Laura K.

God bund til bryllupskage

26 indlæg i dette emne

Jeg bruger ofte sandkage ligende bunde til mine kager - syntes de "holder flot". Et lille tricks er at bytte smøret ud med youghurt. Giver en meget fugtig svampet kage.

Jeg er faldet over denne opskrift fra Meyers Kager (s. 54) som kan fungere rigtig godt i en stor kage, som en bryllupskage.

Mandelkage fra Genova

(Pain de Gênes)

1 kage eller 2-3bunde

Meyers gode råd:

Prøv f.eks. at vende stykker af moden banan I kagen.

Ovnristede mandler I dejen ellersyrlige rysteribs.

Eller et par spiseskefulde anislikør eller anden likør I dejen.

Ingredienser:

325g god marcipan med mindst 60%mandler

7 mellemstore æg

100g smør

60g hvedemel

1tsk. Bagepulver

smør og sucker til formen

Forvarm ovnen til 175* ved varmluft.

Smør formen med smør og drys den med sucker.

Hæld den overskydende sukker væk og stil den til side.

Har du en mikroovn kan du varme marcipanen lidt op (til ca.60*), så er den mere blød og nemmere at blande sammen med de andre ingredienser.

Kom marcipanen I en røremaskine med rørekrog, tilsæt æggene ét ad gangen – indtil alle æg er rørt ind I marcipanen. Blandingen skal nu være ensartet, lys og luftig. Brug først rørekrogen dernæst piskeriset.

Smelt smøret I en lille gryde, indtil det 50* Sigt hvedemel og bagepulver sammen.

Bland en smule af dejen ned I det smeltede smør.

Vend derefter de tørre ingredienser I den resterende dej, og vend der efter smørblandingen i.

Fordel dejen I formen og bag den midt I ovnen I 15-20 minutter til den er gennembangt og gylden på toppen.

Jeg brugte min lille 10 cm I diameter form til en halv portion og den skulle bage noget længere.

Jeg serverede den med en hjemmelavet kagecreme (også opskrift fra bogen) og tilsatte forskellige bær (hindbær og brombær), smelted noget mærk chokolade og hældte I den helt kolde crème og rørte godt rundt. Det gav nogle lækre chokolade stykker I cremen. Chokoladen først hvis der bruges friske bær, så de ikke smasker helt sammen :-)

Jeg har endnu ikke brugt den I en størrer kage men konsistensen I bunden var helt rigtig til at kunne bære noget vægt så det skal helt sikkert prøves.

Håber der er nogen der kan få glæde af den :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det kan`ske :lol: den som jeg har gået og ledt efter?? :wink:

Hej Laura

Meyerbogen var udlånt med reservationer på bib. så jeg endte med Kransekagehuset og en del andre bøger. Men den her skal prøves. Jeg synes Cakeboss bruger mascopone i sine - måske det også virker her.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker en smule over hvornår "byttebyttekøbmand" er ok og hvornår det bliver for meget.??? Altså den opr. opskrift siger 325 g marcipan. "Kogebog for fattigrøve" siger, at man kan spare penge ved at udskifte en del af marcipan med kogte kartofler. Det har jeg prøvet engang, det smager ikke nok af macipan men konsistensen var ok. MEN .....hvis man udbytter et element, så bør man måske ikke udbytte andre elementer. Hvad synes du?? Lad os nu sige: til en jordbærtærte - ting til 30 personer. Så vil kagen med marcipan og jordbær være lidt "pricy".

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

hmmm :-) ja, det kommer jo an på hvilke krav man har til kage. Kartoflerne giver samme lækre konsistens men det er rigtigt at smagen ikke er helt den samme. Måske lidt ristede hakkede mandler i? Men de koster jo også. Jeg ville nok satse på noget revet appelsinskal igen men du mister lidt marcipanen. Hvad med "kartoffelbund" eller alm. sandkage bund og så lægge et lag eller en kant med kransekagemasse så du får smagen koncentreret og den lækre sprøde karamel kant som kransekage giver? Med friske jordbær i mindten tror jeg det er et hit!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Laura ...jeg håber, at du har en supersøndag.

Nå men første forsøg på "en byttekøbmandkage" mislykkedes totalt. Jeg blandede en mørdej med lidt Meyer. NU (bagklog) ved jeg ikke liiiiige hvorfor det skulle være det .

Men det var IKKE en god ide :unsure:

Det kan spises men hvilken kage kan ikke det :wink:

Men jeg spurgte en bager(forhenværende) Opr. jordbær tærte er mørdej med mazerinlag og derefter creme(både vanillie og rom) og så jordbær. Jeg tror, som alm. bradepandeting må det kunne lade sig gøre. "God mad let at lave" har en simpel mørdejsopskrift, som kan bruges, men jeg har ikke superheld med det mazerin kagebagning. Uvist hvorfor - er der ting som jeg ikke lige kan bage??? Koldhævede boller og kager med marcipan.

Men en sandkage med marcipan burde kunne bruges istedet - tror du ikke?. Er Meyer kagen en sandkage eller en lagkagebund?(der er ikke meget mel i) Har du ellers en sandkage med marcipan eller marezinkonsistents?

Redigeret af nissensmor
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænkte på - har du prøvet de "mud - cakes" som ofte er nævnt i de amerikanske opskrifter? Jeg har prøvet en gang, men jeg synes godt nok, at den var tung. Og jeg lurer lidt på, hvorfor det skal være fast, tung chokolade hvorefter resten er let - æggehvide bunde?

Redigeret af nissensmor
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hazel-Choc-Chip-for-TEXT.jpg

Hazelnut Chocolate Chip

This delicious hazelnut cake is dotted with loads of chocolate chips and is layered and filled with a dark chocolate ganache. This flavour is guaranteed to leave you wanting more. Red-Velvet-for-TEXT.jpg Red Velvet

Made with fresh raspberry puree and real dark chocolate, this Red Velvet is slightly different to the traditional recipe as it is layered with a white chocolate ganache. It is certainly a staff favourite at Planet Cake. Coconut-for-TEXT.jpg Coconut

A decadent butter cake full of coconut flavour, layered with a dark chocolate ganache. A wonderful addition as a tier on your wedding cake to compliment that chocolate mud cake as a lighter alternative.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jaffa-for-TEXT.jpg

Jaffa

Chocolate and fresh orange puree create this flavour match made in heaven. When you cut into the cake you will reveal a beautiful marbled pattern. This flavour is a true winner and is layered with our dark chocolate ganache. Rainbow-for-TEXT.jpg Rainbow

The base of the cake is made using a white chocolate mud cake recipe which has been coloured in reds, greens and yellows to reveal an amazing marbled rainbow pattern. The kids will be amazed at the colours of the rainbow when you serve this up at their next birthday party (we are certain the 'big' kids will be impressed as well!) Marble-Mud-for-TEXT.jpg

Marble Mud

If you love white chocolate mud and dark chocolate mud (or just chocolate in general) then this is the cake for you... two flavours for the price of one and deliciously decadent too.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

:respekt: Det er jo nærmest som et drinkskort.....LOL......ymmy ...den skal prøves og den skal prøves :wink: .

Men de ser godt nok ikke særlig luftige ud. Du har prøvet tunge kager(som nederste bund) Hvad synes du? Cake boss´kagerne ser nogle gange ud til at være 2 lag tung kage. Jeg tænker mere om smagsoplevelsen bliver - (det er svært at forklare) - en "ægte" lagkage er en let oplevelse. Sandkage skal næsten være luftig......nej jeg kan ikke forklare det ....Hvor høj et lag sandkage har du brugt.? Flækker du sandkagedelen lige som man kan flække lagkagebunde? Eller skal laget være 7 cm højt for at holde?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

troede faktisk jeg havde svaret på dit indlæg - syntes tunge kager fungerer helt fint. Jeg har flere gange lavet en på hyben/havtorn youghurt med hvid chokolade og birkes. Jeg har svært ved at begrænse mig :-)

Og så med en fromage mellem. Din kage holder formen og smager dejligt men der bliver spist lidt mindre stykker :-)

De er ret fine de cakepops - har du bogen?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nej og ja --- :wink: lånt på bibliotek, da jeg ikke kunne låne Meyerbogen. Men jeg synes,at det var nogle spændende skærekage opskrifter(altså før de bliver til popcakes)

fx. skærekage med:

1. oreokiks

2. Snickers

3. Bailey

4. cola og skumfiduser(?) :huh:

5. Daim

Med hensyn til mit spørgsmål - så var jeg nysgerrig på højde på din sandkage eller tungkagedel. Er de omkring 5 cm høje eller ??

Redigeret af nissensmor
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jaaaaaa.... altså det er lidt som vinden blæser :-) når toppen er skåret af passer det nok meget godt med en pegefinger så i mit tilfælde ca. 8 cm og så deler jeg i 3. Utroligt at det lykkes når jeg ikke er mere præcis ;-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja se det er jo der jeg laver en fejl. Jeg delte IKKE tungkage på 5 cm. Men stod med et megabredt lag i bunden. Fordi jeg så, at Cakeboss havde megatykke lag i hans kager.

Efter prøvesmagning tænkte jeg: WOW det var da mest sandkage med fyld på ... :oops:

Redigeret af nissensmor
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan så godt forstå at han gør det for at holde formen men med fromage og deling burde du være sikker på at den holder helt fint :-)

Hej Laura

Så er kageriet igang igen. :wink: . Har du oplevet at cremen efter at have kølet bliver mere som smørcreme end som "fluffy" pisket fløde?

PS Tv2 east "Mad med mere" har en karamel creme på hjemmesiden

Redigeret af nissensmor
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lyder godt med karamelcreme!

Den kan godt blive ret fast når jeg laver den - 1 blad husblas pr. dl væske ;) men smørcreme er måske lige lidt voldsom kosistens. Hvordan har du lavet den?

Jeg smeltede xxg chokolade i 2 ½ dl. fløde som de fleste opskrifter "siger". Men jeg fik mere en fast "smørlignende" creme end det "fluffy" flødeskumagtige. Jeg ville slet ikke turde med husblas. :( Ugens bagedille har dog været muffins efter et billigt bogkøb i Netto. Jeg tænker, at de opskrifter kan være lige så gode som en pundkage - bund. Men det må komme an på en prøve. Det er og blive cremekonsistents, jeg kæmper med.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer