Janina

Mor i sort kjole!

52 indlæg i dette emne

Min mor ringer og fortæller begejstret at nu har hun købt en kjole til brylluppet.

"Vil du høre hvordan den ser ud?" spørger hun.

"Ja da!" svarer jeg meget spændt.

Hun har prøvet 100 kjoler, så nu er det virkelig interessant at høre hvad hun så har belsuttet sig for.

Hun lægger ud med at sige

"Den er sort og ... "

Så hørte jeg ligesom ikke resten. SORT...?!

Min mor var aldeles uforstående overfor hvad problemet var - og jeg har svært ved at forstå at min mor ikke er klar over, at hun ikke kan komme til sin datters bryllup iført sort kjole! Jeg blev rigtig ked af det, men min mor synes bare jeg er skør.

"Det er jo ikke fordi jeg kommer i en lang hvid kjole, så kunne jeg forstå det" sagde hun.

Men helt ærligt, der er sgu nok ikke nogen der ville forveksle hende med en brud uanset hvor mange lange hvide kjoler hun tager på!!! Jeg forsøgte at forklare at sort er sorgens farve og at det svarede lidt til at komme i orange til en begravelse, men den sammenligning kunne hun heller ikke forstå.

Nu sidder jeg her og ved ikke hvad jeg skal tænke. Jeg kan åbenbart ikke give en ordentlig forklaring på hvorfor jeg føler det er forkert at brudens mor har sort tøj på. Hvis det havde været en anden gæst, som ikke var nær familie eller lign, så ville jeg faktisk være ligeglad. Men min MOR?

Er det mig eller min mor, der er tosset?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I dag er sort ikke en farve, der udelukkende bruges til begravelser, eller som udelukkende bliver sat i forbindelse med sorg. Det er en farve, man lige så ofte iklæder sig til festlige begivenheder, familiefester, en tur i byen osv. I gamle dage var det endda farven på brudekjolen. Jeg ville ikke have noget problem med gæster i sort, jeg ville i stedet for glæde mig over, at din mor omsider har fundet sig en kjole hun er glad for - især efter hun har ledt så længe.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Faktisk blev mange brude viet i sort i gamle dage.

Jeg mener, at i kina, er sort glædens farve (jeg tror det???)

Jeg mener ikke, at hverken din mor eller du er tosset. I har bare ikke fået afstemt jeres forventninger om farvevalg. :wink:

uden at negligere dine følelser omkring hendes kjolevalg, for jeg kan et eller andet sted godt følge dem ud fra symbolikken i den sorte farve, tror du så ikke:

  • At din mor måske har været igennem 100 kjoler, for netop at se bedst mulig mulig ud til dit bryllup og dermed vise dig hvor meget jeres bryllup betyder for hende?
  • at valget at lige præcis den sorte kjole handler om, at hun følte sig smukkest i den, og dermed hylder dig mest?
  • at hun simpelthen ikke har skænket en tanke, at nogle mener at gæster til et bryllup ikke må bære sort?
  • at hun ikke har tænkt over symbolikken i den sorte farve

Måske kunne i sammen finde ud af, hvilet tilbehør hun skal have på til kjolen?? Så kunne hun måske bære nogle af de farver i har valgt til brylluppet ??

Jeg håber at i finder ud af det :)

Uanset hvad, så står i begge og er ovenud lykkelige om 11 dage :iloveyou:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg forstår godt din tanke, og tænkte den også selv, da min mor skulle finde kjole.. Men jeg tænker også, at det lyder som om din mor er prøvet mange kjoler, fordi hun gerne vil være fin og passende til dit bryllup. Så måske ser kjolen slet ikke ud som du tænker.

Jeg forstår godt, at du umiddelbart tænker trist og begravelse, men det er måske slet ikke det kjolen signalerer med sit snit og form :)

Jeg tror du skal give kjolen en chance og se den. Det ville jo også være sjovere(for jer begge), hvis du kunne dele hendes begejstring, det lyder jo som om din mor er glad for den :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor kommer også i sort til vores bryllup og det har jeg bestemt ikke noget problem med jeg var selv med ude for at købe den til hende det var den smukkeste af alle kjoler og så skal hun da ikke fravælge den på grund af en farve sort er super elegant og meget feminint og sexet jeg er stolt af min mors kjole valg hun bliver såååå flot og jeg tror godt at gæsterne ved at din mor ikke kommer i sort for at symbolisere sorg ;-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu er jeg ikke traditionel anlagt, så jeg har skrevet i indbydelsen at folk må komme klædt som de har lyst til. For min skyld må de komme i sort, hvid, blomstret - ja sågar Bermudashorts hvis det er det de har lyst til... Tvivler dog på at folk tropper op i sidstnævnte, selvom det kunne være sjovt hi hi

Jeg tror bare du skal sætte pris på din mors ihærdighed og glæde dig over at hun endelig har fundet Kjolen

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

kan ikke se problemet... sort kan være super smukt! det er jo ikke fordi det er trist i dag at bære sort, det er hammer sexet og giver god figur :lol: :lol: synes bare du skal være glad for din mor virkelig har prøvet masser kjoler og virkelig gjort noget ud af at finde den perfekte kjole til dit bryllup... synes det er helt synd for din mor der sådan glædeligt kommer og viser sin sikkert fine kjole frem...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan heller ikke se problemet, vi lever i 2012 og det er nye tider.... Som de andre også skriver, sort er elegant og super smukt til en festkjole, det med at sort er sorgens farve er i min verden noget gammeldags fis, og i dag har mange alle mulige forskellige farver på til begravelser.

Du skal bare være stolt af din mor, at hun gerne vil være fin til dit bryllup. Brug alt din energi på at glæde dig til din store dag :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Faktisk blev mange brude viet i sort i gamle dage.

Jeg mener, at i kina, er sort glædens farve (jeg tror det???)

Jeg mener ikke, at hverken din mor eller du er tosset. I har bare ikke fået afstemt jeres forventninger om farvevalg. :wink:

uden at negligere dine følelser omkring hendes kjolevalg, for jeg kan et eller andet sted godt følge dem ud fra symbolikken i den sorte farve, tror du så ikke:

  • At din mor måske har været igennem 100 kjoler, for netop at se bedst mulig mulig ud til dit bryllup og dermed vise dig hvor meget jeres bryllup betyder for hende?
  • at valget at lige præcis den sorte kjole handler om, at hun følte sig smukkest i den, og dermed hylder dig mest?
  • at hun simpelthen ikke har skænket en tanke, at nogle mener at gæster til et bryllup ikke må bære sort?
  • at hun ikke har tænkt over symbolikken i den sorte farve

Måske kunne i sammen finde ud af, hvilet tilbehør hun skal have på til kjolen?? Så kunne hun måske bære nogle af de farver i har valgt til brylluppet ??

Jeg håber at i finder ud af det :)

Uanset hvad, så står i begge og er ovenud lykkelige om 11 dage :iloveyou:

Er meget enig. Jeg skulle netop til at skrive at man i mange år blev gift i netop sort i Danmark mener det var i slutningen af 1800. Der er eksempelvis en sort brudekjole på udstilling i Den Gamle By i Århus.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke problemet. :)

Havde det været en lang sort burka - så havde jeg nok rynket på næsen... Men alt andet kan jo være ultra smukt!

Så længe hun føler sig tilpas i den, så skal hun da bare have den på. :)

Jeg synes du skal ringe hende op - og høre lidt mere om kjolen. Tænk hvis nu at den er sort - men med farve, glimmer, eller noget andet på. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tilslutter mig flere af de andre, og kan ikke se det store problem i en sort kjole - kan være super flot .. mine gæster har fået frit valg i farver (dog undtaget hvide farver)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis kjolen stadig er festlig, så synes jeg ikke det noget at den er sort!

Måske skulle du alligevel have hørt videre end "sort...". - det kan være den har et pangfarvet bælte eller glimmer eller en form, der bare gør den festligt.

Tag fx nytårsfester - det det mest brugte kjolefarve til nytår er sort (med sølvkonfetti om halsen :biggrin: ) og det er da virkelig en festlig aften!

Min søster var til bryllup i weekenden i en sort kjole med et grønligt bånd under brystet, der matchede hendes påfugle-headpiece. Hun så virkelig chic og festlig ud :balloon:

Men men men... hvis du synes det er forkert med sort er det jo en fair sag. Det er bare ærgerligt, at I ikke har afstemt det inden. Du kan nok ikke klandre din mor for ikke at vide, at man absolut ikke må have sort på til bryllup (for det må man godt anno 2012).

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke selv have et problem med det, men vi er jo alle forskellige og hvis det generer dig, synes jeg da at du skal snakke med din mor om det. Tag evt. hjem til hende en dag og se kjolen og hjælp hende med at finde noget farvet tilbehør eller noget. Som andre skriver, lyder det ikke som om hun vidste, at det var et problem og at det ville gøre dig ked af det. Måske bliver situationen anderledes for jer begge hvis I får snakket om det, og du ser hvilken kjole hun har fundet :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

kan ikke se problemet... sort kan være super smukt! det er jo ikke fordi det er trist i dag at bære sort, det er hammer sexet og giver god figur :lol: :lol: synes bare du skal være glad for din mor virkelig har prøvet masser kjoler og virkelig gjort noget ud af at finde den perfekte kjole til dit bryllup... synes det er helt synd for din mor der sådan glædeligt kommer og viser sin sikkert fine kjole frem...

Enig - Kan virkelig ikke se problemet.. der var mange i sort til vores bryllup, inkl. svigermor, der var nu ikke nogen der blev kede af det af den grund :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke lige læst alle folks besvarelser, men nu zilla'er du fandme ned! lol. Fårk da det om din mor kommer i en sort kjole ?!?! Kan da være, at den er skide flot og at hun selv føler, at hun får en lækker figur i den ? :) Må mænd heller ik ha sort jakkesæt på så ? :wink:

Forstår altså SLET IKKE dit problem .... sry :) syns du overreagerer totalt .... har faktisk næsten helt ondt af hende, at du flegnede totalt .... hun er jo SÅ glad for endelig at ha fundet en fin kjole. Min glæde ved kjolen havde været ødelagt efter sådan en tur ...

Redigeret af MariaSchmidt
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor skal også have sort kjole på i kirken, og det har jeg det helt fint med - hun ser super godt ud i den :heart: og det er jo det vigtigste at hun føler sig godt tilpas. Min mor er så også en meget farvestrålende personlighed, og jeg ved at hun også skal have en hat på (måske med en stor rød blomst i), og et par smarte strømper. Om aftenen skifter hun til en selskabskjole i en anden farve (brun), men det er mere fordi den sidstnævnte ikke egner sig så godt til at have på om eftermiddagen i et telt i haven :loveshower:

Hov - jeg vil dog give dig ret i, at sort ikke er den mest festlige farve der findes! Og jeg må faktisk indrømme at jeg lige studsede og tænkte "sort?" da hun sagde det, men det er ikke noget der generer mig på nogen måde. Men tænkte faktisk på, om andre ville synes det var mærkeligt.

Redigeret af Christoffersbrud
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er en meget personlig sag, men jeg har sagt til mine gæster at de ikke skal være bange for at komme i sort, fordi der idag findes SÅ mange fine kjoler i sort.

Men hvis det for dig er forkert, så er det sådan det er. Men jeg kan også godt forstå din mors holdning - håber I finder ud af det :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det trorjeg bestemt ikke der er nogen der vil tænke er mærkeligt som sagt er sort jo en farve man bruge både til glæde og sorg i dag :-)

Min mor skal også have sort kjole på i kirken, og det har jeg det helt fint med - hun ser super godt ud i den :heart: og det er jo det vigtigste at hun føler sig godt tilpas. Min mor er så også en meget farvestrålende personlighed, og jeg ved at hun også skal have en hat på (måske med en stor rød blomst i), og et par smarte strømper. Om aftenen skifter hun til en selskabskjole i en anden farve (brun), men det er mere fordi den sidstnævnte ikke egner sig så godt til at have på om eftermiddagen i et telt i haven :loveshower:

Hov - jeg vil dog give dig ret i, at sort ikke er den mest festlige farve der findes! Og jeg må faktisk indrømme at jeg lige studsede og tænkte "sort?" da hun sagde det, men det er ikke noget der generer mig på nogen måde. Men tænkte faktisk på, om andre ville synes det var mærkeligt.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg forstår slet ikke problemet. Skulle mændene så heller ikke komme i sort habit hvad mange, inkl. jeg selv, gør til mange bryllupsfester. Selvfølgelig forstår jeg at det måske ikke er så smart hvis du ikke bryder dig om det, men omvendt kan der meget vel være nogle af de andre kvindelige gæster som kommer i sort, for det er faktisk meget brugt også blandt kvinderne. Jeg har været ude til rigtig mange bryllupsfester hvor jeg har oplevet 3-5 kvinder fyre den af på dansegulvet hvor alle har været i sort, og de har ikke set mindre festlige ud eller festet mindre igennem af den grund. Det er jo noget jeg husker fordi det typisk har givet mig anledning til at kalde dem "The Black Ladies" i forbindelse med at man har forsøgt at få nogle af mændene ud på gulvet (som ofte er lidt sværre at trække op i starten fordi der lige skal noget indenfor vesten først). :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer