pia81

kysse i kirken

33 indlæg i dette emne

vores præst sagde til os at det gør man ikke i kirken. :help: men man giver håndslag på det, det er en meget gammelskik at man gør det, ja han samlignede det faktisk med at det var lige som hvis man indgik en handle på et markede om feks dyr :cowsleep: så slog man også hånd der på, og så var handlen indgået :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nu er det sådan at det at kysse i kirken IKKE er en dansk tradition og en del af ritualet at blive viet. At kysse i kirken, når man er blevet velsignet, det er en amerikanisering, som nogle præste er okay med, mens andre ikke mener, at det høre sig hjemme i kirken,.

Man er nød til at følge de regler, som præsten sætter op i den kirke, som denne er tilknyttet

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg synes faktisk at det ville være frækt, hvis man vælger at kysse alligevel, når præsten har frabedt det, fordi det er jo altså oprindeligt ikke en del af vielelses ritualet her i Danmark. Det vil jo være det samme som at sige, at man ikke respektere præsten og dennes holdninger. Jeg ville holde mig til det, som præsten har sagt, og så sende hinanden varme blikke og kysse, så snart man kommer ud af kirken

Redigeret af Vanni
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uanset hvad vores præst siger, når vi skal have samtale med hende, vil jeg også holde mig til det, hun siger

Jeg ville virkelig ikke kunne li´, at det første jeg og min kommende mand gør sammen som ægtefolk, er at bryde reglerne. :)

Edit: Det er måske en fjollet måde at se på det på. Det er bare udtryk for min egen mening.

Redigeret af Felinity
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må tilslutte mig dem der mener at man ikke skal gøre det hvis præsten har sagt nej.

Hvis man virkelig gerne vil kysse i kirken, så synes jeg at man må gøre sit bedste for at forsøge at overtale præsten inden vielsen, og hvis præsten holder på sit, så er det bare ærgerligt. Jeg synes ikke man kan være bekendt at kysse hvis man har fået at vide at præsten ikke vil have det, jeg ville egentlig synes at det var meget respektløst og en kende flabet.

Jeg sidestiller det lidt med nogle af de andre ting præsten har indflydelse på. Man tager vel heller ikke billeder under vielsen hvis præsten ikke vil have det, eller kaster med ris hvis det er forbudt?

Vores præst ville f.eks. ikke have at jeg kom for sent, fordi hun synes det var synd for gommen at han skulle stå og være nervøs. Så selvom jeg ser det lidt som en tradition at bruden kommer for sent, så rettede jeg mig da pænt ind, og sørgede for at komme til tiden.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg mener at man da helt sikkert skal overholde de regler præsten sætter op...

Når det er sagt, så kan jeg da slet ikke forstå hvad et kys skulle skade... Det er jo KÆRLIGHED det drejer sig om! Og der er da ikke noget bedre end en mysser :)

Jeg aner endnu ikke om vi må og vil da helt sikkert blive rigtig ked af hvis vi ikke må!! Og det vil da helt sikkert være noget jeg vil tage til diskution med præsten hvis svaret er nej... Man vinder ikke uden kamp!

Så hvis det virkelig betyder noget, så sig det!

:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

vores præst sagde til os at det gør man ikke i kirken. :help: men man giver håndslag på det, det er en meget gammelskik at man gør det, ja han samlignede det faktisk med at det var lige som hvis man indgik en handle på et markede om feks dyr :cowsleep: så slog man også hånd der på, og så var handlen indgået :)

Og netop derfor skal man se flot på hvad præsten siger hvis man ønsker at kysse i kirken efter vielsen (sålænge man ikke "snaver" som min datter kalder det). For nu er vielsen jo netop ikke en handel med dyr. Det er en akt hvor folk erkender deres kærlighed til hinanden og hvis man ikke mener at folk skal have lov til at vise det umiddelbart efter de er blevet vist så er der noget galt et eller andet sted. Naturligvis skal man respektere kirkens ritualer m.v. når man vælger at gifte sig i en kirke men man skal ikke blindt acceptere alt blot fordi en præst siger det. Dette og ovenstående sammenligning har intet med kristendommen og Folkekirken at gøre i mine øjne.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det kan da godt være at præsten siger at kysseri ikke er en del af folkekirkens vielsesritual, men altså, hvad vil præsten egentlig gøre ved det hvis nu man sådan helt spontant kysser hinanden? :wink:

Jeg kommer en del i kirken og i et kristent fællesskab (via det gospelkor jeg synger i) - og jeg tror simpelthen ikke på at Vor Herre har noget imod at et nygift par kysser hinanden af ren og skær kærlighed! :loveshower:

Så må præsten mene hvad han/hun vil!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer