Guest LKJ

Danske traditioner?!

32 indlæg i dette emne

Min tilkomne og jeg (haha hvor fint lyder det ik lige!?) er ret enige om, at holde os til de danske traditioner på vores store dag. Ikke fordi vi har noget imod de amerikanske mf, men blot fordi, at de ikke hører til i vores ide om et bryllup.

Så vidst, så godt. Det næste er så at finde ud af, hvilke traditioner, der hører hjemme hvor..

De danske:

- dåser efter bilen

- kysse-ritualerne

- ris

- gommen må ikke se kjolen

Er der nogle jeg har glemt? og hvor hører "noget nyt, gammelt, lånt, og blåt" til? -jeg kan den engelse remse, men findes der noget lignende på dansk? -eller er der er dansk variation af traditionen?

De amerikanske:

- favours

- STD-kort

- og mange mange flere..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Brudevalsen er dansk, og så er der den der tradition med at klippe i sokker osv. Det er vist også en dansk tradition med at gommen står for brudebuketten, men jeg må indrømme, at den havde jeg ikke hørt om før jeg læste om den her på BK, så jeg kender faktisk ikke detaljerne eller historien bag lige den tradition.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Bordplanen med bruden og gommen i midten med forældrene på siden.

Bryllupskagen - man skærer det første snit sammen og "fodrer" hinanden med stykket

At kaste brudebuketten er så vidt jeg kan se amerikansk, men at ligge den på en afdød slægtnings grav er dansk. Man kan også gemme den selv, men må ikke sætte den i vand, da ægteskabet da vil blive kort.

Sløret skal rives efter brudevals, ELLER man kan gemme det og hænge det over vuggen med sin førstefødte.

Ja, noget nyt, noget gammelt, noget lånt og noget blåt er brugt herhjemme. Mit gæt vil være at det i tidernes morgen var britisk og meget ældre end Amerika (om ikke andet ved at min mor også brugte det i start 80'erne)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

At sove hver for sig inden brylluppet er vel også er tradition

At blive båret over dørtærsklen

At manden giver sin hustru en morgengave dagen derpå

mener også der er noget med en hestesko?!

Der er sikkert mange flere traditioner, men dem her kunne jeg lige huske :wink:

Redigeret af Musenberg
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bryllupskage er ikke gl dansk tidligere brugte man kransekage. Det er gl dansk at det kun er manden der giver morgengave til konen. PA er ikke dansk, det er brudepiger og forlover heller ikke. Gommen har sin far med oppe

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Faktisk så ER brudepiger en meget gammel dansk tradition. Den stammer fra en tid, hvor man troede på, at "det onde" stadig kunne nå at tage bruden inden brylluppet, hvis ikke man passede på. Derfor klædte man traditionelt 12 (jeg er ikke sikker på antallet, men i hvert fald 10 eller 12) kvinder i smukt tøj tilsvarende brudens kjole, så "det onde" ikke kunne se, hvem der var bruden. Mener faktisk, at man gjorde det samme med brudesvende, så det onde ikke kunne tage gommen.

Det er lidt af samme årsag, gommen bærer bruden over dørtærsklen. Man mente i gamle dage, at det onde havde lettere ved at stjæle din sjæl i åbninger som f.eks. døråbninger. Derfor skulle gommen bære sin brud over en sådan for at beskytte hende...

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

okay okay! Nu kan traditioner jo godt være alment/hyppigt brugte traditioner i DK uden at de stammer helt tilbage fra ruder konges tid :tunge: (de fleste vil jo fx mene at et juletræ hører til en rigtig dansk jul, men den tradition er ikke mere end 200år gammel...) Det kan variere meget fra familie til familie. Tag det du kan lide og drop resten :wink: Spørg evt. dine bedsteforældre om hvad de forbinder med bryllupstraditioner! :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Faktisk så ER brudepiger en meget gammel dansk tradition. Den stammer fra en tid, hvor man troede på, at "det onde" stadig kunne nå at tage bruden inden brylluppet, hvis ikke man passede på. Derfor klædte man traditionelt 12 (jeg er ikke sikker på antallet, men i hvert fald 10 eller 12) kvinder i smukt tøj tilsvarende brudens kjole, så "det onde" ikke kunne se, hvem der var bruden. Mener faktisk, at man gjorde det samme med brudesvende, så det onde ikke kunne tage gommen.

Det er lidt af samme årsag, gommen bærer bruden over dørtærsklen. Man mente i gamle dage, at det onde havde lettere ved at stjæle din sjæl i åbninger som f.eks. døråbninger. Derfor skulle gommen bære sin brud over en sådan for at beskytte hende...

Ej, hvor fint :)

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej!

polterabend er smo navnet antyder tysk :-)

Men altså, ja kransekagen er traditionelt dansk. faktisk havde man en terne i stedet for en brudepige førhen. Og hendes job var at rette på kjolen, sy den hvis den gik i stykekr, bære brudens taske osv. det gør en barne-brudepige jo ikke :-)

At vise strømpebånd og kysse den af brudeparret der er alene tilstede er danske traditioner.

Noget hvidt, noget lånt, noget blåt er en efterhånden gammel dansk tradition. Skoene skal være nye, de må ikke være udtrådte. Og det lånte må ikke stamme fra en fraskilt, det betyder ulykke :-)

man klipper tåen på gommens sokker for at forhindre ham i at gå på frierfødder andre steder hen, og faktisk har jeg læst, manden bærer bruden over dørtærsklen for at hjælpe hende med det skifte i hendes liv fra tiden hjemme til tiden i hans familie (meget gammel tradition).

Det er danskt at man ikke kysser i kirken

Gommen skal vælge buketten ja, og det er vist noget med at hvis man går op i det, så skal blomsterne symbolisere det han føler for hende. Kallaer er faktisk begravelsesblomster, men mange bruger dem til bryllupper i dag.

Altså - nogle traditioner er herlige, men for mange på en gang vil ikke være sjovt, så man må vel selv vælge sig frem

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Gommen bærer bruden over dørtærsklen fordi man i gamle dage mente at onde ånder nemmere slog rod i jomfruer og så det med at ånder holder til i åbninger.. :)

I følge traditionen skal manden også bære hende over den fysiske tærskel imellem hendes nye og gamle liv.

I følge dansk tradition tager man en kobbermønt i skoen og ikke en silver sixpence :)

Velkommen/velbekommesange er også dansk tradition :)

I gamle dage hed det ikke brudepiger, men brudeterner og brudesvende :)

Myrter er meget dansk, enten i buket, slør eller i håret..

Der står en del om traditioner her

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen/velbekommesange er også dansk tradition :)

Ja men udviklingen er faktisk gået i retning af at det ikke bruges så meget mere som tidligere. Formentlig fordi de fleste af de bryllupsfester som holdes i dag ikke starter med at folk akommer til selve middagen men tyisk starter med at folk samles efter vielsen nogle timer før (reception eller ej) hvor der bydes velkommen, ligesom at afrundingen af middagen og overgang til kaffe ofte er noget som sker glidende. Særligt når man vælger at tage bryllupskagen om eftermiddagen hvad der også er mange som gør.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej piger :)

Jeg er ny herinde, og kommende brud (glæder mig for vildt) :rolleyes:

Ville høre om nogen af jer ved om det kun er kjolen gommen ikke må se....eller om det også gælder sko og diverse ?

hilsen

Bobcat

Redigeret af Bobcat
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej piger :)

Jeg er ny herinde, og kommende brud (glæder mig for vildt) :rolleyes:

Ville høre om nogen af jer ved om det kun er kjolen gommen ikke må se....eller om det også gælder sko og diverse ?

hilsen

Bobcat

Hej Bobcat!

Traditionen siger brudekjolen og nævner ikke tilbehøret, måske på nær sløret... men vælg selv, hvad du føler for :-) 8min mand har f.eks. set billeder af kjolen dog uden at videm, hvilken af de kjoler jeg prøvede, jeg endte ud med at vælge)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa :)

Har lige læst artiklen, men blev egentlig ikke ret klogere end jeg var i forvejen ;) For synes jeg har støvsuget Bryllupsklar for informationer ...hihi.

Men der er naturligvis nogle traditioner vi vælger at overhold, og det er blandt andet at sove hver for sig natten inden....og at han ikke må se min kjole.

Det med bordplanen er vi ikke nået til endnu, for vi vil gerne have at folk der ikke snakker sammen til dagligt, får muligheden at snakke sammen her.

Men jeg ville da lyve og sige at sommerfuglene i maven ikke vokser jo tættere på august vi kommer :P

Hilsen

Bobcat

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Man må heller ikke ha hvid kjole på hvis man har børn... Fik min mormor lige fortalt mig den anden dag "slask" men så er det jo altid noget hun ikke kommer med :-/

Det er jo fordi den hvide farve symbolisere jomfruelighed, og det er man jo ikke hvis man har børn ;-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

[quote name=mrl' timestamp='133740881

6' post='1244556]

Man må heller ikke ha hvid kjole på hvis man har børn... Fik min mormor lige fortalt mig den anden dag "slask" men så er det jo altid noget hun ikke kommer med :-/

Det er da bare en forældet tradition, den er der da ingen der følger i dag :tunge:

Jeg har været forlovet før, og har et barn uden for ægteskab, men jeg skal da have hvid kjole på, har godt godt lagt sløret, men af helt andre årsager.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Man må heller ikke ha hvid kjole på hvis man har børn... Fik min mormor lige fortalt mig den anden dag "slask" men så er det jo altid noget hun ikke kommer med :-/

Det er jo fordi den hvide farve symbolisere jomfruelighed, og det er man jo ikke hvis man har børn ;-)

Men man kan også vælge at se på den hvide farve som renhed - altså at være renset og "klar i tankerne" omkring det store ja, man nu skal op og sige. Det er måske en mere moderne tolkning, men det giver mere mening for mig end det med det jomfruelige, for hvor mange må så reelt bære hvidt i dag? ja, jeg spørger bare.... :tunge:

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

He he - synes eg læste en tråd herinde hvor folk beskrev hvor mange de havde været sammen med inden der tilkomne..... Det sgier vist lidt om hvor få hvide brude vi så kan vente at se i fremtiden hvis vi skulle følge den gamle tradition du nævner.....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer