Lumen

Varmlufts-lanterner

9 posts in this topic

Jeg kunne godt tænke mig at opsende varmluftslanterner til mit bryllup i November. Men læser man om dem, så skal man ikke læse længe for at komme over nogle brand-advarelser. Jeg ville da være ked af hvis jeg endte med at sætte ild til nogens hus, bare fordi jeg havde en fix idé om en smuk happening til mit bryllup. Men på den anden side... varmluftslanterner flyver vel til verjs så længe der er levende ild til at varme dem op med? Så der burde vel ikke være så stor en risiko ved dem? Eller hvad? Og blæser det måske for meget i November til den slags?

0

Annonce ♥

Jeg har ikke selv prøvet, men jeg har da læst en del tråde om emnet nu...

Jeg har læst, at du skal være opmærksom på, at hvis det blæser, så skal det ikke være for tæt på høje træer og bygninger, for så kan de sidde fast. Men hvis du sørger for at være et åbent sted, burde det ikke gøre noget hvis det blæser...

Du skal huske at være opmærksom på at der er en del regler forbundet til opsætning af sådanne varmlufts lanterner. Bl.a at man skal være mindst 5 km. væk fra en lufthavn og at de ikke må flyve højere end 100 m (mener jeg) - man kan få nogle der ikke flyver højere end det.. men tjek lige alle reglerne ud først også..

0

Jeg har tænkt på det samme - for det må være så smukt i den mørke november-nat! Men jeg mener også at man skal huske at melde det til politi/brandvæsen på forhånd, ligesom hvis man skyder fyrværkeri af eller brænder bål om aftenen - uden for de normale tidspunkter.

0

Jeg har læst lidt på reglerne og ja, det skulle da være muligt at holde dem væk fra lufthavnen og det med træerne giver også god mening. Jeg mener ikke at man egentlig SKAL melde det - men derfor kan det jo være en god idé alligevel. Altså medmindre at man får nogen i røret der forsøger at forbyde det selv om det ikke er forbudt (pga. deres personlige holdning).

0

Annonce ♥

Ja, der har været mange tråde omkring det .... og du skal søge om tilladelse til det hos din politimester :) Så du må derned og pænt søge om tilladelse - det er det samme, som med fyrværkeri, hvis du vil fyre det af alle de andre 364 om året ... det kræver også politi tilladelse .... og måske mindre fedt, hvis de kommer på besøg med en bøde på ens bryllupsdag. Får man et nej, kan man self altid tage chancen alligevel :wink:

0

LÆS DENNE INDEN I KØBER:

Man skal have tilladelse af luftfartssyrelsen og hvis nær vand SØK.

Hvis de giver tilladelse skal man også skrive en ansøgning til politiet.

Jeg har desvære kun hørt om en der fik tilladelse i år! (Nordsjælland Politi), luftfartsstyrelsen giver nærsten aldrig deres tilladelse.

Så inden I køber - sørg for at have tilladelserne på plads....

0

Annonce ♥

Vi sendte op til vores bryllup og det var bare SÅ flot og romantisk. Havde også læst en masse ting om forskellige regler og at man skulle søge tilladelse og hvad har vi. Men så læste jeg i avisen, eller en herinde havde lagt et link til en artikel, og der stod der at Fyns politi bare gerne sådan man"advarede" inden man sendte op. Så jeg ringede til den lokale brandmyndighed et par uger før (skulle alligevel snakke med dem, da vi skulle oplyse om der var nogen af vores gæster der overnattende i de lokaler vi havde lejet), og sagde til ham vi havde planer om at sende himmellanterner op. Han spurgte om adressen, hvor mange og på ca hvilket tidsp De skulle sendes op ( tror han ville notere i forhold til at folk sommetider har ringet ind og troet det var nødblus eller ufoer, så hvis det var nogenlunde samtidig, så vidste de hvad det var folk ringede om). Han sagde så at vi skulle være opmærksomme på vindretningen, og hvis der var meget vind så skulle vi nok ikke sætte dem op, ifht sikkerhed og sådan. Og så var der ellers ingen problemer i det. Det var bare perfekt vejr, totalt vindstill og klart så det var præcis som vi havde forestillet os.

Jeg tænker at november er en ideel måned at sætte op i. Nu ved jeg ikk hvor i landet i skal holde og om det er tæt på vand (vores var på Midtfyn og der er jo ikke det store farvand i nærheden haha så skænkede ikke det m vandet en tanke...) men hvis jeg var dig ville jeg ringe til den lokale brandmyndighed (ring evt til kommunen og få kontakt Info af dem) og sige i skal holde bryllup der og påtænker himmellanterner. Spørg om det er nok at ringe noget tid i forvejen og oplyse eller om i skal søge tilladelse div steder. Og så tage den derfra....

Held og lykke. Kan lige smide et billede eller 2 ind når jeg er tilbage på pc'en.

Knus Natasja

0