Hamdeneftertænksomme

Konstruktiv input til tale fra gommen til brudden

9 posts in this topic

Hej,

Jeg har aldrig holdt tale i hele mit liv, og efter mange diskussioner med min tilkommende hustru, så har hun langt om længe accepteret at jeg ikke holder tale, både fordi at jeg aldrig har gjort det før og fordi at hun ved at hun er opløst i tårer fra det øjeblik jeg slår på glasset, hvilket hun syntes vil være pinligt...

Men så let skal hun ikke slippe :-)

Jeg har nedenfor lavet et udkast til en tale efter bedste evne, men jeg ved ikke om der evt. mangler noget?

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Kære alle sammen!

Rigtig hjertelig velkommen til dette lille sociale arrangement i dag – Vi er glade for at se så mange af jer her i dag, til at fejre denne store dag sammen med os.

Lad mig starte med at bringe en stor tak til alle dem som var med til at arrangere vores polteraftener, de sad lige i skabet.

Vi tænker begge stadigvæk tilbage på dagen med glæde og smil og mindes en rigtig kanon fed og hyggelig dag.

Kære [brudens mor] og [brudens far].

I har noget af en datter i [bruden], jeg er glad for at jeg har haft 4 søskende at være storebror for og prøve kræfter med, inden jeg mødte hende.

- Jeg holder meget af udfordringer, og det må jeg sige at jeres datter har formået at givet mig.

Indimellem har jeg haft en fornemmelse af at I har bidt jer selv i tungen for ikke at komme til at sige noget forkert, når I syntes at [bruden] blev lige skrap nok overfor mig… Men som I ret hurtigt opdagede, så lod jeg mig ikke sådan jorde af hende, selvom jeg er en mand af få ord.

Jeg vil gerne sige jer og jeres familie tak for mange gode og hyggelige stunder og for den varme og åbenhed som jeg altid møder, når jeg er på besøg.

Og den bakke leverpostej som jeg ofte får med hjem, gør det svært for mig at sige at jeg ikke bliver møgforkælet nede hos jer.

Kære [gommens mor] og [gommens far].

Også en STOR tak til jer, for at I altid er der for os og altid står klar med en hjælpende hånd, når [fælles barn] skal passes eller vi har noget gør-det-selv arbejde som vi bare ikke magter at lave, så stiller I og får det fikset på ingen tid… For som alle ved, så er der ingen af os, som har skruet hænderne rigtig sammen til den slags.

I har altid taget godt imod [bruden] og har altid accepteret at hun har hendes egne meninger om tingene, f.eks. farvevalget af kjolen i dag. Det bekymrer mig dog lidt at de episoder hvor jeg kan huske at I har reageret med undren og forbløffelse, er mange af de gange hvor jeg har fået lov til at bestemme… F.eks. mit valg af butterfly i dag i stedet for det traditionelle slips.

Ligeledes er valget af fyrværkeri senere på aftenen også min idé, så kl. 23:45 bedes I alle sammen tage jeres jakker og overtøj på, og gå op på fodboldbanen oppe bagved små 100 meter herfra. Her vil der kl. 23:59 bliver affyret lidt festfyrværkeri, som jeg håber I vil nyde lige så meget som mig.

Da jeg skulle skrive denne tale, var det uden at [bruden] skulle have noget afvide om den, for vi ved jo alle sammen hvor meget hun holder af overraskelser (nemlig slet ikke), så var der et citat som jeg tænkte længe over, og det lyder følgende:

Mødet mellem to personligheder er som kontakten mellem to kemiske stoffer. Kommer der en reaktion, vil begge forvandles

Carl-Gustav-Jung

Jeg tror at alle som er her i dag, som kendte os før vi mødte hinanden, kan skrive under på at vi begge to har ændret os og har slebet mange kanter af hos hinanden.

[brudens navn], du har rigtig mange gode side, nogle af dem er:

• Du udfordrer mig (menneskeligt, intellektuelt).
  • Du fører an og går altid forrest, når du først har et mål.
  • Du har en mening om ting og ikke bange for at fortælle dem.
  • Du er varm og kærlig, elsker at glæde mennesker omkring dig.
  • Du er hårdarbejdende.
  • Du har humor.
  • Du har temperament.
  • Du er kreativ.
  • Du elsker traditioner, men de skal helst lige være tilpasset dine forestillinger en lille smule.

Og listen kunne forsætte.

I vores tid sammen indtil nu, har vi haft både hårde tider og gode tider… De hårde har lært begge os noget om os selv og hvordan vi kan støtte hinanden når det er hårdt og når det gør ondt, og har været med at vi bedre kan nyde de gode tider.

Jeg ved ikke hvilke planer Gud har med os, og om vores tid sammen bliver kort eller lang, så ved jeg at den i hvert fald ikke bliver kedelig.

Et andet citat som jeg mødte undervejs i min research til talen i dag, er følgende:

Gift dig ikke med den du kan leve med - gift dig med den du ikke kan leve uden (ukendt)

[brudens navn] jeg elsker dig! Og jeg kan ikke forestille mig et liv uden dig.

Og så syntes jeg at vi skal rejse os, og udbringe et leve for min smukke brud… hende længe leve, hurra hurra, hurra og så det lange hurraaaaa…

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Hvad syntes I? - Er den for langt, for kedelig, for uromantisk, for...?

Alle konstruktive ændringer er velkomne :)

Venlig hilsen

Hamdeneftertænktsomme

0

Annonce ♥

Super ! Der er mere alvorlige ting i talen og også nogle som vil give anledning til latter uden at det kommer til at virke "plat". Der er dog en enkelt praktisk ting og det er det med fyrværkeriet. Medmindre planen er at droppe brudevalsen eller se flot på at den skal danses inden kl. 24 ville jeg dog nok formulere det med fyrværkeriet anderledes og udelade tidspunktet til fordel for "senere". På det tidspunkt hvor du skal tale ved I nemlig ikke hvor lang tid middagen tager. Det kan man typisk først vurdere når desserten serveres da det kan snyde med pauser og lange indslag. .Trækker middagen ud til tæt på kl. 24 så vil man typisk danse brudevals først for derefter at gå over til fyrværkeriet og så skal det rykkes ca.1/2 time. :)

0

Hej Diskobil,

Mange tak for dine konstruktive input! - Det er meget rart at vide at man er på rette spor, bare sådan at man ikke bliver helt misforstået eller til grin på den store dag, foran en masse gæster! :).

Du har ret mht. annonceringen af fyrværkeriet, det er nok smartere at lave en happening og så opdager folk det når tiden er inde.

Ligeledes bliver middagen rykket lidt frem, sådan at vi kan nå det hele på aftenen, der skal jo også være tid til brudevalsen inden midnat.... :wink:

Jeg vil prøve og tage tid på hvor lang tid det tager at lave den, bare for at sikre mig at jeg holder mig indenfor de 8-10 min. som jeg har læst herinde er en fordel at holde talen indenfor, og så må jeg evt. skære til.

Tak for inputtet!

Hamdeneftertænksomme

0

Din længde er helt fint, det går altid hurtigere på dagen, det skal du ikke være nervøs for :)

Jeg vil også tage delen omkring fyrværkeriiet ud det bliver lidt for meget praktisk information midt i talen

0

Annonce ♥

Fint nok. Man skal nemlig være opmærksom på at middagen ofte trækker ud i længere tid selvom der måske ikke er så mange indslag. I dag holdes der rigtig mange pauser. Så man kan sige at det godt kan være at folk er begyndt at begrænse sig lidt og at der er længere imellem at man oplever 15 taler og 10 sange ved en fest men til gengæld er de blevet bedre til at holde pauser uformelt i form af rygepauser, strækben pauser, snakke med andre pauser etc.

0

Hejsa

Hvor er du god at du går så meget op i talen til hende, at du opretter dig herinde! Det må du også vinde ekstra points ved. Sikkert ikke nødvendigt, men kunne da også flettes ind i talen, og ville kunne bringe smil til folks læber at du har oprettet dig på BK (aner dog ikke om det er meget brugt af mænd!). I hvert fald stor applaus her fra. Jeg syntes de andre piger kommentarer er helt i vinkel, og så vil jeg ellers bare sige at jeg tror hun bliver glad. Jeg har været til et par bryllupper hvor talen har været ultra kort, og det må simpelthen være en lille smule af et antiklimaks for mange piger... vi sidder jo og glæder os til at høre ham sige smukke ting "om dig, mig, vi to og alt det der er så smukt". Det bliver så godt:)

0

Det med antiklimaks ved jeg så ikke om jeg er enig i. Som med så mange andre ting er det ikke længden der er det afgørende men indholdet og ikke mindst den der fremfører det. Det er ikke alle der har ordet i deres mund eller behøver at formulere sig i lange sætninger og taler. :rolleyes: Jeg har da også oplevet taler hvor man har kunnet fornemme på nogle af de kvindelige gæster at det blev lidt for meget af det gode og for sukkersødt. :rolleyes: Men ja Bryllupsklar nævnes faktisk i mange taler og ofte i forbindelse med gommens tale hvor hendes akivitet herinde omtales I(det lukkede land). Det giver altid anledning til latter (og god reklame). :)

0

Hej alle sammen,

Tak for jeres input, rart at vide at jeg ikke er helt i skoven :).

Jeg finpudser lidt på indholdet løbende og udbytter nogle ting med andre ting, men hovedstrukturen har jeg valgt at beholde.

- BSDamm, det er ikke en dum idé at nævne siden her i talen...

Eftersom mig og min tilkomne hustro, har fundet hinanden på nettet i tidernes morgen, så overrasker det jo ikke nogen gæster hvis jeg også har søgt inspiration online til talen (Specielt ikke når alle ved at jeg er IT-nørd til fingerspidserne) :)

Venlig hilsen

Hamdeneftertænksomme

0

Annonce ♥

Det blir jo et hit :thumbsupsmileyanim:

0