salka20

før og efter

12 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Altså nu vil jeg helst ikke fornærme nogen, men jeg synes de er frygtelige, de sange! Der er ligesom lidt "moster Odas 70års fødselsdag" over dem.

Jeg satser på at vi, eller vores toastmaster, byder velkommen! Velbekomme bliver der ikke noget af - det må de tænke sig til... :)

Jeg ved godt at mange har svært ved at stille sig op og tale til alle de mange gæster og hvis man ikke har nogen toastmaster, er det vel en god idé med sådan et par sange. Hvis de er hylende morsomme, synes jeg dog det er helt fint, men det har jeg bare aldrig oplevet!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har ingen sange - men vælger derimod at byde velkommen selv og sige velbekommen efter middagen... Er helt enig med Janina - synes der går for meget tante Odas fødselsdag i den - nok bare fordi jeg har været til sådan en fødselsdag (mere end en gang)... :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal da synge en sang, men (sgu) ikke sådan en opdigtet en på en dårlig melodi.

I vores bordhæfter kommer der til at være nogle sange som fx:

"Du kom med alt det der var dig"

"Den grønne søde vår (vidt ud i verden)".

"Sangen om de atten svaner"

og jeg kunne da forestille mig de bliver brugt netop i starten og slutningen af middagen og måske undervejs, hvis der er stemning for det.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi brugte selv nogle vers af "visen om de atten svaner" som en slags velkommensang og nogle vers af "Svantes lykkelige dag" som velbekommesang.

Nu ved jeg ikke hvilken form for servering i vælger, men uanset hvilken behøver der vel ikke være noget velkommen, udover at i enten før eller efter i sætter jer til bords, lige rejser jer og byder velkommen, takker for gaverne (eller hvad i vil) og introducerer jeres toastmaster (hvis I har sådan en).

Jeg ved ikke om det også er sådan ved alm tallerkenservering, men vi havde buffet til vores bryllup og der kom den ansvarlige tjener ind og fortalte hvad der ville være at finde i buffeten mv. Herefter var det meget naturligt at vi, som brudepar rejste os og gik op og tog som de første, ligesom vi ville få serveret vores mad først hvis der var tallerkenservering. Ved alm tallerkenservering kommer tjenerne vel ind med maden og der er ingen forvirring om om der er blevet sagt "værs'go"

Det jeg prøver at komme frem til er, at jeg tror det kommer helt naturligt. Hvis der ikke ligger en velkommen/velbekomme sang ved siden af tallerkenen, så ville jeg ikke forvente at der blev sagt velkommen og velbekomme, forudsat at der forinden er blevet holdt en velkomsttale :).

Vi holdt selv velkomsttalen da vi kom til feststedet og fik serveret velkomstdrinks.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er bestemt ikke tilhænger af alle de typiske velkomstsange og "tak-for-mad" sange. Men det er nok fordi jeg selv er den type gæst, som sidder og krummer tæer og lader som om jeg synger med, fordi jeg bare ikke synes, det lyder godt.

Til vores bryllup skal vi ikke have sange. Men min søster og svoger havde fundet en sjov en. Teksten var "gå med i lunden", og så var det kun bestemte folk, der skulle synge med på de forskellige linier (og man skulle vist også rejse sig).

noget a la:

Gå med i lunden (alle)

så spidser vi munden (piger)

og fløjter den gamle sang om kærlighed (brudeparret)

og så var der linier til bl.a: dem der er gift, dem der var med på polterabend, dem som har børn, dem som har høje hæle på, dem som hader at synge... Det var rigtig sjovt:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi (læs: nok mest mig) hader sådan nogle lejligheds sange, og havde overvejet at frabede os dem.. Men det synes min kære mand ikke.. Nå.. Hvad gør man så? Man tager lidt pis på det hele - og skriver selv en sang, uden at eje en tone i livet, musikalsk sans - eller evner udi sangskrivningens kunst...

Det resulterede i: GAJOL VELKOMST SANGEN! :lol:

386559_10150401318809096_554759095_8213427_334993957_n.jpg

388035_10150422936194096_554759095_8285362_1586209416_n.jpg

302063_10150399998539096_554759095_8210126_1916269234_n.jpg

Den var fjollet - men den kunne synges! Og alle folk synes den var FANTASTISK fundet på.. :lol: De skulle bare vide den var skrevet i trods.. På dagen fungerede det dog fint, og det var en god måde at starte middagen på.. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil sige ligesom LaH. Der går også længere og længere imellem at man ser disse velkomst og velbekommen sange. Det handler nok i høj grad om at det ikke er så almindeligt længere at folk bare ankommer til middagen og bydes velkommen der. Folk har typisk stået et par timer inden til reception o.l. hvor der så er budt velkommen som det også kan ske ved velkomsdrikken lige inden middagen. Afslutningen på middagen og over i kaffen kan ofte også være meget flydende. Særligt når bryllupskagen serveres som en del af desserten eller er serveret om eftermiddagen og alt holdes et og samme sted. Nogle steder kan det være nødvendigt at få folk ud af lokalet inden man går videre af hensyn til afrydning, borde m.v. men der er man nødt til at sige det til dem eller nogle af dem uanset om der er velbekommen sang eller ej

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er super hyggeligt at synge, også når versefødderne ikke passer, så smiler jeg helt indeni og udenpå.. (Bryder mig dog ikke om stavefejl). Det skyldes sikkert at de mange nætter (både hele og halve) rundt om bålet som spejder, hvor vi sang sangbogen både forfra og bagfra... Nå, men manden som vil giftes med mig er ikke den store sanger, han er dog af familien (min) blevet opfordret til som minumum at mime på dagen ;)

På dagen bliver der fra vores side 2 sange. Velkommen og velbekomme. Jeg har dog nedlagt veto mod andet end "originale" sange. Altså, frem med sangbogen og finde sange der passer til lejligheden.

Hvad man under alle omstændigheder skylder sine gæster er sange på melodier de kender.. Ellers sidder der bare to i et hjørne og piper, og resten mimer. Det er ikke et hit, og så krummer selv jeg tæer!!!

Vi synger i øvrigt meget i min familie. Til min mosters fødselsdag for 14 dage siden havde hun et lille sanghæfte med 5-7 sange som vi kom igennem. (plus hvad folk havde med). Ja, jeg synes det er topmålet af hygge, og man bliver en del af et større fællesskab når man synger. Man bliver en del af festen!!

De mest populære sange kan findes på www.festabc.dk

Håber alle får en fantastisk fest

stina (som også synger i badet)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Alle er ikke ens - Gudskelov for det. Her er du jo så stik modsat mange andre for hvem det er vigtigt at eksempelvis velkommen og velbekommen sange, og festsange i det hele taget er personlige rent tekstmæssigt. Man oplever jo ofte gæster komme med sange som er hentet på internettet - eksempelvis på fest abc - hvor navnene så lige er skiftet ud. Det mest pinlige er sådan set når der kommer 2 eller 3 fuldstændig ens sange m.h.t. melodi og tekst. Det har jeg faktisk oplevet nogle gange. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså nu vil jeg helst ikke fornærme nogen, men jeg synes de er frygtelige, de sange! Der er ligesom lidt "moster Odas 70års fødselsdag" over dem.

Jeg satser på at vi, eller vores toastmaster, byder velkommen! Velbekomme bliver der ikke noget af - det må de tænke sig til... :)

Jeg ved godt at mange har svært ved at stille sig op og tale til alle de mange gæster og hvis man ikke har nogen toastmaster, er det vel en god idé med sådan et par sange. Hvis de er hylende morsomme, synes jeg dog det er helt fint, men det har jeg bare aldrig oplevet!

-HAHA- Jeg har det på præcis samme måde, det bliver for meget familien danmark. Det er slet slet heller ikke mig.. Vi byder bare velkommen, og så er det altså det. Ingen sange med mindre familien kommer med dem..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer