putte82

alle de ting man skal udfylde til kommunen - hjælp...

26 posts in this topic

Har printet den ægteskabserklæring ud.. men skal man også udfylde den prøvelses attest? syntes ikke jeg kan finde den.. Og den der navneændring skal vi begge udfylde den? altså han har to efternavne og vil godt have slettet det ene.. og så skal vi begge have det andet.. Er lidt forvirret :blink:

0

Annonce ♥

Så vidt jeg har forstået skal man kun udfylde "ægteskabserklæringen", og indsende til kommunen.

"Prøvelsesattesten" er det dokument som kommunen sender retur til dig og som du skal medbringe til præsten.

Prøvelsesattesten må max. være 4 mdr. gammel ved vielsen.

Jeg kan ikke svare på det med navnene, det har jeg ikke koncentreret mig så meget om eftersom vi hver især beholde vores egne navne.

0

mht. navneændringen, skal han udfylde en navneændrings formular, hvor han sletter hans ene navn og sende den til det sogn han er døbt/født i. Du skal også udfylde en med det efternavn, som du vil tage og sende det til det sogn du er døbt/født i.

0

Navneændring skal ikke sendes til det sogn du er født/døbt i, men afleveres på sognekontoret i det sogn du bor i.. Det har vi i hvert fald lige gjort i sidste uge, og det var kommunens anvisning..

0

Annonce ♥

Navneændring skal ikke sendes til det sogn du er født/døbt i, men afleveres på sognekontoret i det sogn du bor i.. Det har vi i hvert fald lige gjort i sidste uge, og det var kommunens anvisning..

så kan det godt være at det er anderledes, når man skifter navn, når man ikke er gift.

0

Sognekontor = kirkekontor?

okay tak for hjælpen.. Der er jo under 4 måneder til så det kan vel ikke være for tidligt nu..

0

Det kan godt være.. Det her var formularen "navneændring på bryllupsdagen".. Det kan godt være, at det er anderledes, hvis man vil skifte navn uden at det er i forbindelse med bryllup :)

Og ja, sognekontor=kirkekontor

Edited by hlj88
0

Det kan godt være.. Det her var formularen "navneændring på bryllupsdagen".. Det kan godt være, at det er anderledes, hvis man vil skifte navn uden at det er i forbindelse med bryllup :)

Og ja, sognekontor=kirkekontor

Det er det nok så.. sorry

0

Annonce ♥

Med mindre du er født i Sønderjylland, skal navneændringer altid afleveres i bopælssognet, alt efter sognets størrelse enden hos præsten eller på kirkekontoret. På sogn.dk kan I finde de relevante adresser. Efter man har fået den elektroniske kirkebog, er det ikke længere nødvendigt at sende til fødselssognet, men sagen kan behandles lokalt

0

Hej Putte

Jeg synes også lige pludseligt, at der var en masse papirer, der skulle være styr på. Min kommende mand er svensker, så der skulle lige vedlægges lidt ekstra papirer. :wink:

Jeg sendte ægteskabserklæringen til kommunen og fik prøvelsesattesten efter knap en uge, så det gik ret hurtigt. I går var jeg så nede på kirkekontoret med prøvelsesattesten, navneændringsformularen og en kopi af min dåbs- og fødselsattest, for den skal I også hver vedlægge sammen med de to navneændringsformularer. Jeg brugte denne hjemmeside til formularerne: http://www.personregistrering.dk. Der skal også vælges to vidner til vielsen, som kordegnen skal have adresserne på, så det kunne du jo også få styr på, hvis du tager derned personligt.

Du er heldigvis i god tid. Vi kunne ikke helt finde ud af, hvad vi skulle hedde til efternavn, så det var først i starten af denne måned, at vi fik sendt ægteskabserklæringen afsted. :fløjt:

Pøj pøj med det hele.

Mvh. Marie

Edited by P83
0

Hej Putte

Jeg synes også lige pludseligt, at der var en masse papirer, der skulle være styr på. Min kommende mand er svensker, så der skulle lige vedlægges lidt ekstra papirer. :wink:

Jeg sendte ægteskabserklæringen til kommunen og fik prøvelsesattesten efter knap en uge, så det gik ret hurtigt. I går var jeg så nede på kirkekontoret med prøvelsesattesten, navneændringsformularen og en kopi af min dåbs- og fødselsattest, for den skal I også hver vedlægge sammen med de to navneændringsformularer. Jeg brugte denne hjemmeside til formularerne: http://www.personregistrering.dk. Der skal også vælges to vidner til vielsen, som kordegnen skal have adresserne på, så det kunne du jo også få styr på, hvis du tager derned personligt.

Du er heldigvis i god tid. Vi kunne ikke helt finde ud af, hvad vi skulle hedde til efternavn, så det var først i starten af denne måned, at vi fik sendt ægteskabserklæringen afsted. :fløjt:

Pøj pøj med det hele.

Mvh. Marie

åhh tak for det.. Det var da godt du sagde at alt det skulle med til kirkekontoret.. ellers skulle jeg køre to gange.. Skal de ikke have kopi af mandens dåbsattest? Hilsen spørge jørgen :biggrin:

Edited by putte82
0

hmmm der står på den ægteskabserklæring at man kan aflevere navneændrings blanketten sammen med den på kommunen.. Men på navneændrings blanketten står der kirkekontoret.. Ja forvirret skal man da blive når man er mig :lol:

0

Annonce ♥

Puha, kan slet ikke huske at vi gjorde al det, men det gjorde vi nok :blink: Godt vi ikke skal igennem al det igen........Held og lykke, Putte

0

hmmm der står på den ægteskabserklæring at man kan aflevere navneændrings blanketten sammen med den på kommunen.. Men på navneændrings blanketten står der kirkekontoret.. Ja forvirret skal man da blive når man er mig :lol:

Vi afleverede navneændringstingen sammen med ægteskabserklæringen nede på kommunen, det hørte vi ikke noget for. :)

0

Hvis vielsen finder sted i kirken er det klart det nemmeste at aflevere navneændringspapirerne sammen med vidnerne på kirkekontoret da det er dem der behandler sagen

0

Hvis vielsen finder sted i kirken er det klart det nemmeste at aflevere navneændringspapirerne sammen med vidnerne på kirkekontoret da det er dem der behandler sagen

Det bliver det jeg gør...

0

Annonce ♥

Vi gik bare ned på kommunen og udfyldte det hele dernede med hjælp fra dem, og så sendte de det hele videre, hvorend det sku hen?

Så det var dejlig nemt og ordnet på 7 min ;)

0

Det er bare heller ikke til at finde ud af - den der ægteskabs ting udfyldt vi inde på kommunen , så var vi sikker på at det var gjort rigtig :thumbsupsmileyanim:

Og den ande afleveret vi til vores præst, som sørget for at den kom det rigtig sted hen :)

0

Siden I begge skal have ændret navne, skal I sende/aflevere hver jeres navneændringsblanket og ja, derfor også begge kopier af jeres dåbsattester. Alt dette står også i vejledningen til formularen. Det er rigtigt, at man kan vælge enten at sende/aflevere navneændringen sammen med ægteskabserklæringen til kommunen, eller at sende/aflevere den til kirkekontoret. Vores kordegn sagde bare, at vi skulle sende den sammen med prøvelsesattesten til hende, så det gjorde jeg. Man skal bare krydse af på ægteskabserklæringen, hvilken af de to muligheder man vælger.

Håber du er blevet mindre forvirret. :)

0

JEg sendte det hele ind til kommunen samtidig og det gik sin rette gang :)

0

Annonce ♥

Det er så ikke alle steder de skal ha en dåbsattest, de skulle de bla. ikke ha ved os og jeg skifter mit efternavn, så jeg får Thomas efternavn :)

Med det villa da være beder, hvis der var ens regler over hele landet :rolleyes:

0

[quote name=Andrup pigen :))' timestamp='1337174173' post='1243008]

Det er så ikke alle steder de skal ha en dåbsattest, de skulle de bla. ikke ha ved os og jeg skifter mit efternavn, så jeg får Thomas efternavn :)

Med det villa da være beder, hvis der var ens regler over hele landet :rolleyes:

Det er sådan er du født efter 1967 behøves de principelt ikke jeres dåbsattester, da man så helt automatisk kan tjekke jeres oplysninger selv i den elektroniske kirkebog. Hvis du er født før 1967 er det ikke sikkert at du er verificeret skal de bruge din dåbsattest

0

[quote name=Andrup pigen :))' timestamp='1337174173' post='1243008]

Det er sådan er du født efter 1967 behøves de principelt ikke jeres dåbsattester, da man så helt automatisk kan tjekke jeres oplysninger selv i den elektroniske kirkebog. Hvis du er født før 1967 er det ikke sikkert at du er verificeret skal de bruge din dåbsattest

Okay, det vidst jeg ikke, men jeg stod inde på kommunen med min også fik jeg af vide at den skulle hun ikke bruge, kun hvis jeg var fra sønderlylland :)

Edited by Andrup pigen :))
0

Jeg blev også noget forvirret over de papirer.

Vi udfyldte ægteskabserklæring digitalt og til sidst skal man så vælge om man sender navneændring ind sammen med eller om man afleverer til sit sogn i Sønderjylland... Tjaaa navneændringen kan så ikke laves digitalt men kun udfyldes som pdf og printes ud, og vi er ikke fra Sønderjylland.... Fedt at få to muligheder hvor man skal tage den ene, men ingen af dem er jo rigtige. Jeg endte med at vælge den hvor jeg sender med ægteskabserklæringen for den var tættest på det det rigtige. Nu har vi de to navneændringer liggende herhjemme for at tage med til præsten.

Vi lavede ægteskabserklæringen den 26/4 og har INTET fået fra kommunen endnu. Er det ikke mærkeligt? Hvor lang tid gik der for jer?

0

kommunen arbejder ikke specielt hurtigt, men det kan godt betale sig at presse dem lidt, ringe og spørge hvor papirene bliver af

0