Bjoern+Henrik

Homobryllup - skal traditionerne brydes?

24 indlæg i dette emne

Hej BK-brugere!

Min første tråd! :D Fed ide med dette forum, glæder mig til at få råd, men også give gode råd til andre!

Min forlovede Henrik og jeg skal giftes til maj måned 2013. Og siden der er så mange traditioner forbundet med bryllupper, har vi svært ved at vælge, hvilke vi skal overholde, modificere og helt afskaffe.

Vi har valgt at blive gift i kirken. Et af ritualerne vi er uenige i, er når "bruden" skal gå op af kirkegulvet.

Henrik mener at ingen skal gå op af kirkegulvet, fordi vedkommende da bliver "feminiseret" Han synes vi begge skal stå oppe ved præsten allerede ved gudstjenestens begyndelse.

Jeg kan udemærket forstå hans synspunkt, men jeg synes nu alligevel at det er lidt "antiklimaks", og forventningen om at se en gå op af kirkegulvet er en af de store glæder ved tjenesten, føler jeg altid.

Så jeg foreslog at vi begge kunne gå op af kirkegulvet, en efter en. Men han var ikke lun på ideen.

Hvad synes I?

De andre traditioner som vi diskuterer er bl.a. buketten (skal der være nogen?) og talerne (skal vi begge holde taler og hvilken svigerforælder holder "brudens far"-talen?).

Kan I komme i tanke om andre traditioner, som skal modificeres lidt? Og hvilke ideer har i eventuelt ellers til det nye homobryllup?

Mange tak! :)

- Bjørn...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa - og stort velkommen til :)

Jeg ville klart mene at i begge to går op af kirkegulvet efter hinanden :heart: Og så vil jeg mene at "brudens far" talen simpelthen bliver erstattet med Gommens far x 2 :loveshower:

Brudebuket ville jeg ikke benytte mig af. Så heller to flytte knaphulsblomster, og hvis i evt skla have brudepiger så give dem en fin lille kurv med rosenblad eller en sød lille buket, og send dem ind allerførst :heart:

Dernæst så er der jo den der med at klippe i slør og strømpebånd - Det må jo så være 2 x strømpeklip, slipseklip og 2 x flash underhylere (og så måske gøre netop den del ekstra sjov med nogle virkelige sjove tekster)

Jeg ville synes at et homo-bryllup, med dobbeltop på gommens traditioner hvor de måske bare er piftet en smule op, ville være ligeså sjovt, sødt og romantisk som et "almindeligt" bryllup :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej og velkommen til dette fantastiske forum..

Hvad med at I går op ad kirkegulvet sammen? Så bliver der selvfølgelig ikke noget moment hvor I ser hinanden men derimod får jeres gæster den oplevelse at se jer gå op ad gulvet sammen..

Ellers er jeg enig i det forrige indlæg, der må bare klippes to gange sokker og slips samt flashes to gange underdrenge.. :)

Buket.. Tja.. Min buket skal f.eks ikke kastes, men det kam jo fint være knaphulsblomsten der ryger.. :) evt den ene til damerne og den anden til herrerne når nu der heller ikke er strømpebånd involveret..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil give de andre ret i, at det næsten vil være synd, hvis ikke I går op ad kirkegulvet - på den ene eller anden måde. Kan dog godt følge Henrik i, at hvis man gør det helt traditionelt med gommen, der står og venter på sin "brud", at så vil det vil blive ret feminiseret. Derimod synes jeg det kunne være fantastisk, hvis I gik op sammen! Som gæst til et par globryllupper efterhånden, så er et af højdepunkterne for mig, når jeg ser bruden går op ad kirkegulvet - men det ville være ligeså fantastisk, hvis det er parret, der gå op sammen! :) Det vil næsten også være synd for jer, at gå glip af den følelse, for det er så stort! :)

Jeg vil også sige 2 x gommens fars tale, men ingen traditionel brudebuket - men måske nogle lidt mere "vilde" knaphulsblomster til jer begge? Og så kunne det da være så sjovt, hvis I senere på aften smider "buketterne" :biggrin:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til Bryllupsklar og til en vanedannende verden af ALT hvad du ikke vidste at du skulle vide om bryllupper :)

Jeg synes HELT sikkert at du skal få ham Henrik overtalt til, at I skal gå op ad kirkegulvet sammen. Det er noget af det, man som gæst glæder sig mest til, når man går til bryllup (efter min opfattelse). Jeg kan afsløre at det er fuldstændigt fantastisk, at træde ind i kirken og se alle de dejlige ansigter, de varme glimt i øjnene og de store smil hos alle ens familiemedlemmer og venner. Det var for mig, dejligt at se min kæreste stå oppe ved alteret og vente på mig, men jeg ville have været lige så glad ved at have ham ved min side og kunne klemme hans hånd i glæde og spænding!

Brudebuket kan jeg måske ikke helt se for mig, men hvis det er noget der har betydning for jer, skal den da være der, men så synes jeg I skal have én hver!

Ellers skal I jo holde på de traditioner, som I har lyst til. Vi har selv valgt mange fra, da min mand er afrikaner og mange af de danske traditioner virker aldeles fjollede efter hans mening og der må sige at jeg er enig! Det handler om at holde fast i det man selv føler er rigtigt og det som betyder noget for en.

Hvis man danser brudevals, er der jo også en "dame" og en "herre", så der kunne man jo også vælge (som vi også gjorde) at bare danse en "first dance" og altså danse til den stil og det musikstykke som man holder mest af.

Jeg synes det er sødt at "fodre" hinanden med bryllupskage og det kunne I godt holde fast i

Desuden synes jeg at det nu må være tiden for at (hvis det da ikke er noget som allerede eksisterer) finde på nogle søde/smukke traditioner, som kan høre sig til et "traditionelt homobryllup" :) Hvad med at opfinde noget nyt? Jeg forestiller mig at man om et ukendt antal år, kan føle sig sikker på at hvis man er inviteret til homobryllup, så vil man opleve visse traditioner som er forbundet med netop dette! Jeg ved ikke om det giver mening :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Først og fremmest .... tillykke med, at I skal giftes! :) Er jo helt fantastisk, at der er åbnet op for at homosexuelle kan blive viet i kirken nu.

Nu til dit spørgsmål .... som mange af de andre også har skrevet .... jeg syns slet ikke, at du/I skal fokusere så meget på de traditionelle ting ift. mand/kvinde men mere bare tænke på dem, om så omskrive dem til 2 mænd :)

Personligt syns jeg også det vil være synd, hvis I ikke går op ad kirkegulvet .... jeg syns dog, at I skal gå op sammen. Det syns jeg faktisk kunne være ret fint! ... hvis I kom gående med hinanden i hånden! :) Som inspiration syns jeg du skulle prøve at gå ind på TV2 sputnik og kigge på de der "Hvad bruden ikke ved". Der var faktisk et homosexuelt par imellem, hvor de først skulle på rådhuset og hvor "manden i forholdet" så havde arrangeret kirkelig vielse bagefter .... og jeg sad og mega tudede da de gik op ad kirkegulvet sammen :blush:

Ift bryllupskage, så er den jo en keeper ..... sokkerne er også en keeper .... brudens far, der holder tale ..... jamen så holder begge jeres forældre da bare tale ? :)

Tror du skal se muligheder i tingene fremfor at se begrænsninger ift. overholde nogen æld-gamle traditioner :) Tag dem, som I syns der passer ind og skråt dem, som ikke passer ind :) Altså det er måske mindre frækt at een af jer har et strømpebånd på fx lol. Og ift brudebuket .... knaphulsblomster er vejen frem!

I er 2 mænd, der skal giftes ..... og alle tøse-traditionerne med brudebuket, noget blåt, lånt blablabla .... jamen I er jo ikke piger! :) I er mænd .... så jeg ville personligt droppe alle dem.

Brudevals el first dance .... go for it ! :) Altså I kan vel også sagtens danse sammen på diskotekerne ? :P

Anyway .... på at tage en kigger på den der på TV2 - jeg syns der var mange gode ideer til, hvordan man måske kan gøre tingene :) Og så held og lykke med det hele .... håber du opretter en planlægningstråd, så man kan følge lidt med :) Har kun 1 mandligt homosexuelt par so far, så kunne godt bruge en mange flere .... og det er også i planlægningstråden, at der kan luftes alt fra familie-dramaer til seriviet-foldnings-dilemmaer, hehe.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tuuuuusinde tak for alle de skønne besvarelser! Sikken dejlig opbakning. :-)

Jeg er glad for at læse, at der er en nogenlunde konsensus. At vi begge skal gå op af kirkegulvet ville nok virke mest naturligt. Og I har helt ret i at det ville være ærgeligt at misse denne særlige del af vielsen.

Brudebuketten vs. knapblomsten. Nogle af jer nævner, at man kunne smide knapblomsten i stedet for buketten, og det lyder som en skæg ide!! Det tror jeg ville give en lidt særligt kulør til brylluppet, et sjovt twist.

Der skal ikke være tvivl om, at bryllupskagen består. Min far er bager og konditor, og jeg tror han ville tage det som en personlig fornærmelse, hvis han ikke får lov at lave kagen. Det er så dejligt at han bakker os op. :)

Talerne - jeg tror i har helt ret. Vi dobler bare op på talerne (for dem som har lyst til at holde en). Vi har jo to forlovere og det hele.

Tusinde tusinde tak for jeres søde beskeder! De glade hilsner er alle viderebragt til Henrik.

Mvh. Bjørn

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til :loveshower:

Gå op af kirkegulvet: Jeg synes i begge skal gå op af kirkegulvet på samme tid.. :biggrin:

Buket: Nej, men derimod begge havde knaphulsblomst.

Tale: Begge fædrer og i to kan sagtens holde tale.

Kys på jer, mens den anden er på wc: Well, begge køn er velkommen til at gå op og kysse på jer begge.

Klip af sokker under brudevals: Begge jer.

Og tillykke med jeres kommende bryllup :loveflag:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Velkommen til :loveshower:

Kys på jer, mens den anden er på wc: Well, begge køn er velkommen til at gå op og kysse på jer begge.

Tak skal du have!

Og uha, tror det bliver et værre kysseri! :P

Men du har nok ret, det bliver nok svært at undgå. ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Heidi og jeg blev gift d. 30 juni :)

Vi er jo et lesbisk par, men alligevel holdte vi et nogenlunde traditionelt bryllup:

-Heidi er en drengepige så hun havde bukser på, men jeg havde kjolen på :)

-Heidi gik op af kirkegulvet først, med sin far, også stilte de sig deroppe og ventede på brudepigerne og jeg. (Så vi fik lidt af det hele)

-Vi valgte salmer og tekster udfra at der ikke var noget med mand/dame i....

-Jeg havde en stor brudebuket og Heidi havde en knaphulsblomst.

-Vi havde bryllupskage og brudevals på traditionel vis, og jeg fik revet slør og Heidi klippet strømper.

-Mændene kyssede mig damerne Heidi !

-Vi holdte begge tale og vores fædre ligeså

Skriv endelig hvis du vil vide mere :)

389033_4337738885733_710375963_n.jpg

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Velkommen til :loveshower:

Kys på jer, mens den anden er på wc: Well, begge køn er velkommen til at gå op og kysse på jer begge.

Tak skal du have!

Og uha, tror det bliver et værre kysseri! :P

Men du har nok ret, det bliver nok svært at undgå. ;)

Det var så lidt :biggrin: Og ja, i slipper ikke for kys.. :wink: Den tradition er gæsterne især glade for :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Heidi og jeg blev gift d. 30 juni :)

Vi er jo et lesbisk par, men alligevel holdte vi et nogenlunde traditionelt bryllup:

-Heidi er en drengepige så hun havde bukser på, men jeg havde kjolen på :)

-Heidi gik op af kirkegulvet først, med sin far, også stilte de sig deroppe og ventede på brudepigerne og jeg. (Så vi fik lidt af det hele)

-Vi valgte salmer og tekster udfra at der ikke var noget med mand/dame i....

-Jeg havde en stor brudebuket og Heidi havde en knaphulsblomst.

-Vi havde bryllupskage og brudevals på traditionel vis, og jeg fik revet slør og Heidi klippet strømper.

-Mændene kyssede mig damerne Heidi !

-Vi holdte begge tale og vores fædre ligeså

Skriv endelig hvis du vil vide mere :)

389033_4337738885733_710375963_n.jpg

Stort tillykke til jer! Smukt billede fra vielsen. :)

Jeg kan godt forstå jeres måde at gøre det på. Når en er mere eller mindre feminin end den anden, giver det god mening at gøre det på den måde.

Henrik og jeg føler dog ikke, at der er en - populært sagt - mand og dame i forholdet. Så vi gør nok, som de fleste foreslår. At holde det som med to mænd og vedholde de traditioner som følger med. :)

Det lyder som om I havde en skøn dag!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kunne man ikke........ Give både dig og manden bind for øjnene og så kunne i gå op af kirke gulvet efter hinanden med jeres fædre - og når i står overfor hinanden kan bindene tages af?

Eller måske er det lidt for skørt....

Ellers kan i da bare tage turen sammen. Eller at den ene kommer ind af døren (så bevare i spændingen) og den anden går så imøde og tager imod?

Jeg synes i skal have en knaphulsblomst hver.Det mener jeg passer bedst.

Det kunne være sjovt hvis i begge havde strømpebånd på..

Mht til kyssene... I kan da bare lade alle og enhver kommer op og kysse jer når traditionen byder det.

Det der med sokker og slør.. Jeg kunne godt se det morsomme i at lave lidt pis med kønsrollerne og vælge den total non-sense løsning, hvor i så BEGGE iførte jer er slør til brudevalsen.Gerne et med blomster, perler og hele svineriet. Jeg ville ihvertfald synes det var skide sjovt som gæst :cheerleader3:

Talernes rækkefølge kan være toastmasterens hovedpine. :lol: Ej... I kan da bare tage det hele og vende om. Starte med en grankusines-fætters-ven, og så ellers mikse det hele godt og grundigt. Eller den ene af jer kan starte, og den anden kan slutte.

Og brudevalsen tager i bare som en sjæler. Så er der ingen kønsfordeling.

Og er i tvivl om resten så slår i plat og krone om det :tunge:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det lyder fornuftigt at I går op begge to som det bliver sagt netop for at undgå et "mand-dame" forhold og også at der bliver klippet sokker og slips på jer begge. Sløret ville jeg nok helt droppe. Så mange slør klippes der heller ikke i dag (fordi brudene ofte værner om deres slør) og man oplever heller ikke så tit mere at der kastes brudebuket. Angiveligt fordi brudebuketten enten ønskes udstoppet eller efterfølgende ønskes placeret hos nogle som ikke er mere. Ved enkelte af de homoseksuelle bryllupsfester jeg har været ude har der ligesom været en slags "mand-dame" forhold men i langt de fleste tilfælde har alle gæsterne bare kysset på den som er tilbage i lokale. Der er mange i dag som ikke føler talerrækkefølgen slavisk og det er for mig at se oplagt at I heller ikke gør det.

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Velkommen herinde :-)

Tænker umiddelbart at I kunne gå op sammen? Det ville da være fantastisk smukt :-) Mht hvem der ska holde tale tænker jeg at begge forældrepar ka? Både min og min forlovedes side ved jeg ihvertfald laver noget. :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

STORT tiillykke med jeres forestående bryllup! :heart:

Folk har vist sagt alt hvad der er at sige, så jeg nøjedes med at komme med lidt visuel inspiration:

nxq7.jpgGay-wedding-cake.jpg

tumblr_ly1ai7WuE11r9iwkvo1_500.jpggay%201.jpg

IMG_4260.jpg

My-Big-Gay-Italian-Wedding-theater-11798554-1650-2207.jpg

Gay-Marriage1.jpg

Den der mange lags kage i regnbuens farver........... :o:smiley-eatdrink026:

Tak for den flotte visuelleinspiration :)

Kagen er godt nok flot - men eftersom min far, som er konditor, bager den, tror jeg ikke at vi får lov at se den. Vi har blot givet nogle smagsmæssige referencer vi godt kunne lide, og så er resten op til ham. :)

Jeg glæder mig!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Den med sløret, som der blir foreslået, syns jeg heller ikke er en super ide, som diskobil også siger. For mig personligt blir det måske fra at gå fra noget lidt humoristisk til noget, der kommer til at virkelig latterligt på en måde - men just my opinion :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kæmpe stort tillykke med det forestående bryllup :) og velkommen til :)

Hej BK-brugere!

Min første tråd! :D Fed ide med dette forum, glæder mig til at få råd, men også give gode råd til andre!

Min forlovede Henrik og jeg skal giftes til maj måned 2013. Og siden der er så mange traditioner forbundet med bryllupper, har vi svært ved at vælge, hvilke vi skal overholde, modificere og helt afskaffe.

Vi har valgt at blive gift i kirken. Et af ritualerne vi er uenige i, er når "bruden" skal gå op af kirkegulvet.

Henrik mener at ingen skal gå op af kirkegulvet, fordi vedkommende da bliver "feminiseret" Han synes vi begge skal stå oppe ved præsten allerede ved gudstjenestens begyndelse.

Jeg kan udemærket forstå hans synspunkt, men jeg synes nu alligevel at det er lidt "antiklimaks", og forventningen om at se en gå op af kirkegulvet er en af de store glæder ved tjenesten, føler jeg altid.

Så jeg foreslog at vi begge kunne gå op af kirkegulvet, en efter en. Men han var ikke lun på ideen.

Hvad synes I? Da jeg læste afsnittet, var min første tanke, ligesom din ide :) At i følges op af gulvet sammen. Det kunne da være ultra smukt, hvis i kom op af gulvet hånd i hånd :)

De andre traditioner som vi diskuterer er bl.a. buketten (skal der være nogen?) Hvad med to suuuper smagfulde brystbuketter? Sådan nogle der lige er en tand mere luksuriøse end ellers? og talerne (skal vi begge holde taler og hvilken svigerforælder holder "brudens far"-talen?). Hvad med at lave sjov ud af det, og lade jeres fædre slå sten, saks papir om at få lov til at starte? - fordi der jo netop ikke er en brud :)

Kan I komme i tanke om andre traditioner, som skal modificeres lidt? Og hvilke ideer har i eventuelt ellers til det nye homobryllup?

Bare fordi det er sex and the city og totalt fab :)

- En joke, men en god en :)

Mange tak! :)

- Bjørn...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Velkommen til og et kæmpe stort tillykke, Hvor er det rart at se et par af samme køn herinde. Jeg synes I skal gå op sammen og så ellers følge de traditioner I har lyst til og tilpasse dem, så de passer til jer og det bryllup I ønsker jer.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Først tillykke med jeres forestående bryllup. Hvad med at jeres mødre går ind med jer (og evt. forloverer står oppe ved alteret) I kan gå ind efter hinanden jeres mødre sætte sig på bænkene (stadig hvis i har forlovere)

Jeg syntes i skal bruge de traditioner som i syntes om, det gør/gjorde vi andre. I skal heller ikke lave dagen for akavet og traditionsbunden, hvis i ikke føler for det.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Velkommen til , og stort tillykke med det kommende bryllup :balloons:

Jeg syntes det er vigtigt at i holder fast i at I altså er to mænd, og ikke en af hvert køn, det er jo netop det som gør jeres kærlighed smuk, at I er dem I er.

Og så ellers bare tage de traditioner i syntes om, o gevt. lave dem lidt om så de bedre passer til jer, og så ellers bare undlade de andre. Selvom vi er mand/kvinde, så er er der flere traditioner vi bevidst undlader, fordi det ganske enkelt ikke er noget vi har lyst til, eller noget vi syntes er åndsvagt :lol: Det er jo JERES bryllup, så i kan gøre lige præcis det i har lyst til :bunny_4:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer