Jette1989

De smukkeste kirker..

44 indlæg i dette emne

Denne tråd er oprettet som en hjælpende hånd til dem, som måske ikke har råd til et slotsbryllup, men som i stedet kan imponere med en vielse i danmarks smukkeste kirke..? :wink:

Så mit spørgsmål til jer er som følger: Hvilken kirke er ifølge jer et besøg værd, og muligvis danmarks smukkeste?

Evt. også en list over de bedste, sejeste, sjoveste, mest traditionelle præster osv..

Jeg er udkig på Århus Domkirke, Haderslev Domkirke og Ebeltoft Kirke.. De er alle meget smukke!

Måske vi kunne lave en overskrift med landsinddelinger, og så kirker osv.?

Glæder mig til at læse jeres svar.. Vedhæft gerne billeder! :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det synes jeg er svært, for mon ikke de fleste har et specielt forhold til den kirke de skal giftes i? :)

Nå, men jeg vil komme med mit bidrag:

Ålsø kirke på djursland beliggende ca 7 km udenfor Grenå. Kirken tilhører Katholm Gods der ejes af Familien Collet og er derfor en ret stor landsby kirke.

Her er et par billeder af den

Altertavlen

post-45329-0-06638400-1338386938.jpg

Orglet og indgang fra venstre

post-45329-0-14300000-1338386865.jpg

kirken udefra

post-45329-0-49099400-1338386995.jpgpost-45329-0-93789600-1338387030.jpg

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Haha, altså jeg tænker også at de fleste vælger at blive gift i den kirke de har et forhold til.

Af flere årsager:

1. Den synes de er smukkest fordi de har et forhold til den.

2. Den bor de måske i nærheden af/deres forældre bor i nærheden af den

3. Det er der de kan blive gift!! Man kan jo altså ikke bare blive gift hvor man vil - man skal have tilknytningsforhold!

Men derfor skal jeg da gerne reklamere for min ynglingskirke :) Det er Ribe Domkirke, hvor jeg er døbt og har sunget gennem hele min barndom og ungdom.

300px-Ribe,Denmark,Dom.jpg18_700_2606.jpg

ribe_4.jpg

kan-ribe-domkirke-00001.jpg

=ribe.jpg?size=webview

261149_656_700_0_0_0_0.jpg

Det er Danmarks eneste 5-skibede kirke, hvilket betyder, at den ikke bare er meget lang, den er også meget bred, meget majestætisk og meget fantastisk og for en wanna-be-prinsesse som mig er det det eneste rigtig sted at blive gift :iloveyou:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror også de fleste syntes at "deres" kirke er den smukkeste... Jeg har altid sagt at hvis jeg en dag skulle giftes, så skulle det være i Tilst kirke, og kunne det ikke blive det, jamen så skulle jeg bare ikke giftes.. Og heldigvis kan vi blive gift derude, selvom vi ikke bor i sognet.. Og det er jeg dælme lykkelig for, for den kirke vi høre til er en af de grimmeste kirker jeg nogensinde har set..

Nå, men her er billeder af tilst kirke :

post-56973-0-88832600-1338390374.jpg

post-56973-0-65827000-1338390414.jpg

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Haha, altså jeg tænker også at de fleste vælger at blive gift i den kirke de har et forhold til.

Af flere årsager:

1. Den synes de er smukkest fordi de har et forhold til den.

2. Den bor de måske i nærheden af/deres forældre bor i nærheden af den

3. Det er der de kan blive gift!! Man kan jo altså ikke bare blive gift hvor man vil - man skal have tilknytningsforhold!

Men derfor skal jeg da gerne reklamere for min ynglingskirke :) Det er Ribe Domkirke, hvor jeg er døbt og har sunget gennem hele min barndom og ungdom.

300px-Ribe,Denmark,Dom.jpg18_700_2606.jpg

ribe_4.jpg

kan-ribe-domkirke-00001.jpg

=ribe.jpg?size=webview

261149_656_700_0_0_0_0.jpg

Det er Danmarks eneste 5-skibede kirke, hvilket betyder, at den ikke bare er meget lang, den er også meget bred, meget majestætisk og meget fantastisk og for en wanna-be-prinsesse som mig er det det eneste rigtig sted at blive gift :iloveyou:

Hold da op.. Meget smuk!

Men er du sikker på, at man ikke kan giftes hvor man vil? Min datter blev bare døbt i en kirke jeg valgte...?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ligger en billedserie fra Kristeligt Dagblad her, som også har en masse smukke kirker :)

http://www.kristelig...mukkeste-kirker

Måske jeg bare er en særling, men jeg syntes altså også der er en del grimme i blandt :lol: Men skal så også nævnes jeg SLET ikke er til de nye moderne kirker, jeg syntes ofte der er rædselsfulde :lol:

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har lige undersøgt reglerne herfor:

https://www.borger.dk/Emner/familie-og-boern/parforhold-og-aegteskab/Sider/naar-i-vil-giftes.aspx?KommuneId=607

I folkekirken

Hvis I vil giftes i en kirke, skal I henvende jer til præsten i den kirke, hvor I vil giftes. I skal medbringe og aflevere kommunens prøvelsesattest.

I kan blive gift i en bestemt kirke, hvis:

  • den ene af parterne er medlem af folkekirken, og kirken tilhører medlemmets sogn
  • den ene eller begge parter har en særlig tilknytning til kirken og derfor ønsker at blive viet netop der.

I har ikke automatisk ret til at blive gift i andre kirker end de to ovennævnte. I kan dog kontakte det enkelte sogn og spørge om lov til at blive viet i en tredje kirke.

Sogneportalens find dit sogn (nyt vindue)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja, præsten skal være med på det og en af parterne (eller begge) skal løse sognebånd til den pågældende kirke, hvis man bor i et andet sogn. Der er dog mange præster, der ikke er med på den .... fx specielle kirker, hvor der er "run" på, fx Domkirkerne osv :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Enig med at de fleste nok vælger en kirke de har et forhold til, både fordi systemet er ufleksibelt og fordi det vel er hyggeligt hvis man har en kirke man kommer i. Jeg er ikke synderlig religiøs selv, men til gengæld er jeg nordmand, og bruger læsesalen i den norske kirke meget - så det var oplagt. Jeg ville virkelig ønske den var smuk, men det er den altså på ingen måde. Desværre. Hvis jeg skulle vælge en smuk kirke skulle det være en stavkirke... men altså, hvis jeg skulle vælge en i Danmark blev det nok Vor Frue Kirke. Især hvis den kunne se ud som den gør når den er natåben - det er simpelthen så stemningsfuldt.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hvordan ved man så hvilket sogn man hører ind under??

Det er da meget let, altså hvis man f.eks bor i Tilst, jamne så høre man under tilst sogn, bor man i Viby høre man under viby sogn ( med mindre man bor i den ende vi gør, så høre man til ravnsbjerg kirken) , osv osv osv.. Man høre til den kirke man bor tættest på, hvis man nu bor i en by med flere kirker.. Man kan jo også bare kigge på det kirkeblad man modtager ind imellem, der står også hvilket sogn det er :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er jo selv vild med de mindre landsby kirker, som også rummer en masse historier.

Vi blev selv viet i Tiset Kirke, som ligger mellem Tranbjerg og Solbjerg Syd for Århus. Jeg synes kirken er smuk både indvendig og udvendig

post-34886-0-16539000-1338394575.jpg

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Men hvordan ved man så hvilket sogn man hører ind under??

Det er da meget let, altså hvis man f.eks bor i Tilst, jamne så høre man under tilst sogn, bor man i Viby høre man under viby sogn ( med mindre man bor i den ende vi gør, så høre man til ravnsbjerg kirken) , osv osv osv.. Man høre til den kirke man bor tættest på, hvis man nu bor i en by med flere kirker.. Man kan jo også bare kigge på det kirkeblad man modtager ind imellem, der står også hvilket sogn det er :-)

Og hvis man så bor tættest på flere.. Ja...

Det må jeg vidst bare undersøge nærmere.....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hvordan ved man så hvilket sogn man hører ind under??

Det er da meget let, altså hvis man f.eks bor i Tilst, jamne så høre man under tilst sogn, bor man i Viby høre man under viby sogn ( med mindre man bor i den ende vi gør, så høre man til ravnsbjerg kirken) , osv osv osv.. Man høre til den kirke man bor tættest på, hvis man nu bor i en by med flere kirker.. Man kan jo også bare kigge på det kirkeblad man modtager ind imellem, der står også hvilket sogn det er :-)

Og hvis man så bor tættest på flere.. Ja...

Det må jeg vidst bare undersøge nærmere.....

Så går du ind på sogn.dk og skriver din adresse - så kan du se hvilket sogn du hører under :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror også de fleste syntes at "deres" kirke er den smukkeste... Jeg har altid sagt at hvis jeg en dag skulle giftes, så skulle det være i Tilst kirke, og kunne det ikke blive det, jamen så skulle jeg bare ikke giftes.. Og heldigvis kan vi blive gift derude, selvom vi ikke bor i sognet.. Og det er jeg dælme lykkelig for, for den kirke vi høre til er en af de grimmeste kirker jeg nogensinde har set..

Nå, men her er billeder af tilst kirke :

Tilst kirke er en rigtig smuk kirke.. mine svigerfamilie bor i nærheden, så var der juleaften sidste år..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Men hvordan ved man så hvilket sogn man hører ind under??

Det er da meget let, altså hvis man f.eks bor i Tilst, jamne så høre man under tilst sogn, bor man i Viby høre man under viby sogn ( med mindre man bor i den ende vi gør, så høre man til ravnsbjerg kirken) , osv osv osv.. Man høre til den kirke man bor tættest på, hvis man nu bor i en by med flere kirker.. Man kan jo også bare kigge på det kirkeblad man modtager ind imellem, der står også hvilket sogn det er :-)

Og hvis man så bor tættest på flere.. Ja...

Det må jeg vidst bare undersøge nærmere.....

Så går du ind på sogn.dk og skriver din adresse - så kan du se hvilket sogn du hører under :)

TAK! :lol:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Asperup Kirke:

Nordenskirker_Asperup10.jpg

Nordenskirker_Asperup01.jpg

Ja det er rigtigt! Det er en rigtig smuk landsbykirke, men deres præst! :shooter: SÅÅÅÅ kedelig! Min bror og hans kone bor i Båring og hører under Asperup, men de er simpelthen stoppet med at gå i kirke juleaften pga den her præst! :huh:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nå. Jeg fandt mit svar.. :)

http://www.km.dk/bor...t=wvkpxssv.html

Det er ikke kun den kirke man bor tættest bor - man har også tilknytningsforhold til den kirke man er døbt og/eller konfirmeret i, selvom man så senere er flyttet væk til et andet sogn.

Jeg bor fx på Nørrebro i København men kan uden problemer blive gift i Ribe Domkirke fordi jeg er døbt der (og iøvrigt kender præsten og organisten osv.).

Men selvfølgelig kan man altid spørge præsten i en anden kirke, hvor man ikke har tilhørsforhold om man må blive gift der, så kan det jo være man er heldig. Men som også sagt ovenfor vil kirker, der i forvejen har travlt (såsom kendte kirker og Domkirker) nok sige nej.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer