Guest 030409

Tænker I på ægtepagter?

53 posts in this topic

Tænker I på at lave ægtepagter vedr. særeje af jeres formue fx. pension eller arv? :huh:

Grunden til, at jeg spørger er, at jeg er ved at lave speciale om deling af pensionsrettigheder ved skilsmisse og separation, og jeg tænker tit på, at jeg ikke tror på, at ikke-jurister tænker så meget over den slags. Det bliver så ikke bedre af, at Bryllupsklar og DR1 bl.a. misinformere ved at skrive, at pensionsrettigheder aldrig skal deles, for det skal nogle af dem faktisk, hvilket fremgår klart af loven.

Synes det er tankevækkende, at kun 7 % af danske ægtepar har en ægtepagt, selvom hver 4. dansker mener, formue skabt før ægteskabet skal deles. http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2012/04/14/081646.htm?app :o

Personligt vil jeg ikke lave en ægtepagt, dels fordi min pension udover min arbejdsmarkedspension er så lille, og dels fordi min evt. kommende arv fra min far er gjort til særeje, da han oprettede testamente.

0

Annonce ♥

Vi skal helt klart have lavet en ægtepagt, så jeg har særeje på min kommende arv. mht. pension, har jeg ikke lige tænkt over det.

Mht. pension, så skal din rimelig arbejdsmarkedspension ikke deles, kun hvis du betaler ekstra ind på den, så skal det ekstra deles. Men hvis du fx. har en kapitalpension, så skal den deles, medmindre den er gjort til særeje. Så nu kan du tænke over det :wink:

0

Annonce ♥

nej vi har ikke lavet ægtepagter, og vi har den holdning, at skulle vi engang skilles, så er der ikke de vilde penge at sloges om, og det man tog med ind i ægteskabet, det tager man også med ud...

Jeg tror mere, at det bliver et problem om, hvem der skal have den kommende Koreatrold, hvis det skulle komme dertil

0

nej vi har ikke lavet ægtepagter, og vi har den holdning, at skulle vi engang skilles, så er der ikke de vilde penge at sloges om, og det man tog med ind i ægteskabet, det tager man også med ud...

Jeg tror mere, at det bliver et problem om, hvem der skal have den kommende Koreatrold, hvis det skulle komme dertil

Sådan har mange det nok, men jeg tænker også, at hvis nu den ene part er utro, så vil den anden måske have hævn og rippe personen for så meget som muligt. Jeg siger selvfølgelig ikke, at I er sådan, men tænker bare, at man tit hører om, at folk bliver rasende uvenner og skilsmissen bliver til en krig, så i min verden er det meget sandsynligt, at der sker for nogle, hvorfor en ægtepagt vil være rart at have. Jeg nægtede fx at flytte sammen med min H2B, før han skrev under på en kontrakt, hvor der står, hvem der har givet hvad i indskud til huset, og alt det praktisk med at sælge et hus, hvis vi skulle gå fra hinanden. Det er nok bare mig, der er erhvervsskadet :lol:

0

Vi laver ikke særeje eller ægtepagter.. penge betyder ikke noget .. har dog spurgt min H2B om han ikke kunne tænke sig det da han har eget firma sammen med en.. men han sagde hvis det skulle ske at vi gik fra hinanden så var han ligeglad med pengene for penge er bare penge, han kunne altid finde på noget at lave og tjene penge til at overleve så han synes ik vi skal... :)

0

Annonce ♥

Vi har overvejet det. Jeg havde nogle penge med i forholdet fra salg af lejlighed, og h2b har udsigt til en ret stor arv fra en onkel en gang ude i fremtiden. Vi er dog ikke kommet frem til nogen endelig løsning, og jeg synes, det kan være lidt tabubelagt at tage det op. Vi har dog snakket åbent om det efter jeg åbnede for snakken. Men det er sgu også lidt svært at forholde sig til, når man ikke beskæftiger sig med jura til hverdag....

0

Vi skal helt klart have lavet en ægtepagt, så jeg har særeje på min kommende arv. mht. pension, har jeg ikke lige tænkt over det.

Mht. pension, så skal din rimelig arbejdsmarkedspension ikke deles, kun hvis du betaler ekstra ind på den, så skal det ekstra deles. Men hvis du fx. har en kapitalpension, så skal den deles, medmindre den er gjort til særeje. Så nu kan du tænke over det :wink:

Det undrer mig lidt det du skriver her. Jeg har netop haft et møde med en rådgiver vedrørende min kapitalpension. Jeg nævnte at jeg skulle giftes og han sagde at det betød ikke noget fordi loven siger at vi ikke skal dele min kapitalpension. Den består både af det af arbejdsgiver indbetalte men også af det jeg betaler ud over....

0

Jeg har ingen forstand på jura, men min kæreste har læst jura et par år engang (men blev træt af det) så jeg går ud fra han kender mere til det end jeg. Vi ejer desværre INTET og jeg er den eneste som har lidt gæld, men den synes han (og det er jo heldigt for mig) at vi skal være to om at betale af på, så derfor har vi slet ikke overvejet at gøre mere ud af den sag.

0

Annonce ♥

Sådan har mange det nok, men jeg tænker også, at hvis nu den ene part er utro, så vil den anden måske have hævn og rippe personen for så meget som muligt. Jeg siger selvfølgelig ikke, at I er sådan, men tænker bare, at man tit hører om, at folk bliver rasende uvenner og skilsmissen bliver til en krig, så i min verden er det meget sandsynligt, at der sker for nogle, hvorfor en ægtepagt vil være rart at have. Jeg nægtede fx at flytte sammen med min H2B, før han skrev under på en kontrakt, hvor der står, hvem der har givet hvad i indskud til huset, og alt det praktisk med at sælge et hus, hvis vi skulle gå fra hinanden. Det er nok bare mig, der er erhvervsskadet :lol:

Der tror jeg vi er ret fair overfor hinanden. Vi aftalte fra start af, at hvis vi skulle få fra hinanden, så var det mig, som flyttede, fordi vi bor i hans område (hvor han kommer fra, og hans venner bor), så jeg ville også hellere smutte lidt tættere på min familie, og mine venner ( med mine og dine venner, mener jeg, at det var venner, som enten kendte ham eller mig inden vi lærte hinanden at kende).

Desuden er jeg også den eneste af os, som er medlem af en boligforening, og har været det siden jeg blev født, så har noget nemmere ved at finde en billig lejlighed, end han har...

0

Det undrer mig lidt det du skriver her. Jeg har netop haft et møde med en rådgiver vedrørende min kapitalpension. Jeg nævnte at jeg skulle giftes og han sagde at det betød ikke noget fordi loven siger at vi ikke skal dele min kapitalpension. Den består både af det af arbejdsgiver indbetalte men også af det jeg betaler ud over....

Det må du undskylde, så fik jeg vist udtrykt mig lidt uklart. Folk har normalt en arbejdsmarkedspension og så evt. en anden slags pension ved siden af, hvor de spare ekstra op, men nogle har valgt andre løsninger. Egne rimelige pensioner kan udtages forlods - rimelig betyder, hvad der er almindeligt for ens erhverv fx. 12 %, men hvis man så betaler 15 %, så skal de 3 procent deles. Pensionstypen er umiddelbart ikke afgørende, altså om det er rate eller kapital. Din kapitalpension skal deles, hvis den ikke er rimeligt, fordi du har betalt ekstra ind. Bare fordi det er en kapitalpension betyder ikke, at den er fredet. Kan lige sætte lovteksten ind:

Retvirkningsloven § 16b

Ved skifte i anledning af separation, skilsmisse eller bosondring udtager ægtefællerne egne rimelige pensionsrettigheder forlods af fællesboet.

Stk.2. Ægtefællerne udtager endvidere forlods beløb fra rimelige kapitalpensionsrettigheder eller supplerende engangsydelser, der allerede er udbetalt, i det omfang beløbene ikke må anses for at være forbrugt. Tilsvarende gælder indtægter af og surrogater for beløbene. Adgangen til forlodsudtagelse gælder ikke beløb, der ved udbetalingen har mistet deres karakter af pensionsopsparing.

Stk.3. Værdien af øvrige pensionsrettigheder indgår i delingen af fællesboet.

0

Vi har ikke overvejet det. Vi har ikke nogen særlig formue, eller udsigt til større arv i fremtiden. Til gengæld er vi nyudklækkede prioritetsbestyrer de næste 30 år. Og den udgift er vi selvfølgelig sammen om.

Til gengæld har vi forsikret hinanden med livrem og seler :)

0

Vi har drøftet ægtepagt, fordi min mand tog et hus han har ejet (betalt af på :biggrin: ) i 5 år med ind i ægteskabet. Men vi har klare aftaler om hvem der ejer hvad, og jeg har en stor selvrespekt, så vi stoler på hinanden.. hvad andres synes om det må de HELT selv om. Jeg har boet i huset nærmest gratis under hele studiet, så jeg skrider bare ikke med halvdelen af noget jeg ikke har givet en krone til :)

Om to år er jeg færdiguddannet, og så køber vi fælles hus.. planen er så for manden at han sælger hans hus, og bruger evt. overskud på en bil, som HAN ønsker sig :)

Mht. pension er jeg meget obs, men er stadig studerende, så vi har ikke sikret det endnu. Jeg er typen der gemmer avisudklip om hvor mange penge kvinder mister pga. barsel og lønforskel, og det skal jeg nok sørge for at få udlignet! Regner med at det er noget vi kigger på sammen med banken til den tid, så vi kan få det delt fair, når vi begge tjener penge.

0

Annonce ♥

Vi har talt meget om det. Lige nu ligger den ved min kommende mand da det er hans virksomhed vi skal beskytte ved særeje, dog kun særeje ved skilsmisse ikke ved dødsfald.

0

Vi laver særeje/ægtepagt på min kommende mands pension, fordi det udlukkende er en kapitalpension (altså han får intet fra sit arbejde), og hvis vi bliver skilt har jeg krav på halvdelen. Hvilket ikke ville være fair, da jeg får 17% pension fra mit arbejde - som han ikke har ret til..

Dog kan det være, at vi ændrer det undervejs, han kommer til at få en højere indtægt løbende, hvor min nok vil være stabil (plus vi regner med at jeg tager mest barsel osv,)

Men ja, vi sikrer hans pension, ellers har vi fælles formue ! :)

Edited by Daniels brud
0

Jeg ved det faktisk ikke, efter at have læst i denne tråd.

Er det rigtigt forstået, at man - i tilfælde af arv - kan sikre denne ved det der kaldes "særeje"? I stedet for at lave en ægtepagt? Eller misforstår jeg? Ak, jura :)

Hvis nu din far laver et testamente, hvor du skal arve 200.000 kr., så kan han bestemme i sit testamente, at den arv skal være dit særeje. Hvis han intet bestemmer, så skal du selv lave en ægtepagt, så du får særeje, hvis du altså vil have det :-)

0

Annonce ♥

Vi laver særeje/ægtepagt på min kommende mands pension, fordi det udlukkende er en kapitalpension (altså han får intet fra sit arbejde), og hvis vi bliver skilt har jeg krav på halvdelen. Hvilket ikke ville være fair, da jeg får 17% pension fra mit arbejde - som han ikke har ret til..

Dog kan det være, at vi ændrer det undervejs, han kommer til at få en højere indtægt løbende, hvor min nok vil være stabil (plus vi regner med at jeg tager mest barsel osv,)

Den skal ikke deles. Om man får 12 % gennem arbejdsgiver, eller om man når ekstra i løn og så selv må spare de 12 % op giver det samme rent juridisk, for det svare stadig til en rimelig pensionsopsparing i forhold til hans erhverv.

0

Den skal ikke deles. Om man får 12 % gennem arbejdsgiver, eller om man når ekstra i løn og så selv må spare de 12 % op giver det samme rent juridisk, for det svare stadig til en rimelig pensionsopsparing i forhold til hans erhverv.

Vi har fået det stikmodsatte at vide både af banken og "advokaten", fordi han sparer op af penge, han får udbetalt, altså "fælles formue", men vil da lige snakke med dem igen om det du siger! :) han får ikke ekstra penge til pensionen, der er ingen overenskomst i hans branche..

0

Vi har et hus sammen. Jeg har arvet en lille sum penge fra min mor, en del skal bruges til brylluppet, resten betragter jeg som familiens, dvs. det ikke er penge jeg tænker som mine. De står på en konto i mit navn for at undgå problemer i tilfælde af at h2b skulle komme af dage, men ellers ser jeg det som "vores" penge.

Så svaret er nej - ingen ægtepagt.

0

Vi har egentlig snakket en del frem og tilbage om emnet herhjemme. Konklusionen er efter huskøb og fælles økonomi generelt at det ikke var nødvendigt da vi har bidraget med lige store beløb hele vejen igennem. Nu hvor jeg læser jeres pointer vedr. arv har vi lige vendt den en ekstra gang og er egentlig blevet lidt i tvivl.

Hvordan fungerer det sådan nærmere med arv hvis man har en ægtepagt?

Eksempelvis hvis mine forældre dør og efterlader en arv på X antal kr. Vi bruger pengene til et fælles formål men bliver skilt kort tid efter. Ved skilsmissen er der en fælles opsparing på X antal kr. Ville man så i en eller anden grad blive kompenseret for arven ud fra den fælles opsparing?

Håber at det er nogenlunde forståeligt hvad jeg reelt spørger om, for det er altså ret kringlet :)

0

Vi har fået det stikmodsatte at vide både af banken og "advokaten", fordi han sparer op af penge, han får udbetalt, altså "fælles formue", men vil da lige snakke med dem igen om det du siger! :) han får ikke ekstra penge til pensionen, der er ingen overenskomst i hans branche..

Jeg tjekkede det lige i min bog, og der står: "Ægtefæller, der ikke er omfattet af en pensionsordning som led i ansættelse, kan ligeledes indbetale til sværende regelmæssige pensionsbidrag, herunder til en kapital- eller ratepension" Linda Nielsen, Familieretten. Dermed skal hans pension ikke deles, hvis den svarer til det normale pensionsniveau på hans erhvervsområde, og hvis han indbetaler regelmæssigt.

Jeg er chokeret over, hvor meget misinformation, der er på dette område :o:td: Men det er så heller ikke helt nemt at finde rundt i reglerne :fløjt:

0