NajaDK

Hvem skal med til PA....

16 posts in this topic

Mine veninde og en tæt fra familien er begyndt og summe om PA.. :blink: :blink: og jeg er blevet bedt om at lave en liste over folk jeg gerne vil have med så de ikke glemmer nogen... :thumbsupsmileyanim:

Jeg har kun været til 1 PA og der var det veninder er var inviteret.. er det sådanman gør eller er en PA kun for Inviterede til Brylluppet?

Hvad forventes der?

0

Annonce ♥

Det er vist mege forskelligt.

Hos nogle er det alle kvinder som skal med til brylluppet (evt kun alle kvinder i brudens aldersgruppe).

Nogle inviterer veninder, også dem som ikke skal med til brylluppet (hvis nu man holder et mindre bryllup, hvor man ikke har så mange venner med).

Min veninde har fået en PA-liste med alle mine veninder og søstre, som skal med til brylluppet samt min h2b's søster. Men ingen mor, tanter, mostre osv. Og ikke nogen, der ikke skal med til brylluppet. Men vi inviterer også de fleste vi kender til brylluppet.

0

Hmmm det hjalp mig jo ikke ret meget...

Jeg tænker Mor Og Svigermor... evt, Moster... som alle skal med...

Så tænker jeg de veninder jeg skal have med og måske nogle kusiner og evt. et par(3stk) kolleger som er super søde festlige piger og nogle "gamle" veninder som jeg desværre ikke ser så tit.

Hvor mange er man normalt?

Edited by NajaDK
0

Der er mange måder at gøre det på. Vi havde ikke alle de venner med til festen, som vi godt kunne tænke os at have med til PA - der var grænser for hvad økonomien og pladsen rakte til. Der var dog ikke nogle med på polter, der ikke som minimum var inviteret til reception. Hvis man er den eneste, der "kun" er inviteret til reception, så er det måske lidt ubehageligt (har jeg selv prøvet og synes selv, jeg var en af dem, der bidragede mest til polter, så jeg blev lidt ked af det, da det gik op for mig at alle andre piger på den polter var blevet inviteret med til selve festen). Mht. familie, så er det igen meget forskelligt. Selv synes jeg, det var fint at have min mor med til starten på dagen (brunch), men jeg synes også, det var godt, at hun ikke var med til mere - man vil jo gerne have lov til at slå sig lidt løs. Der er nogle unge familiemedlemmer, som jeg godt kunne have forestillet mig være med på min polter (et par kusiner), men igen er det meget forskelligt hvad folk gør. Jeg har både været med på en polter, hvor vi kun var 4 udover bruden og på polter, hvor vi var 15. Vi var omkring 12 på min egen (der var også et par afbud), og det tror jeg er et ret normalt antal. Følg din mavefornemmelse :-)

Edited by sommer2012
0

Annonce ♥

Jeg blev også spurgt til hvem jeg ville have med til mit PA. Jeg valgte kun at nævne de veninder som jeg skal have med til brylluppet. Men til vores bryllup har jeg også inviteret alle mine tætte veninder :) derudover har jeg frabedt mig alt familie.. søster, mor, moster, svigerinder osv. Jeg ved godt det er meget normalt at have familie med, men jeg tror det ville ødelægge stemningen.

Jeg venter spændt på om de har lyttet til mine ønsker :biggrin:

0

Hos mig ved jeg at alt familie er inviteret med... Både min egen og H2B's.. Dog bor hele min familie i Kbh, så tror kun det er min mor der tager turen over, hvilket også er helt fint for mig... Samtidig VED jeg at svigermor, svigerinde, svigermormor, svigermoster og svigerkusiner deltager... Sågar svigerfars nye kone... Men vi har også er ret specielt forhold i H2B's familie, de er helt fantastiske :D derudover er mine veninder fra både Kbh og Randers inviteret... Men kun folk der skal med til festen... Så er jeg bare spændt på hvor mange af dem der kan, tror faktisk vi bliver ret mange... Uuuuhhh hvor jeg altså bare glæder mig!!! Tror endda jeg har regnet mig frem til at det må blive lørdag d. 11 august... Lige om lidt :D :D :D

0

Jeg er bekendt med at alle gæster inviteres med ... ung, som gammel og så vurderer gæsten selv om de ønsker at deltage - Måske vil "moster Gerda" gerne med ud at spise, men ikke med om eftermiddagen og senere på natten osv... Syntes dét er god stil, at alle får budet og de færrest af os inviterer vel gæster til vores bryllup, vi ikke orker at være sammen med !?

Har ikke før BK. set eller hørt, at andre end bryllupsgæster deltager ... og er personlig af dén mening, at jeg ikke på vilkår ville deltage i en PA. hvis jeg ikke var inviteret til brylluppet og derfor skal eventuelle fravalgte veninder og venner bestemt heller ikke inviteres til min !

Syntes altså dét sådan lidt fesen og pusten med mel i munden .. Der blev ikke plads til dig til vores bryllup, men kom da lige og betale/bidrage til min PA. - Dér er der masser af plads ... Men sådan er vi jo (heldigvis) forskellige :)

Har virkelig heller ikke helt forstået konceptet 1. og 2. priviotets gæster til selve brylluppet og syntes det læner sig op af usmageligt, men er jo en helt anden historie :blink:

Ja ja, en mokke forklædt i brudekjole er jeg nok lige på dét her ... :blush:

0

Primært Veninder, M2B's søster og kusine bliver det eneste familie.

Og til M2B's PA bliver hans venner, kusines mand og min bror inviteret med.

Hvorfor ikke forælde?

Jeg har et specielt forhold til min mor, og den ene dag vil jeg ikke bekymre mig og da jeg synes ikke det er fair at invitere den ene mor og ikke den anden med.

Så tager jeg en spa dag med min mor og svigermor en anden dag.

Min M2B's far bliver ikke inviteret, da min M2B's venner er nogle spasmager og de ting de højst sandsynligt kommer til at lave, har han allerede sagt han ikke vil deltage i. Så siger det sig selv :-)

0

Annonce ♥

her i familien er det familiens kvinder og veninder. det er feks vigtigt for mig at min mor og søstre er der, så jeg har krævet at min søster står fpr den, jeg har 2 søstre på 19 og 16 og hendes på 19 skal så stå for den, men det er mere fordi hun bedst kender mig og så er jeg sikker på min anden søster kommer med, ellers bliver jeg nok lidt kd hvis hun ikke er der

0

her i familien er det familiens kvinder og veninder. det er feks vigtigt for mig at min mor og søstre er der, så jeg har krævet at min søster står fpr den, jeg har 2 søstre på 19 og 16 og hendes på 19 skal så stå for den, men det er mere fordi hun bedst kender mig og så er jeg sikker på min anden søster kommer med, ellers bliver jeg nok lidt kd hvis hun ikke er der

Ok... Det er min gode veninde og mine gudbørns Mor der skal stå for min.. De ved godt hvem jeg er og hvad jeg kan lide :-)

0

Jeg er bekendt med at alle gæster inviteres med ... ung, som gammel og så vurderer gæsten selv om de ønsker at deltage - Måske vil "moster Gerda" gerne med ud at spise, men ikke med om eftermiddagen og senere på natten osv... Syntes dét er god stil, at alle får budet og de færrest af os inviterer vel gæster til vores bryllup, vi ikke orker at være sammen med !?

Har ikke før BK. set eller hørt, at andre end bryllupsgæster deltager ... og er personlig af dén mening, at jeg ikke på vilkår ville deltage i en PA. hvis jeg ikke var inviteret til brylluppet og derfor skal eventuelle fravalgte veninder og venner bestemt heller ikke inviteres til min !

Syntes altså dét sådan lidt fesen og pusten med mel i munden .. Der blev ikke plads til dig til vores bryllup, men kom da lige og betale/bidrage til min PA. - Dér er der masser af plads ... Men sådan er vi jo (heldigvis) forskellige :)

Har virkelig heller ikke helt forstået konceptet 1. og 2. priviotets gæster til selve brylluppet og syntes det læner sig op af usmageligt, men er jo en helt anden historie :blink:

Det handler jo ikke om at folk har nogen de ikke ønsker at se til deres bryllup - men om at være økonomisk fornuftige. De færreste har jo råd til at holde kæmpebrylluper hvor de inviterer alle som de har det godt med på 3-retters menu med vin ad libitum, underholdning og hvad der ellers hører med uden at gældsætte sig vanvittigt. Derfor er en reception en god ting at invitere på så den del holdes billigt.

0

Annonce ♥

Det handler jo ikke om at folk har nogen de ikke ønsker at se til deres bryllup - men om at være økonomisk fornuftige. De færreste har jo råd til at holde kæmpebrylluper hvor de inviterer alle som de har det godt med på 3-retters menu med vin ad libitum, underholdning og hvad der ellers hører med uden at gældsætte sig vanvittigt. Derfor er en reception en god ting at invitere på så den del holdes billigt.

Du må ha´misforstået mig .... Er bestemt heller ikke en reception jeg tænker på - Syntes jeg derimod er en rigtig god ide, hvis man har så stor en berøringsflade at en massiv "udvælgelse" til brylluppet er nødvendigt :)

1. og 2. privotets gæster er noget helt andet ... Som jeg har forstået det i hvertfald ... Så inviteres 2. priviotets gæsterne kun med i tilfælde af afbud fra 1. priviotets gæster - Dvs. efter su.

0

Jeg er glad for at det beror på en misforståelse, men jeg tror også at det andet handler om økonomi. Hvis man har nogle åbne pladser (som man sikkert skal betale for alligevel nogle steder), hvorfor så ikke udfylde dem med nogle andre man gerne vil se?

Men vi sidder jo lige nu også og snakker om gæstelister herhjemme og vi synes begge 2 at det er et hårdt job at adskille folk. Det er ikke altid lige let at tegne en retfærdig streg i sandet. Fx. har jeg kusiner/fætre som jeg teknisk set er lige meget i familie med; men hvor jeg ser nogle af dem meget og knap kender de andre. Men det er en nødvendighed at tænke på budgettet.

Var jeg i en situation hvor jeg havde tomme pladser, ville jeg da også tænke meget over hvad jeg skulle gøre med dem. Man kan jo forestille sig at have en ven der ikke er inviteret i første omgang, men som man kender godt nok til at vide at de kun ville se positivt på hvis der kom en ekstra plads til dem ved brylluppet.

På den anden side har jeg da selv oplevet at min kæreste blev såret da en han troede var blandt hans bedste venner gav ham en meget sen indbydelse til hans 30-års fødselsdag. Senere end de andres.... Der havde jeg ondt af ham og kunne til fulde sætte mig ind i hans blandede følelser. Så det handler måske meget om folks egne forventninger. Ser de sig selv som selvskrevne til festen, eller er de godt klar over at økonomien nok gør at de ikke er 1. prioritet?

Jeg glæder mig på en måde til den dag at det er fuldt ud legitimt at gaven er lig med omkostningerne for at være med til festen istedet for alt det skrammel man ellers skal være glad for. Så kan alle der vil jo inviteres med til alle fester.

0

Jeg tog snakken med min mor (for at høre om hun gerne ville være med til). Hun var af samme holdning som mig - polterabend er for veninder og unge familiemedlemmer. Så hos mig er det mine veninder, min kusine og H2B's søster der skal med. Men det er jo heldigvis op til den enkelte at beslutte;-)

0

Som udgangspunkt synes jeg, at alle de unge piger der skal med til brylluppet skal inviteres til polter.

Også selvom det er en kæreste til H2B's ven, som du ikke kender. Alle bør have muligheden for at deltage og ikke kun den "faste kerne".

Der kan så selvfølgelig være særtilfælde, hvis man ved, at der er problemer med nogen, som opfører sig så sløjt, at man bare ikke orker dem.

Hvorvidt du vil have de gamle med - det er jo en smagssag. Jeg har oplevet begge dele, og begge dele har fungeret lige godt, så det afhænger nok af, hvad dit forhold er til de "ældre", og hvad deres forhold er til, at en polter kan gå hen og blive lidt vild og vovet måske. Men igen inviterer du en moster skal alle mostre have tilbudet - medmindre igen der er et eller andet familieknas, der udelukker en bestemt moster.

Jeg ville personligt ikke synes det var fedt, at skulle til en polter, hvor jeg ikke var inviteret til festen.

Dog med den undtagelse som nogen skriver, hvis brudeparret fx har valgt kun at invitere familien - så ville jeg som veninde hellere end gerne deltage i en polter alligevel.

Men hvis der er inviteret rimelig grundigt i vennekredsen, så ville jeg ikke selv invitere dem i yderkredsen.

Held og lykke med det :)

0

Annonce ♥