Centenary

LCHF - den "nye" diæt

110 indlæg i dette emne

Kære alle jer der ønsker et vægttab...

Jeg vil blot gøre opmærksom på den nye diæt, der hedder LCHF (Low Carb High Fat). Som I nok kan regne ud, handler det om at skære kulhydraterne ud af kosten - og at fedt ikke er så farligt, som man går og tror.

Det er stadig en forholdsvis ny diæt i Danmark (den stammer fra Sverige), men man kan godt google danske sider. Jeg er ikke ekspert, og har egentlig kun meget lidt erfaring, så jeg vil lade jer selv undersøge det, hvis det skulle have interesse. Grunden til at jeg anbefaler det er at min mor og hendes veninde er startet på denne diæt, og den har især haft positiv effekt på mavefedtet.

Dette skal ikke være en diskussions-tråd, for der er 1 billion holdninger og for/imod når det gælder vægttab, sundhed, næring osv.

Vi kan aldrig allesammen blive enige! Det er blot en oplysning! :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I får lige den grundlæggende viden!

Man må gerne spise:

Æg i alle former - kogte, stegte, røræg, omelet.

Fisk og skaldyr. Fede fisk som laks, sild og makrel er suveræne.

Kød. Lam, vildt, okse, svin.

Fugl. Kylling, kalkun.

Sovser, dressinger, mayonnaise, olivneolie, rapsolie. Ikke light-produkter! Bearnaise, hollandaise.

Du kan også spise:

Grøntsager som blomkål, hvidkål, rødkål, rosenkål, grønkål, asparges, broccoli, squash, aubergine, oliven, spinat, svampe, agurk alle slags salat, avocado, løg, peberfrugt, tomater.

Mælkeprodukter

Smør eller Kærgården, undgå alle margariner.

Ost, gerne de fede, Philadelphia, Haloumi, Feta, Mozzarella, Hytteost

Fløde, creme fraiche, yoghurt - almindelig eller græsk/tyrkisk, mælk

Hvis du har svært ved at tabe dig kan du begrænse mængden mælkeprodukter i din kost. Start med at fjerne de mindst fede.

Undgå helst:

Sukker og sirup, slik, sodavand, kager.

Kartofler, pasta, brød det er også sukker, bare i en anden form. Også fuldkorn

Ris, majs, couscous, bulgur er også sukker. Popcorn er junkfood.

Margarine, som er et kemisk produkt. Hertil hører også flydende margarine og Becel.

Pølser og andre kødprodukter som indeholder tilsat glutamat og sukker. Tjek varedeklarationen, der findes gode undtagelser.

Omega6-rige olier som majsolie, peanutolie, soyaolie og solsikkeolie.

Øl, som er flydende sukker.

Frugt er slik, altså sukker! Og tørret frugt er derfor koncentreret sukker. Bær er bedre, hindbær har færrest kulhydrater.

Ved fest kan du tillade dig:

Mørk chokolade med mindst 70% kakao.

Alkohol som tør vin f.ex.

Nødder som mandel, paranødder, macadamianødder.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er faktisk en type diæt, der har været fremme i mange år (i mange varianter) og som er meget brugt inden for fitness verdenen. Jeg har selv afprøvet det, og jeg synes faktisk at det er en udemærket måde at spise på. DOG har jeg erfaret, at den langt fra passer til alle - hver kvinde har en unik hormonprofil - og nogle kan ikke tabe sig uden at få en smule kulhydrat. Selvfølgelig skal det være fra en god kilde, så der er ingen undskyldning for at spise pasta eller slik i lange baner :happy:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt LCHF den sidste måneds tid og det virker rigtig godt for mig :) Har dog fået en smule havregryn til morgenmaden, men ikke meget. Kan anbefale at kigge på denne blog for inspiration til opskrifter: lowcarb.dk

Synes der er rigtig mange lækre ting derinde :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Birgitte: Du har ret i at diæt-typen har været fremme i mange år, det er nok nærmere begrebet LCHF der er nyere... :)

M.Rose: Dejligt at høre om flere erfaringer... :)

Jeg er ikke selv overvægtig, men har haft problemer med at mit blodsukkerniveau kørte vildt op og ned, så jeg blev rigtig dårlig fordi det bare styrtdykkede inden jeg nåede at mærke signalerne... Jeg føler også tit at fødevarer som indeholder mel, gør mig oppustet og proppet... Så derfor var LCHF en genial løsning for mig... Jeg er KUN LIGE begyndt at tage noget af det til mig - spiser stadig 60 g havregryn hver morgen, og har stadig lidt svært ved at slippe slik og chokolade (som jo er noget af det værste)... :fløjt:

Men jeg undgår så vidt muligt brød, pasta, ris, grøntsager med stivelse osv... Min kæreste synes dog jeg er lidt mærkelig når jeg spiser burger uden bollen... Hehe...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er faktisk den plan, som jeg følger som PCO patient, hvis jeg vil tabe mig lynhurtigt.

Jeg har observeret, at skærer jeg fedt ud af min kost men bibeholder kulhydraterne, ja så tager jeg på hastigere end lyden :( .

Ideel kostplan for mig er:

Havregryn med letmælk, rosiner/hindbær og nødder/mandler om morgenen :heart:

Kød i alle udskæringer :heart: ,

frugt og grøntsager - gulerødder ad libitum spises som snacks hele dagen,

Nødder :heart: ,

Smør og rapsolie :heart: ,

Piskefløde og Creme fraiche - også 38% ved festlige lejligheder :metteholm

Holder jeg mig til ovennævnte, så er vægttabet stabilt - men lige så snart jeg spiser hvide ting såsom franskbrød, hvedeboller/-brød, kartofler, hvide ris og hvid pasta, kan jeg se det på vægten som vægtstigning dagen efter :blink:

Jeg kan kun anbefale den til alle, som vil tabe sig hurtigt og effektivt. Naturligvis skal man ikke spise tandsmør og dække sine grøntsager med fede creme fraiche dressinger, alt med måde.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jer der følger det her, hvad spiser i så til frokost? Det er nok der den er sværest for mig. Jeg spiser havregryn om morgenen (for det skal være så simpelt som overhovedet muligt), og aftensmad kan jo bare være kød og grøntsager (jeg kan 2 variationer, og det bliver virkelig også kedeligt i længden), men jeg aner ikke hvad jeg skal gøre med min frokost, for den skal også være nem.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jer der følger det her, hvad spiser i så til frokost? Det er nok der den er sværest for mig. Jeg spiser havregryn om morgenen (for det skal være så simpelt som overhovedet muligt), og aftensmad kan jo bare være kød og grøntsager (jeg kan 2 variationer, og det bliver virkelig også kedeligt i længden), men jeg aner ikke hvad jeg skal gøre med min frokost, for den skal også være nem.

Havregryn indeholder rigtig mange kulhydrater, så hvis du har lyst til at skære lidt ned på dem, kan du spise en mindre portion hvor du tilsætter proteinpulver... Dette holder dig mæt i væsentlig længere tid... Har selv lige lavet denne ændring, og den giver mig altså et par timer ekstra... Det skal selvfølgelig være i havregrød, ellers bliver det nok lidt klamt... :wink: Og gerne med kanel til at give lidt smag!

Mht. frokost... Æg i alle afskygninger kan være en idé... Det kan være super nemt at lave en lækker omelet, eller røræg med bacon... Selv spiser jeg ofte hjemmemixet yoghurt: Skyr eller græsk yoghurt blandet med blendede frosne bær... + en lille håndfuld mandler... Men kan også bage mange slags brød uden kulhydrater, som kan spises med fed ost eller kødpålæg...

Tjek nogle af de blogs der er linket til ovenfor... Og HUSK! Fedt er ikke farligt! Det er rigtig vigtigt at få fedt når man fjerner kulhydrater, da du så vil få din energi herfra... :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan lige tilføje at jeg har eksperimenteret lidt med LCHF igennem noget tid, men gik "all in" på det i forgårs... På de 2 dage er vægten gået ned med 1,3 kg...

Redigeret af Centenary
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

LCHF er faktisk let at holde, bare man holder sig fra hvidt brød, kartofler, hvide ris, hvid pasta, slik, snacks, kager, wienerbrød, sodavand, alkohol osv*s*

Det er sku da også svært når man elsker kartofler, ris, pasta, kage og slik hehe.

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jer der følger det her, hvad spiser i så til frokost? Det er nok der den er sværest for mig. Jeg spiser havregryn om morgenen (for det skal være så simpelt som overhovedet muligt), og aftensmad kan jo bare være kød og grøntsager (jeg kan 2 variationer, og det bliver virkelig også kedeligt i længden), men jeg aner ikke hvad jeg skal gøre med min frokost, for den skal også være nem.

Havregryn indeholder rigtig mange kulhydrater, så hvis du har lyst til at skære lidt ned på dem, kan du spise en mindre portion hvor du tilsætter proteinpulver... Dette holder dig mæt i væsentlig længere tid... Har selv lige lavet denne ændring, og den giver mig altså et par timer ekstra... Det skal selvfølgelig være i havregrød, ellers bliver det nok lidt klamt... :wink: Og gerne med kanel til at give lidt smag!

Mht. frokost... Æg i alle afskygninger kan være en idé... Det kan være super nemt at lave en lækker omelet, eller røræg med bacon... Selv spiser jeg ofte hjemmemixet yoghurt: Skyr eller græsk yoghurt blandet med blendede frosne bær... + en lille håndfuld mandler... Men kan også bage mange slags brød uden kulhydrater, som kan spises med fed ost eller kødpålæg...

Tjek nogle af de blogs der er linket til ovenfor... Og HUSK! Fedt er ikke farligt! Det er rigtig vigtigt at få fedt når man fjerner kulhydrater, da du så vil få din energi herfra... :)

Jeg siger lige igen at det skal være nemt ;) Når jeg er på arb, hvilket jeg jo er alle hverdage fra 8-16 stykker, så har jeg ingen mulighed for at lave mad. Min frokost skal derfor kunne tilberedes aftenen før - som når man smører madpakke :)

Jeg bliver faktisk ikke mæt i længere tid af havregryn, men har før drukket en proteinshake til, og det holdt mig super mæt - i starten. Jeg står ikke og laver grød om morgenen, igen af den årsag, at det tager både tid at lave og at vaske op. Og den tålmodighed har jeg slet ikke om morgenen :)

Jeg har kigget lidt på madbanditten.dk, og hun skrev noget om et brød uden mel. Makrel og rugbrød er en yndet frokost for mig, fordi den er nem.

1,3 kg på 2dage??? whaaat, det er vildt. Hvad har du så spist?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Sakset fra madbanditten:

Kernebrød – ingredienser

100 g hørfrø

150 g græskarkerner

100 g sesamfrø

100 g solsikkekerner

100 g grofthakkede mandler

50 g grofthakkede hasselnødder

150 g revet, lagret ost

5 æg

½ dl olie

3 tsk salt

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jer der følger det her, hvad spiser i så til frokost? Det er nok der den er sværest for mig. Jeg spiser havregryn om morgenen (for det skal være så simpelt som overhovedet muligt), og aftensmad kan jo bare være kød og grøntsager (jeg kan 2 variationer, og det bliver virkelig også kedeligt i længden), men jeg aner ikke hvad jeg skal gøre med min frokost, for den skal også være nem.

Havregryn indeholder rigtig mange kulhydrater, så hvis du har lyst til at skære lidt ned på dem, kan du spise en mindre portion hvor du tilsætter proteinpulver... Dette holder dig mæt i væsentlig længere tid... Har selv lige lavet denne ændring, og den giver mig altså et par timer ekstra... Det skal selvfølgelig være i havregrød, ellers bliver det nok lidt klamt... :wink: Og gerne med kanel til at give lidt smag!

Mht. frokost... Æg i alle afskygninger kan være en idé... Det kan være super nemt at lave en lækker omelet, eller røræg med bacon... Selv spiser jeg ofte hjemmemixet yoghurt: Skyr eller græsk yoghurt blandet med blendede frosne bær... + en lille håndfuld mandler... Men kan også bage mange slags brød uden kulhydrater, som kan spises med fed ost eller kødpålæg...

Tjek nogle af de blogs der er linket til ovenfor... Og HUSK! Fedt er ikke farligt! Det er rigtig vigtigt at få fedt når man fjerner kulhydrater, da du så vil få din energi herfra... :)

Jeg siger lige igen at det skal være nemt ;) Når jeg er på arb, hvilket jeg jo er alle hverdage fra 8-16 stykker, så har jeg ingen mulighed for at lave mad. Min frokost skal derfor kunne tilberedes aftenen før - som når man smører madpakke :)

Jeg bliver faktisk ikke mæt i længere tid af havregryn, men har før drukket en proteinshake til, og det holdt mig super mæt - i starten. Jeg står ikke og laver grød om morgenen, igen af den årsag, at det tager både tid at lave og at vaske op. Og den tålmodighed har jeg slet ikke om morgenen :)

Jeg har kigget lidt på madbanditten.dk, og hun skrev noget om et brød uden mel. Makrel og rugbrød er en yndet frokost for mig, fordi den er nem.

1,3 kg på 2dage??? whaaat, det er vildt. Hvad har du så spist?

Haha sorry... Det er lige det dér med at definere "nemt"... :wink:

Man kan bage MASSER af brød uden kulhydrater, man skal bare lige have indkøbt et nyt basis-lager... Jeg har selv lige bagt mit første LCHF brød i går, samt lavet oste-snacks...

Jeg er ikke altid selv fan af grøntsager, og det kan godt blive den kedelige løsning... Men en nem frokost der kan klargøres aftenen inden kunne også være grøntsager i mundrette bidder, og så spiser du det sammen med 1-2 dåser makrel i tomat...

- Ja, hvad har jeg spist... Ved ikke om jeg kan huske det præcist, men jeg kan lige prøve at ridse op...

Fredag:

Havregrød (NEMT) 60 g havregryn, ca. 2 dl. mælk, 2 spsk protein, kanel - i micro'en i 1½ minut

4 stk. små knækbrød (semi LCHF) med dobbelt lag havarti ost

Mandler (en håndfuld ca.)

4-5 laksefrikadeller med 3 tomater og 2 snackpeber

1 portion LCHF chokolade trøffel

Lørdag:

Havregrød som fredag

2 oste-snacks

1 oste-snack

1 stor bøf med rødvinssauce

Om aftenen syndede jeg lidt med 1 snickers og ca. 20 g. mælkechokolade

Det ville normalt være for små mængder mad til mig, men det har altså fungeret... Og det er jo lidt snyd med havregrøden, men den er jeg altså svært glad for... :rolleyes:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Men rugbrød er jo heller ikke lovlig da man jo skal holde sig fra korn produkter generalt. ikke? Sådan har jeg forstået det i hvert fald

Ja det er det jeg ikke kan finde ud af... For nogle steder står der at kerner osv. er ok?

Sakset fra madbanditten:

Kernebrød – ingredienser

100 g hørfrø

150 g græskarkerner

100 g sesamfrø

100 g solsikkekerner

100 g grofthakkede mandler

50 g grofthakkede hasselnødder

150 g revet, lagret ost

5 æg

½ dl olie

3 tsk salt

Det rugbrød vi kan købe i diverse supermarkeder er fyldt med kulhydrater... Så de er selvfølgelig ikke i LCHF's ånd... Men opskriften fra Madbanditten er et godt bud på et brød uden for meget kulhydrat...

I forhold til kerner og nødder, så er det okay i moderate mængder - man skal altså ikke leve udelukkende af det... En god LCHF regel er at vores fødevarer max må indeholde 5 g. kulhydrat pr. 100 g... De mandler jeg har nu indeholder fx 19 g. kulhydrat pr. 100 g... Græskarkerner indeholder fx kun 5 g. kulhydrat pr. 100 g...

OBS! Madbanditten er ikke 100 % LCHF... Hun går vist mest op i at undgå gluten... :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Aha, så ved jeg det. Jeg tror at jeg ville dø uden rugbrød og kartofler. Kartoflerne må jeg så prøve, men rugbrødet bliver altså. Bare i den nye form, og så kan jeg jo bage det selv nemt. Uden surdej haha.

Det med havregrøden er sku da skide smart! Blander du det bare i en skål og så smider det i? (Jeg har aldrig lavet det før, men det kunne godt være en ide for mig - det er jo nemt ;) )

Del endelig gerne hvad du ellers spiser :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det nye rugbrød er jo også helt fint at have som fast frokost... Det er jo meget forskelligt hvor strikse folk er på denne diæt, så du skal selvfølgelig vælge det som passer dig bedst! :)

Ja, jeg blander først de tørre ingredienser (havregryn, protein og kanel)... Og så tilsætter jeg mælk efter behov... Og 1½ minut i micro'en og bum! Nemmere bliver det næsten ikke... :wink: Jeg lader det lige stå og trække efterfølgende...

Søndag spiste jeg:

Rærøg (4 æg med en sjat mælk + salt og peber)

1 salat med rejer, krebsehaler og avocado (på café)

2 stk små knækbrød med dobbelt lag havarti

1 håndfuld mandler

Jeg syndede igen :oops: Spiste ca. 60-70 g. mælkechokolade om aftenen...

Jeg var ude det meste af dagen, så derfor et lidt mindre indtag af mad...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer