Wendla

Fyld til bryllupskage til sommerbryllup?

47 indlæg i dette emne

limemousse, hyldeblomstmousse og hvid chokolade er fantastisk sammmen! især hyldeblomst og lime... noget af det bedste jeg har smagt :) Super sødt og friskt!

Det lyder også fantastisk. Hvor får du det fra?

Jeg laver det selv :) men opskrifterne er tyvstjålet forskellige steder fra nettet og bøger ;) men har lavet det nogle gange nu, og det er bare LÆKKERT :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja det kan du tro :) de er her:

Hyldeblomst mousse Hyldeblomst mousse

(opskrift fra http://www.kageportalen.dk/)

8 plader husblas

4 pasteuriserede æg

250 g sukker

3 dl koncentreret hyldeblomst saft 1⁄2 l piskefløde

Tilbered husblas som anvist på pakken. Pisk æg og sukker meget stift.

Opblød gelatine/husblas i hyldeblomst saften og pisk det ved lav hastighed sammen med æg- og sukkerblandingen. Sættes på køl nogle timer eller natten over.

Pisk fløden meget stiv. Pisk hyldeblomst moussen. Bland begge dele sammen og pisk til moussen er helt opløst og du har en cremet konsistens.

Limemousse

Ingredienser:

  • 5 dl piskefløde
  • 2 dl cremefraiche
  • 2 dl yoghurt naturel
  • 1 1/2 dl sukker
  • 2 tsk. revet limeskal
  • 1 dl limesaft (ca. 4 frugter)
  • 6 blade husblas

Fremgangsmåde:

  1. Pisk fløden til let skum
  2. Pisk cremefraiche, yoghurt og sukker, indtil sukkeret er opløst
  3. Læg husblas i blød i koldt vand i 5 min. (de skal være dækket af vand), og smelt dem i en gryde med limesaften + skal
  4. Rør det ikke for varme husblas hurtigt ned i cremefraicheblandingen, og vend den piskede fløde i.
  5. Stilles på køl i ca. 6-8 timer, inden den lægges sammen med bunde.

Jeg har kun haft lavet ½ portion – så bliver der til et enkelt lag i en rund kage på ca. 24 cm i diameter.

Hvid Chokolademousse:

200 g. odense hvid chokolade

1/2 dl. appelsinsaft

25 g. smør

4 past. æggeblommer

4 dl. piskefløde

kom hakket chokolade i en skål og smelt chokoladen langsomt over vandbad. Fjern skålen og rør appelsinsaft samt smør i den smeltede chokolademasse.

Rør æggeblommerne i lidt af gangen i den afkølede chokolademasse. Put moussen i en skål og sæt den til afkøling i køleskabet i et par timer. Når den tages ud

plejer jeg at røre den rundt for at få en mousse konsistens.

Undskyld det rodede indlæg, men håber du kan bruge det til noget :)

Om jeg kan bruge det!? Helt sikkert jeg kan. Tusind tak!!!!! Hvilken type bund laver du så?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

limemousse, hyldeblomstmousse og hvid chokolade er fantastisk sammmen! især hyldeblomst og lime... noget af det bedste jeg har smagt :) Super sødt og friskt!

Det lyder også fantastisk. Hvor får du det fra?

Jeg laver det selv :) men opskrifterne er tyvstjålet forskellige steder fra nettet og bøger ;) men har lavet det nogle gange nu, og det er bare LÆKKERT :)

Det må jeg virkelig også prøve at lave en dag.. :metteholm og kagen "vælter" ikke af at der er tre lag mousse i? jeg synes normalt kun man ser folk have to lag..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

ja det kan du tro :) de er her:

Hyldeblomst mousse Hyldeblomst mousse

(opskrift fra http://www.kageportalen.dk/)

8 plader husblas

4 pasteuriserede æg

250 g sukker

3 dl koncentreret hyldeblomst saft 1⁄2 l piskefløde

Tilbered husblas som anvist på pakken. Pisk æg og sukker meget stift.

Opblød gelatine/husblas i hyldeblomst saften og pisk det ved lav hastighed sammen med æg- og sukkerblandingen. Sættes på køl nogle timer eller natten over.

Pisk fløden meget stiv. Pisk hyldeblomst moussen. Bland begge dele sammen og pisk til moussen er helt opløst og du har en cremet konsistens.

Limemousse

Ingredienser:

  • 5 dl piskefløde
  • 2 dl cremefraiche
  • 2 dl yoghurt naturel
  • 1 1/2 dl sukker
  • 2 tsk. revet limeskal
  • 1 dl limesaft (ca. 4 frugter)
  • 6 blade husblas

Fremgangsmåde:

  1. Pisk fløden til let skum
  2. Pisk cremefraiche, yoghurt og sukker, indtil sukkeret er opløst
  3. Læg husblas i blød i koldt vand i 5 min. (de skal være dækket af vand), og smelt dem i en gryde med limesaften + skal
  4. Rør det ikke for varme husblas hurtigt ned i cremefraicheblandingen, og vend den piskede fløde i.
  5. Stilles på køl i ca. 6-8 timer, inden den lægges sammen med bunde.

Jeg har kun haft lavet ½ portion – så bliver der til et enkelt lag i en rund kage på ca. 24 cm i diameter.

Hvid Chokolademousse:

200 g. odense hvid chokolade

1/2 dl. appelsinsaft

25 g. smør

4 past. æggeblommer

4 dl. piskefløde

kom hakket chokolade i en skål og smelt chokoladen langsomt over vandbad. Fjern skålen og rør appelsinsaft samt smør i den smeltede chokolademasse.

Rør æggeblommerne i lidt af gangen i den afkølede chokolademasse. Put moussen i en skål og sæt den til afkøling i køleskabet i et par timer. Når den tages ud

plejer jeg at røre den rundt for at få en mousse konsistens.

Undskyld det rodede indlæg, men håber du kan bruge det til noget :)

Om jeg kan bruge det!? Helt sikkert jeg kan. Tusind tak!!!!! Hvilken type bund laver du så?

Godt at du kunne bruge det :) Jeg plejer at lave en mudcake bund nederst (en våd chokoladekagebund) og så lyse vaniljebunde. Men jeg kunne forestille mig at en mandelbund kunne være rigtig lækkert :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

limemousse, hyldeblomstmousse og hvid chokolade er fantastisk sammmen! især hyldeblomst og lime... noget af det bedste jeg har smagt :) Super sødt og friskt!

Det lyder også fantastisk. Hvor får du det fra?

Jeg laver det selv :) men opskrifterne er tyvstjålet forskellige steder fra nettet og bøger ;) men har lavet det nogle gange nu, og det er bare LÆKKERT :)

Det må jeg virkelig også prøve at lave en dag.. :metteholm og kagen "vælter" ikke af at der er tre lag mousse i? jeg synes normalt kun man ser folk have to lag..

Nej det gør den ikke :) Jeg smører den op med smørcreme og putter fondant på til sidst så den er rigelig fast :) Jeg har billeder i min planlægningstråd samt flere opskrifter hvis det er :) (kan ses i min signatur )

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min veninde siger at den bedste bryllupskage hun nogensinde har smagt, var med fyld af pære/champagne mousse. Jeg ved ikke om der også var en anden slags mousse i. Hun sagde bare det var SÅ lækkert, så jeg er helt nysgerrig efter at smage...

Den lyder da også bare for lækker! Kunne jeg godt tænke mig at smage! Og så med mørk chokolademousse som den anden mousse , og så valnøddebunde - muuuuums!! :metteholm

Ellers er vi også stadig i overvejelsesfacen. Vores svigerinde skal lave den (min brors kone), så vi snakker nok med hende om det på et nærmere tidspunkt.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min veninde siger at den bedste bryllupskage hun nogensinde har smagt, var med fyld af pære/champagne mousse. Jeg ved ikke om der også var en anden slags mousse i. Hun sagde bare det var SÅ lækkert, så jeg er helt nysgerrig efter at smage...

Den lyder da også bare for lækker! Kunne jeg godt tænke mig at smage! Og så med mørk chokolademousse som den anden mousse , og så valnøddebunde - muuuuums!! :metteholm

Ellers er vi også stadig i overvejelsesfacen. Vores svigerinde skal lave den (min brors kone), så vi snakker nok med hende om det på et nærmere tidspunkt.

Jeg har spurgt om der var et andet lag mousse i også, og det var der.. Der var også Sarah Bernard (en form for chokolade mousse) i.. Det lyder fantastisk. Den er jeg nødt til at smage en dag..mmm.. :metteholm

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min veninde siger at den bedste bryllupskage hun nogensinde har smagt, var med fyld af pære/champagne mousse. Jeg ved ikke om der også var en anden slags mousse i. Hun sagde bare det var SÅ lækkert, så jeg er helt nysgerrig efter at smage...

Den lyder da også bare for lækker! Kunne jeg godt tænke mig at smage! Og så med mørk chokolademousse som den anden mousse , og så valnøddebunde - muuuuums!! :metteholm

Ellers er vi også stadig i overvejelsesfacen. Vores svigerinde skal lave den (min brors kone), så vi snakker nok med hende om det på et nærmere tidspunkt.

Jeg har spurgt om der var et andet lag mousse i også, og det var der.. Der var også Sarah Bernard (en form for chokolade mousse) i.. Det lyder fantastisk. Den er jeg nødt til at smage en dag..mmm.. :metteholm

Hvis du får fat i en opskrift på den pære/champagnemousse, må du endelig sige til! Skal simpelthen prøve den! :biggrin:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min veninde siger at den bedste bryllupskage hun nogensinde har smagt, var med fyld af pære/champagne mousse. Jeg ved ikke om der også var en anden slags mousse i. Hun sagde bare det var SÅ lækkert, så jeg er helt nysgerrig efter at smage...

Den lyder da også bare for lækker! Kunne jeg godt tænke mig at smage! Og så med mørk chokolademousse som den anden mousse , og så valnøddebunde - muuuuums!! :metteholm

Ellers er vi også stadig i overvejelsesfacen. Vores svigerinde skal lave den (min brors kone), så vi snakker nok med hende om det på et nærmere tidspunkt.

Jeg har spurgt om der var et andet lag mousse i også, og det var der.. Der var også Sarah Bernard (en form for chokolade mousse) i.. Det lyder fantastisk. Den er jeg nødt til at smage en dag..mmm.. :metteholm

Hvis du får fat i en opskrift på den pære/champagnemousse, må du endelig sige til! Skal simpelthen prøve den! :biggrin:

det var fra en bager, så det bliver måske ikke så let.. men jeg har jo selvfølgelig heller ikke prøvet at spørge..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

I sommers lavede jeg en super frisk, super nem sommerkage - bunde (as you wish, men jeg køber mine) og så smurte jeg en ordentlig lag på med vanillie/fløde creme med friskejordbær, mørk (mynte) chokolade stykker og makroner! Den var faktisk super let (den var ikke så kraftig i smagen) og smagte mums! Jeg pyntede så toppen med fløde i siderne og friske jordbær på toppen...

Stille og roligt kage - men smager absolut fantastisk!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mmmmm... det lyder alt sammen lækkert... God inspiration.

Jeg lavede en kage til bryllup sidste sommer med hvide bunde, jordbærmousse med asti og mørkhakket toblerone. Kagen var smurt op med hvid chokolade ganache smørcreme. Den var lækker og frisk. Har set fyldet med jordbær/lime mousse med asti og mørkhakket toblerone.

Jeg finder ofte inspiration og opskrifter her, hvis nogen skulle være interesseret:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har lige lavet prøvesmagning i weekenden og haft resterne med på arbejde i dag. Jeg lavede tre varianter: toblerone/hindbær, jordbær mascapone/mørk choko og blåbær hvid choko creme/lime. Jeg havde mandelbund forneden, en chokobund og en alm. Bund. Favoritten var helt klart blåbær/lime fordi den var så frisk og anderledes. Vi overvejer dog en nøddebund og så to chokobunde i stedet for en almindelig bund. Vi skal giftes 2/6 :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja det kan du tro :) de er her:

Hyldeblomst mousse Hyldeblomst mousse

(opskrift fra http://www.kageportalen.dk/)

8 plader husblas

4 pasteuriserede æg

250 g sukker

3 dl koncentreret hyldeblomst saft 1⁄2 l piskefløde

Tilbered husblas som anvist på pakken. Pisk æg og sukker meget stift.

Opblød gelatine/husblas i hyldeblomst saften og pisk det ved lav hastighed sammen med æg- og sukkerblandingen. Sættes på køl nogle timer eller natten over.

Pisk fløden meget stiv. Pisk hyldeblomst moussen. Bland begge dele sammen og pisk til moussen er helt opløst og du har en cremet konsistens.

Limemousse

Ingredienser:

  • 5 dl piskefløde
  • 2 dl cremefraiche
  • 2 dl yoghurt naturel
  • 1 1/2 dl sukker
  • 2 tsk. revet limeskal
  • 1 dl limesaft (ca. 4 frugter)
  • 6 blade husblas

Fremgangsmåde:

  1. Pisk fløden til let skum
  2. Pisk cremefraiche, yoghurt og sukker, indtil sukkeret er opløst
  3. Læg husblas i blød i koldt vand i 5 min. (de skal være dækket af vand), og smelt dem i en gryde med limesaften + skal
  4. Rør det ikke for varme husblas hurtigt ned i cremefraicheblandingen, og vend den piskede fløde i.
  5. Stilles på køl i ca. 6-8 timer, inden den lægges sammen med bunde.

Jeg har kun haft lavet ½ portion – så bliver der til et enkelt lag i en rund kage på ca. 24 cm i diameter.

Hvid Chokolademousse:

200 g. odense hvid chokolade

1/2 dl. appelsinsaft

25 g. smør

4 past. æggeblommer

4 dl. piskefløde

kom hakket chokolade i en skål og smelt chokoladen langsomt over vandbad. Fjern skålen og rør appelsinsaft samt smør i den smeltede chokolademasse.

Rør æggeblommerne i lidt af gangen i den afkølede chokolademasse. Put moussen i en skål og sæt den til afkøling i køleskabet i et par timer. Når den tages ud

plejer jeg at røre den rundt for at få en mousse konsistens.

Undskyld det rodede indlæg, men håber du kan bruge det til noget :)

Igen tusind tak for opskrifterne. De kom på prøve og resultatet kan ses og læses her

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lagt en masse opskrifter på forskellige mousser ind i denne tråd

http://www.bryllupsk...g-til-smag.html

Deriblandt også en opskrift på passionfrugtmousse. )

Redigeret af Dorindom
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer