mStender

Utraditionel vielse?

19 posts in this topic

Jeg leder efter folk med ideer eller erfaring med utradionelle vielser :)

Med utraditionel vielse mener jeg ikke i kirken eller på rådhus.

Ikke lokation / sted, men selve indholdet i vielsen.

Jeg har ledt herinde på bk efter tråde, med dette indhold, men synes simpelthen at løbe tør :/

Så nu håber jeg på der er nogle herinde som kender lidt til det :)

Min kæreste og jeg har hverken sat dato på eller besluttet at tage skridtet endnu (vi går og venter på lidt økonomisk råderum)

Men vi har talt meget om hvordan vi vil giftes.

Vi er IKKE til rådhus. Kirke er lidt op og ned, vi synes begge det er fint traditionelt og flot, men vi er ikke særlig religiøse. Pt læner vi os mest mod en kirkevielse,

men det er mest fordi vi ikke rigtig ved noget om alternativerne, og det er her hvor I forhåbenligt kan komme ind :)

Min kæreste snakker meget om at blive viet i min mors have (Den er flot og stor)

Men jeg synes at der også skal være lidt indhold i cermonien end "bare os der siger ja og nej"

Og hvem skal stå for vielsen? Hvis det er en præst, blir det vel igen lidt religiøst indhold og med mindre det er en velsignelse?

Det eneste jeg egentligt bare gerne vil, er at få en lang hvis kjole på :rolleyes: og så fejre dagen med familie og venner bagefter. Men vil jo også gerne have vielsen til at blive lidt speciel :loveflag:

Ps det er på Bornholm så der er masser af andre flotte steder, og har tænkt på hvad hvis det blir regn. Men lige nu er jeg mest interesseret i indholdet :happy:

0

Annonce ♥

Hej

Vi vil meget gerne vies uden for, så hvis det kan lade sig gøre, bliver det en borgerlig vielse a la dette:

- jeg bliver givet væk af min far til min H2B til et klassisk stykke musik

- vieren siger nogle ord om kærlighed og os

- 'vores sang' bliver spillet/sunget

- vielses ritual med udveksling af ringe

- gæster sender balloner til vejrs

:)

0

En ting som jeg varmt kan anbefale, ar at laver sine egne løfter til hinanden og så læse dem op. Jeg blev kirkelig velsignet i juli måned, hvor vi gjorde det i stedet for den alm. tilspørgelse. Det var så smukt og personligt og vi føler os forbundet til hinanden på en hel ny og fantastisk måde.

Du kan læse vores løfter Her

Edited by D&SHoffgaard
0

Åh det lyder rigtig godt fra jer begge :) Er dog lidt i tvivl om jeg kan få manden til at skulle skrive/fremsige sine egne løfter, men man kan jo altid spørge :loveflag:

0

Annonce ♥

En ting som jeg varmt kan anbefale, ar at laver sine egne løfter til hinanden og så læse dem op. Jeg blev kirkelig velsignet i juli måned, hvor vi gjorde det i stedet for den alm. tilspørgelse. Det var så smukt og personloigt og vil føler os forbundet til hinanden på en hel ny og fantastisk måde.

Du kan læse vores løfter Her

Det er nogle smukke løfter, jeg kan rigtig godt lide de personlige tuchs

0

Jeg er lige blevet viet i USA, så kan jo fortælle lidt om hvordan det foregik. Har yderligere en veninde, der lige er blevet viet i en skov (af en fra kommunen, men alligevel ... er ikke traditionelt i den forstand i min verden :) )

Okay for at starte med mig selv, hehe. Vi er lige blevet viet i Vegas og der blev det gjort på den måde, at jeg kom gående hen til min, nu mand, til Pachebel's Canon i D. Herefter begyndte præsten at tale om kærlighed og de ting, som gjorde, at man var forbundet og de ting, som man gik ind i ægteskabet med og de ting, man skulle være opmærksom på osv. Lidt lissom en ganske alm præst. Herefter sagde vi vores "vovs" .... vi havde ikke selv skrevet nogen, da vi ikke helt vidste hvordan det foregik, så han læste en hel masse op for os, som vi så skulle gentage .... noget lign.... "I Maria take you Kenneth to be my husband. I give you my heart .... etc ...." kan ik huske halvdelen, for jeg var ved at knække sammen i gråd, da jeg skulle sige det :blush:

Bagefter der var der så stilt nogen lys op .... lissom en 3 armet lysestage el lign .... og så skulle vi hver tænde 1 lys og så med de 2 lys tænde det i midten, der skulle symbolisere, at vi nu var sammen .... syns jeg var ret sødt. Det blæste så så meget, at det gik helt i kage, hehe. Vi nåede kun at få tændt det midterste .... og flammen gik ud så hurtigt, vi havde fået det tændt, hehe. Det var lidt kikset, men hey :) jeg har også set, at man evt kan gøre det med sand el lign, hvor man har 2 seperate ting og så føjer det sammen, så det blir til 1.... Generelt syns jeg, at det er med til at "bruge noget tid på en ellers kort vielse" og syns fkatisk det er meget sødt :)

Ellers ja .... så sagde vi self "I Do" et par gange hver og vi blev pronounced Husband and wife. Og så blev der spillet noget musik, så vi kunne ha vores første dans .... lidt amerikaniseret. Kenneth herhjemme ville ikke i øjeblikket, fordi han syns det var lidt mærkeligt, men jeg sagde, at nu tog han sig fandme sammen og så fik vi det "overstået", haha. Var nu faktisk vildt hyggeligt, da det var og vi grinte og snakkede sammen osv. Så ville slet ikke ha været foruden nu :)

Så det var lidt min oplevelse.

Hvis jeg skal tage min veninde. De blev gift ude i skoven af een fra kommunen. Hun var også lidt i syv søren omkring hvad de skulle gøre, fordi det ville jo være overstået på 2 minutter ellers. Ved ikke så meget om det, da de tog på bryllupsrejse kort efter (blev viet d. 18, mens vi var i USA - øv, ville ellers så gerne ha været med til brylluppet, men well ... ikke noget at gøre ved det). Anyway ... hun havde fundet nogen sange ved jeg, som de sang .... bla Det er idag et vejr, tror jeg nok. Tror umiddelbart ikke der var noget musik til, så ved ikke helt, hvordan det forløb, men skulle efter hvad jeg har hørt hurtigt, da hun fortalte .... skulle ha været meget romantisk :) Hvade vist nok sunget et par sange i løbet af det hele.

Kunne også blive gjort sådan, at du evt. fik fat i en saxofonist el en guitarrist, så der spillede, når du kom gående og så kunne man jo holde en pause midt i det hele, hvor der så blev sunget en sang eller vedkommende bare spillede noget instrumentalt. Var selv lidt ude i det helt i begyndelse, da vi havde planer om at blive viet i parken nede på Egeskov .... fandt dog ud af, at det blev en mega omgang glo-bryllup, så den blev hurtigt droppet igen, hehe.

Men det var sådan lige mine bud. Det der er sværest er at få en præst ud og vie jer. De vil gerne holde det i kirken, så du skal finde en frikirke og evt få een af præsterne der ud og vie jer .... eller hvis I kender een fra kommunen, der måske kan gøre det lidt personligt el lign.

Vi havde fortalt en del til præsten ovre i USA, så han havde nogen småting med omkring os, hvilket var meget sødt.

Men frikirkerne vil typisk ha 5000 for at komme ud el lign, så det er altså lidt hampert ... og også der, hvor mange gir op, fordi de ikke vil ha een fra kommunen ud, fordi de syns det blir lidt tamt i det. Ved dog, at man er ved at åbne op for, at præsten skal kunne komme ud og vie folk ... men der går sikkert længe før det blir aktuelt, så du skal nok ik regne med, at det er klar inden for overskuelig fremtid ;) hehe

0

Vi bliver viet udendørs på middelaldercentret i Nykøbing-falster :) først fører min far mig op og så holder han en lille tale om kærlighed og ægteskab, så synger vi en pige gik i enge :) så bliver vi viet af en giftefoged fra kommunen, synger endnu en sang, hvorefter vi går hen og skriver under på vielsesdokumenterne og får ris og blomsterblade kastet på os :) meget standard vielse, men med personlige indslag som min fars tale. :)

0

Mange tak for I deler jeres erfaring :biggrin:

Jeg er rigtig i tvivl om hvem der skal stå for selve vielsen; igen vil jeg gerne undgå en præst, simpelt pga. det religiøs indblanding med gud osv, men er også bange for at det blir for kedeligt med en fra kommunen, for jeg vil også gerne have en der gider tale lidt om kærlighed og sådan

Vi kender dog en som lige er blevet præst, men hvordan hun er live, ved jeg ikke :P

0

Annonce ♥

Altså du har ikke rigtig andre muligheder herhjemme i Danmark end een fra kirken el kommunen, så du må lissom vælge, hehe. Og hende der lige er blevet præst .... tror seriøst de aflægger et ed el lign, der siger, at de ikke må vie folk uden for kirkens vægge el sårn, for det er totalt umuligt at få een ud altså. Ellers måske .... en pensioneret præst kunne være en mulighed, men så er vi self stadig indenfor kirkens rammer.

ift at få een ud fra kommunen .... altså der er jo forskel på folk og nogen er nok bedre til det der, end andre .... og nogen gør også mere ud af det end andre. Det bedste ville self være, at det er een, I kender, så det måske blir en smule personligt.

Held og lykke :)

0

Vi bliver viet udendørs på middelaldercentret i Nykøbing-falster :) først fører min far mig op og så holder han en lille tale om kærlighed og ægteskab, så synger vi en pige gik i enge :) så bliver vi viet af en giftefoged fra kommunen, synger endnu en sang, hvorefter vi går hen og skriver under på vielsesdokumenterne og får ris og blomsterblade kastet på os :) meget standard vielse, men med personlige indslag som min fars tale. :)

Godt, at I har fået styr på vielsesforløbet :thumbsupsmileyanim: Det lyder som en rigtig god måde, at gøre det på.

0

Altså man kan vel sagtens blive (lovligt) gift på papir og så bare holde noget ceremonielt for familien og sådan for at få den begivenhed som man ønsker?? :loveshower:

Og med henblik på "vores præst" så tænkte jeg også det så var "kirkelig vielse" udenfor kirke (ved ikke hvad det hedder :P men at det blev at sige ja foran gud etc etc hihi)

Jeg synes bare det synd at vi kun har, som du selv skriver, 2 muligheder i Danmark. :) Men jeg må vel bare støve en af delene op, som forhåbentlig gider være lidt romantisk og ikke (for) religiøs i deres udlægning :tunge: Ellers kan jeg ligeså være "doven" og vælge at gå i kirke. Det er jo også rigtig fint og smuk, og så blir indholdet (næsten) planlagt for en :)

Men mine tanker er nok bare urealistiske - derfor jeg også har spurgt jer, for at få mig ned på jorden :happy:

Er ellers blevet lidt varm på det med at sende balloner op :loveshower: og måske få lidt musik/sang som ikke er kirkesange

0

vi skal giftes af borgermestern i skive kommune ud på feststedet. Og han har bedt os om at skrive noget stikord om os og hvordan vi mødtes og bla bla bla... - som han så vil bruge i en lille tale - før selveste vielsen. Det er lidt forskelligt hvor meget det enkelte kommuner/giftefoget gøre ud af det, men det kan man jo høre dem om i forvejen.Hvad i gøre udover selveste ceremonien det er ret meget op til jer. Min datter går til kor og har fået alle hendes korveninder til at komme og synge når jeg går op af løberen sammen med min bror. Det glæder jeg mig meget til.

0

Annonce ♥

For at en folkekirkepræst kan vie folk udenfor kirken, så skal biskoppen give lov og det er sjældent, at det sker :)

0

Min datter går til kor og har fået alle hendes korveninder til at komme og synge når jeg går op af løberen sammen med min bror. Det glæder jeg mig meget til.

Lyder til at blive et smukt indlæg :) Har nogle venner der går til kor måske har de lyst til at give et indslag som gave eller noget, vil ha det lidt dårligt med at spørge om de vil gøre det gratis

For at en folkekirkepræst kan vie folk udenfor kirken, så skal biskoppen give lov og det er sjældent, at det sker :)

Okay så kan vi i hvert fald afskrive den del hvis vi vælger dette.

0

Min datter går til kor og har fået alle hendes korveninder til at komme og synge når jeg går op af løberen sammen med min bror. Det glæder jeg mig meget til.

Lyder til at blive et smukt indlæg :) Har nogle venner der går til kor måske har de lyst til at give et indslag som gave eller noget, vil ha det lidt dårligt med at spørge om de vil gøre det gratis

Okay så kan vi i hvert fald afskrive den del hvis vi vælger dette.

Du har stadig en mulighed med en frikirke præst .... bare forbered dig på, at det kommer til at koste :wink:

0

Jeg har virkelig nogle problemer. Det er ikke nemt når man ikke er kristen, men blot "kultur-kristen". Jeg kan lide traditionerne der følger med et kirke-bryllup; romantisk arkitektur, traditioner med krikeklokker og faderen der følger en op til gommen ect. Men jeg tror ikke på Gud og kæresten endnu mindre - så hvad gør man? Specielt hvis man ønsker et romantisk bryllup inden for det kommende halve år? Vi bor i Odense og her er ikke lige nogen oplagte muligheder.

Sig til hvis der er nogen der har en god idé.

0

Annonce ♥

Godt, at I har fået styr på vielsesforløbet :thumbsupsmileyanim: Det lyder som en rigtig god måde, at gøre det på.

Hhehe tak :) vi ville jo gerne have at det var personligt og ikke bare en kedelig borgerlig vielse (ikke for at fornærme dem der bliver gift borgerligt :) ) så det er det min far hjælper med, så han holder den personlige tale og kommune damen vier os :)

0

Dengang jeg var i giftetanker overvejede jeg det her http://www.livsceremonier.dk/

Kunne stadig godt finde på det, dog mener jeg ikke det er juridisk bindende, så det kræver stadig et rådhusbesøg

Fed side, tak :) Om ikke noget, så kan den bruges til inspiration :)

0