Vanggaard

Har i allesammen det?

43 indlæg i dette emne

Hej Piger

Før jeg kom på det her forum, var der mange ting, jeg tilsyneladende ikke vidste! :lol: Har heller ikke været til ret mange bryllupper, så har ikke ret meget at sammenligne med, så har lige et par ting, jeg har undret mig over:

Forlover/best man: Har man det i DK? Hvad laver han?

Kirkehæfter: Bruger man ikke bare salmebogen?

Risposer: Medbringer gæsterne ikke selv det?

Velkomstsang: Højskole salmer er bare slet ikke mig. Er det noget gæsterne forventer mon??

Hmmm...det var vist det, jeg kunne komme i tanke om lige nu, sikker på jeg har glemt noget.... :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har det på samme måde - Jeg har brugt BK til at få ideer og til at få svar på spørgsmål - men vi har kun taget de ting til os som vi syntes passede til vores bryllup.. men skal prøve at give svar efter bedste evne :)

Mener at man skal vælge en forlover hvis man skal vies i kirken - ved ikke hvorfor - eller hvad han laver? :D hvis det er en borgerlig vielse skal man ikke have en forlover men mange vælger det - H2B har sin ældste lillebror og tror mest han er der som "støtte" ligesom jeg har brudepiger.

Kirkehæfter - har ikke sat mig ind i det - men har været til to kirkebryllupper og ingen af dem havde :)

Risposer - gæsterne har oftes selv med ! men til et af de bryllupper jeg var til brugte de dem som en del af bordopdækningen og det var ret fint.

Velkomstsang er noget man helt selv vælger om man vil ha`og tror ikke gæsterne forventer det - vi har valgt det fra - tænker der kommer andre sange - og vi sys ikke så godt om familie fællessang. - af samme grund har vi til vores vielse hyret en sanger til at komme og synge - der var der i en kirke ville være blevet sunget fælles salmer.

en anden ting er favorbokse - har jeg heller ikke set til bryllup - vi har egentlig i første omgang valgt det fra - men min mor er filippiner og hun har spurgt mig hvad vi giver til gæsterne som "wedding give away" det er åbenbart meget almindeligt på filippinerne - så vi genovervejer om vi skal have noget i den stil :)

det var lige mine tanker - :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Forloveren er ham der sidder ved din mands side ligesom du måske sidder med din far. Ham synes jeg helt klart skal være der. Evt kan det jo være din mands far hvis det er svært at vælge en ven ud.

Risposer er efter min mening noget gæsterne medbringer. Man sørger jo heller ikke selv for kanel til når man fylder 25 ;) men mange laver dog selv risposer.

Kirkehæfter er kun nødvendige hvis man har valgt en sang der ikke står i salmebogen. Vi lavede dem dog for hyggens skyld

Sådanne velkomstsange er slet ikke mig, vi havde ingen og det var helt fint

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har været inde og læse flere steder omkring forlover og far. Af den simple grund, at min kæreste er så dødskuffet over sin forlover, at han har besluttet sig for at fortælle ham, at han ikke vil have en forlover. Derfor blev vi jo nødt til at være sikre på, at ens far ikke er det samme som en forlover. Og det er det ikke. På alle de kirke-sider jeg har været inde og kigge på, står der at gommen ankommer med forlover ELLER far.. Så nej, gommens far er ikke nødvendigvis forlover :) - heller ikke selvom han sidder ved siden af ham :)

Jeg synes tit at det er familien der har sørget for risposer - brudens mor, svigermor, eller andet. Her har vi bare valgt at gøre det selv, fordi jeg fandt så billige poser på ebay, at jeg ikke synes at min mor skulle sidde og klippe alt det tyl i hånden - som hun havde planlagt! - gotta love her :)

Jeg har aldrig været til bryllup, hvor der har været favor-æsker og havde egentlig valgt det fra fordi jeg synes det er mange penge at bruge på noget, hvis man ikke gør det super personligt og relevant. I stedet er der i vores bordhæfter sat en matchbox frøpose ind med blomsterfrø, fordi jeg elsker blomster og fordi jeg havde en tendens til at gå og stjæle blomster i folks haver, da jeg var barn-og det ved hele familien :blush: Så det er en lidt selvironisk ting :lol:

Vi har ikke nogen velkommen/velbekomme-sange, for vi synes begge at det er plat og hører sig mere til i vores forældres generation. Til gengæld starter vi i vores hæfte med at takke folk for, at de vi komme og være med til at gøre vores lykkelige dag uforglemmelig og så slutter vi hæftet af med vors yndlingscitat og frøposen :)

Jeg har suget forskellige ideer til mig herinde, gemt dem, taget dem frem igen og vurderet hvad jeg synes var relevant, om de var prisen værd og om jeg gad arbejdet med dem. Derfor regner jeg heller ikke med at vi får kirkehæfter. Jeg har nok DIY-ting at lave og jeg synes det er spild af tid, når man nu får salmebøger i kirken :wink: Men det handler vel alt sammen om, hvad DU/I synes kunne være sjovt at have med til jeres bryllup og ikke hvad andre gør :) Det er jeres bryllup og jer der skal præge jeres dag :)

Redigeret af Lene T
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forlover har vi.. krikehæfter skal vi nok ikke have.. regner med vi bruger salmebøgerne, velkomstsang under ingen omstændigheder da det slet ikke er vores smag... favouræsker formentlig heller ikke og risposer ej heller... istedet har vi købt cremefarvede silke-sommerfugle da sommerfugle er en del af vores tema :)

Man behøver slet ikke andet end det man selv mener er vigtigt...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Manden havde en forlover (hans bror), som sad ved siden af ham i kirken, ligesom jeg sad ved siden af min far.

Ris havde folk selv med, kirkehæfter brugte vi ikke (der var jo salmebøger), favourbokse havde vi heller ikke.

Jeg synes at der var mange gode tips her inde, men der er altså også rigtig meget - i mine øjne - unødvendigt skrammel, som der nemt bliver fremstillet som "helt normalt, det SKAL I da have"-agtigt. Tag det du kan bruge, og smid resten væk! :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Piger

Før jeg kom på det her forum, var der mange ting, jeg tilsyneladende ikke vidste! :lol: Har heller ikke været til ret mange bryllupper, så har ikke ret meget at sammenligne med, så har lige et par ting, jeg har undret mig over:

Forlover/best man: Har man det i DK? Hvad laver han?

Kirkehæfter: Bruger man ikke bare salmebogen?

Risposer: Medbringer gæsterne ikke selv det?

Velkomstsang: Højskole salmer er bare slet ikke mig. Er det noget gæsterne forventer mon??

Hmmm...det var vist det, jeg kunne komme i tanke om lige nu, sikker på jeg har glemt noget.... :wink:

Forlover - vi blev gift på rådhuset, og havde god brug af ham, da det var ham der gav os ringene foran alle gæsterne :)

Ris - det har gæsterne selv med. Man skal huske at mødre også gerne vil stå for noget :)

Velkomstsang - er vist ikke så brugt længere, men det sætter da familie-sammenkomst-stemningen :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Forlover har man i dk, det er jo det danske navn.. Men det er jo kun hvis der er en særlig person h2b gerne vil have..

Alt det andet.. der må jeg give dig ret - kirkehæfter - why? Kun hvis der sker noget specielt anderledes.. Vi havde nogen til min brors bryllup - men det var også dansk/spansk med danske, spanske og irriske gæster i en katolsk kirke, så mange af os havde ingen viden om hvordan det skulle ske..

Risposer tror jeg bare er blevet populært.. fordi mange synes det er hyggeligt - jeg har kun været til et bryllup hvor de var der - ellers havde vi selv med - eller glemte og skaffede nogen i sidste øjeblik :fløjt:

Velkomstsang - aldrig oplevet det til et bryllup - det sidste jeg var til (Svensk/dansk) var der en velkomstsang, men vi glemte den..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså bryllupsklar er jo et sted, hvor man tager det som man synes om og bliver inspireret :)

men

forlover har der været til de bryllupper som vi har været til, og det har h2b også

kirkehæfter har vi valgt at lave, fordi jeg føler drt som en personlig ting i kirken, men man kan ssgtens bruge sangbogen

risposer er det lidt forskelligt hvad vi har oplevet, men vi har lavet selv, som kan komme frem, hvis ingen andre har gjort det

vi har heller ikke velkomstsang, h2b hader det og jeg har det sådan lidt at toastmasteren jo styrer slagets gang, så jeg føler ikke et behov for at de er der :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min H2B har en forlover, vi har ingen sanghæfter ( bruger kirkens salmebøger) Med vores familier, er vi SLET ikke i tvivl om at de nok skal medbringe ris selv. Og jeg har ellers sagt det ikke kan betale sig, da riskastning betyder at vi skal blive frugtbare.. ;) Og med 5 børn har vi været frugtbare nok!! ;)

I stedet for risposer ved bordopdækningen har vi lavet poser med guldkarameller, da der ikke må kastes ris i festsalen.. Men vi ville elske de smed guldkarameller efter os, og dem vi ikke selv fanger skal ungerne nok få fat i..

Vi har aftalt at når gæsterne skriger på strømpebånd så rejser min H2B sig op og smider bukserne, og der sidder strømebåndet så på hans lår.. Og jeg har hvide boxershorts på ;) Det synes vi er sjovt. Og vi ved at et par af gæsterne bliver SÅ forarget, og det morer os endnu mere.. he he.. :)

Vi har fået vores musikker til at synge "Hallejula" i kirken.. elsker bare den sang. :) Og så skal vi køres i karet.. Ellers er vores bryllup vist helt almindeligt... :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Piger

Før jeg kom på det her forum, var der mange ting, jeg tilsyneladende ikke vidste! :lol: Har heller ikke været til ret mange bryllupper, så har ikke ret meget at sammenligne med, så har lige et par ting, jeg har undret mig over:

Forlover/best man: Har man det i DK? Hvad laver han? Ja, jeg tror at en forlover forekommer ved alle kirkebryllupper, men jeg ved det faktisk ikke.

Kirkehæfter: Bruger man ikke bare salmebogen? Nogle gør, andre gør ikke. For mig kunne det godt blive et hyggeprojekt, men jeg tror ikke at en eneste af vores gæster vil synes at det er noget særligt. (Måske den ene engelsksprogede, som selvfølgelig skal have en oversat version, så han kan følge med :)) - den tid den sorg. Vi har heldigvis evigheder til at afgøre om det er nødvendigt eller ej :)

Risposer: Medbringer gæsterne ikke selv det? De medbringer måske ikke fine poser af tyl med ris i, men jeg tror, at mange er en smut i netto efter et kilo grødris :)

Velkomstsang: Højskole salmer er bare slet ikke mig. Er det noget gæsterne forventer mon?? Nej det tror jeg ikke de gør. ellers så skriv en elendig sang der hverken passer i stavelser og endelser, så er der alligevel ikke nogen der kan synge den :)

Hmmm...det var vist det, jeg kunne komme i tanke om lige nu, sikker på jeg har glemt noget.... :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

I stedet for risposer ved bordopdækningen har vi lavet poser med guldkarameller, da der ikke må kastes ris i festsalen.. Men vi ville elske de smed guldkarameller efter os, og dem vi ikke selv fanger skal ungerne nok få fat i..

HAHAHAHa!!! Hvis jeg var gæst til jeres bryllup - havde jeg spist karamellerne!!i ville aldrig få dem! :D -HAHA-

Redigeret af Maiken Duga
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har nu været gennem flere faser herinde:

  1. Først tænkte jeg om alt: "hvad hulen er det?" (favor bokse, fascinator etc.)
  2. Dernæst var jeg i den imponerede/inspirerede fase, hvor jeg tænkte: "næh, hvor fint - det kunne jeg da osse godt lave/købe"
  3. Nu er jeg så igen blevet mit mere jordnære fornuftige mig og er helt afklaret med at vi aldrig nogensinde skal have designet monogram eller frimærker - vi er da ikke royale.

Gennem hele min udvikling som Bryllupsklar Bridezilla har jeg nu været ganske godt underholdt.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Her er vi også noget lysegrønne ud i de nye bryllupstendenser.

Min h2b har en forlover (sin lillebror) Ud over at hjælpe med at holde nerverne i ro i kirken, har han nogle lidt specielle opgaver i forbindelse med receptionen og festen.

Hvorvidt vi skal bruge kirkehæfter eller ej, kommer nok an på, hvor god til vi får til sommer.

Ris er overladt til mor og svigermor - så er de også holdt lidt i skak.

Velkomstsang skal vi helt sikkert have. Den Grundtvigianske friskoletanke og sangtradition har og har haft stor betydning i vores forhold. Derfor skal der helt sikkert en sang med. Det bliver sandsynligvis en af de nyere højskolesange.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er meget hvilken form for bryllup man vil have hvad man har. Vi har forlover, det er min kærestes bror, som holder ringene og har lommetørklæder med hvis det skulle blive nødvendigt:-)

Kirkehæfter laver vi ikke, det bliver salmebogen.

Risposer må gæsterne selv medbringe.

Velkomst og velbekommesang skal vi heller ikke have

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har nu været gennem flere faser herinde:

  1. Først tænkte jeg om alt: "hvad hulen er det?" (favor bokse, fascinator etc.)
  2. Dernæst var jeg i den imponerede/inspirerede fase, hvor jeg tænkte: "næh, hvor fint - det kunne jeg da osse godt lave/købe"
  3. Nu er jeg så igen blevet mit mere jordnære fornuftige mig og er helt afklaret med at vi aldrig nogensinde skal have designet monogram eller frimærker - vi er da ikke royale.

Gennem hele min udvikling som Bryllupsklar Bridezilla har jeg nu været ganske godt underholdt.

Jeg har det lidt som dig - når man først starter får man alle mulige indtryk og ja man vil bare have det hele. Nu er jeg komme til det punkt hvor jeg overvejer lidt mere før jeg siger ja det skal jeg bare have.

Vi skal hverken have favourbokse, kirkehæfter (vi skal giftes i en have) eller velkomst og velbekommensang. Da der bare ikke er os. Jeg kan holde en eneste tone - og vi vil jo nøje have at gæsterne bliver skramt væk ved velkomstsangen.

Det er rigtig dejlig med alle de forskellige ideer, DIY og og og, men i sidste ende er vi nøde til at bestemme for os selv. ER DET OS??? eller gøre vi det fordi andre gøre det.

Redigeret af katrinchen
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min H2B har en forlover, det er hans søn. Han har ringene og sidder bag ved H2B. Ved siden af H2b sidder hans far og mor. Lige som jeg sidder ved siden af min far og mor. Når vi så er blevet gift skifter H2B og min far plads. Det sagde vores præst var det mest almindelige.

Vi har 2 sange der ikke står i samlebogen, så derfor har jeg lavet sanghæfter.

Jeg laver ikke ris-poser, men jeg føler mig overbevist om at folk selv har bunker af ris med.

Velkomst-sang, har jeg ærlig talt ikke tænkt på, i min familie har vi godt nok altid haft en, men i H2B´s familie har det ikke været tradition, og de har heller ikke en tone i livet... Og for at spare lidt tid, tror jeg vi dropper det!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Forlover:

zwbjG.jpg

Min mands bedste kammerat - hvis opgaver på dagen var: At sove hjemme hos min mand, "støtte ham" og holde ringene i kirken - indtil præsten sagde: I må nu give hinanden ringe på...

Kirkehæfter:

jgIx7.jpg

Jeg havde lavet helt simple hæfter med salmerne i - og så en note omkring at der efter vielsen var reception og at alle fremmødte var velkomne! :)

Risposer:

GVNDz.jpg

Min søde veninde sagde - 6mdr før brylluppet eller sådan noget lignende: "Risposer - det sørger jeg for...".. :lol: Hun havde lavet en kurv med risposer og sæblebobler som stod i kirken og folk snuppede en pose da de havde hilst på os ved udgangen...

Velkomstsang:

Vi (læs: mig og manden) skrev selv en velkomstsang.. Der er ingen af os der kan hverken synge eller skrive sange, men vi tænkte vi skulle tage noget pis på vores gæster - og skrev derfor en sang! :lol: Det blev til en "Gajol" sang på melodien Det Er Idag Et Dejligt Vejr..... (Fordi vi havde hørt en DEL for at vi havde valgt at blive gift i JANUAR! :lol: )

bzuF.jpgs90yk.jpg

Så svaret er - ja, vi havde det hele! :)

Kirkehæfter & velkomstsang ville gæsterne ikke have tænkt over hvis IKKE de var der... Forloveren var helt og holdent min mands ønske (hvem han ville have) og jeg har slet ikke haft overvejet at vi IKKE skulle have haft en..

Risposerne var jeg glade for blev lavet - de var så fine.. :) Men jeg har senere fundet ud af at mange af gæsterne havde en pose ris i lommen, så tror ikke man skal være nervøs for ikke at få ris - hvis ikke man laver risposer.. :)

Redigeret af Shedevil
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Piger

Før jeg kom på det her forum, var der mange ting, jeg tilsyneladende ikke vidste! :lol: Har heller ikke været til ret mange bryllupper, så har ikke ret meget at sammenligne med, så har lige et par ting, jeg har undret mig over:

Forlover/best man: Har man det i DK? Hvad laver han?

Kirkehæfter: Bruger man ikke bare salmebogen?

Risposer: Medbringer gæsterne ikke selv det?

Velkomstsang: Højskole salmer er bare slet ikke mig. Er det noget gæsterne forventer mon??

Hmmm...det var vist det, jeg kunne komme i tanke om lige nu, sikker på jeg har glemt noget.... :wink:

Forloveren - Min kommende mand har valgt sin far til at sidde ved siden af ham i kirken.

Best Man - Min kommende mand har faktisk valgt 2 af hans bedste venner, så de kan hjælpes ad, da de komplimenterer hinanden rigtig godt.

De hjælper os med, at dagen forløber nemt ved at hjælpe gæsterne fra kirke til feststed, have overblik over situationen, osv. Jeg tror, at de kommer til at betyde enormt meget for os, og være med til, at vi kan slappe af på dagen.

De planlægger også PA for min kommende mand.

Kirkehæfter - Jo, man kan ganske rigtigt bare bruge salmebogen. Nogle synes om at lave et kirkehæfte - jeg gør det selv for at have et sted, jeg kan sige velkommen til alle gæsterne allerede i kirken, og der er også skrevet lidt information om dagen i hæftet (Kørselsvejledning fra kirken til feststedet, fotografering osv.)

Risposer - Her er jeg faktisk selv i tvivl, jeg havde tænkt, at gæsterne selv medbringer det. Men der er måske nogle, der ikke tænker på det.

Velkomstsang - Det bruger vi ikke! Ingen af os synes om disse typer af sange, det er bare ikke os. :rolleyes:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Piger

Før jeg kom på det her forum, var der mange ting, jeg tilsyneladende ikke vidste! :lol: Har heller ikke været til ret mange bryllupper, så har ikke ret meget at sammenligne med, så har lige et par ting, jeg har undret mig over:

Forlover/best man: Har man det i DK? Hvad laver han? Min H2B har, mest fordi nogen jo skal sidde sammen med ham i kirken, og jeg tror også det betyder noget for ham.

Kirkehæfter: Bruger man ikke bare salmebogen? Jeg har ikke tænkt mig at lave kirkehæfter, jeg synes det er lidt for meget detalje pickeri, men det er klart man bliver nødt til at gøre det hvis man har valg sange uden for samle bogen

Risposer: Medbringer gæsterne ikke selv det? Det regner jeg nok med at de gør, jeg dør ikke hvis de ikke gør må jeg indrømme

Velkomstsang: Højskole salmer er bare slet ikke mig. Er det noget gæsterne forventer mon?? Jeg har aldrig prøvet at synge velkomstsang til bryllup, så det gør vi nok heller ikke...

Hmmm...det var vist det, jeg kunne komme i tanke om lige nu, sikker på jeg har glemt noget.... :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Forlover: H2B bedste kammerat. Han er også den der skal følge mig op. (Jeg har kendt ham lige så længe som jeg har kendt H2B)

Kirkehæfter: Why?

Risposer: Vi frabeder os ris. KUN bobler.

Velkomstsang: Nej, måske en lille velkomst tale.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Forlover der har R valgt at vores to drenge skal så der.

Kirkehæfter: ja fordi jeg nyder at sidde og lave det og samtidig ved at halvdelen af gæsterne kommer så lidt i kirke så de vil først finde salmen når den var slut.

Ris poser: nej vil folk kaste med tind må de selv medbringe det

Sange har vi valgt at frabede os, så nej det skal vi ikke have..

Favor boxe: et lille glas med sukker mandler

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Piger

Før jeg kom på det her forum, var der mange ting, jeg tilsyneladende ikke vidste! :lol: Har heller ikke været til ret mange bryllupper, så har ikke ret meget at sammenligne med, så har lige et par ting, jeg har undret mig over:

Forlover/best man: Har man det i DK? Hvad laver han? ja vi havde en forlover, som var sammen med min mand, og gav moralsk opbakning i kirken og inden, han bar´ også ringene til vi fik dem på

Kirkehæfter: Bruger man ikke bare salmebogen? vi brugte salmebogen, præsten frabad os om at lave kirkehæfter, hun synes det var spild af tid

Risposer: Medbringer gæsterne ikke selv det? det havde vi selv med både i kirken og havde dem som en del af borddekorationen. Men det var mest for min fornøjelses skyld, at jeg havde lavet dem

Velkomstsang: Højskole salmer er bare slet ikke mig. Er det noget gæsterne forventer mon?? dette havde vi fravalgt både velkomst og velbekomme sangene, fordi ingen i nogle af vores familier kan synge

Hmmm...det var vist det, jeg kunne komme i tanke om lige nu, sikker på jeg har glemt noget.... :wink:

jeg har svaret oppe under dine spørgsmål

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min H2B har valgt sin bror som forlover, men han skal ikke så meget andet end at holde ringene og være sammen med ham på dagen inden vi ses i kirken.

Kirkehæfter? Nej, vi napper almebogen :)

Risposer? Nej, det må folk da virkelig selv sørge for hvis de vil kaste med ris!

Og så var der en der spurgte mig idag om jeg skulle have slør, og nej det skal jeg ikke. Jamen hvad så med det tyl på bilernes antenner, spurgte hun. Tja.... det synes jeg ikke rigtig er mit problem, eller hva....? Havde jeg valgt et slør ville de alligevel ikke få lov til at rive i det, og det kan da ikke være rigtigt at bruden skal stå for alting, vel???? :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer