Tess80

Rygning til festen?

25 indlæg i dette emne

Vi skal holde festen i forsamlingshus, og er blevet lidt uenige om en ting. Skal folk ryge indendøre ? Jeg mener de skal ud, han mener de godt må indenfor. Jeg synes det er klamt, og vil hade at sidde i et røgfyldt lokale i min smukke kjole.

Hvad mener I ?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det overhovedet lovlivt at ryge i et forsamlingshus? Måske har forsamlingshuset en politik om det?

Jeg har astma og kan slet ikke tåle røg, så jeg holder mig dig. De skal ud. Det er så respektløs, når rygere bare ryger løs uden at tænke på de mennesker omkring sig, så faktisk ikke kan tåle det - astma eller ej.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes slet ikke, der kan være tvivl om, at de skal ud. Dels er der som regel altid nogle, der ikke kan tåle det, og dels er der som regel (men ikke altid) regler fra feststedet om, at man ikke må ryge indenfor. Under alle omstændigheder, så er rygere vant til, at man ikke må ryge indenfor (og luften bliver altså også fæl og skal skæres igennem + tøjet kommer til at lugte), så jeg tvivler på, at der er problemer med at acceptere det blandt rygerne....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså, hvis det var os, er det totalt no go. Men vi har også børn og ville ALDRIG udsætte dem for det. Min mand ryger og mange i både hans og min familie ryger. Men de ryger kun udenfor hos os, og ikke i nærheden af børnene.

Så nej, her ville rygning indenfor i et forsamlingshus aldrig komme på tale. Både af hensyn til børn og andre ikke-rygere.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal holde festen i en spejderlejr, hvor der gerne må ryges inde. Så tror vi gør det sådan et rygning foregår ude indtil efter vi har spist og festen rigtig går igang... Så passer det nok også med at dem med børn er taget hjem, og vi er begge rygere, og gider ikke at stå udenfor hele natten :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Under maden, synes jeg ikke det hører sig til. Et er, at man "forurener" sine egne smagsløg, men at gøre det ved de øvrige gæster er for mig et no go, og så generer røgen rigtig mange, også selvom de ikke har astma.

(er tidligere ryger, men havde samme holdning dengang) :)

Jeg tror ikke der er nogle rygere, der ikke forstår og accepterer, hvis i ønsker en røgfri fest indendøre. De fleste feststeder forbyder også røg indendøre, så måske behøver i slet ikke at tage stilling til det :)

Selvfølgelig kan det være lidt af en party-killer at en del af selskabet går udenfor, for at ryge. Jeg ville personligt undgå, at det bliver for hyggeligt at gå ud og ryge, men selvfølgelig sørge for læ/ly :)

- hilsen en, der godt kunne sidde ude under en hel fest, hvis det var hyggeligt nok :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg selv og min H2B er begge eks-rygere... Og er lykkelige og skide stolte over at være EKS-rygere! Men, til vores bryllup, som er i forsamlingshus hvor vi selv må bestemme om der bliver røget eller ej, vil vi tillade det. Vi ønsker ikke at opdele festen, eller at der skal lægges pauser ind i programmet, det bliver lidt for stift og formelt til vores smag. Vi vælger at tro at rummet er så stort, at der under ingen omstændigheder vil blive røgfyldt og ja, ikke alle vil være tilfredse med det, men det vil jo være det samme hvis de skal ud. Tilgengæld vil jeg under bordplanlægingen forsøge at undgå at totale ANTI rygere, sidder klods op af min storerygende onkel f.eks... :D

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De skal ud!!!! Jeg tror ikke der er nogen steder, hvor man må ryge indenfor - heller ikke i et lejet forsamlingshus. Selvfølgelig kan det godt ligge lidt en dæmper på festen, hvis halvdelen spæner ud og suger smøgestænger i sig hver halve time... men der er jo ikke så mange rygere mere.

Og man kan jo sagtens lave en hyggelig rygeplads udendørs med en lille pavillion og siddepladser.

Et fif fra min kammarats bryllup: toastmasteren havde en almindelig dørklokke, hvor klokken var placeret ved den udendørs rygeplads - denne trykkede han så på, kort forinden sange, div. retter og lign. På denne måde kunne han sørge for, at rygerne også var på deres plads, når der kom diverse indslag. Dét synes jeg er en super idé.

Hilsen ex-rygeren

2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Både af hensyn til mig selv og de andre ikke - rygere beder vi rygerne om at gå ud og ryge under middagen. Jeg havde slet ikke overvejet at det, da ALLE vores rygende gæster atlid går uden for når de skal ryge. Efter middagen er jeg mere fleksibel - hvis der er risiko for at feste flytter ud, eller hvis brudeparet selv ryger, ville jeg syntes det var ok at det var inden for.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der må ikke ryges indendørs på vores feststed, så der ender diskussionen heldigvis der! Jeg ved at det ikke rører min HTB, men jeg bryder mig ikke om røglugt.. Jeg hader det! Der er godt nok en del af vores gæster der er rygere, så vi indlægger også rygepauser så festen ikke bliver "opløst" i tide og utide.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

altså jeg er selv ryger, men på trods af det synes jeg at rygning foregår ude. det er jo mit valg at jeg ryger og derfor skal alle de mennesker der er så fornuftige at lade være ikke belemres med min dårlige vane :)

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Er enig - rygerne skal ikke ryge indenfor (en mere diplomatisk måde at sige: de skal ud ;) )

Der er både børn, astmastikere og sarte sjæle med løbende øjne (som mig selv) som vil være generet af rygerne.

Synes det er en god idé med dørklokken, men derudover også at have rygepauser i programmet, så toastmasteren styrer det.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rygning foregår udenfor til vores bryllup... det er ikke tilladt på hotellet indendørs og vi vil heller udsættes for passiv rygning. Så rygning foregår udenfor, og endda et stykke væk fra døren ud til terrassen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan se nogle af jer laver rygepauser. Hvordan kan det være ? Ikke noget negativt ment.. jeg undres blot fordi jeg ikke selv ville vælge at gøre det til mit eget bryllup... altså planlægge rygepauser under middagen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Rygere eller ej så har de fleste behov for frisk luft og pauser undervejs. Det er også med til at gøre at afviklingen og indtrykket af middagen bliver mere afslappet. Som regel taler vi ikke om deciderede pauser. Det er mere noget med toastmasterens styring så vedkommende sikrer at folk kommer ind igen i forbindelse med taler. Om det sker ved at annoncere pauser eller ved at man hiver folk ind igen er forskelligt og ofte en kombination. Det er ekstremt sjældent at man oplever at der ryges indendørs under middagen og syntes heller ikke det er smart. Det samme kan man egentlig sige efter middagen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja det er da rigtigt nok. Vi skal have buffeet så ved ikke om pauser er nødvendige som sådan.. men der skal jo alligevel gå lidt mellem de enkelte retter.. forretter, hovedretter, oste, dessert... Så der kommer nok helt automatisk pauser... :c166:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det handler også om at det er god kotume ikke at placere taler og indslag når buffeten lige er blevet serveret - Man prøver så vidt muligt at lægge taler og indslag så de kommer når de fleste er færdige med at spise og det er jo netop på de tidspunkter hvor de fleste vil gå ud og trække frisk luft af den ene eller den anden art. På nogle feststeder er det endda sådan at de slet ikke vil have taler/indslag under hele hovedretten selvom der kan gå lang tid mellem 1. og 2. gangs servering af hovedretten. Men ofte er det bare noget med at få hevet folk ind når tid er.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer