Vibella

Overtræder vi en uskrevet bryllupsregel?

63 posts in this topic

Hmmm... det håber jeg da ikke, for så risikerer vi oz at træde nogen over tæerne (måske)...;) Vi har først i sidste uge besluttet, at nu skal det bryllup Altså holdes !!

Vi meddelte for over halvandet år siden til familie og venner (til vores datters barnedåb) at kirken var booket og at vi holdt bryllup 9. juli 2011, men endte med at måtte aflyse pga. en masse ting. Siden dér har jeg ikk haft andet i hovedet, end hvornår det så kunne blive. Først nu her hvor der lige er kommet svar, at vi får skattepenge tilbage, har vi besluttet, at NU skal det altså være. Det er faktisk så nyt, så hverken kirke, feststed el noget er booket el. undersøgt, så vores dato er en drømmedato indtil vi finder ud a om det kan lade sig gøre med kirken....:/

Men, jeg ved, at vi har et vennepar som senere fortalte, at de havde droppet deres bryllup sidste år, fordi de ikke ville lægge det oveni vores. Det synes jeg egentlig var meget ædelt gjort, men det havde da under ingen omstændigheder gjort mig noget hvis de havde holdt deres, samme sommer. Når dét så er sagt, så må jeg også tilstå, at vi har et andet vennepar hvor hun er min bedste veninde og de nævnte i efteråret at de overvejede at blive gift til sommer, nu 2012 og det kan jeg mærke irriterer mig lidt (ja undskyld) ;) Men jeg kan mærke på mig selv, at det betyder rigtig meget at vi får holdt vores bryllup først i hvert fald, Om de så holder deres 3 uger efter er underordnet, men tror oz det hænger sammen med, at vi jo allerede skulle have været gift sidste år og det går mig lidt på.... :( .... MEN, jeg kunne da aldrig drømme om at blive sur på dem eller overhovedet nævne det, hvis de pludselig sender invitation ud og har valgt en dato før vores, sådan er det jo bare... :)

Synes I skal holde det bryllup I har i tankerne og så blæse vær med, hvad andre synes - måske er der en uskreven regel, men hvis man udsætter pga andre, så kan man jo udsætte det den ene gang efter den anden... :)

Jeg kan godt forstå at du gerne vil ha dit bryllrup, tror at de flest brude ville det, hvis de måtte aflyse den dato der endelig var planlagt :(

Så jeg kan godt forstå hvis I gerne vil ha det nu og hvis din veninde holder bryllup til sommer, tror du så ikke at du ville vide nu, der er jo ikke så længe til, så jeg synes at I skal holde jeres bryllup og jeg håber at I får en fantastisk dag :loveshower:

0

Annonce ♥

Andrup, tak skal du ha...:) Som sagt er intet på plads og da jeg er lidt dato"fanatikker", må vi se om det overhovedet kan lade sig gøre nu, har oz en bestemt kirke og feststed i tankerne - håber inderligt og har oz fundet kjolen, skoene osv., så det ville være dejligt hvis det kunne blive, men nu må vi se, skal ringe til de forskellige steder torsdag hvor jeg har fri...:)

Men, det var nu kun for a sige a jeg godt kan sætte mig lidt ind i, at nogen måske føler sig "overhalet", men dermed ikke sagt, at det er i orden og at de har mere ret end andre, som sagt synes jeg man skal gøre som man vil og på det tidspunkt der passer en, det handler om at mavefornemmelsen er i orden med det tidspunkt der passer en....:) Og hvis man selv kan leve med at ens bryllup ligger 3 uger før el. efter kusinens, så er det da det der tæller..... :)

0

Tror I ikke det bunder i nogle lidt udefinerede følelser hos de andre brude? Jeg tænker bare, at når man går og planlægger bryllup er det det vigtigste i hele verden og man føler man er "familiens kommende brud" og vil helst synge "here comes the bride" hver gang man træder ind i et lokale :blush: Men sådan tænker alle andre jo ikke... Man er ikke Kommende brud eller Den nygifte i et helt år for andre end sig selv :tunge: Min egen søster begyndte faktisk at græde da jeg fortalte jeg skulle gifte - vel at bemærke ikke af glæde! Hun synes hun som den ældste skulle giftes først! Jeg måtte så forklare at hun helt ærligt bare skulle tage og være glad på mine vegne og at det jo ikke var noget vi selv bestemte (underforstået at det er vores kæresters valg!) Og om nogle år når alle er gift og har børn osv så vil det da være SÅ ligegyldigt hvem der blev gift først og hvorfor.

Hvis en af mine veninder skulle giftes samme sommer som mig ville jeg bare få det bedste ud af det - en som er ligeså bryllupstosset og vild med ALT med bryllup lige som jeg. Det vil da bare være SÅ hyggeligt! :cheerleader3:

0

Jeg forstår heller ikke at der kan gå så meget "sport" i at man skal time sit bryllup så det ikke tidsmæssigt falder sammen med andres (sålænge det ikke er samme dag eller måske ugen inden). Lad os antage at I vælger at følge med "strømmen" og udskyder det til næste år for at tækkes dem der kritiserer jeres valg; Så finder I ud af at næste år skal den og den konfirmeres eller holde rund fødselsdag og sådanne ting kan man ikke bare flytte ét år eller to. Det kan man måske nok med et bryllup men man gifter sig jo ikke med familien og vennerne og man skal ikke ud og spørge dem om lov til at få lov til at gifte sig (og holde en fest).

Én anden ting man skal være opmærksom på er at bryllupsfesterne - udover at de ikke er ens . kun sjældent er med de samme folk. Selvom man indenfor meget kort tid spiller bryllupsfester for 2 søskende eller 2 veninder så er der altid stor udskiftning i selskabet fordi de jo hhv. ikke har samme venner og familie ligesom at søskendes familier også er forskellige i kraft af deres respektive gommes familie. Det betyder også at man ikke bare kan tale om et søskendepar eller et vennepar når vi taler om hensyn om for situationen kan være præcist den samme i relation til deres gomme eller deres forskellige venner hvorved det hurtigt bliver en fuldstændig umulig opgave.

Man gifter sig fordi man syntes at det er det rigtige og man gør det på det tidspunkt som man selv syntes er det rigtige tidspunkt. Længere er den vel ikke.

0

Annonce ♥

Kære medsøstre

Tusind tak for alle jeres kommentarer - det er helt overvældende, og giver os et rigtig godt input til vores beslutningen.

Mht. til jeres spørgsmål:

- Den dato vi foreløbigt har valgt ligger ca. én måned før en venindes bryllup og 2 måneder før en nær familiemedlems bryllup. Så det er ikke fordi de ligger lige oven i hinanden.

- Jeg har faktisk spurgt begge de to kommende brude, og de siger at det er ok, men man da godt kan mærke, at de trækker på det. De øvrige familie og venner er mere direkte i deres forslag om at flytte brylluppet til næste år.

- Jeg ville selv have det helt fint med at blive "overhalet indenom". Synes jo, ligesom de fleste af jer, at de ikke kan beslaglægge hele året bare fordi man har ønsket lang til at planlægge. Omvendt vil jeg jo så gerne, at vores bryllup er en positiv begivenhed, så jeg vil helst ikke gøre nogen kede af det.

Dertil vil jeg bare sige, at jeres mange positive bemærkninger har gjort stort indtryk - så vi er lige nu mest stemt for at holde fast i det sommerbryllup som vi ønsker os :-).

Og... selvom det lyder tøset og rørstrømsk, så er jeg virkelig glad for alle jeres lykønskninger og kærlige bemærkninger. Hvis nogen skulle være af den opfattelse, at kvinder er hinandens værste konkurrenter, så kommer de bestemt ikke herinde :-).

Tak for det - Vibella

En måned før den ene og to måneder før den anden - amen altså: DU SKAL DA BARE IGANG :loveshower:

Det kan man da ikke være sur over - og det vil brudene-in-question da også hurtigt lægge på hylden igen, og alle der så tilfældigvis er inviteret til 2 eller 3 bryllupper den sommer: HELDIG HELDIG HELDIG siger jeg bare :denmarkflag:

Edited by SoExited
0

Jeg forstår heller ikke at der kan gå så meget "sport" i at man skal time sit bryllup så det ikke tidsmæssigt falder sammen med andres (sålænge det ikke er samme dag eller måske ugen inden). Lad os antage at I vælger at følge med "strømmen" og udskyder det til næste år for at tækkes dem der kritiserer jeres valg; Så finder I ud af at næste år skal den og den konfirmeres eller holde rund fødselsdag og sådanne ting kan man ikke bare flytte ét år eller to. Det kan man måske nok med et bryllup men man gifter sig jo ikke med familien og vennerne og man skal ikke ud og spørge dem om lov til at få lov til at gifte sig (og holde en fest).

Én anden ting man skal være opmærksom på er at bryllupsfesterne - udover at de ikke er ens . kun sjældent er med de samme folk. Selvom man indenfor meget kort tid spiller bryllupsfester for 2 søskende eller 2 veninder så er der altid stor udskiftning i selskabet fordi de jo hhv. ikke har samme venner og familie ligesom at søskendes familier også er forskellige i kraft af deres respektive gommes familie. Det betyder også at man ikke bare kan tale om et søskendepar eller et vennepar når vi taler om hensyn om for situationen kan være præcist den samme i relation til deres gomme eller deres forskellige venner hvorved det hurtigt bliver en fuldstændig umulig opgave.

Man gifter sig fordi man syntes at det er det rigtige og man gør det på det tidspunkt som man selv syntes er det rigtige tidspunkt. Længere er den vel ikke.

HØRT! :biggrin:

0

Man må gerne overhalde indenom. Vi har haft vores dato i 3 år og 2 par har 'overhalet' os -det må man godt!

0

Håber aldrig at mine 3 piger får samme konkurrence lyst på bryllupsfronten. Synes det er forkert på alle måder... Så de ville få skæld ud ;)

0

Annonce ♥

Vi tog beslutningen start februar - at vi ville giftes d 18 marts.

Så vi havde lidt over en mdr :)

Der er ikke kommet nogle negative svar, og ikke mange afbud

0

Jeg er enig med alle pigerne om at SELVFØLGELIG kan I holde jeres bryllup når det passer Jer. Det er jo ikke en konkurrence dag men en dag som står i kærlighedens tegn. Jeg håber I får en pragtfuld dag :loveshower:

0

....

Edited by SoExited
0

er der ikke en gammel regl der siger, at fra men er blevet forlovet,, må der kun gå et år..??

men gir de andre ret, det er jeres bryllup, og hvis de har et problem med det, så dem og det

Jo det er der men det der undrer mig det er at flere har kommet med kommentarer omkring den lange forlovelse før de overhovedet har sagt tillykke og vi snakker her nære veninder. Og det gør da ondt når man selv er glad for den dato der er blevet valgt og det gør da også en lidt usikker på om der andre regler man "overtræder".

Jeg har dog valgt at ryste det af mig og nyde at vi får vores fest, og vi får den som vi vil have den :biggrin:

Hehe.. Gamle regler.. Der er også en gammel regel der siger MINDST et år.. Det er jo helt umuligt med alle de "regler".. De fleste bliver vel gift så hurtigt som muligt, eller så hurtigt som det passer.. For nogle er det fem år efter forlovelsen, for andre fem dage.. Kan blive skør i hovedet af alt det polimik om hvornår og hvor hurtigt . skam jer.. Men ja, fire bryllupper på et år er mange, men det er et bryllup en gang om året i fire år også.. Jeg synes bare det er fantastisk med alt den kærlighed!!

0

Annonce ♥

vil da lige sige som alle de andre, at i skal da bare komme igang med at planlægge..

synes ikke at det er helt fair at din familie regere sådan...

nu er der først 2 år til vi skal giftes, men hvis h2b bror nu kom og sagde de skulle giftes næste år, så vil jeg da ikke blive sur..

Vi gør det fordi vi ikke lige har råd til at blive gift næste år

0