D&SHoffgaard

Frabedelse af festsange, Er det uhøfligt?

24 indlæg i dette emne

Hvad er jers mening om dette? Er det uhøfligt, at frabede sig festsange? :unsure:

Min kommende mand synes hver fald, at det er det. Jeg bryder mig ikke om festsange og desværre er resten af min familie helt vilde med dem. Hvis der ikke lige er tid til at lave en selv, så bliver der lige hentet et par fra nettet af. Det får mig til at krumme tæer og risle ned af ryggen, når vi går i gang med at synge, for ingen kan finde ud af at starte på samme tid eller holde tonen, især når der ikke er musik til. :shooter:

Derfor ville jeg gerne frabede mig alm. festsange, da vi ikke får musik under middagen og jeg er sikker på, at vi nok får en 5-7 sange. Jeg har ikke lyst til at tænke tilbage på mit bryllup med krøllede tæer omkring festsangene, men min kommende mand siger, at vi ikke kan være bekendt at skuffe familien, ved at frabede os sangene.

Hvad mener I? :huh:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, det er overhovedet ikke uhøfligt - vi gør nemlig det samme :biggrin: Der er ingen i vores familie, der synger godt, og synes ærlig talt at de der hjemmelavede sange er elendige (i hvert fald i vores familie) :biggrin: Så på vores hjemmeside har vi skrevet:

Vi vil dog meget gerne frabede os lejlighedssange af 2 grunde:

1) Vi kan ikke synge (og det kan I heller ikke - de fleste af jer i hvert fald)

2) Vi har ikke booket

På Vejen Igen til at synge for. Desværre.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Der har været en del tråde om det herinde i den senere tid men det er jo en personlig sag som kun I selv kan afgøre. Problemet er lidt at det er svært at sortere mellem personligt lavede sange og de såkaldte kopisange uden at komme til at støde nogle.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Der har været en del tråde om det herinde i den senere tid men det er jo en personlig sag som kun I selv kan afgøre. Problemet er lidt at det er svært at sortere mellem personligt lavede sange og de såkaldte kopisange uden at komme til at støde nogle.

For min skyld kunne vi godt droppe begge slags og skrive i invitationen, at pga. vi ikke har musik, så frabeder vi os sange, men alle andre indslag så som taler, shows osv. er meget velkommende.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er man næsten også nødt til: At droppe sange helt hvis ønsket er at undgå kopisangene. Fordi det som sagt er svært at gøre sig til dommer og sige ja til det ene fremfor det andet uden at støde nogle

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er man næsten også nødt til: At droppe sange helt hvis ønsket er at undgå kopisangene. Fordi det som sagt er svært at gøre sig til dommer og sige ja til det ene fremfor det andet uden at støde nogle

Tror du har misforstået indlægget, da det ikke kun er kopisangene jeg kun har noget i mod, men begge dele, selv om de personlige sange selvfølgelig Kan være en smule bedre. Det er mere det, at de tit ikke er til at synge og at det lyder forfærdelig, når ens familie elsker sange, men ikke er musikalske :D

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville have frabedt mig dem - men min mand sagde nej... Han har nu alle dage været den diplomatiske af os to... :) Han ville ikke støde nogen - og han ville ikke risikere at folk blev kede af det...

Op til irriterede det mig og jeg tænkte: Åh gud, så skal vi sidde der og synge de samme sange på de samme 3 melodier med det samme indhold... Suuuuk...

Men... Der var... Tælle tælle... 7 sange og bagefter ville jeg jo ikke have undværet nogen af dem (ah okay - måske en enkelt fra min far som var sådan en købe-sang om ægteskabets dyder :blink: )...

Så selvom i ender med ikke at frabede jer dem, så er jeg sikker på i får en dejlig dag uanset hvor mange sange der kommer.. :)

(selvom der var 7 sange var der iøvrigt også 7 taler og 2 indslag :) Så det ene behøver ikke udelukke det andet)

Redigeret af Shedevil
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Først og fremmest skal I gøre, hvad I synes, I har lyst til. Jeg er heller ikke den store tilhænger af festsange, hverken den ene eller den anden slags, men jeg tror ikke, vi vil frabede os dem. Den største årsag er, at jeg synes, vi må tage de gæster, som vi har intiveret, som de er. Hvis deres stil er at medbringe en sang/tale/andet indslag, så må vi tage det med. Jeg tvivler på, at det vil spolere noget ved festen, fordi man sandsynligvis vil være så lykkelig og i godt humør, at folks indslag, om man så kan lide dem eller ej, ikke kan ændre på den lykkefølelse. Jeg forstår godt, at man vil have, at brylluppet afspejler brudeparret, men gæsterne er jo en af grundstenene i festen, så jeg ville bare være åben og nyde folks indslag, som afspejler dem som gæster:-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror du har misforstået indlægget, da det ikke kun er kopisangene jeg kun har noget i mod, men begge dele, selv om de personlige sange selvfølgelig Kan være en smule bedre. Det er mere det, at de tit ikke er til at synge og at det lyder forfærdelig, når ens familie elsker sange, men ikke er musikalske :D

Jamen så er valget desto endnu mere oplagt for dig/jer end det er for dem som egentlig bare vil undgå førstnævnte. :)

Det sker faktisk forholdsvist tit efterhånden at man er ude til bryllupsfester hvor parret har frabedt sig sange. Det hæfter man sig jo ved for det er de fester hvor man ikke får lejlighed til at demonstrere at man også kan være med på den del :rolleyes:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes overhovedet ikke det er uhøfligt .. det er jo jeres dag, og den skal være ligesom i gerne vil have den .. vi vil også selv frabede taler/sange da hele min h2bs familie slet ikke er til den slags, heller ikke jeg ..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke helt neutral i det her anliggende; vi har også frabedt os sange. Jeg synes ikke, det er uhøfligt - det er altså vores fest og vores rammer. Man tager jo heller ikke en sang med til en indflytterfest, der er rammen en anden. Vores bryllup er også en anden ramme end det sædvanlige; det er nemlig vores eneste!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og jeg synes så at det er lettere arrogant at gøre!

Hvis nu det er det tante Olga kan bidrage med og faktisk har brugt både tid og penge på, så synes jeg det er rigtig synd hun ikke "får lov", af nogen som synes de har bedre smag...

MEN man bestemmer jo heeeelt selv! Heldigvis!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Enig med tanteette.... Jeg synes faktisk at det er uhøfligt og helt malplaceret i min verden. Som nævnt må man tage sine gæster som de er, og glæde sig over at de overhovedet gider at lave noget overhovedet. Så kan man vel smile lidt af de skæve rim og grine over de kreative sangskjulere og så bare fokuserer på det der virkelig er vigtig, nemlig at i er blevet gift. Jeg ved godt at mange siger: " Det er vores bryllup, vi betaler osv osv.." Men gæsterne er der vel fordi man oprigtigt ønsker dem tilstede, og ikke bare som en del af en perfekt kulisse til JERES dag!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man som nævnt ovenfor går ud og siger at man godt vil have den type sange (personlige sange) men ikke vil have den anden type sange (kopisange) så kan det nok virke lidt arrogant for så siger man på en eller anden måde at man ikke har tiltro til at folk kan formå at lave personlige sange.

Laver man et fuldstændigt forbud så vil Tante Olga (eller Tante Ette :)) typisk spørge brudeparret eller forældrene ind til det og typisk få beskeden at "det er ok når det nu er dig". Jeg har aldrig oplevet at et forbud er blevet håndhævet så restriktivt at man har afvist en enkelt sang. Det handler jo ikke om at man vil skuffe talen. Det handler om at man bare vil undgå at der kommer 4-10 forskellige sange (som af og til ligner hinanden meget).

Men jeg forstår på den anden side også Maria og Tante Ettes holdning og et eller andet sted så er det et holdningsspørgsmål om man skal tage gæsterne som de er og lade dem komme med deres sange eller man skal lægge nogle begrænsninger ind.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis man som nævnt ovenfor går ud og siger at man godt vil have den type sange (personlige sange) men ikke vil have den anden type sange (kopisange) så kan det nok virke lidt arrogant for så siger man på en eller anden måde at man ikke har tiltro til at folk kan formå at lave personlige sange.

Laver man et fuldstændigt forbud så vil Tante Olga (eller Tante Ette :)) typisk spørge brudeparret eller forældrene ind til det og typisk få beskeden at "det er ok når det nu er dig". Jeg har aldrig oplevet at et forbud er blevet håndhævet så restriktivt at man har afvist en enkelt sang. Det handler jo ikke om at man vil skuffe talen. Det handler om at man bare vil undgå at der kommer 4-10 forskellige sange (som af og til ligner hinanden meget).

Men jeg forstår på den anden side også Maria og Tante Ettes holdning og et eller andet sted så er det et holdningsspørgsmål om man skal tage gæsterne som de er og lade dem komme med deres sange eller man skal lægge nogle begrænsninger ind.

Er enig i dette. Hvis mine bedsteforældre, som ikke kan lide at holde taler mere, kom og spurgte om de måtte lave en sang i stedet, ville det være helt ok, endda dejligt. Men det er netop tanken at skulle MANGE sange igennem.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Med tanke på skræk-eksemplet, også kendt som min fætters bryllup, hvor vi tyggede os igennem 13 amatørsange, for så at hælde desserten indenbords i rekordfart, fordi bordene skulle flyttes og brudevalsen danses inden kl 24, valgte vi til mit første bryllup at frabede os sange, men folk med kreative indslag var meget velkomne.

Bedste valg ever!!! :super: Der var alt fra violinspil til tre-stemmig "Ain't no mountain", folkedanseropvisning til rørende taler...

Og absolut ingen blev fornærmet. Jeg tror, det bliver mere og mere almindeligt at angive retningslinjer for festen. Mange angiver jo også en tøjstil uden at nogen tager det fortrydeligt op.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med tanke på skræk-eksemplet, også kendt som min fætters bryllup, hvor vi tyggede os igennem 13 amatørsange, for så at hælde desserten indenbords i rekordfart, fordi bordene skulle flyttes og brudevalsen danses inden kl 24, valgte vi til mit første bryllup at frabede os sange, men folk med kreative indslag var meget velkomne.

Bedste valg ever!!! :super: Der var alt fra violinspil til tre-stemmig "Ain't no mountain", folkedanseropvisning til rørende taler...

Og absolut ingen blev fornærmet. Jeg tror, det bliver mere og mere almindeligt at angive retningslinjer for festen. Mange angiver jo også en tøjstil uden at nogen tager det fortrydeligt op.

NB - gentager ABSOLUT succesen her ved bryllup nr. 2!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

13 sange er så heller ikke normalt - Jeg var selv på Fyn her i weekenden og spille en dobbelt fødselsdagsfest hvor den ene fødselar blev 70 og havde en del med i samme aldersgruppe (hvor man netop kan forvente mange sange). Der var som jeg husker det 6 sange i alt og vi taler om et selskab på 70 personer. For år tilbage kunne man af og til være ude for fester med 6-7 sange og 8 taler men i dag taler vi nok i højere grad om 8 -12 indslag i alt hvor mange kan være korte taler.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har tænkt os at frabede sange hvor man skal gøre ting, altså sådan noget med at de skal klistre hjerter på os, hvor man skal tage paptallerkner på ørene, rejse sig op og gøre dumme ting osv, for det kan jeg SLET ikke have med at gøre, så hellere at de alle synger falsk, det kan jeg da i det mindste smile lidt af :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har tænkt os at skrive:

Vi ønsker ikke sange, men taler og andre festlige indslag er velkomne og koordineres med XXX (vores toastmaster).

Vi vælger at frabede os sange, da H2B ikke er så pjattet med den slags sange og på samme vis, så er det altid kun halvdelen, som kan teksten.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer