Bubsi

Vedrørende navnskift

13 indlæg i dette emne

Hej alle i dejlige zilla

H2B og jeg snakkede idag om, hvordan det er når man skifter efternavn eller for et mere på, når man bliver viet. Hvordan er det med det?

Sygesikringen får man jo tilsendt, efter de har registeret ens nye navn.

Hvad med sådan noget som Pas og kørekort, hvad gøre man egentligt med det?

Er der andre ting som er et must at ændre?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sørgede selv for at få pas og kørekort ændret. Husk at hvis i skal på bryllupsrejse kort efter brylluppet at navn på flybillet og pas skal stemme overens og det jo godt kan tage nogle uger at få nyt pas...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sørgede selv for at få pas og kørekort ændret. Husk at hvis i skal på bryllupsrejse kort efter brylluppet at navn på flybillet og pas skal stemme overens og det jo godt kan tage nogle uger at få nyt pas...

Ja, det går de ihvertfald meget op i, at navnet på billeten er det samme som i passet.

Syntes også jeg læste man ikke behøvede skifte kørekort.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har været ude for at blive tjekket i hoved og .... numse ;-) da jeg skulle ud og flyve for 6 år siden. Jeg havde været gift i et år, og havde ikke fået ændret passet... - Virkelig flot Nanni!! Doooh!! De gik fuldstændig i selvsving på vej hjem fra grækenland, for navnet på billetten og navnet i passet ( efternavnet) var ikke det samme.. Jeg blev holdt tilbage i 45 min, og var lige ved at misse flyet hjem.. Nøøøj jeg var grædefærdig!! Så jeg ændrer navn som noget af det første i mit pas, for det var en rædselsfuld oplevelse... Så sørg ALTID for at navn på billet og pas er det samme :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal på bryllupsrejse og ændrer ikke pas inden, men vores gamle navn er det, der står på billetten..

Men hvad sker der ang:

-sygesikring? Får man automatisk nyt?

- visakort mv? Skal de udskiftes?

Ja, det er også nogle af de ting jeg meget godt kunne tænke mig at vide :)

Redigeret af Bubsi
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

hejsa..

Jeg arbejder i en borgerservice, så kan da lige give jer oplysningen omkring sundhedskortet (tidliger sygesikringsbeviset).

Hvis man har søgt om navneændring i forbindelse med sin vielse, får man helt automatisk et nyt bevis tilsendt med posten.

Så vidt jeg er orienteret skal I have lavet nye visakort, men det skal man vidst selv betale for.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ved ikke om det er det samme når man skifter navn ved vielse som når man "bare" skifter navn selv. Men jeg fik i hvert fald at vide at jeg selv skulle oplyse forskellige instanser om mit skift af navn, samt selv bestille nye kort. Det var dog ikke altafgørende at der stod det nye navn på sygesikringskort, kørekort, dankort osv.

Man skal være opmærksom på at nogle steder bør navnet blive opdateret automatisk - i mit tilfælde galdt det universitetet, men her 3måneder efter har de stadig ikke opdateret det, og jeg skal derfor selv indsende bevis for min navneændring.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

hejsa..

Jeg arbejder i en borgerservice, så kan da lige give jer oplysningen omkring sundhedskortet (tidliger sygesikringsbeviset).

Hvis man har søgt om navneændring i forbindelse med sin vielse, får man helt automatisk et nyt bevis tilsendt med posten.

Så vidt jeg er orienteret skal I have lavet nye visakort, men det skal man vidst selv betale for.

Tak :) Så blev jeg det kloger :loveshower:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved ikke om det er det samme når man skifter navn ved vielse som når man "bare" skifter navn selv. Men jeg fik i hvert fald at vide at jeg selv skulle oplyse forskellige instanser om mit skift af navn, samt selv bestille nye kort. Det var dog ikke altafgørende at der stod det nye navn på sygesikringskort, kørekort, dankort osv.

Man skal være opmærksom på at nogle steder bør navnet blive opdateret automatisk - i mit tilfælde galdt det universitetet, men her 3måneder efter har de stadig ikke opdateret det, og jeg skal derfor selv indsende bevis for min navneændring.

Okay :loveshower: Syntes nemlig ikke det er det nemmeste at finde ud af :blush:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer