kilickaya88

Svigermor nægter at overholde vores ønsker mht. traditioner

37 posts in this topic

Jeg føler med dig! :(

Vi var nede hos min svigermor i påsken, og der snakkede vi selvfølgelig om bryllup. Jeg sagde, at vi ikke forventer det vilde mht. PA og æresport, da vi holder en lille bryllupsmiddag, men at jeg gerne vil have en æresport, men jeg vil ikke have, at folk bryder ind i vores hus og laver "hærværk", hvilket også står bag på invitationerne. Hun sagde så, at det kunne vi nok ikke undgå. Måske misforstod jeg hende, måske mente hun at vi ikke kan undgå PA og æresport, men jeg er nu nervøs for, at hun vil lave "hærværk" i vores hus :boohoo: Ingen skal ind i mit hus, når jeg ikke er der :angry: Om så de bare vil lægge ris på bordene, så vil jeg ikke have det. Så nu er jeg mega nervøs for, at det sker. Vil nok inddrage de 2 ekstra nøgler, som vores fædre har, da de ofte passer vores hund. Min svigermor har ingen nøgle. Jeg bliver SÅ tosset, hvis der har været nogen inden i vores hus :angry: hvor svært kan det være at respektere vores ønsker, ligesom dit: Nej svigermor - du skal ikke røre mit slør! :shooter:

Vi havde også inddraget ekstranøglen, som vores venner normalt har, men det hjalp os ikke - vores venner stjal min kærestes nøglebundt under festen og så kørte de derhjem og hærværkede. De tog et billede med, som de klistrede nøglen på med et "tak for lån" og stillede det på gavebordet!:)

0

Annonce ♥

Jeg har ikke lige læst alle svarene, så du må undskylde, hvis jeg kommer til at gentage noget :)

Først og fremmest, så synes jeg det er ærgeligt, hvis hun ikke vil respektere dit ønske. Dernæst, kan jeg godt forstå, at du ikke ønsker at købe et ekstra slør "bare for hendes skyld", men er det ikke noget med, at det giver lykke og held i ægsteskabet, hvis hver gæst får et stykke af sløret med hjem? Måske er det derfor din svigermor, ønsker at dit slør skal rives i stykker :) Hun ønsker måske bare, at hendes søn og svigerdatter får held og lykke med på vejen i ægteskabet?

Kunne et alternativ ikke være, at tage sløret af inden i skal danse? Eller gøre HELE selskabet klar over, at du ikke ønsker det. Evt. i indbydelse eller i velkomsttalen. Hvis alle ved det, så er det sværere, at få "gejlet" en stemning op til at gøre det.

Jeg håber, at du finder en løsning :)

0

Der er mange gæster som kan finde på at rive i sløret så enten gør man det at man køber et billigt og "tarveligt" slør som de kan rive nok så tosset i eller også siger man under festen så det ikke kan misforstås at der ikke må rives i sløret. Toastmasteren siger det normalt i starten og som afslutningen på middagen og jeg har også selv gjort det hvor jeg har haft folk samlet lige op til brudevalsen. Så sidder den ihvertfald i frisk erindring. :)

0

Jeg synes det er så tarveligt at familien og evt venner skal gøre så man får det dårligt :(. De skal da respektere man ikke vil have sløret revet, ikke vil have hærværk ( hvad er i øvrigt også det for noget latterligt noget at gøre da det da ikke bringer lykke og glæde men stress og gør ked af det ). Jeg synes det er helt forkert og aldeles uacceptabelt. Jeg håber jeres kommende mænd bakker jer op.

0

Annonce ♥

Jeg kender desværre godt følelesen en lille smule - min svigermor er dog absolut ikke ligeså strid - hun kunne aldrig finde på at rive mit slør i stykker når jeg har sagt jeg ikke ønsker det - men hendes kommentarer er ikke til at tage fejl af - jeg ved godt hvad hun mener om den sag - men hun respektere det :) Jeg har selv købt et billigt slør - og jeg har allieret mig med min brudepige til at lige bytte sløret ud lige når brudevalsen er ved at være slut.. så vi stadig får "pæne" billeder :) er sikker på din dag bliver fantastisk :)

0

Der skal I passe gevaldigt på Maiken. Det er nemlig de færreste gange at brudeparrene når at danse brudevalsen til ende. Som regel starter det allerede efter 1,5 minut hvor brudevalsen varer ca. 2,5 minutter. Som regel er det dog manden der står for skud først. Dvs. din brudepige skal være rimelig vågen og kunne fornemme hvornår det går løs. :)

0

Der skal I passe gevaldigt på Maiken. Det er nemlig de færreste gange at brudeparrene når at danse brudevalsen til ende. Som regel starter det allerede efter 1,5 minut hvor brudevalsen varer ca. 2,5 minutter. Som regel er det dog manden der står for skud først. Dvs. din brudepige skal være rimelig vågen og kunne fornemme hvornår det går løs. :)

Tak for tippet - men hun er vågen - og jeg har 3 brudepiger i alt der ved at det skal byttes ud - og de fleste af tøserne til festen har jeg snakket lidt bryllup med inden og de ved godt at jeg har betalt dyrt for sløret og ikke ønsker det revet - håber og tror på det nok skal gå :)

0

Jeg havde altså også bare købt et extra slør, der kunne rives i ..... syns også, at svigermor må respektere ønsket og jeg savner virkelig også nogen mænd, der kommer på banen her, haha .... men altså .... hun er jo nok ikke den eneste, der vil rive! kan da huske, at metteholm fik revet af kjolen, fordi hun ikke havde slør på .... folk går altså amok her :) Og er der ikke mulighed for måske at bruge 200 kr el lign på ebay og købe et super flot slør, der måske ligner el et el andet ... der kan skiftes ud inden brudevalsen og som så kan rives i ?!

Svigermor eller ej .... hun vil ikke være den eneste den aften uden respekt for at brudesløret skal forblive helt :)

0

Annonce ♥

Jeg har aldrig hørt om eller (mig bekendt) oplevet at nogle har været ude for det samme som Mette og jeg har vel nok været ude til de første 300 bryllupsfester. Har faktisk ikke tal på dem. Men jeg har et par gange været ude for at folk har trodset forbuddet hvor man kan se at de har været på vej til at rive i sløret. Det er på et tidspunkt hvor første nummer efter brudevalsen står kører med de indledende toner indtil parret er klar, og der har jeg ganske enkelt dæmpet musikken meget og sagt "så stopper vi". Det har sammen med indgriben fra andre gæster normalt virket. Jeg har også oplevet brude der har været meget ængstelige ved om folk nu vil respektere forbuddet fordi de ikke har tiltro til dem. Det påvirker dem på en dag hvor de ellers bare skal slappe af og nyde det. Så ja det ekstra slør er en rigtig god ide, ikke mindst for at bruden kan føle sig tryg og sige lad dem gøre det :)

0

Mine veninder respekterede forøvrigt fuldkommen at sløret ikke måtte klippes - det hjalp nok også at toastmasteren sagde det, og forklarede at det var fordi jeg havde lånt det af min søster.

Det resulterede så i, at de i stedet klippede mine dyre, selvsiddende strømper - men det var nu også okay...:)

0

Mine veninder respekterede forøvrigt fuldkommen at sløret ikke måtte klippes - det hjalp nok også at toastmasteren sagde det, og forklarede at det var fordi jeg havde lånt det af min søster.

Det resulterede så i, at de i stedet klippede mine dyre, selvsiddende strømper - men det var nu også okay... :)

Tihi ja sørg nu for at give dem et eller andet. Du kan også købe noget løs tyl de må få hjem af - sy det evt. på underskørtet - eller andet.. Folk vil bare gerne have en lille ting fra dagen

0

Nu er det jo sådan, at vores bryllup bliver et mix af dansk og tyrkisk. I tyrkiske bryllupper bliver der ikke klippet eller revet i sløret. Men det er nu ikke derfor vi har fravalgt dette.

Vi har bare ikke lyst til at have den tradition med. Derfor har jeg heller ikke i sinde om at købe et billigt slør, så gæsterne kan få deres glæde. Jeg bukker mig ikke for andre, på min store dag. Kan folk ikke acceptere det, må de holde sig væk :)

0

Annonce ♥