Margit89

2 x studerende, 2 x SU, 1 bryllup?!

33 indlæg i dette emne

Kære alle kommende brude

Jeg står i den lykkelige situation, at min skønne fyr har været på knæ i december, og vi overvejer nu at fastsætte en dato (overvejelserne går på maj 2014, for at vi kan nå at spare sammen).

Jeg er netop blevet medlem af hjemmesiden, og synes at det virker en smule uoverskueligt at planlægge et bryllup, med et budget som er skrabet. Vi er begge studerende, og fortsætter med det et par år endnu.

Jeg er dårlig til at tage imod almisser fra familie, og ønsker samtidigt at få et smukt bryllup, med familie og venner. Vi bliver 60-65 mennesker, og det kan der ikke skæres i.

Jeg har overvejet at være kreativ med mange af forberedelserne, men kom gerne med gode råd til et personligt, yndefuldt og SU-ramt bryllup.

Kærligst Margit

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kære Margit,

Mon ikke det skulle være muligt for jer at få en smukt bryllup?! :loveshower: I/du kan nå at få gang i mange DIY-projekter :)

Velkommen til forummet - man bliver godt nok afhængig af det + man får rigtig mange gode ideer fra andre "zilla'er"

:bearhug:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jo tak. Jeg er jo spritny herinde, men ja, der er sikkert mange gode ideer at komme efter. Hvad står DIY for? Noget med home-made?

hov - undskyld.. DIY = Do It Yourself :) Du kan eventuelt kigge under "Do It Yourself debatten" eller "Do IT Yourself - Step by Step" - der er rigtig mange gode ideer at hente, hvor det nødvendigvis ikke koster det helt store.. Ellers er der også et par hjemmesider, hvor diverse pynte genstande osv kan købes til billige penge, der er både etsy.com, ebay.com og extremedeal.com - sidstnævnt har lidt bryllupsdingenoter, men de to første har rigtigt meget :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har et budget på 25-30.000, og det kan sagtens lade sig gøre. Vi holder det hele hjemme i haven, men det ville formentlig blive ligeså billigt hvis vi holdt det i et forsamlingshus.

I kan jo ønske jer penge til bryllup i jule-og fødselsdagsgaver fremover - lav en særlig bryllupskonto til opsparingen. Hvis det bliver svært at spare op - hvad med et sammenskudsgilde? Så kan I jo ønske jer lokale, mad (evt. forskellige retter medbragt af gæsterne), tøj, blomster mv. fremfor traditionelle gaver. Så skal I bare være tidligt ude med invitationerne.

Gør brug af jeres netværk; måske er der nogen I kender, eller nogen der kender nogen, der kan tage billeder, lave bryllupskage, spille musik mv.

Gør det selv-løsningerne er ikke altid billige, da materialer mv. hurtigt kan løbe op, men der er sikkert nogle ting der kan gøres til en rimeligere penge.

Og tøj og sko kan købes brugt, eller meget meget billigt til de årlige udsalg hos de forskellige forhandlere.

Kig lidt rundt her inde - men pas på!! Jo mere man kigger des flere ting opdager man som man bare MÅ have :) Jeg har selv taget en beslutning om at gå tilbage til udgangspunktet, så stort set alle de sjove 'ekstrating' blev droppet igen.

Jeg tror ALT kan lade sig gøre - det kommer bare an på hvilke forventinger man har. Held og lykke med det - er sikker på at I får et fantastisk bryllup ligemeget prisen!!

:loveflag:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Margit. Det kan lade sig gøre.. Vores bryllup kommer ikke til at koste meget mere end 10.000 og jeg laver også det meste selv.. Så klø på det skal nok gå... Velkommen til dette skønne vane dannende forum... Jeg glæder mig til at følge jeres planlægning

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det kan sagtens lade sig gøre, specielt hvis i er klar på at lede efter gode tilbud og lave noget selv - vi klarede (med stor hjælp fra familie/venner) et bryllup på 2 x SU og satte også selv datoen 2 år fremme så vi kunne nå at spare op..

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tillykke med frieriet :heart:

Da min bror og svigerinde blev gift var pengene også små. De lavede al maden selv (med hjælp fra mig, selvfølgelig .... :biggrin: ) Havde telt i haven, lånte sig frem til porcelæn mv. Jeg er helt sikker på at det sagtens kan lade sig gøre at få en fantastisk fest!!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht. til almisser fra familie, så tror jeg ikke altid man skal tænke det som almisser. Jeg tror det for forældrene kan være planlagt for længe siden, hvad man vil give sin datter eller søn af penge, kjole mv til dennes bryllup, og at de derfor ikke ser det som penge der bliver givet "fordi datteren/sønnen ellers ikke har råd til drømme brylluppet" men mere som noget man gør "fordi man er glad for at datteren/sønnen skal giftes og vil glæde dem".

Jeg tror det jeg prøver at sige er, at hvis familien frivilligt kommer og tilbyder penge eller andet til brylluppet, så gør de det jo for at glæde jeg og ikke som en "sur pligt". - Og jeg kan ikke i det tilfælde se det forfærdentlige i at takke ja. Jeg tror selv jeg ville blive skuffet, hvis jeg kom og tilbød et beløb for at glæde andre, og der blev sagt "nej tak"

Hmm. det er lidt svært at forklare hvad jeg egentlig mener, men jeg håber det kommer lidt frem alligevel :wink:

Nu ved jeg jo ikke hvad der er tilfældet hos jer, men jeg ville heller ikke være tilhænger af at skulle spørge familien om penge. Hvis det er det du mener med almisser, så er jeg med dig. :biggrin:

Vi holdt bryllup i april sidste år og var begge studerende. Vi havde selv omkring 35.000 (feriepenge fra tidligere arbejde samt anden opsparing) + 15.000 fra hver sæt svigerforældre (30.000 ialt). Samt kjole til mig fra mine forældre. Vores bryllup kom til at koste ca 65.000, og vi var 58 gæster.

Mht. til DIY projekterne, så tror jeg nogen gange man bliver snydt, og tror det er billigere hvis man laver det selv, end hvis man køber det færdigt. Her tænker jeg invitationer, bordkort mv. Men det kommer selvfølgelig an på matrialevalg mv.

Velkommen til forresten. :biggrin:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig med de andre tøser. Stort tillykke med jeres kommende bryllup - må det blive helt igennem fantastisk.

Husk at holde fokus på kærligheden frem for de små ekstra ting (læs:udgifter) .. Brylluppet bliver ikke mere fantasktisk hvis man køber sig til toiletkurve, gaver til alle gæster osv.

Det er kærligheden der skal fejres - :loveflag: :loveflag: :loveflag: og kærligheden har intet med et stort dyrt bryllup at gøre. Den kommer indefra.

Jeg glæder mig til at følge dig.

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Et biiligt forsamlingshus. Nogle ikke for store krav til kjole og tøj iøvrigt. En aftale med en kok eller et billigt cateringfirma. Så kan det lade sig gøre. Jeres gæster ved at I er studerende og der er iøvrigt ingen som siger at et bryllup og en bryllupsfest skal køres op i et højt lejde økonomisk. Jeg har været ude til rigtig mange "discount" bryllupsfester og det er et forkert udtryk at bruge fordi det lyder negativt men de fester er mindst lige så vellykkede og gode som hvis budgettet havde været trecifret eller højere

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kære Margit.

Tillykke med det kommende bryllup - og velkommen på denne skønne side, som du ligeså godt kan indse, at du lynhurtigt bliver dybt afhængig af :loveshower:

Selvfølgelig kan man holde et bryllup på et lille budget - det gør vi også :) Jeg har bla. skrevet et indlæg andetsteds idag, hvor jeg har brugt flg. spareråd:

- antallet af gæster (vi bliver ca 35)

- receptionen er sparet væk (den ville koste ca 20.000 kr)

- på invitationer og bordkort (laves af naturmaterialer og ting vi har liggende)

- brudebuket (grankogler og andre naturmaterialer - bindes af en venindes mor)

- bordpynt (vi laver selv af naturmaterialer)

- Småkager og bryllupskage (familie og venner har meldt sig til at bage)

- Brudekjole (kan forhåbentlig findes på outlet eller lign.)

- Middag mm. (Vi har fundet en god, men billig kro, der laver helaftens-arrangementer fra 400 kr pr. pers.)

- Vi laver ikke "gaver" til alle gæsterne, som jeg kan se, at mange andre gør

- Folk må selv betale for overnatning

- Vores bryllupsrejse tager vi på et senere tidspunkt

Andre gode idéer kunne være at holde festen i et forsamlingshus eller lignende, hvor man virkelig kan finde mange hyggelige steder for næsten ingen penge.

Og så er det jo en klassiker at holde sammenskudsgilde, som virkelig kan være så hyggeligt - og det er altså også skønt for gæsterne/familien osv. at få lov at bidrage til dagen.

Jeg fandt en god og nem opskrift på en kage, som sagtens kunne bruges til bryllupskage, hvis man selv (eller en anden) har tid til at bage. Den er på dr. oetkers hjemmeside og hedder forårsdrøm og så fandt vi en opskrift på hjemmelavet fondant - det var superlet at have med at gøre. Og jeg lavede en kage på 2-3 timer - men det vil nok tage længere, hvis man skullelave til flere mennesker.

Mener også at vista print laver gratis invitationer, hvis de bare må trykke deres logo i nederste hjørne....

Og er sikker på at der er masser af andre gode idéer at finde :thumbsupsmileyanim: God fornøjelse!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig med de andre tøser. Stort tillykke med jeres kommende bryllup - må det blive helt igennem fantastisk.

Husk at holde fokus på kærligheden frem for de små ekstra ting (læs:udgifter) .. Brylluppet bliver ikke mere fantasktisk hvis man køber sig til toiletkurve, gaver til alle gæster osv.

Det er kærligheden der skal fejres - :loveflag: :loveflag: :loveflag: og kærligheden har intet med et stort dyrt bryllup at gøre. Den kommer indefra.

Jeg glæder mig til at følge dig.

Jeg kunne ikke være mere enig!

Hjertelig tillykke med det forestående bryllup :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hejsa!

Det kan sagtens lade sig gøre! Vi er selv begge studerende, og vi har et budget på 25-30.000. Vi bliver omkring 90 msk.

Vi har udnyttet vores familie og venner (:)), så én laver bryllupskage, én laver brudebuket, vi laver selv dessert, vi har fået en kogekone til at sørge for mad og servering, vi har lejet en efterskole, for 1000 kr., som har stort indutrikøkken, kjolen ha rjeg fået, sko og tøj til manden er købt på tilbud. Vi har selv lavet invitationer og bordkort.

Vores dekorationer bliver lavet af enkelte blomster på noget naturligt træ og å med fyrfadslys (hvis stager kan købes rigtig billigt i IKEA).

Vi får så også tilskud af begge hold forældre. de, vi får af mine forældre, er vores bryllupsgave, hvor beløbet er det samme, som de har givet mine andre søskende til deres bryllupper, så det ser jeg ikke som 'almisse'. De giver alle af et glad hjerte for at støtte os :) så det er vi rigtigt glade for.

Og velkommen hertil! Du kan altid spørge løs! Der er altid nogle, der kan komme med gode råd :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jamen I har helt ret kære kvinder :-)

Jeg synes bare jeg har tænkt godt igennem hvem der kan hvad, og det er altså begrænset, men så må de jo øve sig på den opgave de nu skal i gang med. Men det er vel almindeligt? At man uddelegerer til et bryllup?

Jeg tror det hele handler om, at jeg er den første i min omgangskreds der gifter sig, og jeg har aldrig deltaget i en bryllup før. Så jeg er virkelig ny på den bane :/

Jeg fortsætter med at lede efter smarte billige løsninger her på siden.

Tak for jeres fantastiske indslag, det gør det altså en smule nemmere, når man selv havde forestillet sig at prøve at samle 50.-70.000 kr. sammen i løbet af de næste to år. Hvem ved, hvis vi finder gode, billige løsninger, kan vi måske holde bryllup inden der er gået to år.

God weekend piger, og tak for jeres søde kommentarer :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hejsa...

Det er virkelig en jungel at finde rundt i bryllupsplanlaegning, og prove at arrangerer det perfekte bryllup for en selv og sin tilkommende...

Heldigvis er der mange som har masser af inspiration at give af samt gode raad.

Brug dit netvaerk f.eks.: Min soster er amator fotograf, saa hun staar for fotograferingen, min svoger laeser til grafisk design, saa han designer bryllupsinvitationer, kirkeblad, menukort og bordkort ud, og vi for det printet gratis ud, en gammel moster er tidligere blomsterbinder, en ven til min svigerfamilie er bager med speciale i bryllupskager, min morbrors kaereste er frisor. Derudover er der mange kreative sjaelle i omgangskredsen, som gerne vil bidrage.

Andre spareraad:

  • Send invitationerne ud via mail, saa sparer du baade papir, karton mm... Min svoger lavede vores indbydelser som en video med en selv valgt sang, hvor det ruller med barndomsbilleder af os og saa gaar det over i parbilleder, hvor til sidst selve indbydelsen kommer frem. Vi har faaet positiv respons paa vores indbydelser.
  • Middagen - catering, dinertransportabel eller kogekone - sammenskudsgilde inden for et valgt tema
  • Dessert kan vaere bryllupskagen
  • Drikkevarer kob det i Tyskland
  • Musik lav en playliste paa spotify, WIMP, grooveshark eller hvad de nu hedder
  • Kob kjolen brugt eller over nettet
  • Lokation: Forsamlingshus
  • Brug naturen som bordpynt - vi skal giftes til efteraaret og vi vil bruge blade, kastanjer, grene osv. som bordpynt/pynt af feststedet
  • Ellers kob paa tilbud.

Det kan sagtens lade sig gore at holde et fantastisk bryllup indenfor et overkommelig budget

Som en klog brud skrev - det handler ikke om pengene men om jer og jeres kaerlighed! :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ude til rigtig mange bryllupsfester hvor det hedder sig at det er "discountfester". Det kalder jeg dem ikke da det er et lidt negativt ladet udtryk og virkelighedens verden er at der ligeså god stemning ved de fester som ved dem der har ofret lidt mere økonomisk. Det kan godt være at det ikke er med havudsigt, men i form af nogle forsamlingshus lokaler men der kan man selv gøre meget og faktisk i højere grad sætte sit personlige præg på end man kan på et "færdigt feststed". Samtidig oplever vi jo også at det tit er de fester holder længst. Fordi der ikke står en tjener o.l. og siger at stedet skal lukke. Det er I 100% herre over selv. Så et godt og billigt forsamlingshus o.l., en god cateringløsning så er I kørende. :rolleyes:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Stort tillykke med det. :) Min kæreste friede i februar, og vi skal giftes d. 2. august 2014 (vi er også begge på SU - dog er min kæreste færdiguddannet til januar, så det hjælper naturligvis på budgettet). Jeg vil dog sige, at alt kan lade sig gøre - det handler blot om hvilken bryllupsdag I drømmer om, og så må I få det til at ske! Ja, vi er på 2xSU, men vi drømmer om et stort bryllup med alle de gæster vi gerne vil se den dag.... Vores bryllup kommer til at koste ca. 140.000,- for 130 gæster til reception og 80 gæster til middag og fest. Vi har valgt et dyrt sted, men det er fordi det er sådan vi ønsker det. Derfor har vi spændt livremmen gevaldigt ind, og vi gør alt hvad vi kan for at spare op. Vi har naturligvis begge studiejobs og har valgt at bruge minimum af penge i dagligdagen - for vi vil hellere leve ekstremt sparsommeligt det næste halvandet år og så få lige præcis det bryllup vi ønsker. Så det kan sagtens lade sig gøre på 2xSU - uanset hvilket bryllup I drømmer om. :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi holder også bryllup med 2xSU :) H2B friede i marts 2012 og vi skal giftes her den 13. juli i år.

Vi har trukket på alle kontakter vi kan finde, og har dermed kunne låne os til forsamligshus, duge og ikke mindst brudekjole! og min far (der er bager) laver kagen. Lige nu ser det ud til at vi kommer til at bruge omkring 20-25000 på brylluppet.

Vi har vagt at have bryllupskage som dessert - ikke kun for at spare, men også fordi jeg tit hører at folk ikke rigtig kan spise noget af den efter de har fået dessert :)

Har også hørt gode erfaringer med at ønske sig festen, istedet for at gæsterne har gaver med - hvis det var en mulighed :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lav en spareplan- Er selv studerende (speciale), og har arbejdet så meget som muligt ved siden af. Vi har sparet en del sammen på meget kort tid. Det er et spørgsmål om prioritering- byture, bifture og for meget spas med middag ude er blevet skåret fra. Udover det har vi benyttet os af vores kontakter og tænkt kreativt/økonomisk med fx invitationer, mad og tøj. Det kan sagtens lade sig gøre at få en flot fest, hvis man nedprioriterer andre ting og er smart ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ide: hvis en af Jeres forældre har en have, kan i evt. låne den? Man kan leje telt, borde og stole til billige penge, og det kan sagtens blive rigtig flot. Så forleden at Lilly har kjoler og suits til 1000kr lige nu, lav kagen og maden selv og køb billig vin, øl og sprut ved den tyske grænse- få en god ven til at tage billeder, lav enkle dekorationer. Kirke/borgerlig vielse er gratis. En god ven holdte et meget smukt bryllup for 30000kr for 28pers på den måde :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer