Guest Magia

Drikkevarer til bryllup - Hjælp!

24 indlæg i dette emne

Hejsa :balloon:

Vi holder vores bryllupsfest i et forsamlingshus, hvor vi selv skal stå for det hele.

Vi bestiller maden udefra, men regner med at køre til Tyskland for at hente øl, sodavand, vin og så videre.

Vi bliver 60 gæster i alt, heraf er der nogle enkelte teenagere og nogle få ældre gæster, men ellers kan de fleste gæster nok godt tage fra i de våde varer.

Er der nogen herinde, der har erfaring med, hvor meget der skal til af de forskellige drikkevarer? Det er jo ikke sjovt at løbe tør, og omvendt er det dumt at købe alt, alt for meget! Jeg tænker vi skal have

Drikkevarer til om eftermiddagen efter kirken

Sodavand/ Kaffe&The/ evt. champange/asti til bryllupskagen (andre forslag??)

Hvidvin til forretten

Rødvin til hovedretten

Dessertvin til desserten

Øl, sodavand, drinks, bailey, congnac osv. til efter maden - under dansen og til natmaden.

Er der nogen, der har en bud på, hvad der skal købes ind, for at der er nok, eller evt nogen, der har en indkøbsliste liggende fra deres bryllupsfest, så jeg kan få et bud på, hvor meget der skal bruges?

På forhånd tak :tunge:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

altså sådna her ser vores indkøbsliste ud

cider 5 pære og 5 æble 600

12 kasser royal øl 600

15 fasker asti 500

cola 3 kasser 150

danskvand 3 kasser 150

cola light 3 kasser 150

appelsin 3 150

rødvin 30 flasker 1 L 600

hvidvin 24 flasker 1 L 500

bailey 6 L 700

og her skulle der gerne være til 50 personer

Redigeret af kierbye
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lige et lille tip : I denne her uge har kvickly altså en super god rødvin på tilbud, 6 fl, for 200. ( Du spar 275)

Det har vi været ude at købe til vores bryllup, de har osse ´hvidvin :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

altså sådna her ser vores indkøbsliste ud

cider 5 pære og 5 æble 600

12 kasser royal øl 600

15 fasker asti 500

cola 3 kasser 150

danskvand 3 kasser 150

cola light 3 kasser 150

appelsin 3 150

rødvin 30 flasker 1 L 600

hvidvin 24 flasker 1 L 500

bailey 6 L 700

og her skulle der gerne være til 50 personer

Er du sikker på det er nok sodavand? Jeg syntes godt nok det lyder af lidt.. Men det kommer selvfølgelig også an på den enkelte familie, og hvor meget sodavand de drikker vs. vin/øl osv..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det var faktisk også min indskydelse inden jeg nåede ned til Rapandens indlæg. Med det regnestykke tror jeg nemt man vil løbe tør for Cola men derimod stå tilbage med mange appelsin vand. Det skal så retfærdigvis siges at Kierbye skal holde festen i april hvor vi her taler om en bryllupsfest i juni hvor det gerne skulle være skinnende solskinsvejr og varmt og det er netop om sommeren at der drikkes meget vand og sodavand. Men jeg tror også omfanget af sodavand er lidt undervurderet.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså det kommer jo også an på de enkelte familier.. I min familie er der en del der kun drikker et par glas vin, eller slet ikke drikker alkohol, og så drikker sodavand/vand for resten, deriblandt mig selv.. Så 9 kasser ville slet ikke række til vores fest, selvom det heller ikke er om sommeren.. Men vi servere også sodavand sammen med kaffen om eftermiddagen..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uden at jeg direkte lægger meget mærke til hvad folk drikker når de er ude så er jeres familie formentlig ikke meget anderledes end så mange andre. Der er ofte en del der kører hjem. :) eller af andre årsager ikke rigtig drikker øl og spiritus.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uden at jeg direkte lægger meget mærke til hvad folk drikker når de er ude så er jeres familie formentlig ikke meget anderledes end så mange andre. Der er ofte en del der kører hjem. :) eller af andre årsager ikke rigtig drikker øl og spiritus.

Ja netop... Når man holder i et forsamlingshus/ selskabslokaler, så skal folk jo ikke overnatte på stedet, som hvis det er f.eks er på slot/hotel.. Og derfor tror jeg også der oftest drikkes mest alkohol til de fester hvor man overnatter på fest stedet.. Men det kommer jo også an på hvor langt væk folk bor, om de køre samlet i kirke og efterfølgende til fest osv.. Vi får en del gæster som ikke bare lige kan tage en taxa hjem, og det har jo selvfølgelig også noget at sige.. Kunne dog forstille mig at noget af familien sover ved andet familie som bor i nærheden af feststedet . Tvivler i hvert fald på at f.eks min farmor og farfar køre hjem til harboøre samme aften :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

altså sådna her ser vores indkøbsliste ud

cider 5 pære og 5 æble 600

12 kasser royal øl 600

15 fasker asti 500

cola 3 kasser 150

danskvand 3 kasser 150

cola light 3 kasser 150

appelsin 3 150

rødvin 30 flasker 1 L 600

hvidvin 24 flasker 1 L 500

bailey 6 L 700

og her skulle der gerne være til 50 personer

Er du sikker på det er nok sodavand? Jeg syntes godt nok det lyder af lidt.. Men det kommer selvfølgelig også an på den enkelte familie, og hvor meget sodavand de drikker vs. vin/øl osv..

Det var faktisk også min indskydelse inden jeg nåede ned til Rapandens indlæg. Med det regnestykke tror jeg nemt man vil løbe tør for Cola men derimod stå tilbage med mange appelsin vand. Det skal så retfærdigvis siges at Kierbye skal holde festen i april hvor vi her taler om en bryllupsfest i juni hvor det gerne skulle være skinnende solskinsvejr og varmt og det er netop om sommeren at der drikkes meget vand og sodavand. Men jeg tror også omfanget af sodavand er lidt undervurderet.

i har nok ret, det tager vi med i vores overvejelser :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa

Fedt med jeres tanker, jeg tænker også at folk måske drikker mindre alkohol end man regner med og til gængæld mere sodavand.

Det er jo også en meget lang dag.

Er der slet ingen gifte kvinder herinde, der kan dele ud af deres erfaring fra deres bryllupsfest?

/Magia

Hejsa

Fedt med jeres tanker, jeg tænker også at folk måske drikker mindre alkohol end man regner med og til gængæld mere sodavand.

Det er jo også en meget lang dag.

Er der slet ingen gifte kvinder herinde, der kan dele ud af deres erfaring fra deres bryllupsfest?

/Magia

Ja jeg tror også folk drikker mere sodavand/vand end man regner med.. Også fordi der jo altså er fra om eftermiddagen, og så helt indtil om natten.. Og mange skal jo nok også køre hjem... Men igen så tror jeg også det er vigtigt at tænke over hvordan ens familie er.. Altså f.eks ved vi at min svigerfamilie næsten ikke drikker noget som helst, så de kommer til at drikke meget mere sodavand end alkohol.. Så er der nogle fra min familie der kan tage ret godt fast, men igen folk skal køre hjem.. Vi er enige om vi hellere vil købe for meget end for lidt.. For sodavand skal vi nok få drukket bagefter, og øl/vin jamen det kan vi evt, give til folk, da vi stort set aldrig drikker, eller gemme til vi får gæster osv...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mit indtryk fra de mange fester jeg er ude til er at der er milevid forskel på hvor meget alkohol der indtages. Nogle steder får mange så hatten passer og lidt mere til. Andre steder er det begrænset. Jeg tror det er meget svært at sige på forhånd ligesom det er svært at forudsige hvor lang tid festen varer, hvis der da ikke er et fast lukketidspunkt på stedet Det er jo bl.a. derfor at mange godt kan lide den totalløsning vi laver fordi de ikke skal stilles overfor et økonomisk valg på deres bryllupsdag/nat men ved at der er musik indtil festen slutter. :rolleyes:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Planlægning af vin

Så mange glas pr. flaske:

Rød- og rosé vine ca. 6 glas

Hvid- og rhinskvine ca. 8 glas

Dessertvine og sherry ca. 15 glas

Champagne ca. 7 glas

Cognac og likør ca. 15 glas

Hvor meget drikkes der:

Velkomstdrink ca. 1,5 glas pr. person

Forret ca. 2 glas pr. person

Hovedret ca. 3 glas pr. person

Dessert ca. 1,5 glas pr. person

Cognac / likør max. 1 glas pr. person

Sodavand / øl ca. 3 glas pr. person

Kilde:
.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Igen - Også her tror jeg man undervurderer sodavand/øl fremfor andre drikkevarer. Samtidig er det de færreste selskaber hvor der i gennemsnit drikkes 6,5 glas vin over en middag. Fordi man undervurderer at der som regel er en del der kører hjem eller af andre årsager ikke drikker meget andet end vand og sodavand men også er en del der på et tidspunkt under middagen går over til øl. Set over en hel bryllupsfest ryger der nok mere end det dobbelte af 3 glas sodavand/øl pr. person.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Igen - Også her tror jeg man undervurderer sodavand/øl fremfor andre drikkevarer. Samtidig er det de færreste selskaber hvor der i gennemsnit drikkes 6,5 glas vin over en middag. Fordi man undervurderer at der som regel er en del der kører hjem eller af andre årsager ikke drikker meget andet end vand og sodavand men også er en del der på et tidspunkt under middagen går over til øl. Set over en hel bryllupsfest ryger der nok mere end det dobbelte af 3 glas sodavand/øl pr. person.

Ja der vil jeg altså igen give dit ret.. Snakkede faktisk med min mormor om det igår, og hun sagde også at hun tror dem som selv ikke drikker sodavand til maden osv, ofte nok ikke tænker så meget over hvor meget sodavand gæsterne drikker, og det tror jeg hun har ret i.. Jeg drikker nemlig ikke alkohol, og jeg ville da let drikke 6-8 sodavand i løbet af den dag, ja måske også mere, alt efter hvor meget alm, vand jeg også drikker.. Og dem som skal køre hjem, drikker jo nok ikke mere end 3 genstande i alt, måske nogen endda helt vælger ikke at drikke.. Ved da fra min kæreste at når han skal køre, så røre han slet ikke alkohol..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg rører jo ikke selv alkohol når jeg er på job og der ryger ihvertfald nok noget der ligner 1-3 liter coke cola (eller til nød Pepsi o.l.) ned i løbet af en aften og jeg har som regel altid selv ekstra forsyninger i bilen in case eller hvis man kommer ud et sted hvor der kun er Pepsi (det ses særligt nede på Sydsjælland, på Fyn og i Jylland). Det er også noget med at hvis man kan se at der er begrænsede mængder så må det være gæsterne der har første prioritet. Det ses faktisk ikke så sjældent ude til fester at de går døde for sodavand o.l. hvorimod jeg kun én gang har oplevet at der har været mangel på øl. Det skete på et feststed her i år hvor de ikke havde mere øl kl. 24.15. Det var så pinligt :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det skal siges, at vi også har valgt at doble op på mængden af sodavand. Det har vi gjort, fordi vi ved, at vi selv drikker ca. 1,5 ltr. pr. pers. på en aften, og det er bedre at være på den sikre side.

Afhængig af hvor man køber ind, kan man også tit lave en aftale om at levere det overskydende tilbage.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det skal siges, at vi også har valgt at doble op på mængden af sodavand. Det har vi gjort, fordi vi ved, at vi selv drikker ca. 1,5 ltr. pr. pers. på en aften, og det er bedre at være på den sikre side.

Afhængig af hvor man køber ind, kan man også tit lave en aftale om at levere det overskydende tilbage.

Ja vi vil også hellere købe for meget end for lidt.. Vi vælger dog at køre til tyskland og handle drikkevarer ind, sodavandene skal vi nok få drukket, hvis der bliver nogen i overskud, og vin/øl kan vi forære til folk, da vi ikke drikker det selv :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har købt:

-40 flasker rødvin

-29 flasker hvidvin

-Sodavand er jeg lidt i tvivl om hvor meget vi har (mellem 10 og 15 rammer)

-12 flasker dessertvin

-60 liter fadøl

-3 rammer cider

-8 flasker vodka (alt sprut er liter flasker)

-8 flasker rom

-1 flaske jægermeister

-1 flaske martini

-4 flasker bailey

-3 flasker cognac

-1 god flaske whiskey

Indtil videre er der 67 som kommer og der er 10 som mangler at svare.

Vi kan blive 77 personer, heraf er ca. 15 under 18 og drikker ikke.

Så sprut og vin er til 60-62 mennesker.

Tror I der er nok ?? ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har købt:

-40 flasker rødvin

-29 flasker hvidvin

-Sodavand er jeg lidt i tvivl om hvor meget vi har (mellem 10 og 15 rammer)

-12 flasker dessertvin

-60 liter fadøl

-3 rammer cider

-8 flasker vodka (alt sprut er liter flasker)

-8 flasker rom

-1 flaske jægermeister

-1 flaske martini

-4 flasker bailey

-3 flasker cognac

-1 god flaske whiskey

Indtil videre er der 67 som kommer og der er 10 som mangler at svare.

Vi kan blive 77 personer, heraf er ca. 15 under 18 og drikker ikke.

Så sprut og vin er til 60-62 mennesker.

Tror I der er nok ?? ;)

Jeg tvivler lidt på det er nok sodavand.. 10 rammer ikke særlig meget, og slet ikke når i bliver så mange, og en del er under 18 og ikke drikker.... Dem over 18 drikker jo nok også sodavand, det er jo en lang dag sådan en bryllupsfest..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Metteholm har lavet en FANTASTISK liste over hvad der blev drukket til deres bryllup. Vi gangede op og rundede derefter op til nærmeste hele + op til nærmeste tilbud ;-)

Og jeg kan fortælle jer om 3 uger hvorvidt vi ramte plet eller løb tør for noget ;-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej, efter vores bryllup talte vi op, hvor meget der var drukket og har samlet alle tallene i en overskuelig infografik samt lavet en smart lille beregner som kan hjælpe med at udregne hvor mange drikkevarer der skal købes. Se det hele her: http://www.jacobworsoe.dk/hvor-meget-drikker-gaesterne-til-et-bryllup/

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer