Janina

HJÆLP, er det lovligt?

5 indlæg i dette emne

Jeg står i et rigtig dumt dilemma og har brug for juridisk hjælp.

Jeg bor til leje i en lejlighed som ejes af et andelsboligselskab. Den er altså fremlejet og dermed har man maksimalt mulighed for at blive boende i 2 år. Jeg har boet her siden maj 2011 og skal nu flytte til Sverige, da min mand ikke er europæer og dermed ikke kan få lov at flytte til Danmark. Vi har fået en lejlighed i Malmø, som vi skal flytte ind i d. 1. oktober.

Jeg er 110% sikker på at min lejekontrakt siger at jeg har EN måneds opsigelse. Jeg husker dette tydeligt, da det var vigtigt for os, at vi kunne komme herfra så hurtigt som muligt. Det er en meget lille lejlighed og den var i meget dårlig stand da vi overtog den. Derfor ville vi naturligvis ikke blive boende længere end højst nødvendigt.

Mit største problem lige nu er at jeg ikke kan finde min kontrakt! Jeg er ellers meget omhyggelig med at holde styr på den slags papirer og har alting samlet i en arkivmappe, men af en eller anden årsag ligger kontrakten ikke der! Jeg har ledt overalt og jeg KAN ikke finde den.

Jeg ringede i dag for at opsige min lejlighed, for at kunne nøjes med at betale husleje september ud. Advokaten som står for andelsboligselskabets affærer, kunne oplyse mig at hun har en kopi af kontrakten, MED min underskrift på, men hvor der står at "lejemålet er tidsbegrænset til d. 30.april 2013" og at "lejemålet er uopsigeligt"

Jeg vidste godt at jeg med sikkerhed ikke kunne bo her længere end til april 2013, i og med at det er en fremlejet lejlighed, men jeg ville ALDRIG have underskrevet en kontrakt som siger at lejemålet er UOPSIGELIGT! Kan det virkelig være lovligt?

Jeg oplyste ikke advokaten om at jeg ikke kunne finde min kontrakt, men sagde at jeg ikke havde den ved hånden og at jeg ville kigge nærmere på den og ringe tilbage. Hun foreslog at sende mig en kopi, hvad jeg jo nok er nød til at have, men jeg kan simpelthen ikke tro at det kan være sandt at jeg har skrevet under på dette. Jeg ville generelt aldrig underskrive noget, uden at læse det igennem først og i dette tilfælde kan jeg huske klart og tydeligt at vi aftalte en måneds opsigelse!

Hvis jeg er bundet af denne lejekontrakt, hvad sker der så hvis jeg flytter ud af landet? Hvis jeg ikke kan komme ud af kontrakten, skal jeg selvfølgelig betale husleje, men kan jeg overhovedet registrere min adresse i Sverige, hvis jeg er bundet til en lejlighed i Danmark?

Jeg har virkelig brug for hjælp!

Jeg har ventet 5 år på at få lov at bo sammen med min mand, jeg er fuldstændig grædefærdig ved tanken om at skulle vente mere! Nu troede vi lige at alting var gået i orden, lejlighed i Malmø, forlængelse min kontrakt på arbejde og han er optaget på Lund Universitet...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg havde sgu også endevendt alt for at finde den kontrakt. Men altså .. bed dem om at fremsende en kopi af kontrakten på mail .... det er jo meget nemt for dem bare lige at scanne den ind.

Ift at bo et sted, så kan du da bare flytte til Sverige ? Tvivler på, at du blir holdt op med, at du har bopælspligt her i DK og hvis det så endelig er, så er det 6 mdr og er der jo ingen, der finder ud af. Mener også kun, at bopælspligten gælder ift. at eje noget .... ikke at leje. Man må vist leje ligeså meget man har lyst til! :)

Men altså ... har du skrevet under på, at det er uopsigeligt indtil april 2013, så har du jo skrevet under på det. Altså ift. aftaleloven må 2 parter aftale hvad de vil, og der gælder så de regler, man har aftalt....så der er umiddelbart ikke noget at komme efter. Der er umiddelbart intet sted, kender dog ikke lejeloven men tvivler, hvor der står, at en lejer skal kunne komme ud af noget inden for 3 mdr el lign. men altså ... der skal nok en advokat på, for så meget ved jeg ikke, hehe.

Men altså ... se at få fundet den lejekontrakt og få fremsendt den fra andelsboligselskabet. Altså hvis du ikke kan finde din egen, så må du jo henholde dig til deres ..... desværre.

Men ellers ja .... tag kontakt til retshjælp el lign .... eller lejenævnet el hvad de hedder .... de må kunne svare på de der ting rimelig hurtigt :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er meget normalt at lejemål laves upsigelige men så handler det om uopsigelighed fra udlejers side. Det gør man bl.a. hvis udlejer skal bo og være skattepligtig i udlandet hvor det er en forudsætning fra dansk side at boligen i DK er udlejet upsigeligt (der taler vi så om 3 år men det er en anden problemstilling).

Det er imidlertid også lovligt at lave uopsige lejemål fra begges side når vi taler om fremleje, men det er ikke sådan at udlejer så bare kan stoppe lejeindtægten for den resterende lejeperiode ned i lommen. Det er sådan efter lejeloven at du nok er bundet af lejekontrakten men udlejer har en forpligtelse til at søge lejligheden genudlejet og der skal du kun dække det tab som fremommer frem til lejligheden udlejes igen. Lejeloven er også indrettet sådan at udlejer ikke bare kan forholde sig passivt med hænderne i skødet. Der kigger man på hvornår lejligheden burde kunne være genudlejet men det er selvfølgelig sværre at godtgøre.

Du kan sagtens registrere dig i Sverige alligevel. Der er jo rigtig mange der bor i Sverige og udlejer en ejendom i DK. Det kunne måske også være en mulighed. at fremleje din lejlighed.

Bed andelsboligselskabets advokat om at få en kopi af lejekontrakten inden du foretager dig noget. En advokat, hvis det er nødvendigt, kan ikke gøre meget uden den.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror desværre at du husker forkert og må bide i det sure æble...

Det er klart at en udlejer gerne vil sikre sine penge og måske være lidt strid - men hun kunne vel ikke finde på at tilbyde at sende den til det hvis det hun sagde var løgn?

I så fald er hun da godt nok skør.

Men led og led - og ellers bed om at få den sendt... Og hvis den er uopsiglig så må du se om du evt kan snakke med dem og finde en løsning. Feks kunne i mødes på midten sådan så at du betaler til og med nytår..

Det kunne også være at du kunne lade en veninde flytte ind resten af tiden - selvfølgelig kun hvis du får lov - og så kan du om ikke andet få nogle af pengene ind.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer