Sign in to follow this  
Followers 0
Guest mariaER

Klipning af slips

22 posts in this topic

Hej vi er lidt i tvivl om de forskellige traditioner omkring klipning af sokker og rivning af slør. Jeg har endnu ikke købt kjole, så jeg ved ikke om jeg overhovedet har skal have et eller om jeg vil være ok med at det bliver revet. Min forlovede har sagt at det er ok med ham at hans sokker bliver klippet, men han er bekymret for sit slips. Der er jo en del der også vælger at klippe det, og det ser han helst ikke sker. Vi har tænkt os at gøre opmærksom på dette, men er stadig noget i tvivl om det hele. Især fordi vi så har hørt skrækhistorier om at det så er boksershortsene det er gået ud over. Dette er langt over vores grænse men ja vi er altså lidt i tvivl om hvordan man håndterer de her traditioner.

Så gode råd og erfaringer modtages med kyshånd :)

0

Annonce ♥

Jeg har lavet en bryllupshjemmeside (i invitationerne henviser vi til at besøge siden for mere information) og har skrevet dér, at vi frabeder os både klipning, kysserunder osv. :) Det kan godt være at nogen bliver stødt over at vi ikke vil overholde disse traditioner, men det er vi sådan set fløjtende ligeglade med - det er VORES bryllup!

1

Annonce ♥

Jeg troede kun at det var en tradition at sokkerne blev klippet - ikke kravat eller slips. Det er da næsten hærværk :o Mon ikke det er noget der er opstået fordi der har været klippe gale gæster til stede? -HAHA-

Jeg håber ikke vores gæster går sådan amok. Kan da være man skal sige til toastmasteren, at han/hun skal gøre opmærksom på, at vi ikke ønsker det...

0

Altså vi har også tænkt os at frabede det, men må indrømme jeg er lidt bekymret for om (visse) gæsterne overholder det. Jeg kunne godt have en dårlig fornemmelse omkring nogle enkelte. Og det er bare ret ærgerligt når man har været ude og ofre penge på noget dyrt og flot tøj, at det så skal ødelægges.

0

Man kan jo altid lige liste slør,slips eller hvad det er af, inden man danser brudevals :fløjt: (okay lidt svært med boxershortsene :wink: ) Det er der ærligt talt ingen der lægger mærke til... Men ellers kan man sige det, fx i toatmasterens tale. Jeg synes bare man skal sige det pænt og lidt sjovt, så er det no problem!

0

Annonce ♥

Der er ingen der klipper i Boxershorts. Tænk på hvad der kan ske hvis de rammer galt :rolleyes: Som regel viser gommen også boxershorts under desserten hvis man overhovedet bruger den tradition som ikke er lige så udbredt som strømpebåndet.

Jeg har heller ikke hørt om eller oplevet at der er blevet klippet i en butterfly eller kravat og i dag bruges slipset slet ikke så meget mere som tidligere i bryllupshenseende. Problemet med et forbud kan være at "drengene" ofte har fået lidt indenbords på tidspunktet for brudevalsen og når de nu alligevel står med en saks i hånden....... I modsætning til brudens slør har jeg heller aldrig oplevet at der er blevet givet nogle henstillinger vedr. klipning i slips undervejs.

Løsningen med slipset ligger dog lige for: Gommen tager ganske enkelt et andet "udtjent" slips på lige inden brugevalsen. Efterfølgende vil de fleste gomme alligevel smide slipset :rolleyes:

0

Jeg har oplevet at der blev klippet nogle gode huller bag på boxershortsene - de trak op og klippede! Men gommen synes bare det var sjovt :wink: Og det var vidst bare improviseret... Samme bryllup sagde toasrmasteren før middagen at bruden frabad sig at man klippede i sløret. Det blev bare sagt ret surt :td: Men ingen sure miner over det iøvrigt!

0

Jeg har aldrig hørt om at man klipper i hverken slips, kravatte, butterfly, boxershorts eller lignende.. Kun sløret hos bruden - og sokkerne hos gommen! :)

Synes man sommetider skal "go with the flow" - og så lade det ske der nu engang sker.. Når man står i det er det hele ikke så "slemt" - der er en stemning og en høj følelse af glæde i øjeblikket - at ting man synes der var vanvittigt vigtige sekundet inden brylluppet - de er lykkeligt glemt og man har det fantastisk! :heart:

Ved os klippede de min mands sokker - og mit slør.. (Svigermor havde spurgt et par dage inden, om de måtte klippe i sløret - og jeg sagde ja :) )

0

Annonce ♥

Jeg har aldrig hørt om at man klipper i hverken slips, kravatte, butterfly, boxershorts eller lignende.. Kun sløret hos bruden - og sokkerne hos gommen! :)

Det samme her, lige bortset fra slipset. Det er ihvertfald ikke noget jeg har bemærket og her taler vi nok om mere end 300 bryllupsfester uden at jeg har tal på dem.

0

Har oplevet en gang at gommet fik klippet slipset ( har nok serveret til 100 bryllupper) men har oplevet nogle gange at gommen fik klippet boxershorts- tror det alt efter hvordan gommen selv er... men mest normale er slør og strømper...

0

Tja, min svigermors mand fik klippet hans meget dyre slips, og da hun har betalt min kærestes tøj den dag, har hun krævet at det ikke sker - og det kan jeg godt følge, for det er noget svineri at klippe et slips til 1000 kroner midt over :)

1

Tja, min svigermors mand fik klippet hans meget dyre slips, og da hun har betalt min kærestes tøj den dag, har hun krævet at det ikke sker - og det kan jeg godt følge, for det er noget svineri at klippe et slips til 1000 kroner midt over :)

Det kan vi hurtig blive enig om at det er noget svineri... vi var til bryllup hvor gommen havde været med til at gøre det ved alle hans venner, så det var helt oplagt at han fik det gjort, han havde dog været i genbrug og købe et billig/gammel slips :) men da han så tog det dyre på igen, ja så røg det sku også....

0

Annonce ♥

Uh kan mærker at jeg allerede glæder mig til at alt det klipperi skal ske :) hos os kan de klippe i slips, sokker, boxershorts og slør. Er slet ikke i tvivl om at min kommende mand ikke får slipset på igen, og det der med sokker og boxershorts - ja jeg har en stor og stærk mand, så glæder mig til at se gæsterne få overmandet ham så det kan ske :tunge:

0

Hos os skal der ikke klippes i noget. Min kommende mand er britisk og syntes det var helt ubegribeligt at nogen ville ødelægge tøj (om det så bare er sokkerne) og jeg har personligt aldrig syntes det var en god tradition på nogen måde. For mig virker det slet ikke som noget jeg ville syntes var sjovt og jeg har da også fortalt alle de vigtigste personer at det er noget vi frabeder os. Der er ingen der skal klippe vores tøj i stykker. (Og så har jeg har hverken strømper eller slør så det ville være min stakkels mand det ville gå ud over.)

0

Jeg har prøvet til en af min søstres bryllup at boxershorts blev klippet også strømper, men tror nu ikke jeg har hørt om slipset, men man kan vil bare sige hvsi man ikke ønsker det. Det burde de respekter, som gæst. :rolleyes:

0

Annonce ♥

Det er rigtigt men det er ikke alle der hører lige godt efter når det bliver sagt og der kan også være nogle budskabet fortrænger sig når "sprutten" går ind, men jo som udgangspunkt respekterer folk et forbud. Der er også noget jeg selv ofte plejer at gøre opmærksom på lige inden brudevalsen.

0

At gommen skal have klippet sokkerne kan jeg forstå da det jo er en gammel dansk tradition så han ikke gør sine hoser grønne hos andre piger efter at han er blevet gift. Men at man så sidenhen har fundet på at slips, boxershorts, butterfly og andet og skal klippes i stykker finder jeg meget underligt. Hvem har dog i sin tid fundet på at det skal være en tradition? Folk der syntes at det er fornøjeligt at ødelægge andre folks tøj?

Personligt er jeg ligeglad med om mine sokker bliver klippet i stykker. De er alligevel indkøbt til lejligheden og med påskriften "Groom" kan de jo alligevel kun bruges den ene dag. Men jeg ville blive noget træt af at få klippet i alt muligt andet da slipset er skræddersyet og boxershorts´ne gerne skulle kunne bruges sidenhen. Jeg tror også at stort set alle vil respektere det, men kan dog være nervøs for et par stykker.

0