Regnbuen

Alkoholfrit bryllup

67 indlæg i dette emne

altså, jeg må tilstå jeg bliver lidt chokeret over, at alkohol åbenbart skal fylde så meget i vores festkultur i dag o_O

Vi havde egentlig ikke for alvor overvejet vin til maden, da det ikke er noget, vi selv gør i. Det kan godt være, jeg lyder som en fattig jyderøv (det er jeg nok også), men et eller andet sted, så synes jeg det er åndssvagt at bruge penge på noget, som vi slet ikke nyder selv. Vores alkohol indtag strækker sig til et glas champagne nytårsaften. Og så kan jeg godt drikke en velkomstdrink, hvis vi er til fest, men ikke mere end det.

Min kæreste bliver utryg, ligeså snart hun kan mærke på folk, at de har fået lidt for meget. Hun bryder sig simpelthen ikke om det - og der skal jo ikke altid ret meget til, før man kan mærke på folk, at de har fået lidt. Næsten alle inviterede ved, at hun har det sådan - det hænger muligvis sammen med, at hun lider af angst. Så jeg håbede da, at folk ville respektere det, hvis det er det, vi vælger :(

Jeg er helt enig i dig i den med at alkohol fylder så meget i vores festkultur.. Jeg står selv i et kæmpe dilemma lige nu omkring ang. alkohol til mit bryllup. Jeg drikker heller ikke særlig meget og min kæreste drikker slet ikke (han er muslim). Vi startede med at være enige om et alkoholfrit bryllup men så kom der drama fra min side af familien, flere meldte fra, blandt andet min søster og min nevø. De ville da ik komme til en fest uden alkohol for det kan man da ikke :blink:

Omvendt vil min h2bs familie højest sandsynligt ikke komme hvis vi serverer alkohol.. Snak om et dilemma :td:

Så jeg læser med på din tråd, jeg er helt lost selv..

Jeg synes det er rigtigt træls for jer at I skal opleve det fra jeres familier. For egentlig skulle man mene at det er jeres kærlighed der er det primære.. men det virker som om jeres familier mener alkohol har samme rolle... eller det er måske sat firkantet og lidt hårdt op.. men håber I kan forstå meningen. Det er også fair nok og forståeligt at man som gæst gerne vil have et glas vin, en drink osv. Men hold op jeg synes et er ærgeligt at jeres familier ikke kan sige.. pyt med alkohollen.. det er JER vi skal fejre og så tage med og feste og fejre jer på JERES præmisser. Men for mig betyder alkohollen heller ikke det helt store.. jo jeg sætter da pris på god vin, spumante, champagne og asti.. men vi er alle forskellige og det er på en måde tankevækkende at der er nogle der ikke mener de kan feste uden der er alkohol... Jeg håber inderligt I alligevel trods denne modstand vil finde glæde i at planlægge jeres store dag...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror altså ikke, at man kan se det sådan Olga .... du skal huske på, at vores forældres generation (dvs dem omkring de 50/60 årige nu og op efter) de har altså en helt anden kultur ift. alkohol. Man drikker idag slet ikke ligeså meget, som man gjorde før i tiden. Hvor man 25-30 årige kan idag fx sige, at de tar en Gammel Dansk til morgenmaden i weekenden ?!? MEGET FÅ. Det er altså meget svært at ændre på, ja jeg vil tillade mig at kalde dem ældre mennesker's vaner og alt det, de er vokset op med og har været vant til. De syns jo det er VILDT mærkeligt, at man vælger det fra.

Så jeg tror mere det fra deres side er et udtryk for, når de kommer med kritik af forslaget, at de prøver at opdrage deres børn og få dem på "bedre tanker", fordi de selv har en helt anden mentalitet ift. alt det der. Jeg tror virkelig ikke der er noget ondt i det .... de forstår det bare ikke, for det hører sig jo til, som det ALTID har gjort.

Altså i min optik hører godt mad og vin sammen, hehe .... og selv min hubby herhjemme heller aldrig drikker, så fik jeg da lokket et glas hvidvin og rødvin i ham til noget lækkert mad i NY på min fødselsdag .... for det syns han lissom hørte sig til :) Det behøver jo ikke være meget .... jeg syns forslaget tidligere om, at der måske kommer udskænkning på kunne være en løsning på problemet. Altså hvis man fravælger alkohol pga økonomi ihvertfald, så syns jeg hellere man skulle vente med at holde bryllup til man har råd.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror altså ikke, at man kan se det sådan Olga .... du skal huske på, at vores forældres generation (dvs dem omkring de 50/60 årige nu og op efter) de har altså en helt anden kultur ift. alkohol. Man drikker idag slet ikke ligeså meget, som man gjorde før i tiden. Hvor man 25-30 årige kan idag fx sige, at de tar en Gammel Dansk til morgenmaden i weekenden ?!? MEGET FÅ. Det er altså meget svært at ændre på, ja jeg vil tillade mig at kalde dem ældre mennesker's vaner og alt det, de er vokset op med og har været vant til. De syns jo det er VILDT mærkeligt, at man vælger det fra.

Så jeg tror mere det fra deres side er et udtryk for, når de kommer med kritik af forslaget, at de prøver at opdrage deres børn og få dem på "bedre tanker", fordi de selv har en helt anden mentalitet ift. alt det der. Jeg tror virkelig ikke der er noget ondt i det .... de forstår det bare ikke, for det hører sig jo til, som det ALTID har gjort.

Altså i min optik hører godt mad og vin sammen, hehe .... og selv min hubby herhjemme heller aldrig drikker, så fik jeg da lokket et glas hvidvin og rødvin i ham til noget lækkert mad i NY på min fødselsdag .... for det syns han lissom hørte sig til :) Det behøver jo ikke være meget .... jeg syns forslaget tidligere om, at der måske kommer udskænkning på kunne være en løsning på problemet. Altså hvis man fravælger alkohol pga økonomi ihvertfald, så syns jeg hellere man skulle vente med at holde bryllup til man har råd.

Jeg er ikke selv vokset op i et hjem hvor der blev drukket meget.. faktisk næsten slet ikke...Der er en del i min familie der slet ikke drikker alkohol. Så det er nok der min holdning stammer fra. Og jeg synes helt ærligt det er ærgeligt når familien siger sådan. Det undrer mig at alkohol betyder så meget at man ligefrem ikke kan feste uden. Men igen, som sagt sætter jeg pris på et godt glas vin og vi skal da også have vin og spumante og øl til vores bryllup. Men nogle af vores gæster drikker slet ikke. Og der bliver lavet en ikke alkoholisk velkomsdrink. Vores reception er også uden alkohol. Men der er så til middagen og til dansen

Jeg tror det er meget forskelligt fra familie til familie om man ville synes det var mærkeligt man valgte det fra.

Men jeg er helt enig med dig i at vælger man det fra pga økonomien bør man nok vente, især hvis penge er den eneste årsag til man vælger det fra. Men vælger man det fra fordi man ikke selv drikker eller fordi man er vokset op med alkoholsmisbrug eller lign. kan jeg såmænd godt forstå det valg

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det handler om hovedpersonernes misbrug eller angst, så synes jeg det er helt fint at vælge alkohol fra... Det vigtigste må altid være folks velbefindende, og brudeparrets ønsker...

Vi skal selv have en gæst med til vores bryllup, som åbenbart slet ikke kan styre alkohol og altid ender med at blive dybt skandaløs, men han får bare at vide at der ikke serveres alkohol til ham...

Men jeg vil også lige sige, at jeg godt kan forstå hvis folk har lidt svært ved at acceptere fravalget af alkohol, da det ER en stor del af vores kultur... Når man vælger at gøre noget kontroversielt, må man også tage folks reaktioner med - heriblandt afbud...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Okay, øhm, jeg er faktisk lidt (læs: meget) forarget over folks reaktioner over evt. manglende alkohol til et bryllup - også selvom jeg måske ikke burde være det.

Men jeg kan simpelthen ikke forstå, at folk (og så en søster!?!) ligefrem melder afbud pga. manglende alkohol!! Det giver INGEN mening i min verden, at man sætter alkohol højere end sin egen søster! Fair nok at man er uenig med beslutningen og måske kommer med kommentarer - det er forventeligt, når man bryder normerne. Men afbud, ligefrem?? Nej, der er jeg tabt...

Jeg har sagt dette før og siger det igen: brudeparrets fest, brudeparret der bestemmer. Men hvis man vælger noget utraditionelt, så må man gøre sig klart, at man sandsynligvis får en del kommentarer med på vejen. Hvis man kan leve med det, så synes jeg man skal gøre som man lyster :)

Vi er selv ude i en lignende situation - dog ikke med alkohol, men med kød (og her er jeg så tydeligvis uenig med Maria :wink: ).

Jeg er pescetar (altså er det eneste kød jeg spiser er fisk), men lever primært vegetarisk til hverdag. Min kæreste kan man vel kalde "flexi-tar"; han lever primært som jeg, men spiser dog kød (altså udover fisk) en sjælden gang imellem.

Vi har derfor diskuteret hvorvidt der skal være kød til vores bryllup eller om det skal være primært vegetarisk, med fisk som det eneste kød. Da min kæreste på ingen måde mangler/savner kød, så er vi faktisk blevet enige om, at al andet kød end fisk bliver skåret fra til vores bryllup. Og ja, det får vi helt sikkert nogen kommentarer med på vejen over, men sådan må det være :rolleyes:

Jeg har det ligesom Mara: hvorfor betale en masse penge for noget vi ikke nyder? Eller støtte op om en industri man er fundamentalt uenig i?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

altså, jeg må tilstå jeg bliver lidt chokeret over, at alkohol åbenbart skal fylde så meget i vores festkultur i dag o_O

Vi havde egentlig ikke for alvor overvejet vin til maden, da det ikke er noget, vi selv gør i. Det kan godt være, jeg lyder som en fattig jyderøv (det er jeg nok også), men et eller andet sted, så synes jeg det er åndssvagt at bruge penge på noget, som vi slet ikke nyder selv. Vores alkohol indtag strækker sig til et glas champagne nytårsaften. Og så kan jeg godt drikke en velkomstdrink, hvis vi er til fest, men ikke mere end det.

Min kæreste bliver utryg, ligeså snart hun kan mærke på folk, at de har fået lidt for meget. Hun bryder sig simpelthen ikke om det - og der skal jo ikke altid ret meget til, før man kan mærke på folk, at de har fået lidt. Næsten alle inviterede ved, at hun har det sådan - det hænger muligvis sammen med, at hun lider af angst. Så jeg håbede da, at folk ville respektere det, hvis det er det, vi vælger :(

Jeg er helt enig i dig i den med at alkohol fylder så meget i vores festkultur.. Jeg står selv i et kæmpe dilemma lige nu omkring ang. alkohol til mit bryllup. Jeg drikker heller ikke særlig meget og min kæreste drikker slet ikke (han er muslim). Vi startede med at være enige om et alkoholfrit bryllup men så kom der drama fra min side af familien, flere meldte fra, blandt andet min søster og min nevø. De ville da ik komme til en fest uden alkohol for det kan man da ikke :blink:

Omvendt vil min h2bs familie højest sandsynligt ikke komme hvis vi serverer alkohol.. Snak om et dilemma :td:

Så jeg læser med på din tråd, jeg er helt lost selv..

Jeg synes det er rigtigt træls for jer at I skal opleve det fra jeres familier. For egentlig skulle man mene at det er jeres kærlighed der er det primære.. men det virker som om jeres familier mener alkohol har samme rolle... eller det er måske sat firkantet og lidt hårdt op.. men håber I kan forstå meningen. Det er også fair nok og forståeligt at man som gæst gerne vil have et glas vin, en drink osv. Men hold op jeg synes et er ærgeligt at jeres familier ikke kan sige.. pyt med alkohollen.. det er JER vi skal fejre og så tage med og feste og fejre jer på JERES præmisser. Men for mig betyder alkohollen heller ikke det helt store.. jo jeg sætter da pris på god vin, spumante, champagne og asti.. men vi er alle forskellige og det er på en måde tankevækkende at der er nogle der ikke mener de kan feste uden der er alkohol... Jeg håber inderligt I alligevel trods denne modstand vil finde glæde i at planlægge jeres store dag...

Ja det er rigtig rigtig hårdt.. Jeg har længe glædet mig til at starte forberedelserne til mit bryllup, men indtil videre har det kun givet mig grå hår.. (der har også været problemer med maden suk, det er igen min søster).. Jeg tror dog mere jeg hælder mere til at der bliver alkohol til festen, da jeg er bange for flere reaktioner som min søsters og at den dag der burde være den lykkeligste dag bliver til en sur, trættende dag, der ender tidligt bare fordi der ikke er alkohol. Min kæreste tør ik engang at sige til hans forældre at der muligvis vil være alkohol fordi han frygter deres reaktion.. Suk hvorfor skal alting være så svært :boohoo:

Jeg tror alkohol er en for stor del af kulturen i Danmark til at folk mener der kan væe en ordentlig fest uden. Det synes jeg bare er ærgeligt.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg forstår slet ikke at jers familier går så meget op i om der er alkohol eller ej.. Hvis det er hvorfor så ik bare udelukke at fortælle nogen noget om planlægningerne og gør det i føler er rigtigt? Ligemeget hvad er jeg sikker på at på dagen vil folk respektere jeres valg. Det er jo forhåbentlig ikke maden eller drikkelsen der afgører om folk vil komme, men at de kommer for at støtte jer!!!

Så hvis det var mig ville jeg bare fortælle familien pænt at de ikke skal blande sig og bare glæde sig til en festlig dag hvor i har tænkt på alle de detaljer i shnes er væsentlige og så kan de jo tolke det som de vil..

Bare min mening, håber den også giver mening for jer/dig

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej jeg har også lidt svært ved at forstå det. Nok fordi alkohol og fest for mig ikke nødvendigvis hører sammen og fordi vores familier og venner ikke ville tænke eller sige noget negativt over det. Jeg tror ikke at fordi der drikkes at så sejler folk rundt og er helt vildt fulde... for man kan jo sagtens nyde det det uden at blive fuld.

Men jeg synes der ligger nogle lidt mere alvorligt overvejelser bag... f.eks at de to brude hvor den ene brud ikke har det godt omkring folk der drikker... der tror jeg helt sikkert at I skal vælge om der skal serveres vin og et glas champagne, altså så der serveres i glas og der ikke er flasker på bordene eller om det helt skal fravælges. Og til bruden der skal giftes med sin elskede der er muslim at der er der tale om kulturer der mødes og hvor hver kultur har sin egen opfattelse af hvad og hvordan og hvorledes. Det er en rigtigt svær situation fordi I jo selvfølgelig begge to gerne vil være en del af hinandens kultur.

Jeg ser intet forkert i at I fravælger alkohol og slet ikke hvis en ikke får en rolle i jeres liv sammen. Og ellers kunne det være en løsning med skænkning af få glas til din side af familien ? Eller må hans familie slet ikke feste hvor der er alkohol ?

Jeg har altså lidt svært ved at forstå at det kan betyde at man så ikke vil komme til et bryllup... men jeg er jo så heller ikke selv vokset op med at der var masser af alkohol på bordet til fester osv.. Og var ret sen til at drikke og gå i byen... Jeg har som sagt været til et bryllup hvor der var hvidvin til maden... der var ikke mere en 2 -3 glas pr gæst... og resten var sodavand... det var helt vildt festeligt og hyggeligt....

Jeg mener at familien måske burde prøve at fralægge sig deres for-forståelse om at alkohol og fester går hånd i hånd fremfor at brudeparret skal gøre noget det ikke har det godt med..... ( jeg har selv mødt en del undren over nogle af de valg vi har taget.. dog ikke på samme måde som jeres.. men noget med at sådan gør man og sådan er traditionerne osv... men vi holdt fast i de valg vi ikke ville ændre.. )

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke selv melde fra til et bryllup hvis vi fik at vide at der ikke ville blive serveret alkohol. Men jeg ville syntes, at det var underligt og jeg ville på forhånd nok tænke at det ville blive en ret kedelig fest.

Fordi alkohol er så meget en del af vores kultur (jeg drikker ikke til hverdag men jeg kan godt nyde vin til maden lørdag aften og jeg er heller ikke bleg for at tage en tur i byen og drikke drinks til den lyse morgen).

Og så tænker jeg lidt at man da har en forpligtelse overfor sine gæster at gøre det til så god en fest for dem som muligt? :rolleyes:

Når jeg bliver inviteret til bryllup så går jeg ud og køber en ny kjole. Måske nye sko også. Jeg går til frisøren og får sat håret på dagen. Jeg deltager glædeligt i polterabend som koster fx 1.000 kr. det gør min kæreste også på gommens polterabend. Vi køber en gave til omkring 1.000 kr. til brudeparret. Så vi har faktisk brugt en god slat penge på det bryllup (ved godt at kjolen og skoene kan bruges igen) og så "forventer" jeg da også at brudeparret gør deres ypperste for at min oplevelse til deres bryllup bliver maximal. Det vil vi da selv bestræbe os på til vores bryllup.

Jeg drikker fx ikke kaffe men kunne ikke drømme om, at der ikke skal serveres kaffe.

Jeg drikker ikke whisky/cognac men derfor skal andre da kunne få sig en avec til kaffen.

Ved godt det ikke er helt det samme men jeg synes ikke så godt om det med at "det er jeres bryllup gør hvad du vil" for jeg synes man har en forpligtelse til at gøre det bedste for sine bryllupsgæster også.

Når det så er sagt, hvis der er nogle reelle problemer med at bruden får angst eller andet over at være sammen med fulde mennesker, så er der jo et reelt problem.

Men kunne man så ikke bare begrænse alkohol indtaget? Fx servere et glas vin til gæst til hver ret? Det er jo ikke noget folk ville blive fulde over, men det smager altså bare bedre med et glas vin til maden end cola :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså at folk melder fra til en fest FORDI der ingen alkohol er, fatter jeg ikke..

Meningen med mit indlæg var mest at fremhæve at festen nok bare bliver lidt en anden uden et glas vin til maden, og at man med det glas vin til maden måske netop kunne gøre folk lidt bedre tilpas ved at der er mange man ikke kender.

For mig er det ikke så sort/Hvidt. Det er ikke enten "ingen alkohol" eller "druk til vi segner"

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig med Tanja. Det er ikke enten eller og at alkohol ikke nødvendigvis er druk oplever man til langt de fleste bryllupsfester. Det ved jeg jo for jeg drikker aldrig selv alkohol når jeg er ude. Der er alkohol men det er slet ikke i fokus på samme måde som ved mange andre slags fester. Det er ekstremt sjældent at folk drikker sig fra sans og samling til et bryllup og når det sker taler vi typisk ud på natten. Mange gæster kører også hjem fra festen.Dvs. man nyder vin og øl m.v. på samme måde som man nyder maden og festen iøvrigt.

Udover de helt klart fornuftige overvejelser som ligger bag ovenstående og de særlige familieforhold, syntes jeg måske snarere man generelt skal kigge på de såkaldte receptioner som mange afholder inden middagen. 2-3 timers stillestående smalltalk hvor der serveres øl (næppe spiritus). Der har jeg før set at nogle - også nærtstående familiemedlemmer - har fået lidt mere end godt er indenbords inden middagen. Det er uheldigt og også manglende respekt for brudeparret og festen. En "natte-brandert" kan derimod bedre accepteres.

Der er jo også et andet problem ved et "forbud". Dem som måske kunne finde på at gå lidt over gevind er måske også dem for hvem det måske bare bliver mere spændende med et "forbud". De fleste mindes vel ungdomsfesterne hvor alkohol var bandlyst og hvor der lige blev sneget en flaske med i tasken. Kunne man overveje at løse problemet med de nævnte via "mandsopdækning". Dvs. nogle som holdt øje med dem.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg læser det nu ikke som om at de brude der oplever denne problematik holder på at der skal være forbud eller at alkohol er lige med at alle sejler rundt. Jeg synes faktisk der er nogle ret alvorlige overvejelser bag deres holdninger til alkohol.

Og jeg kunne da godt ønske for dem at deres familier tog dem alvorligt og virkelig lyttede til hvad det er de brudepar rent faktisk siger omkring alkohol og hvorfor de gerne vil fravælge det til deres bryllup.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Korrekt. De beder i højere grad om gode råd fordi er usikre på hvad de skal gøre. Med god ret for det er en meget vanskelig situation at blive bragt i. Udover at lytte til dem og tage dem alvorligt kan jeg nogle gange undre mig over at der er familier og familieforhold som vil byde deres børn og nærtstående sådanne ting. Det gælder såvel alkohol-forhold som andre forhold. Eksempelvis fraskilte forældre der ikke vil sidde i nærheden af hinanden m.v. Det er uforståeligt at man som voksne mennesker ikke kan lægge egne hensyn og ego bag sig sådan en enkelt dag og tænke på at det er deres fælles børns store dag.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes faktisk det med at fordi bruden kun spiser fisk, skal der kun serveres fik til festen er "værre"

Jeg kan ikke spise fisk - overhovedet - så en fest KUN med fiskeretter ville for mig betyde at jeg ville gå sulten fra bordet.

At der OGSÅ blev serveret fisk, så bruden (og de der måtte have lyst) kunne vælge det, og andre kunne lade være (her tænker jeg især på hovedretten) ville være helt fint med mig - så er alle glade og mætte.

Men at festen skal bruges som en mulighed for at trække sine egne principper ned over alle gæsterne synes jeg er uheldigt. Om principperne så er "jeg spiser ikke/kun kød/fisk/grønne ting så derfor skal det samme gælde for mine gæster, eller om det er "jeg kan godt feste uden alkohol/kaffe så derfor skal mine gæster også" er for mig det samme

Ligger der dybere grunde til at man ikke bryder sig om at andre drikker, er jeg enig i at man bør kunne forvente at folk omkring en der holder af en kan respektere det. Er grunden at man bliver angst når folk har fået et glas vin, jamen så er det sådan det er, og så må folk der ikke kan rumme det blive væk.

Er grunden at man bliver angst omkring fulde mennesker synes jeg man bør overveje (som mange foreslår) at der fx skænkes et glas hvidvin og et glad rødvin pr mand - og slut. Det vil gøre MEGET for stemningen - og folk bliver altså ikke væsentligt anderledes at være sammen med

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes faktisk det med at fordi bruden kun spiser fisk, skal der kun serveres fik til festen er "værre"

Jeg kan ikke spise fisk - overhovedet - så en fest KUN med fiskeretter ville for mig betyde at jeg ville gå sulten fra bordet.

At der OGSÅ blev serveret fisk, så bruden (og de der måtte have lyst) kunne vælge det, og andre kunne lade være (her tænker jeg især på hovedretten) ville være helt fint med mig - så er alle glade og mætte.

Men at festen skal bruges som en mulighed for at trække sine egne principper ned over alle gæsterne synes jeg er uheldigt. Om principperne så er "jeg spiser ikke/kun kød/fisk/grønne ting så derfor skal det samme gælde for mine gæster, eller om det er "jeg kan godt feste uden alkohol/kaffe så derfor skal mine gæster også" er for mig det samme

Ligger der dybere grunde til at man ikke bryder sig om at andre drikker, er jeg enig i at man bør kunne forvente at folk omkring en der holder af en kan respektere det. Er grunden at man bliver angst når folk har fået et glas vin, jamen så er det sådan det er, og så må folk der ikke kan rumme det blive væk.

Er grunden at man bliver angst omkring fulde mennesker synes jeg man bør overveje (som mange foreslår) at der fx skænkes et glas hvidvin og et glad rødvin pr mand - og slut. Det vil gøre MEGET for stemningen - og folk bliver altså ikke væsentligt anderledes at være sammen med

Jeg er stort set helt enig med dig i det du skriver. Jeg mener at man da helt sikkert bør tage udgangspunkt i hvad man selv ønsker og hvad ens gæster sætter pris på eller ville finde lækkert. Og ikke bare vælge noget alene fordi at det er sådan man vil have det. Jeg finder det mest reelt at vælge noget når der ligger velovervejede og godt begrundede overvelser bag.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg kommer lige tilbage med den danske tradition og vores alkoholvaner. Hvis man eks. ser huset på Christianshavn, så ser man et (måske lidt overdrevent) billede af, hvordan forbruget i Danmark var i 60´erne. Jeg tænker især på alkoholvanerne. Det var normalt at man fik en fyraftensøl, og at der var en snaps til maden osv.

Det vil sige vores generations forældre oftest er opvokset med brug af alkohol ved hyggestunder, og sammenkomster. Nok også derfor vil det undre nogen, hvis man valgte at holde festen alkolhol fri. Men så vil det jo handle om at finde nogle gode alternativer til, hvad man så skal drikke under middagen. For igen, jeg tror, hvis jeg bare skulle drikke sodavand, at jeg så ville savne vinen til maden. Og jeg er altså ikke den store vindrikker, men oftest så passer vinen jo til maden, så de fremhæver hinanden.

Hvis jeg valgte at gøre noget utraditionelt, som ikke at servere vin til maden, og i stedet finde på noget alternativt, så tror jeg at jeg ville holde menuen for mig selv. Så det netop ikke skulle skabe en kæmpe konflikt inden.

Angående det med fisk til middagen, og ellers intet andet kød, så tænker jeg, at man vel selvfølgelig viser hensyn til dem, som ikke kan tåle fisk. Og så sige, at til min venindes bryllup, fik vi en fisk af en art, og den smagte af kylling, jeg havde ikke gættet på at det var fisk. - jeg kan ikke huske hvilken fisk det var :) men selv min mand, som ikke bryder sig om fisk, spiste denne med velbehag

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mht det med fisk: jeg forstår bare ikke hvad man regner med at få ud af det? Altså bare der er fisk til en selv, er det vel ligemeget om andre spiser det? For mig ville det virke som et forsøg fra brudeparrets side på at "omvende" mig eller bestemme over hvad jeg må spise fordi de kan..

Og lige fisk er altså bare noget som mange ikke enten kan lide eller tåle.. Hvorfor gøre deres oplevelse af festen træls, bare af princip?

Edit; jeg vil gerne lige understrege at jeg aldrig forventer at der er forskellige forretter til en fest, hvis der serveres fisk der. Det er hovedretten jeg tænker på; der går intet fra brudeparret fordi jeg spiser en rød pølse istedet for havtaske. Men det ændrer min fest betragteligt hvis jeg ikke får andet end dessert

Redigeret af tanja_allen
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er jo faktisk et generelt problem, det her med at bryde normen...

Som vi nu hører om med pescetarer... Eller vegetarer, raw food'ere... Eller hvad hvis man skulle til en bodybuilders bryllup og drikke protein-shakes...

Konklusionen fra mig bliver at psykiske problemer altid må komme i første række - især hvis det er brudeparret selv... Hvor meget man vil tage hensyn til gæster, er nok meget forskelligt...

PS. Min far mener fx at nogle vil melde afbud hvis man har dresscode... Som i vores tilfælde vil hedde: mænd i jakkesæt, kvinder i kjoler...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht det med fisk: jeg forstår bare ikke hvad man regner med at få ud af det? Altså bare der er fisk til en selv, er det vel ligemeget om andre spiser det? For mig ville det virke som et forsøg fra brudeparrets side på at "omvende" mig eller bestemme over hvad jeg må spise fordi de kan..

Og lige fisk er altså bare noget som mange ikke enten kan lide eller tåle.. Hvorfor gøre deres oplevelse af festen træls, bare af princip?

Edit; jeg vil gerne lige understrege at jeg aldrig forventer at der er forskellige forretter til en fest, hvis der serveres fisk der. Det er hovedretten jeg tænker på; der går intet fra brudeparret fordi jeg spiser en rød pølse istedet for havtaske. Men det ændrer min fest betragteligt hvis jeg ikke får andet end dessert

I agree... Hvis folk med specielle spisevaner (må jeg kalde det det), forventer at der bliver taget hensyn til dem, så må de også tage hensyn til "alle os andre"...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mht det med fisk: jeg forstår bare ikke hvad man regner med at få ud af det? Altså bare der er fisk til en selv, er det vel ligemeget om andre spiser det? For mig ville det virke som et forsøg fra brudeparrets side på at "omvende" mig eller bestemme over hvad jeg må spise fordi de kan..

Og lige fisk er altså bare noget som mange ikke enten kan lide eller tåle.. Hvorfor gøre deres oplevelse af festen træls, bare af princip?

Øh... det lyder nu på mig mest som om det er dig der vil tvinge dine principper (principper = madpræferencer?!) ned over hovedet på andre ... hvis du ikke spiser fisk, ja så er det så bare ærgeligt, det er da ved gud brudeparret der skal have det DE kan lide den dag, de kan da ikke ringe rundt og høre hvad alle andre foretrækker... Jeg er vegetar, og hvis jeg er til store fester, hvor der ikke er taget højde for dét, ja så må jeg sq spise uden om kødet - hvis ikke jeg vil gå "sulten fra bords"... Det er da for vildt at dem der betaler 20.000+ kr. for maden skal tage det hensyn, måske skulle man bare være tilfreds når der er andre der vil dele en glædelig begivenhed med én, og hvis så man ikke er tilfreds med den kuvert som de har betalt i dyre domme for én, ja så er der nok noget andet at glæde sig over.

Det lyder på dig som om der ikke er nogle mennesker der kan lide fisk overhovedet...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er jo faktisk et generelt problem, det her med at bryde normen...

Som vi nu hører om med pescetarer... Eller vegetarer, raw food'ere... Eller hvad hvis man skulle til en bodybuilders bryllup og drikke protein-shakes...

Konklusionen fra mig bliver at psykiske problemer altid må komme i første række - især hvis det er brudeparret selv... Hvor meget man vil tage hensyn til gæster, er nok meget forskelligt...

PS. Min far mener fx at nogle vil melde afbud hvis man har dresscode... Som i vores tilfælde vil hedde: mænd i jakkesæt, kvinder i kjoler...

Håber virkelig ikke du sammenligner vegetar-mad med at skulle drikke en protienshake som hovedret .. det kunne godt være du ville have godt af at udvide dine køkkenvaner lidt så, hvis man tror vegetarmad er kedeligt og dårligt, så går man sq glip af meget...

Ej hvor er det en dårlig holdning at folk der slet ikke selv spiser kød skulle servere det til deres bryllup, for at tækkes andre ... det er langt uden for min forståelse at man seriøst kan synes det er et problem ikke at skulle spise kød en aften - hvor man ikke engang selv betaler?? Jesus christ..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg må hellere ændre menuen til min fødselsdag, så alle de andre kan få spaghetti med kødsauce i stedet for lækker vegetarmad, så de kan være glade, og så må jeg lave noget specielt til mig selv :lol:

meatismurder.jpg

Også selvom jeg er principielt imod det! Mmmh, lækker fødselsdagsmad :lol:

Redigeret af 0Tine0
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mht det med fisk: jeg forstår bare ikke hvad man regner med at få ud af det? Altså bare der er fisk til en selv, er det vel ligemeget om andre spiser det? For mig ville det virke som et forsøg fra brudeparrets side på at "omvende" mig eller bestemme over hvad jeg må spise fordi de kan..

Og lige fisk er altså bare noget som mange ikke enten kan lide eller tåle.. Hvorfor gøre deres oplevelse af festen træls, bare af princip?

Øh... det lyder nu på mig mest som om det er dig der vil tvinge dine principper (principper = madpræferencer?!) ned over hovedet på andre ... hvis du ikke spiser fisk, ja så er det så bare ærgeligt, det er da ved gud brudeparret der skal have det DE kan lide den dag, de kan da ikke ringe rundt og høre hvad alle andre foretrækker... Jeg er vegetar, og hvis jeg er til store fester, hvor der ikke er taget højde for dét, ja så må jeg sq spise uden om kødet - hvis ikke jeg vil gå "sulten fra bords"... Det er da for vildt at dem der betaler 20.000+ kr. for maden skal tage det hensyn, måske skulle man bare være tilfreds når der er andre der vil dele en glædelig begivenhed med én, og hvis så man ikke er tilfreds med den kuvert som de har betalt i dyre domme for én, ja så er der nok noget andet at glæde sig over.

Det lyder på dig som om der ikke er nogle mennesker der kan lide fisk overhovedet...

Det synes jeg ikke jeg gør. Jeg kunne aldrig i mit liv drømme om at servere noget til mit bryllup, eller andre fester, som jeg vidste, der var stor sandsynlighed for at folk ikke bryder sig om.

Jeg er VILD med bacon. Holdt jeg fest hvor vores muslimske venner var med, ville jeg aldrig UDELUKKENDE servere bacon/flæskesteg/pølser. Hvis jeg havde lyst til at servere det, ville jeg sørge for at der også var noget de kunne spise.

Var jeg vegetar, kunne jeg aldrig drømme om ikke at servere kød til en fest. Jeg kunne jo bare lade være med at spise det selv!

En fest er for mig ikke en politisk handling hvor mine synspunkter skal forståes, accepteres og adopteres af alle. Det er en samling af en masse mennesker der alle er forskellige.

Var jeg TOSSET med fisk ville jeg aldrig servere fisk til både forret og hovedret - både fordi det er kikset, men også fordi risikoen for at nogle så ikke får andet spise en tilbehør er ret stor.

Og jeg nyder bare ikke en fest hvor folk ikke er mætte, glade og i godt humør

Det handler vel i bund og grund om at alle hygger sig. Og ikke at jeg som brud "får ret" og kan bestemme at fordi jeg er vegetar skal alle omkring mig også være det

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer