviteret hele min gamle gymnasieklasse og alle andre venner jeg gider se til en fest. For det er dét vi gerne vil have: fest! Thor inviterer dog hans familie med (de er alligevel kun 16 i alt - vi er 45 i alt!) og hans venner. Vi stiller et stort telt op, får helstegt pattegris og fadøl. Der bliver kongespil, croket, fotovæg, Skt. Hans bål o.l. - nærmere en sommerfest end en egentlig bryllupsfest. Vi vil frabede os sange, jeg tager ikke strømpebånd på og der bliver heller ikke bordkort. Så alt i alt lidt anderledes, men præcis som vi gerne vil have det

Jeg er i dag rigtig glad for, at vi tog den beslutning også at holde stor fest. Og nu glæder jeg mig rigtig meget andet ville også være sørgeligt. Det betyder dog, at vi ikke får nyt køkken før om 2 år. Men det er helt okay

Åh det lyder hyggeligt :loveshower:! Hvor kan man få fingrene i en invitation til den fest?

Fedt at høre om en alternativ måde... Det lyder skønt... Må lure i din planlægningstråd.

Vi kommer til at have et meget utraditionelt bryllup. Det var meningen vi skulle have været gift sidste år, men vi knækkede næsten nakken på planlægningen af et traditionelt kirkebryllup, og det kombineret med nogle andre problemer gjorde at vi næsten gik fra hinanden...

Så nu, hvor vi er "back on track", så er vi kompromis-løse i forhold til hvad vi selv gerne vil. Det bryllup vi planlagde til sidste år, var helt klart et bryllup der blev planlagt for andres skyld, og ikke for vores egen. Så, here goes:

Vi planlægger at blive borgerligt viet i Frederiksborg Slotshave (ingen af os er kristne, så hvorfor i alverden gå i kirke?)

Dernæst ligger ideerne på enten at holde receptions-picnic i slotshaven og så fest for venner og tæt familie om aftenen,

eller at holde en fest uden reception om aftenen. Men fælles for disse to modeller bliver, at der IKKE bliver inviteret nogen som vi ikke gider at se. Jeg har mange familiemedlemmer som jeg sidste gang følte mig tvunget til at invitere, og dette betød at jeg måtte vælge gode venner fra for at kunne få budgettet til at hænge sammen. Men denne gang har jeg bestemt mig for at være fuldstændig ligeglad med hvad "man bør", og gøre præcis hvad der føles rigtigt for mig og min tilkommende.

Så, bottom line: Hvad føler du for? Hvad giver dig den rigtige mavefornemmelse?

Det lyder rigtig skønt, at I er kommet gennem problemerne, og nu står stærke sammen, og fortsat ønsker at blive gift ! Og fedt, at I bare følger jeres mavefornemmelser og "blæser på" traditionerne :thumbsupsmileyanim: ! Kunne du ikke lige dele lidt af den evne med mig - og ikke mindst min kæreste? Vi - særligt han - har altid så travlt med "bør", "hvad tænker X og Y ikke?" osv. Og det er trættende... Og jeg gider bare ikke arrangere en bryllupsfest for andre mennesker skyld! Det er VORES dag.

Jeg aner ikke, hvad mavefornemmelsen siger! Det veksler SÅ meget. I går var jeg klart til reception og rejse. I dag mere til fest. Jeg er ikke nem :lol: !

Mht. kirkevielse. Så er jeg ikke missionsk, - men jeg er troende, - nok det, der kaldes kulturkristen! Mine børn er døbt, og det betyder rigtig meget for mig at få den kirkelige handling. Det er faktisk dét, der betyder allermest af en eller anden årsag. Så dén del er det eneste, vi er helt sikre på!

Jeg synes begge jers fester lyder skønne.... selv ville jeg nok vælge nr 2, da jeg synes at ideen om at få en bryllup på egne præmisser OG en fantastisk familierejse er helt ideelt:)

Vi er egentlig heller ikke til det traditionelle og har også tænkt på at sige, at vi gerne vil holde taler osv på et minimum. Vores umiddelbare plan var at holde grillfest i haven, men vi fandt hurtigt ud af, at det er meeeeget nemmere at gøre det traditionelt, så nu holder vi det et sted, hvor de tager sig af det hele - så vi bare kan læne os tilbage og nyde dagen. Med to små børn, nyt hus og fultidsarbejde(har lige sluttet barsel) er der simpelthen ikke overskud til at skulle tænke en masse tanker selv lige nu, så i sidste ende blev det afgørende. Vi tvivler ikke på, atdagen bliver fantastisk,uanset hvilken form den får - det vigtige, nemlig at vi siger ja til hinanden helt oficcielt, er jo på plads... Så det kan kun blive en dejlig dag

Hvad mon jeres mavefornemmelse siger?... sådan én plejer at have ret

Uh hvor jeg kender det, du skriver. Vi har også et hus, som er nyrenoveret, - nu venter haven :rolleyes: , og vinduerne skal vist også lige skiftes hen over sommeren. Og med to små børn (1 og 4 år), - og to jobs, - ja, så er tiden ikke det vilde. Og jeg synes egentlig, at man ikke sparer ret meget ved at stå for alt selv. Og så vil jeg gerne overlade noget praktisk til andre, så jeg kan holde fokus på nogle detaljer, der betyder meget for os, og læne mig tilbage og nyde, at andre har styr på det overordnede!

Og som jeg skrev tidligere, - så er min mavefornemmelse forvirret, ambivalent og en anelse radikal :lol: !

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorvidt I skal vælge model 1 eller 2 kan kun I afgøre. Det ene kan være lige så godt som det andet men det er et spørgsmål om hvad I vil, herunder at I ikke senere fortryder at I ikke valgte at holde den store fest.

Vælger I model 1 er der ingen som siger at det skal være den traditionelle 3 retters menu. Flere og flere vælger andre lidt mere utraditionelle løsninger. Ved Clements bryllupsfest serverede de eksempelvis Sushi og kinesermad og det var meget vellykket. Jeg har også derhjemme hørt om aktuelle bookinger hvor de taler om stående buffet m.v.

Nu bliver der skrevet noget om jukeboks. Om man vælger en jukeboks, en DJ eller en musiker har for mig at se intet at sige når vi taler om at opnå en uformel afslappet fest når vi lige bortser fra den deciderede suppe, steg og is musiker hvor man på en eller anden måde læner sig op af noget traditionelt. Generelt vil jeg sige at de fester vi kommer ud til er uformelle og afslappede. :)

Jeg kan garantere, at vi IKKE får sushi :lol:!

Men du har jo ret... Det er os, der skal mærke efter... Men vi vil jo nok bare gerne lidt begge dele, - eller noget helt 3.! Hvis ikke det der kirkebryllup betød så meget for mig, tror jeg, vi stak af til Las Vegas og blev viet der, og så cruisede Amerika tyndt i en autocamper med vores unger. Når vi så kom hjem, ville vi holde en fest - uden bryllupsfokus - bare fest - for vores venner og familie. Men sådan bliver det ikke...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej med dig......

Har du prøvet at regne på hvad de to forskellige måder at gøre det på, hver især kommer til at koste? Bare sådan i overslag

Måske overrasker det. Måske finder du ud af, at I måske slet ikke sparer så mange penge igen, ved at vælge løsning to. Jeg ved det ikke, men det kan være, at differencen mellem de to modeller ikke er så stor som du regner med, og der derfor ikke bliver råd til roadtrip el.lign.

Men jeg vil sige, at det er en utrolig spændende debat. Hvilken type fest man ønsker, og hvad der betyder mest for en...?

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi overvejer faktisk, at frabede os sange og taler, og så selv arrangere underholdning - f.eks. at en af vores bekendte, der er dansegut, kommer og underviser hele flokken i jive eller swing i en times tid (da vi overvejer et band, der spiller sådan lidt forskelligt musik fra "way back then"). Så vi er ude i den slags overvejelser...

Jukebox ville være super, hvis vi vælger "model 2", - men jeg er ikke til det, til en fest, fordi jeg gerne vil have mere styring på musikken, end en jukebox "tillader", da vi har været til nogle fester, hvor sådan en ikke ligefrem fordrede dans. Men det kan helt sikkert fungere for nogle, - vi er bare ikke til det, fordi vi gerne vil have nogen, der kan hive alle - ung som gammel - ud på dansegulvet :bunny_4: !

Det med jive eller Swing i en hel time vil jeg klart fraråde. Min erfaring er at en hel time er for lang tid fordi man taber mange af gæsterne på gulvet og det er uanset om det er et bryllup eller en firmafest. Sidst jeg oplevede det, ved et bryllup ovre på Varna Palæet stod halvdelen af gæsterne udenfor efter blot 20 minutter. En halv time er nok mere passende.

Med dine sidste bemærkninger om at der skal være nogen som kan hive såvel unge som gamle ud på dansegulvet vil det være helt oplagt med en erfaren bryllupsdj som altid vil kunne spille meget mere alsidigt end en jukeboks eller en musiker/et liveband. Det er tror jeg - sammen med prisen - en væsentlig årsag til at så mange vælger denne løsning.

Jeg er meget enig med LHK. Der er ingen som siger at I skal binde an med en kuvertpris på 750 kr. Mange af vores kunder som holder festen i egne lokaler (dvs. forsamlingshus, telt o.l.) har haft et madbudget på 2-300 kr. (+ drikkevarer selvfølgelig) og har derved kunnet holde det økonomiske nede på et fornuftigt niveau. Ved mange af de fester vi kommer ud til har vi faktisk været en af de store poster i budgettet og der kan man ikke undgå at være lidt beæret over at folk har valgt at prioritere musikken så højt. Jeg syntes "discount-bryllup" er et misvisende begreb fordi det lyder negativt hvad det ikke er. Tværtimod kommer man ikke ud for tjenere der står og siger at festen skal slutte festen kl. 2 eller tjenere der står og surmuler hvor man tydeligt kan se at de står og tænker: Er de ikke snart færdige så vi kan komme hjem.

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej med dig......

Har du prøvet at regne på hvad de to forskellige måder at gøre det på, hver især kommer til at koste? Bare sådan i overslag

Måske overrasker det. Måske finder du ud af, at I måske slet ikke sparer så mange penge igen, ved at vælge løsning to. Jeg ved det ikke, men det kan være, at differencen mellem de to modeller ikke er så stor som du regner med, og der derfor ikke bliver råd til roadtrip el.lign.

Men jeg vil sige, at det er en utrolig spændende debat. Hvilken type fest man ønsker, og hvad der betyder mest for en...?

Ja, - det er faktisk ret fedt at høre de forskellige tanker, der ligger bag, hvordan man holder sit bryllup! Jeg synes jo, det er fedt og skønt, at det er aktive valg, og ikke "bare" at følge normen, flokken og "vi plejer" :thumbsupsmileyanim: ! Hvad enten man vælger det traditionelle eller noget alternativt.

Hvis vi vælger festen, tror jeg, vi går all in. Så skal den ikke have for lidt. Vi er nok ikke til forsamlingshus og hjemmelavet mad. Ikke at det ikke er skønt, - men det er ikke lige os, tror jeg. Det ville jeg til gengæld elske til en reception. Derfor antager jeg, at vi ville spare ret mange penge. Også fordi vi ikke vil have band, underholdning osv. Men det er selvfølgelig et overslag. Og selvom vi måske ikke sparer, hvad der svarer til en rejse, - så vil der i hvert fald være en god slat til en sådan.

Men jeg vil gerne understrege, at det IKKE er pengene, der er det afgørende. Vi er bare virkelig, virkelig meget i tvivl om, hvordan vi ønsker at fejre vores bryllup. Om det skal være med fest, læææækker mad, musik og dans natten lang. Eller om det skal være helt low key og så den egentlige fejring - en vidunderlig rejse med vores skønne børn.

Vi overvejer faktisk, at frabede os sange og taler, og så selv arrangere underholdning - f.eks. at en af vores bekendte, der er dansegut, kommer og underviser hele flokken i jive eller swing i en times tid (da vi overvejer et band, der spiller sådan lidt forskelligt musik fra "way back then"). Så vi er ude i den slags overvejelser...

Jukebox ville være super, hvis vi vælger "model 2", - men jeg er ikke til det, til en fest, fordi jeg gerne vil have mere styring på musikken, end en jukebox "tillader", da vi har været til nogle fester, hvor sådan en ikke ligefrem fordrede dans. Men det kan helt sikkert fungere for nogle, - vi er bare ikke til det, fordi vi gerne vil have nogen, der kan hive alle - ung som gammel - ud på dansegulvet :bunny_4: !

Det med jive eller Swing i en hel time vil jeg klart fraråde. Min erfaring er at en hel time er for lang tid fordi man taber mange af gæsterne på gulvet og det er uanset om det er et bryllup eller en firmafest. Sidst jeg oplevede det, ved et bryllup ovre på Varna Palæet stod halvdelen af gæsterne udenfor efter blot 20 minutter. En halv time er nok mere passende.

Med dine sidste bemærkninger om at der skal være nogen som kan hive såvel unge som gamle ud på dansegulvet vil det være helt oplagt med en erfaren bryllupsdj som altid vil kunne spille meget mere alsidigt end en jukeboks eller en musiker/et liveband. Det er tror jeg - sammen med prisen - en væsentlig årsag til at så mange vælger denne løsning.

Jeg er meget enig med LHK. Der er ingen som siger at I skal binde an med en kuvertpris på 750 kr. Mange af vores kunder som holder festen i egne lokaler (dvs. forsamlingshus, telt o.l.) har haft et madbudget på 2-300 kr. (+ drikkevarer selvfølgelig) og har derved kunnet holde det økonomiske nede på et fornuftigt niveau. Ved mange af de fester vi kommer ud til har vi faktisk været en af de store poster i budgettet og der kan man ikke undgå at være lidt beæret over at folk har valgt at prioritere musikken så højt. Jeg syntes "discount-bryllup" er et misvisende begreb fordi det lyder negativt hvad det ikke er. Tværtimod kommer man ikke ud for tjenere der står og siger at festen skal slutte festen kl. 2 eller tjenere der står og surmuler hvor man tydeligt kan se at de står og tænker: Er de ikke snart færdige så vi kan komme hjem.

Fedt at høre dine erfaringer med dans :thumbsupsmileyanim: ! Tak for det :) .

Som jeg skrev til LHK, - så synes jeg bestemt, at man kan gøre det for meget mindre, - men hvis vi vælger at holde festen, - så tror jeg bare, at vi gerne vil holde et brag af en fest, men skønne lokaler, servicering som vi ikke skal bekymre os om, lækker, lækker mad, som vi aldrig selv ville kunne fremtrylle, dans natten lang, drinks osv.

Dermed ikke sagt, at telt og forsamlingshus ikke kan være lige så godt, festligt og hyggeligt. Men det er bare ikke dét, vi har lyst til. Tror jeg! Måske ender vi der. Men det er ikke en af de "planer" der er på bordet lige pt.

Og igen - det er IKKE et pengeissue, - men fordi, vi simpelthen ikke aner, hvad vi skal og hvordan vi ønsker at fejre det. Så jeg vil være ked af, hvis tråden kommer til at handle om kr. og øre, - frem for at blive en tråd om, hvilke tanker og overvejelser, der ligger bag de forskellige måder, der bliver arrangeret og holdt skønne bryllupsfester på!

Kh, FruE.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt fra start af, valgte vi at sige, at vi tog alene til Thailand, og blev gift dér. Vi var begge enige om, at vi egentlig heller ikke bryder os specielt meget om at være midtpunktet for en stor fest. Men efter at have fortalt mine forældre, at vi skulle giftes og hvilke planer vi havde, fik de os overtalt De vil nemlig gerne lægge have (aka. mark) til, og de synes vi skulle have stor fest. Så det gør vi Det bliver dog ikke en traditionel bryllupsfest, idet jeg f.eks. har valgt at slette hele min familie (undtagen mor+far+søskende) af gæstelisten, og i stedet har inviteret hele min gamle gymnasieklasse og alle andre venner jeg gider se til en fest. For det er dét vi gerne vil have: fest! Thor inviterer dog hans familie med (de er alligevel kun 16 i alt - vi er 45 i alt!) og hans venner. Vi stiller et stort telt op, får helstegt pattegris og fadøl. Der bliver kongespil, croket, fotovæg, Skt. Hans bål o.l. - nærmere en sommerfest end en egentlig bryllupsfest. Vi vil frabede os sange, jeg tager ikke strømpebånd på og der bliver heller ikke bordkort. Så alt i alt lidt anderledes, men præcis som vi gerne vil have det

Jeg er i dag rigtig glad for, at vi tog den beslutning også at holde stor fest. Og nu glæder jeg mig rigtig meget andet ville også være sørgeligt. Det betyder dog, at vi ikke får nyt køkken før om 2 år. Men det er helt okay

Åh det lyder hyggeligt :loveshower:! Hvor kan man få fingrene i en invitation til den fest?

Fedt at høre om en alternativ måde... Det lyder skønt... Må lure i din planlægningstråd.

Eftersom du ikke er i familie med mig, så har du faktisk en ret god chance for at blive inviteret med :lol:

Jeg håber du finder ud af hvad du har aller mest lyst til :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan følge jer. Vi vil heller ikke være festens centrum, dog vil jeg heller ikke undvære en fejring. Jeg forestiller mig (kæresten er ikke helt overbevidst ;) At vi kunne blive "hemmeligt" gift i udlandet og så senere holde en bryllupsceremoni, med efterfølgende afslappet hjemme-have fest, altså ikke noget med at sidde bænket det meste af aftenen ;) Men nu er kirken også udelukket for vores vedkommende, derfor er det en lidt alternativ "hippie" drøm, der er opstået

Nu ved jeg godt det her er et bryllupsforum, men er der nogen specielle grunde til at I ikke bare rejser uden at blive gift?

Ellers kunne i jo godt blive viet i USA og så få den kirkelige velsignelse herhjemme efterfølgende.

Jeg synes ihvertfald det lyder som om rejsen er vigtigst for jer her og nu :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev til LHK, - så synes jeg bestemt, at man kan gøre det for meget mindre, - men hvis vi vælger at holde festen, - så tror jeg bare, at vi gerne vil holde et brag af en fest, men skønne lokaler, servicering som vi ikke skal bekymre os om, lækker, lækker mad, som vi aldrig selv ville kunne fremtrylle, dans natten lang, drinks osv.

Dermed ikke sagt, at telt og forsamlingshus ikke kan være lige så godt, festligt og hyggeligt. Men det er bare ikke dét, vi har lyst til. Tror jeg! Måske ender vi der. Men det er ikke en af de "planer" der er på bordet lige pt.

Valg af festløsning er også meget andet end et spørgsmål om penge. Jeg har talt med rigtig mange brudepar som har valgt at holde festen i et forsamlingshus eller nogle lejede selskabslokaler fremfor at købe en færdigløsning selvom det ikke handlede om penge og budgetter. Det har de gjort for i højere grad selv at kunne sætte deres præg på menuen, lokaleindretningen og ikke mindst festens varighed hvor man er mere "fri" end på et feststed. Det kan også være noget med at de har haft en bestemt kok eller nogle bestemte lokaler som de godt ville bruge, samtidig med at de har haft lyst til at bygge tingene op fra bunden og lave alt selv. Det skal ikke forstås sådan at dem der køber en feststedsløsning blot sidder med hænderne i skødet. Det ser vi jo dagligt herinde. Men det er ikke dem der går hele fredagen inden dagen og sætter borde op, pynter op m.v.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Eftersom du ikke er i familie med mig, så har du faktisk en ret god chance for at blive inviteret med :lol:

Jeg håber du finder ud af hvad du har aller mest lyst til :)

Nå men det vil jeg glæde mig til så :tunge: !

Og tak :kiss: !

Jeg kan følge jer. Vi vil heller ikke være festens centrum, dog vil jeg heller ikke undvære en fejring. Jeg forestiller mig (kæresten er ikke helt overbevidst ;) At vi kunne blive "hemmeligt" gift i udlandet og så senere holde en bryllupsceremoni, med efterfølgende afslappet hjemme-have fest, altså ikke noget med at sidde bænket det meste af aftenen ;) Men nu er kirken også udelukket for vores vedkommende, derfor er det en lidt alternativ "hippie" drøm, der er opstået

Nu ved jeg godt det her er et bryllupsforum, men er der nogen specielle grunde til at I ikke bare rejser uden at blive gift?

Ellers kunne i jo godt blive viet i USA og så få den kirkelige velsignelse herhjemme efterfølgende.

Jeg synes ihvertfald det lyder som om rejsen er vigtigst for jer her og nu :)

Der er såmen ingen grund til, at vi ikke kan rejse uden at blive gift. Men vi vil bare rigtig gerne giftes :heart: ! Vi kan bare ikke finde ud af, hvordan det skal gøres.

Hele den kirkelige handling betyder som sagt rigtig meget for mig! Det at blive ført op af kirkegulvet af min far, at min kæreste står der ved alteret og venter. Præstens tale. At skulle give hinanden sit "ja" foran alle ens kære og "de højere magter" osv. Det betyder bare mere, end jeg lige havde regnet med. Så derfor er det som sagt den eneste del, vi er 100% sikre på.

Men betød det ikke noget for mig, gjorde vi som jer. Tog til US of A og blev gift i Las Vegas, cruisede rundt med ungerne, og holdt en fest efterfølgende. Men sådan bliver det ikke for os. Men det lyder skønt :thumbsupsmileyanim: !

Som jeg skrev til LHK, - så synes jeg bestemt, at man kan gøre det for meget mindre, - men hvis vi vælger at holde festen, - så tror jeg bare, at vi gerne vil holde et brag af en fest, men skønne lokaler, servicering som vi ikke skal bekymre os om, lækker, lækker mad, som vi aldrig selv ville kunne fremtrylle, dans natten lang, drinks osv.

Dermed ikke sagt, at telt og forsamlingshus ikke kan være lige så godt, festligt og hyggeligt. Men det er bare ikke dét, vi har lyst til. Tror jeg! Måske ender vi der. Men det er ikke en af de "planer" der er på bordet lige pt.

Valg af festløsning er også meget andet end et spørgsmål om penge. Jeg har talt med rigtig mange brudepar som har valgt at holde festen i et forsamlingshus eller nogle lejede selskabslokaler fremfor at købe en færdigløsning selvom det ikke handlede om penge og budgetter. Det har de gjort for i højere grad selv at kunne sætte deres præg på menuen, lokaleindretningen og ikke mindst festens varighed hvor man er mere "fri" end på et feststed. Det kan også være noget med at de har haft en bestemt kok eller nogle bestemte lokaler som de godt ville bruge, samtidig med at de har haft lyst til at bygge tingene op fra bunden og lave alt selv. Det skal ikke forstås sådan at dem der køber en feststedsløsning blot sidder med hænderne i skødet. Det ser vi jo dagligt herinde. Men det er ikke dem der går hele fredagen inden dagen og sætter borde op, pynter op m.v.

Tak for dit indlæg, og fordi du tager dig tid til at skrive.

Jeg synes dog, det er en anden diskusion, og forstår måske ikke helt, hvor ovenstående er relevant ift. min problemstilling! Jeg er helt med på, at forsamlingshus er et fin og god måde at holde sin bryllupsfest på. Men min problemstilling er ikke, HVOR festen skal holdes, - men mere HVORDAN! Altså, - skal det være fest? Skal det være reception? Skal det være begge dele? Skal det være lille intim middag? Skal det være at stikke af til Thailand og blive gift på stranden?

Jeg synes i øvrigt, - og igen uden for trådens egentlige "emne", sagtens, at man kan gøre en fest personlig og sætte sig eget præg på detaljerne som menu, pynt osv., selvom man ikke bruger et forsamlingshus, eller et lokale, hvor man står for alt selv?! Sådan har det i hvert fald været til samtlige bryllupper, vi har været til, - og ligeså de gange, vi har afholdt dåbsfester for vores børn!

Men umiddelbart tror jeg ikke, vi ønsker at skulle stå for alt selv i fald vi vælger at holde fest, som jeg tidligere har skrevet. Vi vil hellere lægge megen energi i få detaljer. Og da vi har to små børn, jobs, tidskrævende interesser osv., vil dét blive vores prioritering! Derfor vil forsamlingshus/festlokaler, hvor vi står for alt selv, sikkert blive valgt fra! IKKE fordi, vi synes, det er dårligere eller mindre hyggeligt. Men fordi det er vores prioritering!

Og nu vil jeg rigtig gerne lukke den del, - og meget gerne høre mere fra andre brude, der måske vil dele deres bryllupsovervejelser med mig :) !

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min kæreste overraskede mig forleden.. Han fortalte, at hans største bryllupsdrøm er at blive gift i en smuk landsbykirke, med efterfølgende kæmpe fest på et smukt slot, overnatning for alle gæster og brunch morgenen efter. Alle sejl skal sættes til, stort band, heldagsfotograf, fyrværkeri und alles!!

Og bagefter sagde han så det, der egentlig er min pointe..... Han er bange for at komme til at fortryde det, hvis ikke vi vælger den store fest hvor der er gjort en masse ud af det. Jeg havde egentlig tænkt, at et frokostarrangement med bryllupskage osv. ville kunne gøre det. Men her har vi åbenbart noget vi lige skal have snakket om. Og han har jo ret.... Man kan ikke gøre festen om, så det er vigtigt at I virkelig gennemdiskuterer det her til øerne er ved at falde af..

Ulempen ved jeres anden løsning kan være, at I står der efter receptionen og skal sige farvel til en masse mennesker, fordi det kun er jeres nærmeste der skal med til middag om aftenen. Måske fortryder du der, at valget faldt på den "lille" fest. Det er umuligt at sige, men prøv at tænke igennem, om det måske kunne ske.

Held og Lykke med overvejelserne

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer