Sign in to follow this  
Followers 0
Antje1

Indmarch til festen?

40 posts in this topic

Ja så er der kun 2 dage til ()()

Vi kom lige til at snakke om at når vi skal gå til bords, står alle gæsterne ved deres plads og vi vil komme gående ind i salen... men hvilken melodi er det der bliver spillet når vi kommer ind i lokalet?????

0

Annonce ♥

Det er jo helt op til jer at afgøre. Nogle få vil gerne have at det er Here Comes the bride. Andre frabeder sig den direkte fordi de syntes den hører hjemme i kirken (eller ikke hører hjemme nogle af stederne) men for langt de fleste er det ikke noget de går op i (eller vi har talt om). Mange steder går brudeparret slet ikke ind som de sidste. :rolleyes:

0

Der kan være fester hvor folk - traditioner eller ej - rent faktisk befinder sig i det lokale hvor middagen skal indtages inden og der kan være fester hvor de går ind sammen med de øvrige, og der går brudeparret typisk ind elle til bordet som nogle af de første som det bliver sagt. Men det opleves da stadig i vidt omfang at brudeparret går ind som de sidste og for min del er det som regel noget man først finder ud af i nuet, Ligesom der også kan være situationer hvor nogle gæster humorisitisk hiver brudeparret ud og siger de først skal ind til sidst. Men uanset hvordan det foregår vil man - og der taler jeg for os selv - altid have noget indgangsmusik som spilles når folk/brudeparret kommer ind.

0

Annonce ♥

Det er jo helt op til jer at afgøre. Nogle få vil gerne have at det er Here Comes the bride. Andre frabeder sig den direkte fordi de syntes den hører hjemme i kirken (eller ikke hører hjemme nogle af stederne) men for langt de fleste er det ikke noget de går op i (eller vi har talt om). Mange steder går brudeparret slet ikke ind som de sidste. :rolleyes:

"Here Comes The Bride" HØRER hjemme i kirken.

Når døren går op og brudeparret træder ind til festen, afspiller man BrudeMARCHEN (som ikke må forveksles med BrudeVALSEN). Gommen fører så sin viv til bords og hjælper hende på plads, mens gæsterne klapper af det nygifte par.

0

Når døren går op og brudeparret træder ind til festen, afspiller man BrudeMARCHEN (som ikke må forveksles med BrudeVALSEN). Gommen fører så sin viv til bords og hjælper hende på plads, mens gæsterne klapper af det nygifte par.

Og hvordan lyder brudenmarchen så - kan ikke finde den på youtube :unsure:

0

Annonce ♥

Så kategorisk kan man ikke udtrykke det. Vi lever i 2012 og det kommer jo helt an på hvem man er og hvem brudeparret er :) Jeg har vel nok spillet tæt ved 500 bryllupsfester og jeg har til dato ikke fået én eneste kommentar om at det skulle være upassende at bruge Here Comes The Bride. Det skal retfærdigvis nævnes at jeg ikke har brugt den konsekvent og altid. Det kan også være andre numre med en tone af bryllup.

Men netop Here Comes the Bride er god at starte op med fordi folk kender tonerne og fordi de er markante og genkendelige. Dem der måtte være i tvivl om at brudeparret er ved at gøre deres entre fordi de måske står bagerst, ikke kan se noget, eller er optaget af andet får på den måde hurtigt fokus på indmarchen. At man - som i dette tilfælde er mig selv - så nogle gange kører den over i Frank Sinatras "Love and Marriage" når parret er ved at nå deres pladser og på den måde sætter stemning er så noget helt andet. Det er en balancegang og det er noget man tager stilling til i nuet medmindre brudeparret eller andre har udtrykt ønske om andet.

The Wedding March og Here Comes The Bride er én og samme ting. Den er blot lavet i mange forskellige udgaver. Min opfattelse er (andre kan have anden opfattelse) at brudemarchen som Jesper henviser til slet ikke er så kendt i dagens Danmark og af de fleste nutidige blot vil blive betegnet som et stykke klassisk musik ud af mange(som ikke vækker den store opsigt). Den findes på de albums der hedder "I dagens anledning" m.v. Disse albums indeholder typisk den form for musik og skålesange som de fleste moderne brudepar helst gerne vil frabede sig, men det er som sagt min opfattelse og den kan man være uenig eller enig i. :)

0

Mon ikke det er den her der menes :)

Præcis.

Og grunden til at man IKKE spiller "Here Comes the Bride" (Bent, læser du med her, så du ikke laver samme fejl ved de næste 500 bryllupper? :tunge: ) er at på dette tidspunkt er det jo ikke kun bruden, der kommer gående... hun har sin mand med, og hvis man kun spillede "her kommer bruden", ville man jo negligere manden. Det går selvfølgelig ikke.

Nogle, ikke mindst en del af de kvindelige læsere, vil måske mene, at en anvendelse af "Here Comes The Bride" (med tilhørende husbond-negligering) rent symbolsk vil være en mere korrekt måde at indikere det fremtidige magtforhold i hjemmet på... men det er så en helt anden debat, som heldigvis er musikeren uvedkommende... :lol:

1

Ja jeg læser med og lytter :) Det er altid sundt at lade sig inspirere af andre. Jeg må så indrømme at Here Comes The Bride og Mendelssons Weddingmarch i min terminologi er to sider af samme sag og for at være ærlig så kan jeg ikke huske om det er den ene eller den anden udgave jeg bruger (den hedder the "Weddingmarch (Here Comes the Bride)").

0

Ja jeg læser med og lytter :) Det er altid sundt at lade sig inspirere af andre. Jeg må så indrømme at Here Comes The Bride og Mendelssons Weddingmarch i min terminologi er to sider af samme sag

Det er jeg så ikke enig i - det er to HELT forskellige melodier :)

0

Annonce ♥

Ej det er altså ikke samme melodi :tunge: Jeg synes Mendelsohns bliver brugt meget i film, specielt i danske film også af ældre dato. Og det er en god melodi og den kan da sagtens bruges til en middags-entre!

0

Annonce ♥

Jeg har serveret til MANGE bryllupper efterhånden. Og HVER ENESTE gang er brudeparret gået ind når alle gæsterne står klar. Gæsterne klapper og der bliver spillet mange forskellige melodier. Nogle nyere numre også. Men også "Here comes the bride". Og tænker lidt at HVEM sidder der som gæst og tænker at NU blir manden ikke nævnt, og nu får hun magten i resten af deres ægteskab?? INGEN tror jeg. :biggrin: De ved jo hun har magten i forvejen ;)

Synes man skal passe på ikke at lave 1000 regler. Der er vel kun den ene regel at brudeparret skal være glade!!! Og så er resten bonus!! :thumbsupsmileyanim:

Vi skal gå ind til :" When a man loves a women". Det er vores sang. :heart:

Edited by Nynne76
0

Jeg har serveret til MANGE bryllupper efterhånden. Og HVER ENESTE gang er brudeparret gået ind når alle gæsterne står klar. Gæsterne klapper og der bliver spillet mange forskellige melodier. Nogle nyere numre også. Men også "Here comes the bride". Og tænker lidt at HVEM sidder der som gæst og tænker at NU blir manden ikke nævnt, og nu får hun magten i resten af deres ægteskab?? INGEN tror jeg. :biggrin: De ved jo hun har magten i forvejen ;)

Synes man skal passe på ikke at lave 1000 regler. Der er vel kun den ene regel at brudeparret skal være glade!!! Og så er resten bonus!! :thumbsupsmileyanim:

Vi skal gå ind til :" When a man loves a women". Det er vores sang. :heart:

Så kan man vel I jeres tilfælde så sige at bruden blir negligeret :tunge: Ej jeg er så enig - nogle ting kan man virkelig tale fuldstændig ihjel... Det er nok en ægte bridezilla-ting. Mange gæster har ikke begreb om alle de detaljer der er blevet tænkt, diskuteret og overvejet og har givet søvnløse nætter :fløjt: Gæsterne tænker bare "Jah! Der kommer brudeparet [klap klap]" og hører ikke musikken (måske lige med mindre der spille Metallica eller lign. :wink: )

0

Annonce ♥

Helt enig Nynne. Det er præcist også min tanke Som sagt oplever vi ikke konsekvent at brudeparret går ind som de sidste, men når de gør det lægger jeg egentlig bare vægt på at musikken passer på en eller anden måde men også i forhold til hvad jeg fornemmer at pågældende brudepar (og selskab) er til.

Nu mener jeg at kunne huske at du holder til oppe i Holstebro området. Jeg var jo med i "Hvad Bruden Ikke Ved" oppe i Holstebro sidste år. Der befandt alle gæsterne (og kameraer) sig i rummet ved middagens start. Der så jeg så lige brudeparret gå ud af lokalet for at komme ind igen 1 minut senere. Formentlig er det bare noget som blev lavet af hensyn til TV-selskabet for det var næppe noget de havde skænket en tanke. Det gik så stærkt at jeg lige akkurat nåede at sætte min instrumentale udgave af "Everything I do I do it for you" på som jeg normalt bruger i forbindelse med gæsternes "indmarch" og som også sagtens kan bruges i forbindelse med brudeparrets entré.

Samtidig er det et nummer som falder godt ind i den røde tråd som jeg prøver at lave i min opbygning af musik hvor jeg typisk bygger op med afsæt i noget behageligt og flot instrumental musik under forretten. :)

0

Helt enig Nynne. Det er præcist også min tanke Som sagt oplever vi ikke konsekvent at brudeparret går ind som de sidste, men når de gør det lægger jeg egentlig bare vægt på at musikken passer på en eller anden måde men også i forhold til hvad jeg fornemmer at pågældende brudepar (og selskab) er til.

Nu mener jeg at kunne huske at du holder til oppe i Holstebro området. Jeg var jo med i "Hvad Bruden Ikke Ved" oppe i Holstebro sidste år. Der befandt alle gæsterne (og kameraer) sig i rummet ved middagens start. Der så jeg så lige brudeparret gå ud af lokalet for at komme ind igen 1 minut senere. Formentlig er det bare noget som blev lavet af hensyn til TV-selskabet for det var næppe noget de havde skænket en tanke. Det gik så stærkt at jeg lige akkurat nåede at sætte min instrumentale udgave af "Everything I do I do it for you" på som jeg normalt bruger i forbindelse med gæsternes "indmarch" og som også sagtens kan bruges i forbindelse med brudeparrets entré.

Samtidig er det et nummer som falder godt ind i den røde tråd som jeg prøver at lave i min opbygning af musik hvor jeg typisk bygger op med afsæt i noget behageligt og flot instrumental musik under forretten. :)

Ja, det er helt rigtigt husket at jeg kommer heroppefra.. :) God hukommelse du holder dig. :biggrin: Og jeg skal da have selvsamme frisør til at ordne mig, for HOLD DA OP hun blev pæn. Pænere end jeg troede det var muligt. :rolleyes:

Edited by Nynne76
0

Det var så ikke noget jeg lige bed mærke i men så er der da nogle som har fået reklame ud af at være med - Dem der vidste at vi var med og kender os kunne lige øje mig et kort sekund :)

0

Det var så ikke noget jeg lige bed mærke i men så er der da nogle som har fået reklame ud af at være med - Dem der vidste at vi var med og kender os kunne lige øje mig et kort sekund :)

He he, nu har jeg set ALLE de afsnit, og hun er da virkelig den brud som havde den største forvandling. TIl det absolut bedre :) Jeg kendte godt til frisøren i forvejen, og kendte også brudeparret (har arbejdet sammen med gommens mor). Men HOLD da op frisøren kunne nogle tricks. He he

0