maxpower_tina

Fondant eller marcipan?

18 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Jeg er ikke helt vild med fondant smagen, så vi valgte at bestille noget macipan-noget hjem fra Holland.

Det mindede meget om fondanten at arbejde med, men smagte af macipan :)

Det er så ikke mig der er eksperten, da det var min svigeinde som stod for den del, men det er noget med at den ikke trækker sig sammen så meget som fandanten, og derfor valgte vi at lave folder på siden. Men det synes jeg slet ikke gkorde noget :)

post-52936-0-35405800-1344164805.jpg

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ved endnu ikke om jeg laver i ren fondant eller det blir 50/50 af fondant og marcipan - ved dog at det ikke blir ren marcipan - jeg tror ikke satse på det, da marcipan ofte "sveder" og det ser bare træls ud :)

hej tøser...

jer der selv har lavet jeres bryllupskage, hvad ville i vælge at dække den med?

håber i kan hjælpe mig i den rigtige retning :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

det med marcipan der sveder, var også det jeg tænkte, det sker jo hurtigt... og jeg har heller ikke nogen ide om hvor høj selv kagen skal være, vi bliver imellem 29 og 39 alt efter tilbagemeldningerne... men kunne godt tænke mig en i fem etager, sådan firkantet... og så en god creme/mousse imellem... har i nogle råd eller forslag? ja undskyld jeg spørger så meget men er helt ny inden for dette her...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige snakket med vores kage-bage-dame for at aftale de sidste detaljer. Hun bruger altid en blanding 50/50 af marcipan og fondant, så får man det bedste af to verdener. Smagen af marcipan og bl.a. den hvide farve af fondanten.

5 etager lyder af ret meget til maks 40 personer synes jeg. Medmindre det er nogle ret små kager. Men jeg er dog ikke ekspert på det område, min fornemmelse siger mig bare at 5 etager er ret meget.

Men held og lykke med det hele :-D

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige snakket med vores kage-bage-dame for at aftale de sidste detaljer. Hun bruger altid en blanding 50/50 af marcipan og fondant, så får man det bedste af to verdener. Smagen af marcipan og bl.a. den hvide farve af fondanten.

5 etager lyder af ret meget til maks 40 personer synes jeg. Medmindre det er nogle ret små kager. Men jeg er dog ikke ekspert på det område, min fornemmelse siger mig bare at 5 etager er ret meget.

Men held og lykke med det hele :-D

Ja 5 etager lyder af meget!

Vi var 55 pers. og havde hele øverste etage tilbage! Men den var også ret høj! :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

den nederste bund er bare almindelig bradepandestørrelse, og tager så lidt af størrelsen for hver plan... så den bliver ikke voldsom stor rent breddemæssigt, men aner heller ikke hvor stor man skal skal lave den... så alle råd og forslag tages gerne imod :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg laver selv vores med chokolademousse og blåbærmousse. Jeg har lavet 3 test kager for lige at se hvordan den reagere når den er færdig.

Jeg har brugt færdig udrullet marcipan fra Odense Marcipan og der har ikke været nogle problemer overhovedet. Det er nemt at arbejde med og har ikke oplevet at det sveder eller bliver grimt. Smurte også kagerne op med smørcreme så mousserne ikke trænger igennem men det er vel det samme om det er fondant eller marcipan. Fordelen ved at det er udrullet er at det har en flot overflade hvilket giver mig lidt ro i forhold til selv at skulle lave kagen - men det er jo en smagssag hvad man er til.

Jeg bryder mig nemlig ikke om fondant smagen og så passer det helt hvide slet ikke ind til vores råhvide/creme farver.

Du må næsten prøve lidt ad og se hvad der passer bedst til dig.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Fandt denne på nettet.....

Runde:

12 cm er til ca. 3 - 4 personer.

16 cm er til ca. 6 - 8 personer.

18 cm er til ca. 8 - 10 personer.

20 cm er til ca. 10 - 12 personer.

22 cm er til ca. 12 - 15 personer.

24 cm er til ca. 15 -18 personer.

26 cm er til ca. 17 - 21 personer.

28 cm er til ca. 20 - 24 personer.

Firkantede:

20 x 20 cm er til ca. 13- 16 personer.

25 x 25 cm er til ca. 20 - 25 personer.

30 x 30 cm er til ca. 30 - 36 personer.

Halv måne:

12 cm er til ca. 2-3 personer.

20 cm er til ca. 10 personer.

Hjerteformet:

15 cm er til ca. 5 - 6 personer.

20 cm er til ca. 10 - 18 personer.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

har aldrig prøvet at arbejde med fondant, men smagen af det er også nok til at skræmme mig fuldstændig væk fra det :)

- men det er jo en smagssag :)

Hellere risikere at kagen ikke bliver opbevaret hensigtsmæssigt og derfor kommer til at "svede" som det så uappetitlig blev skrevet :griner:-

- end at kagen smager af syntetisk sukker :)

I øvrigt har jeg ikke selv oplevet at marcipanen bliver fugtig, men har dog set det i køledisken ved en føtexbager :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej.

Det skal lige siges jeg ikke selv har prøvet dette endnu, men de tbliver helt sikker en af disse to ting jeg gør, når jeg en dag skal giftes :D

Det første er fra "dr.dk" fra den gode Mette Blomsterberg.

Til en kage som er lavet i en springform ca. 25 cm i diameter (12 - 16 pers.)

Dertil skal der bruges følgende til at overtrække, hvis man vil lave det med marcipan:


  • 200 g. ren rå marcipan

  • 100 g. flormelis

  • ca. 25 g. glukose sirup

Ingredienserne æltes sammen til en ensartet masse.

(Glykosesirupen gør marcipanen mere smidig og lettere at arbejde med, så den ikke så let tørre ud og knækker og ser træls ud)

Ellers kan du købe dette:

http://www.bagetid.dk/317-marcipan-1-kg-hvid.html

Det er marcipan, med færre mandler i, og med glykosesirup i.

Det fås i forskellige farver :D

Håber det hjalp..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej.

Det skal lige siges jeg ikke selv har prøvet dette endnu, men de tbliver helt sikker en af disse to ting jeg gør, når jeg en dag skal giftes :D

Det første er fra "dr.dk" fra den gode Mette Blomsterberg.

Til en kage som er lavet i en springform ca. 25 cm i diameter (12 - 16 pers.)

Dertil skal der bruges følgende til at overtrække, hvis man vil lave det med marcipan:


  • 200 g. ren rå marcipan

  • 100 g. flormelis

  • ca. 25 g. glukose sirup

Ingredienserne æltes sammen til en ensartet masse.

(Glykosesirupen gør marcipanen mere smidig og lettere at arbejde med, så den ikke så let tørre ud og knækker og ser træls ud)

Ellers kan du købe dette:

http://www.bagetid.d...-1-kg-hvid.html

Det er marcipan, med færre mandler i, og med glykosesirup i.

Det fås i forskellige farver :D

Håber det hjalp..

der er også choko-laden (http://choko-laden.dk/catalog/product_info.php?cPath=40&products_id=108) - her er den lidt billigere.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer