Guest 030409

Tænker I på ægtepagter?

53 indlæg i dette emne

Vi skal have en ægtepagt. Synes det er at vise respekt overfor hinanden, vores forhold og kommende børn.

Ægtepagten skal sikre min forlovedes formue og arv, samt at vi står lige mht pension. Det er oftest kvinden, der tager barselsorlov, forældreorlov og evt deltidsjob, og det går hårdt ud over pensionsopsparingen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja vi skal ha lavet et eller andet. Men åhh... Jeg synes det er svært. Har været inde på familieadvokaten.dk og læse om de forskellige. Men synes let man (Jeg) blir forvirret.

Vi har begge 2 børn fra tidligere forhold. Gæld. Vi bor i hans hus (Som jeg jo gerne ville fortsætte med at bo ved dødsfald- gud forbyde det-)

Nogle kloge hoveder der kan anbefale noget frem for andet?

Stine.

Det er en mere kompliceret situation, når der er børn, der ikke er fælles børn, da I så ikke kan sidde i uskiftet bo uden tilladelse fra hinandens børn. Ved din mands dødsfald, vil det derfor være helt op til hans børn, om arven skal udbetales med det samme eller, om de vil acceptere, at du sidder i uskiftet bo.

Der er ikke nogen ægtepagt, der passer helt til din sitaution, da det er din mand, der ejer det aktiv, du gerne vil beholde. Det vil derfor være nødvendigt, at I udover en ægtepagt, opretter et testamente, hvor huset testamenteres til dig. Dette løser dog heller ikke problemet helt, da børnene stadig har ret til at få udbetalt deres arv (medmindre de lader dig sidde i uskiftet bo), og for at beholde huset skal du derfor kunne udbetale deres arv til dem kontant.

For at reducere denne omkostning kan I ved hjælp af et testamente reducere børnenes arveandel, men I skal jo så have med i tankerne, at I derved begunstiger hinanden på jeres børns bekostning, da I giver hinanden en del af den arv, jeres børn skulle have haft ifølge den "normale" fordeling i arveloven.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hejsa

En lille kommentar til den med særbørn - fra en, som netop er blevet viet i sin sammenbragte ;) Vi har også to børn hver.

Det er mindreårige børn (som også StineLucias, tænker jeg) - og her er det IKKE muligt at sidde i uskiftet bo. Staten går ind på børnenes vegne til skiftet og børnene bliver ikke hørt. Så vidt jeg ved - og tænker også det er mest logisk.

Vi har ingen ægtepagt. Har tænkt muligvis at få lavet testamente - men er da bedre sikret nu end i de sidste 6 år vi har levet sammen uden at være gift :)

Mvh

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer