Sign in to follow this  
Followers 0
tabiw

Brudevals og andet dans - hvad kommer først?

9 posts in this topic

Jeg skal giftes med min dejlige britiske forlovede her til sommer og vi er i fuld gang med at planlægge et multikulturelt bryllup, hvor vi tager de tradtioner vi kan lide fra begge lande og blander dem til noget der forhåbentligt bliver rigtig godt.

Det er en britisk tradition at have en "first dance" hvor man danser for første gang sammen som mand og kone. Her har vi valgt noget musik der lægger op til en vals. Vi skal selvfølgelig også have brudevalsen, men vi ved ikke helt hvornår den skal være. Da moderne dans (diskotetsagtigt) ikke rigtig er os, og vores familier ikke har nogen baggrund i mere gammeldags dans, har vi valgt at have skotsk folkedans med en instruktør, så alle kan være med.

Så vi har altså tre danse - first dance, skotsk folkedans og brudevals. Min forlovede vil gerne have det så at der er noget imellem first dance og folkedansen (f.eks. kaffen), men jeg kan ikke se hvordan brudevalsen passer ind nogen steder. Kunne man evt. have first dance der så bliver til brudevalsen (de er jo begge i valsetakt) med efterfølgende kaffe og folkedans eller skal brudevalsen være noget af det sidste der sker? Jeg ved at den skal danses før midnat, men er der andre ting der skal "overholdes"? Vielsen er allerede kl. 12, så vi regner med at festen kommer til at slutte ved 22-23 tiden.

0

Annonce ♥

Normalt er det brudevalsen der åbner den efterfølgende dans og vi anbefaler normalt også at man ihvertfald kalkulerer med kaffe og bryllupskage inden da erfaringen ellers er at det giver mange afbrydelser (brudevals, dans, kaffe/kage, natmad). Men er middagen færdig meget tidligt (jeg tænker aftenarrangementer) ses det af og til at der bliver danset inden brudevalsen. Er der børn med ved festen bruger jeg selv ofte kaffepausen til at lave lidt dæmpet børnedisco for dem og der er forældrene ofte også på.

Men her er det lidt anderledes. Nu er diskoteksmusik ved et bryllup i min verden ikke nødvendigvis moderne dans. Det vil det normalt være men det afhænger helt af parret. Det kan i princippet også være jazz, irsk musik, rockabilly, lancier, country (herunder linedance) m.v. men normalt vil man søge at gøre det alsidigt med en vægtning der følger brudeparrets ønsker og smag. Det ses af og til at der er noget danseinstruktion ved fester, typisk linedance, squaredance, salsa o.l. men det kan også være lancier eller folkedans som I er inde på. Min erfaring fra disse fester, hvad enten det så er bryllupsfester eller firmafester er at det ikke skal strække sig over meget mere end en halv time. Fordi mange ellers ofte vil falde fra.

Det kan så meget vel være anderledes når vi taler om multikulturelle bryllupsfester. Jeg har oplevet og lavet multikulturelle og internationale fester hvor der blev danset under middagen. Der er det lidt vanskeligere at tale om en rigtig rækkefølge. Jeg vil sige at I kan gøre lige hvad I vil men spørgsmålet er også om I overhovedet vil danse den rigtige brudevals. I givet fald ville jeg nok vælge den som den første men man kunne udmærket vælge at lave et afbræk mellem hovedretten og desserten med lidt danseundervisning. Dette for at få spredt det lidt. Det er lidt lige som med taler/indslag. Det er ikke altid heldigt hvis de forskellige ting kommer lige oven i hinanden.

0

Vi skal helt klart have brudevalsen da det én af de danske traditioner jeg absolut ikke ville være foruden i modsætning til nogle af de andre som jeg egentlig er lidt ligeglad med eller helst vil undvære. Vi har ikke et band eller DJ, da vi har prioriteret nogle andre ting i vores budget, men en musiker-veninde vil spille brudevalsen for os, og kunne sikkert også spille vores "first dance" sang og få den til at glide over i brudevalsen.

Vi serverer nok hovedretten kl. 18 og havde overvejet at have desserten efter taler/indslag mm., så first dance, dernæst folkedansen og derefter kaffen el. evt. kaffen mellem den første dans og folkedansen. Virker det helt idiotisk at have brudeparret danse vals og så instrueret folkedans med alle gæsterne uden at have nogen form for "fri dans"? Det er mest fordi der ikke er nogen i min eller hans familie der egentlig går op i dans og til tidligere familiefester har folk haft instrueret line dans og lancier som et alternativ til at have et åbent dansegulv.

0

Annonce ♥

Nu ved jeg ikke om det er den bedste reference :fløjt: men i "Bryllupper for millioner" på kanal4 har jeg set at brudeparet danser First dance før middagen. Jeg ved slet ikke om det er noget, men et forslag kunne være at danse First dance i forbindelse med at brudeparret kommer ind til middagen og folk sidder/står ved deres pladser. Så åbnes festen ligesom på den måde. Men det kræver at der er plads :wink:

0

et forslag kunne være at danse First dance i forbindelse med at brudeparret kommer ind til middagen og folk sidder/står ved deres pladser. Så åbnes festen ligesom på den måde. Men det kræver at der er plads :wink:

Det er jo lige det :) Det egner sig måske også bedre i de situationer hvor vi taler om en bryllupsfest hvor der "kun" er lagt op til middag og efterfølgende kaffe. Derimod har jeg andre gange set par danse til en bestemt sang som en del af et indslag fra en af parterne. Det har så ikke kun været i bryllupssammenhæng men også i forbindelse med kobber - og sølvbrylupper (hvor det også er sjældent at man kommer udenom brudevalsen) :)

0

Annonce ♥