akrotøsen

Haha! Ej hvor strengt - hør lige her :)

18 indlæg i dette emne

Jeg var til barnedåb i går og snakken faldt på bryllup og så fik jeg fortalt noget jeg simpelthen synes er strengt!

Min onkel fortalte at svigermor havde smidt dem hjem fra festen til hans eget bryllup! :blink: Han var tydeligt vis stadig knotten over det i dag 15-20 år efter! Så fortalte min mor at det samme var sket hende og min far til deres bryllup - svigermor var kommet hen og havde sagt "At nu måtte de altså til at gå, for der var nogle af gæsterne som gerne ville hjem!" :pokey: Omend klokken var hen ad 3.00 så måtte brudeparret fortrække. Min farmor er da temmelig streng synes jeg! Hvis gæsterne vil hjem, ja SÅ GÅ DOG HJEM! haha :rolleyes:

Her 25 år efter så vil jeg godt gøre det klart at lige DEN tradition blir sløjfet til mit bryllup! :sm: Men altså ej hvor synes det var strengt - og lidt sjovt at høre at den ældre generation åbenbart faldt det magtpåliggende at brudeparret skulle gå først! :griner:- En svigernor ville ikke kunne får mig til at gå tidligt, ikke på vilkår!!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Ja, jeg har hørt omkring den tradtion før, men sådan tror jeg ikke det skal være til vores bryllup. Det er F***** os der har smidt så mange penge efter en fest, at vi selv bestemmer, hvornår vi skal i seng.

:loveshower:

Men mine forældre har også fortalt omkring det her fra deres bryllup. Folk skal bare have det at vide, at de er velkommen til at tage hjem, da brudeparret forventer at slukke og lukke festen selv :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Sådan !. Sådan spiller klaveret bareikke mere. Det er noget som brudeparret suverænt afgører selv og der bliver de fleste helt til det sidste. Man kan eventuelt under velkomsen sige at man har tænkt sig at blive til det sidste (men i bund og grund er det noget som man først ved hen ad aftenen).

Der havde jeg en lidt pudsig oplevelse til et bryllup lørdags som gav anledning til en del overvejelser hos mig. Det skal siges at de aldrig har været i nærheden af brylupsklar. Da klokken var lidt i 2 siger bruden til mig at de ville gå lige om lidt og at jeg skulle spille det sidste nummer kl. 2.30. Parret forlader festen og der er fuld fart på de øvrige tilbageværende gæster hvor der vel var ca. 30 tilbage. På et feststed ville det give sig selv; Brudens ord er lov !. Sådan var det også her og normalt ville jeg så bare sige thats it: Brudens datter spørger så om de kan købe en time mere: Jeg forklarer hende så at det ikke fungerer sådan hos os, at vi spiller til festen slutter men at der jo var blevet sagt at jeg skulle stoppe. Det endte så ud i at jeg aftalte med toastmasteren at hvis de kunne få køkkendamen på stedet som var et lejet forsamlingshus med på ideen så ville vi tage det hen ad vejen. Der var så en af gæsterne som havde nøgler til lokalet så køkkendamen kunne sendes hjem. Men den var svær for mig og når jeg gjorde det var det kun fordi det var brudeparrets allernærmeste (datter og toastmaster) plus at det ikke var noget som belastede brudeparret økonomisk. Derudover kunne jeg se at nogle af gæsterne var begyndt at rydde op, med det resultat at brudeparret har fået sig en rigtig god overraskelse, da de er kommet tilbage til stedet i går.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, det kan man da ikke - men der finder jo mennseker der skal og vil blande sig i alt :unsure:

Vi tog hjem fra vores fest i lørdags som de sidste og der var heldigvis ikke nogle der mente at vi skulle tag hjem i seng :)

derimod ville var de sure over at vi ikke pakket gaver op, før kl meget seng :biggrin:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror altså at det stammer fra tidligere generationer.... hvor man kastede ris efter brudeparret, når de "smuttede afsted til den ventende brudeseng" - og først derefter kunne gæsterne tillade sig at forlade festen. Jeg tror, at farmor gør det i den bedste mening, fordi sådan gjorde man engang.... Men mange ting har jo ændret sig siden farmors ungdom, men dét har farmor måske ikke opdaget?

Men jeg har selv været med til et bryllup for ca 6 år siden, hvor brudeparret stak af hjem i seng og vi andre festede videre - og det var altså unge mennesker - meget mærkelig oplevelse!

Når det så er sagt, så ville jeg absolut heller ikke sendes i seng på min bryllupsdag (eller nat) - jeg vil også lukke og slukke festen :balloon:

Men hvis man vil undgå farmors sædvanlige idé om at smide brudeparret i seng, så kunne man måske forsøge at komme hende i forkøbet? Kunne I ikke nævne det eksempelvis i velkomsttalen? Sådan lidt friskt med et glimt i øjet - "tja, I skal altså ikke sidde og vente på, at vi stikker af - for hér er det os der lukker og slukker festen!" - bare en idé?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Til det bryllup jeg spillede til i lørdags kom bruden ind som den første ved middagens start. Jeg havde ikke fået hilst på hende hvad jeg så gjorde, hvorefter jeg siger "skulle I ikke gå ind til sidst". Hun siger så "skal man det. Min mor siger at brudeparret går ind som de første". Jeg svarer så at det er meget forskelligt hvad folk gør i dag og at man kan gøre som man vil men at traditionen siger at brudeparret går ind til sidst. Da jeg så efter aftale med toastmaster og brudepar annoncerer at det er ved at være tid til brudevals ved 23 tiden siger samme mor (ikke negativt) "det er først kl. 24". Nogle traditioner er til for at blive brudt. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sjovt som tiden ændre på traditionerne. Altså hvis vores gæster forsyning sku være gået når vi smuttede i seng (sov på fest stedet) ja så kunne de ligeså godt ha hjulpet med at rydde op;-)

Jeg vil da mene at folk i dag godt er klar over at en hov må smutte før brudeparret?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Næh man skal ihverfald ikke lade svigermor smide en hjem hvis man stadig er halvmuggen over det til sit sølvbryllup. :tunge: haha. Til gengæld kan man på den måde tvinge folk til at blive - næsten som gisler! Men er det mon vejen til en god lang fest? :fløjt: :pokey:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Enig i det med en hov Pehrson. For en del år siden oplevede man tit at brudeparret sagde at de ville blive til det sidste. Det oplever man ikke så meget mere ligesom man sjældent oplever brudeparret gå før festen er slut (det gjorde jeg så i lørdags). :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer