Pjuela

Bryllupskagen - forslag til smag?

55 indlæg i dette emne

Jeg har hørt at en bryllupskage skal have 5 forskellige slags smag og mindst 2 forskellige slags bund, for at man kan kalde det "en rigtig bryllupskage" - kan det passe? Regner med at vores skal smage at chokolademousse og vanillemousse, måske med et stænk af Bayley.

Aner det ikke, og må erkende jeg er ret så ligeglad.. Det er vores dag, og vi vil have kagen som vi ønsker, ikke efter hvilke "regler" der er :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Vi skal have chokolade/lakrids-mousse og lime- eller citron-mousse. Det er i hvertfald planen pt. Vores kage skal hverken have fondant eller marcipan, men skal smøres op med moussen og så skal der hvid chokoladeflager op af kanterne. Så undgår vi det søde og mousse er der husblas i, så det kan holde sig i et par dage :)

Den vil komme til at se sådan her ud i forhold til chokoladekanterne, men i delte lag, rund og med anden pynt :):

post-45329-0-94643500-1332468282.jpg

Redigeret af Lene T
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min H2B er helt vild med toblerone og kunne godt tænke sig at få det i, så det er jeg gået med til, ved bare ikke hvilken frugt formage :unsure:

Nogle der har et forslag hvad det kunne passe god til det???? :metteholm

Redigeret af Andrup pigen :))
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal have chokolade/lakrids-mousse og lime- eller citron-mousse. Det er i hvertfald planen pt. Vores kage skal hverken have fondant eller marcipan, men skal smøres op med moussen og så skal der hvid chokoladeflager op af kanterne. Så undgår vi det søde og mousse er der husblas i, så det kan holde sig i et par dage :)

Den vil komme til at se sådan her ud i forhold til chokoladekanterne, men i delte lag, rund og med anden pynt :):

post-45329-0-94643500-1332468282.jpg

Det lyder daosse bare rigtig lækker, og tror det bliver en flot kage :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal have chokolade/lakrids-mousse og lime- eller citron-mousse. Det er i hvertfald planen pt. Vores kage skal hverken have fondant eller marcipan, men skal smøres op med moussen og så skal der hvid chokoladeflager op af kanterne. Så undgår vi det søde og mousse er der husblas i, så det kan holde sig i et par dage :)

Den vil komme til at se sådan her ud i forhold til chokoladekanterne, men i delte lag, rund og med anden pynt :):

post-45329-0-94643500-1332468282.jpg

'Kæft den er flot!

Og mht hvid chokolade.... :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal have chokolade/lakrids-mousse og lime- eller citron-mousse. Det er i hvertfald planen pt. Vores kage skal hverken have fondant eller marcipan, men skal smøres op med moussen og så skal der hvid chokoladeflager op af kanterne. Så undgår vi det søde og mousse er der husblas i, så det kan holde sig i et par dage :)

Den vil komme til at se sådan her ud i forhold til chokoladekanterne, men i delte lag, rund og med anden pynt :):

post-45329-0-94643500-1332468282.jpg

Hold da fast, det ser godt ud! Lige et enkelt spørgsmål: Bliver den ikke lidt svær at skære, eller er det bare mig, der ikke har fantasi til at forestille mig det? :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal have chokolade/lakrids-mousse og lime- eller citron-mousse. Det er i hvertfald planen pt. Vores kage skal hverken have fondant eller marcipan, men skal smøres op med moussen og så skal der hvid chokoladeflager op af kanterne. Så undgår vi det søde og mousse er der husblas i, så det kan holde sig i et par dage :)

Den vil komme til at se sådan her ud i forhold til chokoladekanterne, men i delte lag, rund og med anden pynt :):

post-45329-0-94643500-1332468282.jpg

Hold da fast, det ser godt ud! Lige et enkelt spørgsmål: Bliver den ikke lidt svær at skære, eller er det bare mig, der ikke har fantasi til at forestille mig det? :)

Det er ikke et billede af den rigtige kage, men et for at illustrere kanterne. Chokoladeflagerne vil ikke være så brede, så de vil i bredden ca passe med et stykke. Så er den nemlig nemmere at skære ud :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal have chokolade/lakrids-mousse og lime- eller citron-mousse. Det er i hvertfald planen pt. Vores kage skal hverken have fondant eller marcipan, men skal smøres op med moussen og så skal der hvid chokoladeflager op af kanterne. Så undgår vi det søde og mousse er der husblas i, så det kan holde sig i et par dage :)

Den vil komme til at se sådan her ud i forhold til chokoladekanterne, men i delte lag, rund og med anden pynt :):

post-45329-0-94643500-1332468282.jpg

Hold da fast, det ser godt ud! Lige et enkelt spørgsmål: Bliver den ikke lidt svær at skære, eller er det bare mig, der ikke har fantasi til at forestille mig det? :)

Det er ikke et billede af den rigtige kage, men et for at illustrere kanterne. Chokoladeflagerne vil ikke være så brede, så de vil i bredden ca passe med et stykke. Så er den nemlig nemmere at skære ud :)

Okay, det lyder også klart som det nemmeste :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

[quote name=Andrup pigen :))' timestamp='1332484592' post='1214109]

Min H2B er helt vild med toblerone og kunne godt tænke sig at få det i, så det er jeg gået med til, ved bare ikke hvilken frugt formage :unsure:

Nogle der har et forslag hvad det kunne passe god til det???? :metteholm

Det klassiske valg er vel hindbær - skovbær eller brombær ville sikkert også gøre sig godt. :biggrin:

Hvis det skal være lidt mere utraditionelt, så smagte jeg sidste weekend en tranebærmousse - den var helt fantastisk skøn. Vi valgte den dog ikke, da vi skal have en lidt kraftig chokolademousse i vores kage, og den overdøvede ligesom tranebærmoussen.

Men tobleronemousse er jo mild i smagen og ville derfor sikkert gøre sig fint sammen med... :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved I om der er kerner i når man laver passionfrugt-fromage eller bliver de siet fra? nemlig fået passionfrugt is hvor der var kerner i - irriterende synes jeg :blush:

Det bliver soteret fra. Jeg har lavet en med passion og cholokalde og mandelbunde. Den er simpelthen al for tung. Men selve passionscremen er meget god.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Passionsfrugtmousse

Ingredienser

10 blade husblas

8 passionsfrugter

1 ½ dl friskpresset appelsinsaft

2 spsk. friskpresset citronsaft

1 liter piskefløde

7 spsk. florsukker

korn fra en stang vanilje

Læg husblas i blød i koldt vand i ca. 10 min.

Del passionsfrugterne i halve og skrab saft og kerner ud, tilsæt frugtsaften og blend det til det er jævnt, si de sorte kerner fra.

Pisk fløden til et let skum sammen med florsukker og vaniljekorn. Tag husblassen op af vandet med det vand der hænger ved, smelt det i vandbad og afkøl det.

Kom husblas i frugt saften når den er afkølet og vend den let piskede fløde i blandingen.

Stil på køl 5-6 timer og moussen er klar til at lægge i en kage.

Alternativt:

Put det skrabede indhold af passionfrugterne i en gryde sammen med appelsin- og citronsaft og varm det op. Det må ikke koge!

Tag husblassen op af det kolde vand, osm det har ligget i, i en halv time. Vrid husblassen for vand og put den direkte op i den varme frugtmasse. Rør godt, indtil husblassen er opblødt og hæld derefter saften i en skål gennem et sigte.

På den måde slipper du for at smelte husblassen over vandbad, og du kan også si kernerne fra. Så er kødet rundt om kernerne fra passionfrugten også nogenlunde 'faldet' af, så du får så meget med som muligt (der vil stadig sidde noget kød tilbage på kernerne!).

Jeg brugte denne aternativ metode sidst, jeg lavede passionmousse, og det blev et godt resultat :)

Redigeret af Dorindom
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Man kunne også lave en kirsebærmousse, solbærmousse, ananasmousse, pærecider-mousse, champagnemousse, blåbærmousse med cognac, som ekstra fyld ved siden af chokolademoussen, hvis man ikke lige har lyst til den traditionelle hindbærmousse. Har opskrifter på disse, hvis nogle er interesserede :)

Vi regner med at skulle have en kage med en vanillebund samt 2 valnøddbunde (eller blot 3 valnøddebunde) med chokoladetrøffel og hindbær-/passionmousse. Den smager himmelsk!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Passionsfrugtmousse

Ingredienser

10 blade husblas

8 passionsfrugter

1 ½ dl friskpresset appelsinsaft

2 spsk. friskpresset citronsaft

1 liter piskefløde

7 spsk. florsukker

korn fra en stang vanilje

Læg husblas i blød i koldt vand i ca. 10 min.

Del passionsfrugterne i halve og skrab saft og kerner ud, tilsæt frugtsaften og blend det til det er jævnt, si de sorte kerner fra.

Pisk fløden til et let skum sammen med florsukker og vaniljekorn. Tag husblassen op af vandet med det vand der hænger ved, smelt det i vandbad og afkøl det.

Kom husblas i frugt saften når den er afkølet og vend den let piskede fløde i blandingen.

Stil på køl 5-6 timer og moussen er klar til at lægge i en kage.

Alternativt:

Put det skrabede indhold af passionfrugterne i en gryde sammen med appelsin- og citronsaft og varm det op. Det må ikke koge!

Tag husblassen op af det kolde vand, osm det har ligget i, i en halv time. Vrid husblassen for vand og put den direkte op i den varme frugtmasse. Rør godt, indtil husblassen er opblødt og hæld derefter saften i en skål gennem et sigte.

På den måde slipper du for at smelte husblassen over vandbad, og du kan også si kernerne fra. Så er kødet rundt om kernerne fra passionfrugten også nogenlunde 'faldet' af, så du får så meget med som muligt (der vil stadig sidde noget kød tilbage på kernerne!).

Jeg brugte denne aternativ metode sidst, jeg lavede passionmousse, og det blev et godt resultat :)

Fantastisk! Det var lige hvad jeg havde brug for :-)

Smager den meget af passionsfrugt? Synes ikke umiddelbart, der er meget passion i i forhold til appelsin og citron. Men det kan da selvfølgelig godt være, de fremhæver smagen?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Passionsfrugtmousse

Ingredienser

10 blade husblas

8 passionsfrugter

1 ½ dl friskpresset appelsinsaft

2 spsk. friskpresset citronsaft

1 liter piskefløde

7 spsk. florsukker

korn fra en stang vanilje

Læg husblas i blød i koldt vand i ca. 10 min.

Del passionsfrugterne i halve og skrab saft og kerner ud, tilsæt frugtsaften og blend det til det er jævnt, si de sorte kerner fra.

Pisk fløden til et let skum sammen med florsukker og vaniljekorn. Tag husblassen op af vandet med det vand der hænger ved, smelt det i vandbad og afkøl det.

Kom husblas i frugt saften når den er afkølet og vend den let piskede fløde i blandingen.

Stil på køl 5-6 timer og moussen er klar til at lægge i en kage.

Alternativt:

Put det skrabede indhold af passionfrugterne i en gryde sammen med appelsin- og citronsaft og varm det op. Det må ikke koge!

Tag husblassen op af det kolde vand, osm det har ligget i, i en halv time. Vrid husblassen for vand og put den direkte op i den varme frugtmasse. Rør godt, indtil husblassen er opblødt og hæld derefter saften i en skål gennem et sigte.

På den måde slipper du for at smelte husblassen over vandbad, og du kan også si kernerne fra. Så er kødet rundt om kernerne fra passionfrugten også nogenlunde 'faldet' af, så du får så meget med som muligt (der vil stadig sidde noget kød tilbage på kernerne!).

Jeg brugte denne aternativ metode sidst, jeg lavede passionmousse, og det blev et godt resultat :)

Fantastisk! Det var lige hvad jeg havde brug for :-)

Smager den meget af passionsfrugt? Synes ikke umiddelbart, der er meget passion i i forhold til appelsin og citron. Men det kan da selvfølgelig godt være, de fremhæver smagen?

Jeg tror egentlig bare, at de fremhæver det syrlige i moussen.

Ellers kan du jo bare halvere mængden af appelsinsaft og tilføje et par ekstra passionsfrugter.

Min erfaring med passionsfrugt er, at den har en kraftig smag i mousser. Men du kan jo prøve dig frem :) Måske bare start me en halv portion af denne eller en kvart, så spilder du ikke for mange ingredienser til hver prøvesmagning. :)

Redigeret af Dorindom
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Snyde frugt mousse

Alle bær er brugbare, husk bare at dryppe dem godt af, og evt. duppe dem i et hviskestykke. Især jordbær indeholder meget saft.

Ingredienser

150 g bær (tøede og godt afdryppede/aftørrede)

1 spsk. Sukker

2 blade husblads

¼ piskeflød

Husblads kommes i rigeligt koldt vand.

Bærrene moses med sukkeret.

Fløden piskes meget stiv.

Husblads smeltes i ca. 10 sekunder i micro-ovn, og piskes i bærrene.

Flødeskummet og bærrene vendes godt sammen.

Fordeles på kagen, og er stiv efter et døgns tid i køleskabet.

Denne mængde passer til en almindelig stor lagkage.

Ananasmousse

Ingredienser

1 dåse ananas

1/4 liter piskefløde

1-2 spsk. sukker (efter smag - ikke nødvendigt)

7blade husblads.

Læg husblads i blød i koldt vand i 5min.

Hæld ananas inkl. saft i en blender og blend godt sammen. Pisk derefter fløden stiv.

Når husbladsen har ligget i vand i 5 min, drænes det for vand og smeltes i micro-ovn eller over vandbad. Derefter tilsættes husblads til ananasmassen og det røres godt sammen. Ananas og flødeskum blandes nu sammen, og det stilles på køl i 4-6 timer. (til det er stift)

passions/appelsin mousse

Ingredienser

4 passionsfrugter

60 g sukker

2 appelsiner

2 pasteuriserede æggeblommer

4 1/2 husblas

1 1/2 dl piskefløde

Passionsfrugt mousse: Indmad af 4 passionsfrugter, sukker, 2 spsk.

appelsinsaft varmes lidt, MÅ IKKE KOGE

Pres massen gennem en si, så kun de sorte kerner er tilbage.

Pisk de 2 pasteuriserede æggeblommer i.

Rør blandingen tyk over et vandbad.

Husblas opløses i 1 dl varm appelsinsaft som tilsættes i massen,

(det er nemmest at varme appelsinsaften i en mikroovn).

Lad cremen tykne og pisk imens fløden til skum.

Når cremen er tyknet vendes flødeskummet forsigtigt i, undgå at bruge

elpisker til det, men i stedet dejskraber.

Pære cider mousse

Ingredienser

3½ husblas

110 g sukker

2 past. æggeblommer

1½ dl pærecider

1 dl fløde, pisket

Husblas lægges i blød.

Æggeblommer piskes med sukker og ½ dl af cideren til en luftig masse...

Husblassen smeltes, og den resterende cider røres i husblassen lidt ad gangen, for ikke at temperatur chokke husblassen...

Når alt cideren er hældt i husblassen, så hældes denne blanding i æggeblandingen. Og derefter vendes fløden i.

Står på køl i MAX 10 min og så lægges den mellem bundene.

Den stivner rigtig hurtigt, så glem den ikke, da man så knuser strukturen, hvis man begynder at piske den op når den har sat sig

kirsebær mousse

Ingredienser

2 blade husblas

2 dl. piskefløde

1 dl. kirsebærvin

1 lille glas syltede kirsebær

Stil husbladsen i et glas koldt vand til opblødning, regn med ca. 5 minutter.

Si kirsebærrene fra lagen, gem saften. Hak halvdelen af dem groft.

Pisk fløden til skum. Lun ½ dl af den fra siede saft, til den er lidt mere end håndvarm.

Tryk husblasen fri for vand og opløs den i den lune saft. Bland saften i kirsebærvinen og hæld begge dele i flødeskummet.

Rør de hakkede kirsebær i og stil desserten koldt i nogle timer. Den kan også stå til næste dag.

De sidste kirsebær bruges til pynt ved serveringen

God sammen med hvid Toblerone mousse/creme

Champagne mousse

Ingredienser

8 blade husblas

4 past. Æg

250 g. sukker

½ dl citronsaft (eller lime)

1½ dl mousserende vin (den bliver MEGET stiv så man kan sagtens fordoble mængden)

Ingredienserne skal have stue temp. Ellers vil husblasen trævle.

Læg husbladsen i blød i koldt vand i ca. 5 min.

Pisk æg og sukker luftigt, hæld saft og vin i under forsigtig omrøring.

Klem vandet ud af husbladsen og hæld ½ dl kogende vand over og rør til den er opløst

Husbladsen udrøres forsigtigt i massen.

Lad moussen stivne i køleskabet.

Kan evt. vendes med lidt flødeskum

Blåbær mousse med cognac

start med at lave en portion syltetøj

Ingredienser

400 g syltetøj (se opskrift nedenfor)

6 husblas

1/2 piskefløde

Udblød husblasen efter anvisningen og smelt den i mikroen.

Kom den i syltetøjet, i en meget tynd stråle mens du rører rundt. Pisk fløden til skum og vend forsigtigt syltetøjet i flødeskummet.

Blåbær syltetøj med cognac

Ingredienser

1 kilo blåbær

500 g sukker

Cognac efter smag og temperament

Kom bær og sukker i en gryde og kog det i ca. 10 min. Kom derefter cognac i (jeg kom 3-4 store skefulde i) kog ganske kort og kom i rene skoldede glas.

Det kan godt være, at i skal bruge rød melatin, hvis i skal bruge det til syltetøj. Det er ret flydende.

Lad det blive helt afkølet inden du går i gang med at bruge den i en mousse.

Hyldeblomst mousse

Eller anden mousse

Ingredienser

4 æggeblomme, pasteuriseret - 1 pasteuriseret æggeblomme vejer ca. 15 g

4 spsk. Sukker.

6 husblas

2 dl. hyldeblomstsaft (eller anden saft, f.eks. citron el. appelsin)

2.5 dl. piskefløde

4 æggehvide - 1 pasteuriseret æggehvide vejer ca. 30 g

Husblassen udblødes i koldt vand i 5 minutter.

Æggeblommerne piskes med sukkeret, til de er lyse og skummende.

Fløden piskes til skum og vendes i.

Husblassen smeltes over vandbad og blandes med hyldeblomstsaften.

Denne blanding vendes i.

Til sidst vendes de stiftpiskede æggehvider

Redigeret af Dorindom
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ananasmousse

Ingredienser

1 dåse ananas

1/4 liter piskefløde

1-2 spsk. sukker (efter smag - ikke nødvendigt)

7blade husblads.

Læg husblads i blød i koldt vand i 5min.

Hæld ananas inkl. saft i en blender og blend godt sammen. Pisk derefter fløden stiv.

Når husbladsen har ligget i vand i 5 min, drænes det for vand og smeltes i micro-ovn eller over vandbad. Derefter tilsættes husblads til ananasmassen og det røres godt sammen. Ananas og flødeskum blandes nu sammen, og det stilles på køl i 4-6 timer. (til det er stift)

Vil lige tilføje til de som ikke ved det: Man SKAL bruge ananas fra dåse, friske kan IKKE bruges. Der er et enzym i frisk ananas som forhindrer husblas i at blive stiv igen :wink: Enzymen ødelægges ved henkogningen. Det er bare ærgerligt at tro man gør det ekstra lækkert med frisk frugt og så mislykkes det :blink:

Redigeret af akrotøsen
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer