Sanglærke

Bryllup minus børn

68 indlæg i dette emne

Vores bryllupsfest er også børnefri. Vi har ikke selv børn, så måske er det derfor, at vi er lidt kyniske. Dog har vi været til nogle bryllupper, hvor der var så meget børnelarm i kirken, at vi ikke kunne høre præstens tale, hvor forældrene aldrig sad ved bordet, fordi de skulle tage sig af børnene og hvor børnene hylede og skreg under hele middagen, og det har bestemt ikke gjort vores holdning til det bedre.

Hvis nogle af vores venner har helt nyfødte babyer, så må de selvfølgelig gerne tage dem med, men de skal ikke være inde til festen eller med i kirken. De må gerne være i et tilstødende lokale i en barnevogn eller med en barnepige.

Min venindes søn var kun 3 måneder, da vi var til bryllups hos nogle fælles venner. HAn blev passet og så kom mormor med ham, da han skulle ammes. Det er da en løsning, der dur :)

Jeg ved godt, at vores "regler" er strenge, men hvis mine venner fravælger vores bryllup fordi deres yngel ikke kan komme med, så ved jeg ærligt talt ikke, hvor gode venner. jeg synes de er.

Hold da op, nogle voldsomme udtalelser, der bliver slynget ud hér. Tror egentlig heller ikke at dine venner gad være ven med dig, hvis de vidste at du omtalte deres børn som "yngel"... Og ja, jeg tror bestemt din holdning ændrer sig, når du selv får børn - du virker ikke som typen, der ville finde sig i at lade dit barn stå i en barnevogn i den modsatte ende af bygningen, mens alle andre var i den anden ende. Mon ikke du til den tid vil "stå på din ret til at have dit eget yngel med?!" ... ja, ikke en særlig rar udtalelse, vel? Så lad os lige at holde en sober tone, ikke?!

Ikke alle børn opfører sig som dem, du tilsyneladende har oplevet. Og langt de fleste forældre tager masser af hensyn. Langt de fleste forældre ønsker ikke at tage fokus fra brudeparret eller ødelægge dagen.

Folk er i deres gode ret til at holde børnefrie (og babyfrie) fester, men så må man acceptere afbud - også uden at beskylde folk for at være "dårlige venner".... Folk melder jo afbud for at tage hensyn til parret og respektere parrets valg - ikke for at genere dem.

Synes din tone er meget provokerende og slet ikke i tråd med, hvad den flinke trådstarter egentlig prøvede at sige :huh: Er du mon i virkeligheden lidt frustreret over, at du ikke selv har nogen børn? :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores bryllupsfest er også børnefri. Vi har ikke selv børn, så måske er det derfor, at vi er lidt kyniske. Dog har vi været til nogle bryllupper, hvor der var så meget børnelarm i kirken, at vi ikke kunne høre præstens tale, hvor forældrene aldrig sad ved bordet, fordi de skulle tage sig af børnene og hvor børnene hylede og skreg under hele middagen, og det har bestemt ikke gjort vores holdning til det bedre.

Hvis nogle af vores venner har helt nyfødte babyer, så må de selvfølgelig gerne tage dem med, men de skal ikke være inde til festen eller med i kirken. De må gerne være i et tilstødende lokale i en barnevogn eller med en barnepige.

Min venindes søn var kun 3 måneder, da vi var til bryllups hos nogle fælles venner. HAn blev passet og så kom mormor med ham, da han skulle ammes. Det er da en løsning, der dur :)

Jeg ved godt, at vores "regler" er strenge, men hvis mine venner fravælger vores bryllup fordi deres yngel ikke kan komme med, så ved jeg ærligt talt ikke, hvor gode venner. jeg synes de er.

Hold da op, nogle voldsomme udtalelser, der bliver slynget ud hér. Tror egentlig heller ikke at dine venner gad være ven med dig, hvis de vidste at du omtalte deres børn som "yngel"... Og ja, jeg tror bestemt din holdning ændrer sig, når du selv får børn - du virker ikke som typen, der ville finde sig i at lade dit barn stå i en barnevogn i den modsatte ende af bygningen, mens alle andre var i den anden ende. Mon ikke du til den tid vil "stå på din ret til at have dit eget yngel med?!" ... ja, ikke en særlig rar udtalelse, vel? Så lad os lige at holde en sober tone, ikke?!

Ikke alle børn opfører sig som dem, du tilsyneladende har oplevet. Og langt de fleste forældre tager masser af hensyn. Langt de fleste forældre ønsker ikke at tage fokus fra brudeparret eller ødelægge dagen.

Folk er i deres gode ret til at holde børnefrie (og babyfrie) fester, men så må man acceptere afbud - også uden at beskylde folk for at være "dårlige venner".... Folk melder jo afbud for at tage hensyn til parret og respektere parrets valg - ikke for at genere dem.

Synes din tone er meget provokerende og slet ikke i tråd med, hvad den flinke trådstarter egentlig prøvede at sige :huh: Er du mon i virkeligheden lidt frustreret over, at du ikke selv har nogen børn? :wink:

Det kommer lidt bag på mig, at du reagerer så voldsomt på ordet 'yngel'. Det bruger en del af mine venner selv om deres børn, men du kan ikke lide det, fair nok.. Og jeg tror i øvrigt godt, at de gider være venner med mig under alle omstændigheder :)

Og jo, jeg er faktisk en af dem, der HELT SIKKERT ikke ville have noget problem med, at min barn var i den anden ende af bygningen, så længe det var et sikkert sted. I vores tilfælde er der så også kun fem meter mellem de to rum, så det er jo ikke fordi, at der er så langt :) Og kender mig selv godt nok til at vide, at jeg ikke ville blive sur fordi en ni måneders baby ikke måtte komme med. Og jeg ville heller ikke blive hjemme og spille fornærmet. Jeg ville jo heller ikke blive sur, hvis min kæreste ikke måtte komme med til en kvinde-fest.

Selvfølgelig tager de fleste forældre hensyn, men jeg gider ikke betale 1200 kr. pr. kuvert for tomme pladser fordi der var et morsygt barn, der skulle passes. Og det er jeg vel i min gode ret til at synes, ikke?Og så kan man jo ikke forhindre babyer i at græde/pludre/skrige under en tale, vel? Så derfor har jeg den holdning.

Og jeg står altså fast på min holdning om, at hvis mine venner meldte fra til mit bryllup fordi de var fornærmede over, at deres barn ikke måtte komme med, så synes jeg ikke, at de er gode venner.

Og med hensyn til mig selv og børn: Hver ting til sin tid - jeg skal nå mange ting personligt, karrieremæssigt og sammen med min kæreste inden vi skal være forældre - så bestemt ingen frustration her :)

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har også valgt en børnefri fest! Jeg elsker børn, men ikke sådan en dag! Jeg ved det vil gøre mig sindsyg med grædende og legene børn under middagen osv. Men har da fundet ud af at nogle så springer fra. Min fætter har meldt afbud da de ikke må tage deres børn med, som er 6 og 9 år! De er virkelig dårlige til at undvære deres børn! Må indrømme at jeg er MEGET skuffet over dem, men har valgt at sige at det er dem der vælger vores bryllup fra og ikke os der siger de ikke må komme!

Men vi holder 100% fast i vores beslutning! Vi giver os på ingen måde! Børn høre ikke hjemme til et bryllup, i hvert fald ikke vores :)

Det kan jeg godt forstå, du er skuffet over....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Enig med Mette i det med betegnelsen. Havde Mette nu brugt ordet "unger" på en negativ måde eller "rollinger" havde det været noget andet men jeg kan ikke se at der er noget negativt i ordet "yngel".

Medmindre vi taler om børn der har kolik eller en fest hvor der ikke er nogle som helst aktivitetesmuligheder for børnene så vil jeg vove den påstand at det her med børn der hyler og græder under middagen er meget overdrevet. Man kan ikke forhindre dem i at græde. Nej man kan heller ikke forhindre gæster i at hoste, pudse næse (hvad mange jo gør under følelsesladede taler), grine etc.

Vedrørende forældres pladser og kuvertpriser vil man så heller ikke betale for de gæster der er rygere fordi de forlader deres plads og holder pauser undervejs. Uden at det er noget jeg direkte har lagt mærke til eller prøvet at få et indtryk af så er det min fornemmelse at forældrene ikke rejser sig fra bordet meget mere end alle andre gæster gør det.

Al respekt for dem der vælger en børnefri fest men det er altså de færreste der ønsker at det skal være så stift og formelt at man kan høre en knappenål falde til jorden og hvor folk skal sidde bænket ved bordene under hele middagen. Sådan fungerer det altså ikke ved stort set samtlige bryllupsfester jeg er ude til. Der hersker som regel altid en god og uformel stemning uanset om der er børn eller ej.

Jeg kan kun tale af egne erfaringer, men dem er der også en del af. De børn jeg oplever ude til bryllupsfesterne er generelt velopdragne og søde børn. Jeg husker en bryllupsfest for et par måneder siden hvor en lille pige sad pænt på sin stol ved børnebordet og lyttede opmærksomt til en tale, hvorefter hun rakte fingeren op for det har hun jo lært i skolen fremfor bare at "kæfte" op. Sådan noget skaber faktisk rigtig god stemning. Jo der kan da være episoder hvor man tænker; Hvad laver forældrene lige ? Men så går der ikke lang tid før nogle af de nærmeste lige giver dem et praj.

Det man kan sige er at man bør tage stilling til spørgsmålet om børn inden man vælger lokalitet for festen. Ønsker man en fest med børn så skal man ikke vælge et mondænt feststed hvor man kun har et lokale til rådighed og hvor der måske også er andre selskaber samtidig for det er ikke egnet til børn. Så bør man i højere grad kigge på et forsamlingshus, eller et sted hvor man har det hele for sig og hvor der er flere lokaler til rådighed så børnene har mulighed for at lege et andet sted og evt. også at komme udenfor.

Noget helt andet er at hvis man udtrykker sig overfor sine gode venner der har børn på den måde som det sker ovenfor (tror jeg heller ikke nogle gør) så skal vennerne nok falde fra helt af sig selv, for dermed siger man jo at man ikke tror på at deres børn kan formå at opføre sig ordentligt fremfor bare at tone rent flag og sige at man altså har valgt at det skal være en børnefri fest. Noget man ikke behøver at skulle begrunde og argumentere nærmere for, udover at sige: Det er det vi ønsker :) Det er også sundt at forældre på et eller andet tidspunkt lærer at klare sig og være ude uden deres børn og omvendt. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med Mette i det med betegnelsen. Havde Mette nu brugt ordet "unger" på en negativ måde eller "rollinger" havde det været noget andet men jeg kan ikke se at der er noget negativt i ordet "yngel".

Medmindre vi taler om børn der har kolik eller en fest hvor der ikke er nogle som helst aktivitetesmuligheder for børnene så vil jeg vove den påstand at det her med børn der hyler og græder under middagen er meget overdrevet. Man kan ikke forhindre dem i at græde. Nej man kan heller ikke forhindre gæster i at hoste, pudse næse (hvad mange jo gør under følelsesladede taler), grine etc.

Vedrørende forældres pladser og kuvertpriser vil man så heller ikke betale for de gæster der er rygere fordi de forlader deres plads og holder pauser undervejs. Uden at det er noget jeg direkte har lagt mærke til eller prøvet at få et indtryk af så er det min fornemmelse at forældrene ikke rejser sig fra bordet meget mere end alle andre gæster gør det.

Al respekt for dem der vælger en børnefri fest men det er altså de færreste der ønsker at det skal være så stift og formelt at man kan høre en knappenål falde til jorden og hvor folk skal sidde bænket ved bordene under hele middagen. Sådan fungerer det altså ikke ved stort set samtlige bryllupsfester jeg er ude til. Der hersker som regel altid en god og uformel stemning uanset om der er børn eller ej.

Jeg kan kun tale af egne erfaringer, men dem er der også en del af. De børn jeg oplever ude til bryllupsfesterne er generelt velopdragne og søde børn. Jeg husker en bryllupsfest for et par måneder siden hvor en lille pige sad pænt på sin stol ved børnebordet og lyttede opmærksomt til en tale, hvorefter hun rakte fingeren op for det har hun jo lært i skolen fremfor bare at "kæfte" op. Sådan noget skaber faktisk rigtig god stemning. Jo der kan da være episoder hvor man tænker; Hvad laver forældrene lige ? Men så går der ikke lang tid før nogle af de nærmeste lige giver dem et praj.

Det man kan sige er at man bør tage stilling til spørgsmålet om børn inden man vælger lokalitet for festen. Ønsker man en fest med børn så skal man ikke vælge et mondænt feststed hvor man kun har et lokale til rådighed og hvor der måske også er andre selskaber samtidig for det er ikke egnet til børn. Så bør man i højere grad kigge på et forsamlingshus, eller et sted hvor man har det hele for sig og hvor der er flere lokaler til rådighed så børnene har mulighed for at lege et andet sted og evt. også at komme udenfor.

Noget helt andet er at hvis man udtrykker sig overfor sine gode venner der har børn på den måde som det sker ovenfor (tror jeg heller ikke nogle gør) så skal vennerne nok falde fra helt af sig selv, for dermed siger man jo at man ikke tror på at deres børn kan formå at opføre sig ordentligt fremfor bare at tone rent flag og sige at man altså har valgt at det skal være en børnefri fest. Noget man ikke behøver at skulle begrunde og argumentere nærmere for, udover at sige: Det er det vi ønsker :) Det er også sundt at forældre på et eller andet tidspunkt lærer at klare sig og være ude uden deres børn og omvendt. :)

I disse børnetråde er jeg bare så enig med dig!!!

Du er en varm og omsorgsfuld rummelig far, tror jeg!!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Enig med Mette i det med betegnelsen. Havde Mette nu brugt ordet "unger" på en negativ måde eller "rollinger" havde det været noget andet men jeg kan ikke se at der er noget negativt i ordet "yngel".

Medmindre vi taler om børn der har kolik eller en fest hvor der ikke er nogle som helst aktivitetesmuligheder for børnene så vil jeg vove den påstand at det her med børn der hyler og græder under middagen er meget overdrevet. Man kan ikke forhindre dem i at græde. Nej man kan heller ikke forhindre gæster i at hoste, pudse næse (hvad mange jo gør under følelsesladede taler), grine etc.

Vedrørende forældres pladser og kuvertpriser vil man så heller ikke betale for de gæster der er rygere fordi de forlader deres plads og holder pauser undervejs. Uden at det er noget jeg direkte har lagt mærke til eller prøvet at få et indtryk af så er det min fornemmelse at forældrene ikke rejser sig fra bordet meget mere end alle andre gæster gør det.

Al respekt for dem der vælger en børnefri fest men det er altså de færreste der ønsker at det skal være så stift og formelt at man kan høre en knappenål falde til jorden og hvor folk skal sidde bænket ved bordene under hele middagen. Sådan fungerer det altså ikke ved stort set samtlige bryllupsfester jeg er ude til. Der hersker som regel altid en god og uformel stemning uanset om der er børn eller ej.

Jeg kan kun tale af egne erfaringer, men dem er der også en del af. De børn jeg oplever ude til bryllupsfesterne er generelt velopdragne og søde børn. Jeg husker en bryllupsfest for et par måneder siden hvor en lille pige sad pænt på sin stol ved børnebordet og lyttede opmærksomt til en tale, hvorefter hun rakte fingeren op for det har hun jo lært i skolen fremfor bare at "kæfte" op. Sådan noget skaber faktisk rigtig god stemning. Jo der kan da være episoder hvor man tænker; Hvad laver forældrene lige ? Men så går der ikke lang tid før nogle af de nærmeste lige giver dem et praj.

Det man kan sige er at man bør tage stilling til spørgsmålet om børn inden man vælger lokalitet for festen. Ønsker man en fest med børn så skal man ikke vælge et mondænt feststed hvor man kun har et lokale til rådighed og hvor der måske også er andre selskaber samtidig for det er ikke egnet til børn. Så bør man i højere grad kigge på et forsamlingshus, eller et sted hvor man har det hele for sig og hvor der er flere lokaler til rådighed så børnene har mulighed for at lege et andet sted og evt. også at komme udenfor.

Noget helt andet er at hvis man udtrykker sig overfor sine gode venner der har børn på den måde som det sker ovenfor (tror jeg heller ikke nogle gør) så skal vennerne nok falde fra helt af sig selv, for dermed siger man jo at man ikke tror på at deres børn kan formå at opføre sig ordentligt fremfor bare at tone rent flag og sige at man altså har valgt at det skal være en børnefri fest. Noget man ikke behøver at skulle begrunde og argumentere nærmere for, udover at sige: Det er det vi ønsker :) Det er også sundt at forældre på et eller andet tidspunkt lærer at klare sig og være ude uden deres børn og omvendt. :)

I disse børnetråde er jeg bare så enig med dig!!!

Du er en varm og omsorgsfuld rummelig far, tror jeg!!

Det har du fuldstændig ret i: Bent og hans hustru, Lone, er SUVERÆNE forældre for deres 2 børn, som er noget af det sødeste og mest velopdragne, jeg og Keld nogensinde har mødt :heart:

Derudover vil jeg give Bent ret, og tilføje: Der findes ikke umulige børn, det er forældrene, man skal bebrejde, hvis børnene opfører sig i modstrid til normen - hvad den så end er :rolleyes:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uha Rikke - Så har I ikke oplevet dem på slap line. :) Jeg kan da godt have lidt dårlig samvittighed overfor dem fordi jeg ikke er så meget hjemme i weekenderne (og kommer relativt sent hjem i hverdagene), men det var nok mest for et par år siden. I da er de så store og har masser af ting der fylder deres liv så de ikke bemærker det :) Til gengæld har de altid været priviligeret ved at have deres moder hjemme. Hendes arbejde med at styre Diskobil er jo via en bærbar computer og en telefon hvor vi andre arbejder ude i marken :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Da min kommende mands store nevø blev gift i 2006 var min søn 9 måneder. Festen blev holdt langt væk i Aabenraa og vi skulle overnatte der. I invitationen stod kun manden og mit navn. Min store dreng på næsten 6 blev passet hos mormor men Lucas var altså for lille til at skulle være væk fra mig i mere end et døgn ( fik grød og flaske og bryst ) så der var min mand taget alene afsted hvis ikke Lucas måtte komme med.

Havde festen været tæt på os så jeg var kommet hjem om aftenen var han helt sikkert blevet passet det blev han jo når vi skulle noget andet ( da han var 2 mdr passede min mor ham, vi var til fest 5 km herfra når han vågnede og var sulten ringede hun efter mig som så kørte hjem og ammede og tilbage til festen igen)

Synes det er svært at sige om et barn på9 mdr skal med eller ej, det kommer an på situationen

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha Rikke - Så har I ikke oplevet dem på slap line. :) Jeg kan da godt have lidt dårlig samvittighed overfor dem fordi jeg ikke er så meget hjemme i weekenderne (og kommer relativt sent hjem i hverdagene), men det var nok mest for et par år siden. I da er de så store og har masser af ting der fylder deres liv så de ikke bemærker det :) Til gengæld har de altid været priviligeret ved at have deres moder hjemme. Hendes arbejde med at styre Diskobil er jo via en bærbar computer og en telefon hvor vi andre arbejder ude i marken :)

Smiler, jeg har et lille billede inde i mit hoved, og husker hvordan min 29 årige datter var som 13 årig, så kan levende forestille mig, at Zelina kan værer udfordrende :blink:

Bent, du har ingen grund til at have dårlig samvittighed, for du er der 100 % for din familie :respekt:

Lone forstår at styre Diskobil, og være en nærværende MOR på samme tid. :super::respekt:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg mener også at hvis I har valgt et børnefri bryllup så må det også være i orden at sige nej..

Vi har selv valgt at holde børnefri bryllup, de er selvfølgelig velkomne i kirken og til receptionen og da jeg ved at min ene bror har svært ved at finde en barnepige ( det plejer nemlig altid være mig), så arrangerer jeg at der kommer en veninde som kender familien og børnene og hun kommer så og tager sig af de børn som der ikke er pasningsmuligheder for ellers. Jeg har diskuteret det en del med min søster som synes at det var hendes RET og skulle have sit på det tidspunkt 1 år gamle barn med, men det bliver som vi har besluttet.. Vi holder festen lokalt, alle med børn bor tæt på os og kan derfor komme hjem om natten til dem, hvis de ønsker det... :) :) Men hvor er det da træls at det skal blive lavet til et dilema...

Oprindeligt havde vi faktisk snakket om at holde bryllup til september, men da min søster skal føde her sidst i maj så ville hun jo selvfølgelig have ham med.. Og det kan jeg egentlig også godt forstå da han kun ville være tre måneder så, men hendes svigermor bor næsten lige ved siden af fest stedet så hun kunne jp nemt køre hen og amme ham, hvis hun da overhovedet skal amme... Men vi valgte så at sætte datoen et år frem :heart: også af flere grunde selvfølgelig.. :rolleyes:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg syntes i skal gøre præcis som i ønsker , det er JERES fest og jeres store dag, ikke andres... Hvis i ikke ønsker børn med, så syntes jeg det er helt fair..

Vi holder også børnefri fest, bortset fra vores søskende der er under 18, for vi vil ikke fejre dagen uden dem.. Men de er så også 12-17 til den tid.. Har dog en veninde der skal føde til oktober, og hvis hun gerne vil have hendes baby med, så er det helt okay, det lader jeg være op til hende, ha vil jo kun være 5 måneder til den tid.. Vi har endnu ikke hørt nogen brokke sig over det er barnefri fest, derimod har min moster udtrykt at hun glæder sig til en dag uden børn og et lille frirum, da deres ene pige er kronisk syg, og de derfor ekstra værdsætter lidt alene tid, altså ikke at de ikke elsker deres pige, for det gør de, men det er super hårdt for dem..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

He he, sidder her og smiler lidt.. Lidt sjovt at der er nogen der kan blive "stødt" af ordet yngel. :lol: Før i tiden i dagilg tale, hvis nu jeg bad H2B hente vores 3-årige datter i børnehaven sagde jeg ofte: "Henter du ikk hæmoriden?" :biggrin: Hun VAR en hæmoride, hun rendte mig i rø... rigtig meget af tiden. En RIGTIG mor.-trold. :) Selvfølgelig er det sagt med et smil i øjet, men det ville da lyde enormt grimt hvis man udelod smilene. Vi kalder hende i dag "balladen" :tunge:

Hendes seneste stunt var at smørre alle vores tre-uger gamle kattekillinger ind i Nivea creme. Måtte vaske dem i opvaskemiddel for at få det af. :unsure::lol:

Godskelov opfører hun sig ALTID pænt når vi er ude, men herhjemme har hun dælme lavet mange "Emil-streger", OG det er da netop det der er sjovt ved at have børn. Siger jer at i mit job som dagplejemor har jeg grinet SÅ mange gange HVER dag!!!

MEN til mit bryllup vil jeg dælme ikke tænke på børn osv. Da vil jeg være til kun for min H2B og vores gæster. Men dagen efter er jeg jo super-mor igen :thumbsupsmileyanim:

Redigeret af Nynne76
2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En lille klog bemærkning fra min moder, efter en god snak om emnet :)

Fru moder har i sine unge dage serveret ved gud og hvermands fester i lokalområdet. Og hun sagde, at hun i mange tilfælde synes, at det var lige så synd for børnene at blive slæbt med til fester, som det kunne være for forældrene.

Et er, at de kan komme til at kede sig (Og det kan jeg godt forstå. jeg hadede voksenfester da jeg var barn), men

børnene bliver tysset på, forældrene må forlade festen, små forstyrrelser og de øvrige gæsters irritation.

MEN, børn er og bliver børn, og til en ellers børnefri fest er det ikke særlig sjovt at være barn.

Og som serveringspersonale, så er børn også nogle gange i den situation, at de kommer til at gå i vejen. Min mor var altid hundeangst for, om hun kom til at tabe sovsen ned over et af de utallige børn der rendte rundt. :(

Og så tror jeg også, at man altid skal huske på, at en børnefri fest IKKE er en kritik af folks børn, men en voksen beslutning om en fest for voksne, hvor man sidder ned i lang tid, er stille under talerne, drikker alkohol = der kan være fulde mennesker (y)

Selvfølgelig har alle ikke pasningsmuligheder, men for syv sytten, så er det vel ikke brudeparrets problem. Det er efter min mening i hvert tilfælde ikke fair, at stille parret i et dilemma, hvis ikke folk må få deres børn med!

2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes sagtens at man kan sige nej til at et 9 mdrs. barn skal med til festen. - I princippet kan man vel sige nej til ALLE børn, men de fleste vil jo nok "tillade" helt små smædbørn/ammebørn.

Man kan jo sagtens sige, Nej, desværre vi har bestemt at festen er uden børn! Det synes jeg som gæst at man må acceptere uden brok eller sure miner. Det er jo så op til gæsterne at vurdere om de vil komme og få barnet passet, den ene skal blive hjemme, eller om de helt vil blive hjemme! Som brudepar skal man så naturligvis også vide at konsekvensen KAN være at parret helt melder afbud.

Vi har inviteret et par, som jeg ved fra andre familiefester, er kendt for at kontakte værterne og bede om de må tage deres barn med, til trods for at barnet ikke er inviteret. Jeg er spændt på om de også vil gøre det til vores bryllup. :wink:

Men jeg har på forhånd bestemt mig til; at NEJ, det må de ikke, det ER en voksenfest! Hvis konsekvensen så bliver at de melder afbud, så er det deres valg. (Der er iøvrigt tale om et barn i skolealderen).

Vi har igennem tiderne været til et hav af fester hvor vores datter ikke har været inviteret med, og det det har da aldrig kunnet falde mig ind og kontakte værterne for at "tigge" om om hun måtte komme med. Der er voksenfester og børnefester, sådan er det!

Og hvis det skulle have været at der havde været lejligheder hvor vi ikke havde kunnet finde en barnepige, så var den ene af os taget til festen og den anden var blevet hjemme med datteren. No problem!

Redigeret af Luciabruden
1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Fru moder har i sine unge dage serveret ved gud og hvermands fester i lokalområdet. Og hun sagde, at hun i mange tilfælde synes, at det var lige så synd for børnene at blive slæbt med til fester, som det kunne være for forældrene.

Et er, at de kan komme til at kede sig (Og det kan jeg godt forstå. jeg hadede voksenfester da jeg var barn), men

børnene bliver tysset på, forældrene må forlade festen, små forstyrrelser og de øvrige gæsters irritation.

MEN, børn er og bliver børn, og til en ellers børnefri fest er det ikke særlig sjovt at være barn.

Og som serveringspersonale, så er børn også nogle gange i den situation, at de kommer til at gå i vejen. Min mor var altid hundeangst for, om hun kom til at tabe sovsen ned over et af de utallige børn der rendte rundt. :(

Umiddelbart er der ingen som er uenige i at det er brudeparrets suveræne afgørelse om festen skal være børnefri eller ej, at der er voksenfester og børnefester og at det er fuldt legalt at sige man vil have en børnefri fest hvad folk må respektere.

Men hvad angår de fester hvor der så er børn med, så er der en tendens til overdrivelse. Hvis børnene render i vejen, er til gene for personalet og gæsterne eller keder sig, så skyldes det ganske enkelt at der ikke er nogle aktivitetsmuligheder for dem eller at pågældende sted bare ikke er egnet til børn. Det er de færreste fester med børn der holdes på mondæne feststeder hvor der også er andre selskaber og man måske kun har ét rum til rådighed. Det ses mere i forsamlingshusene m.v. og det er der jo en grund til.

Der er faktisk del børn for hvem det at opleve et bryllup, en brudevals, kysseriet m.v. er noget meget stort og det gælder nok i særdeleshed dem der er tæt på parret. Men jeg kan da huske at min søn oplevede sin første bryllupsfest som 5 år, hvor han var med mig ude fordi de manglede en legekammerat til brudesvenden som var deres søn. Han talte om det i lange tider bagefter og jeg oplever også børn ude til bryllupsfesterne som er meget videbegærlige og spørger ind til de forskellige ting der sker fordi det interesserer dem. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Fru moder har i sine unge dage serveret ved gud og hvermands fester i lokalområdet. Og hun sagde, at hun i mange tilfælde synes, at det var lige så synd for børnene at blive slæbt med til fester, som det kunne være for forældrene.

Et er, at de kan komme til at kede sig (Og det kan jeg godt forstå. jeg hadede voksenfester da jeg var barn), men

børnene bliver tysset på, forældrene må forlade festen, små forstyrrelser og de øvrige gæsters irritation.

MEN, børn er og bliver børn, og til en ellers børnefri fest er det ikke særlig sjovt at være barn.

Og som serveringspersonale, så er børn også nogle gange i den situation, at de kommer til at gå i vejen. Min mor var altid hundeangst for, om hun kom til at tabe sovsen ned over et af de utallige børn der rendte rundt. :(

Umiddelbart er der ingen som er uenige i at det er brudeparrets suveræne afgørelse om festen skal være børnefri eller ej, at der er voksenfester og børnefester og at det er fuldt legalt at sige man vil have en børnefri fest hvad folk må respektere.

Men hvad angår de fester hvor der så er børn med, så er der en tendens til overdrivelse. Hvis børnene render i vejen, er til gene for personalet og gæsterne eller keder sig, så skyldes det ganske enkelt at der ikke er nogle aktivitetsmuligheder for dem eller at pågældende sted bare ikke er egnet til børn. Det er de færreste fester med børn der holdes på mondæne feststeder hvor der også er andre selskaber og man måske kun har ét rum til rådighed. Det ses mere i forsamlingshusene m.v. og det er der jo en grund til.

I min familie og på bøh-landet hvor jeg er vokset op, er det helt sikkert forsamlingshusene der har været mest brugt til fester af den kaliber. Og de fleste af dem har såmæn haft rigelig plads, men hvor pladsen er, der har festen også været. Måske har forældrene til børnene til de fester bare ikke været dygtige nok til at aktivere deres børn og sørge for at der har været underholdning nok til dem. Eller også har forældrene siddet en stor del af festen med børnene andetsteds, og så har de så til gengæld ikke deltaget så meget i festen.

Der er faktisk del børn for hvem det at opleve et bryllup, en brudevals, kysseriet m.v. er noget meget stort og det gælder nok i særdeleshed dem der er tæt på parret. Men jeg kan da huske at min søn oplevede sin første bryllupsfest som 5 år, hvor han var med mig ude fordi de manglede en legekammerat til brudesvenden som var deres søn. Han talte om det i lange tider bagefter og jeg oplever også børn ude til bryllupsfesterne som er meget videbegærlige og spørger ind til de forskellige ting der sker fordi det interesserer dem. :)

Det er jeg da også sikker på, at det er. Og hyggeligt at din søn lige kunne træde til i nødens stund :)

Men resten af festen er jo ofte noget stillesidende.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fru moder har i sine unge dage serveret ved gud og hvermands fester i lokalområdet. Og hun sagde, at hun i mange tilfælde synes, at det var lige så synd for børnene at blive slæbt med til fester, som det kunne være for forældrene.

Et er, at de kan komme til at kede sig (Og det kan jeg godt forstå. jeg hadede voksenfester da jeg var barn), men

børnene bliver tysset på, forældrene må forlade festen, små forstyrrelser og de øvrige gæsters irritation.

MEN, børn er og bliver børn, og til en ellers børnefri fest er det ikke særlig sjovt at være barn.

Og som serveringspersonale, så er børn også nogle gange i den situation, at de kommer til at gå i vejen. Min mor var altid hundeangst for, om hun kom til at tabe sovsen ned over et af de utallige børn der rendte rundt. :(

Umiddelbart er der ingen som er uenige i at det er brudeparrets suveræne afgørelse om festen skal være børnefri eller ej, at der er voksenfester og børnefester og at det er fuldt legalt at sige man vil have en børnefri fest hvad folk må respektere.

Men hvad angår de fester hvor der så er børn med, så er der en tendens til overdrivelse. Hvis børnene render i vejen, er til gene for personalet og gæsterne eller keder sig, så skyldes det ganske enkelt at der ikke er nogle aktivitetsmuligheder for dem eller at pågældende sted bare ikke er egnet til børn. Det er de færreste fester med børn der holdes på mondæne feststeder hvor der også er andre selskaber og man måske kun har ét rum til rådighed. Det ses mere i forsamlingshusene m.v. og det er der jo en grund til.

Der er faktisk del børn for hvem det at opleve et bryllup, en brudevals, kysseriet m.v. er noget meget stort og det gælder nok i særdeleshed dem der er tæt på parret. Men jeg kan da huske at min søn oplevede sin første bryllupsfest som 5 år, hvor han var med mig ude fordi de manglede en legekammerat til brudesvenden som var deres søn. Han talte om det i lange tider bagefter og jeg oplever også børn ude til bryllupsfesterne som er meget videbegærlige og spørger ind til de forskellige ting der sker fordi det interesserer dem. :)

LIGE præcis!!! Vi har valgt den gyldne mellemvej. Vores egne børn skal da med og se os blive gift. Være med på billederne og til maden. Når de så blir trætte så blir de kørt hjem af min kusine, som er med udelukkende for at holde øje med vores børn. :) MEN vi har valgt at gæsterne skal lade deres små pus være hjemme den dag. I kirken er de mere end velkommen, der er såmænd aktivitetsposer til den, og efter vielsen en slikpose. Men en fest hvor jeg VED der blir FESTET og der blir drukket en del, der synes jeg ikke børn hører hjemme. Vil sige under konfirmationsalderen i hvert fald.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Stillesiddende ? Ikke i min verden :) Børnene er som regel dem der er først på dansegulvet for når forholdene er til det laver jeg typisk noget dæmpet "børnedisko" for dem mens de voksne drikker kaffe og her er der ofte nogle af de voksne som også er med. Af og til er børnene også med til voksendans i starten. Det der kan være udfordringen med de lidt ældre børn er at det ikke er altid de forstår at dansemusik skal bygges op ud fra en tankegang om at de ældre går først og ud fra en tankegang om at det skal være alsidigt men generelt er de meget forstående og ellers siger man til dem at det er en bryllupsfest. Èn ting der ikke er så sjovt er mindre børn ved festen og på dansegulvet efter kl. 2 for der er de typisk overtrætte.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer