LHK

Hjørnegrund vs. ikke-hjørnegrund

22 indlæg i dette emne

Hej alle dejlige zillas..... :loveshower:

Jeg har brug for hjælp, input og tanker fra jer, og jeg håber meget, at I vil give jeres helt uforbeholdne mening om dette lille emne:

Min kæreste og jeg kigger på hus i Aarhus-området, dvs. de fleste huse er temmelig pebrede i pris sammenlignet med hvad man får for pengene. Det har imidlertid vist sig, at huse der ligger på en hjørnegrund er lidt billigere. Desværre er jeg ikke umiddelbart helt vild med hjørnegrunde, fordi jeg synes de ligger lidt "udsat", fx i forhold til kig ind i haven m.v..

Er det mig der er sart, eller er der noget om snakken? Ville I købe et hus på en hjørnegrund, eller er det lidt for usikkert i forhold til om man kan komme af med huset igen, og om man kommer til at fortryde købet senere og tænker "gid vi ikke havde købt en hjørnegrund"? Vi er meget i tvivl........

På forhånd en kæmpestor tak for hjælpen :heart:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ville ikke røre mig det mindste og at I har kunnet opleve en prisforskel er nok mere tilfældighedernes spil end en reel forskel. Det handler i bund og grund om beliggenhed og fordelen ved hjørnegrunde er jo bl.a. at I ikke har nabohuse på begge sider tæt op til jeres hus, hvorved man kan tale om at man "bor" tæt på hinanden. Derudover kan man jo gøre meget med beplantning/indhegning for at skærme af. Hjørnegrundene er ofte større end de øvrige parceller og personligt kunne jeg da se en fordel i at man har bedre muligheder for at lave indgange (vi har kun 2 måder at komme ind til vores egendom på og det er fra hver sin side og det er uhensigtsmæssigt hvis man skulle bruge kælderen som lager som jeg gjorde det for en del år siden inden vi fik eksternt lager.

Uden at kende meget til prisniveauet i Århus så er det min klare fornemmelse at I ikke skal meget mere end 2+-30 km. udenfor Århus C for at få nogle mere spiselige priser.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har lige købt en villa på en hjørnegrund og vi er virkelig glade for købet. (selvfølgelig fordi det er HUSET :) )

vi gjorde også nogle tanker ift. en hjørnegrund men det var mere ift. hækklipning, snerydning osv.

jeg tror at vi er mere afskærmet fra nysgerrige sjæle end de øvrige på vejene, for huset tager al udsyn fra den ene vej, og en hæk tager al udsyn fra den anden. (Men huset ligger også forrest på grunden og hækken er 1,80.

Er det i midtbyen i har kig på et hus?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lige købt en villa på en hjørnegrund og vi er virkelig glade for købet. (selvfølgelig fordi det er HUSET :) )

vi gjorde også nogle tanker ift. en hjørnegrund men det var mere ift. hækklipning, snerydning osv.

jeg tror at vi er mere afskærmet fra nysgerrige sjæle end de øvrige på vejene, for huset tager al udsyn fra den ene vej, og en hæk tager al udsyn fra den anden. (Men huset ligger også forrest på grunden og hækken er 1,80.

Er det i midtbyen i har kig på et hus?

Mange tak for dit svar..

Nej, vi kigger ikke på huse helt i centrum, men i Hasselager, Risskov, Egå, Tranbjerg eller Højbjerg. Vi er med andre ord ikke så kræsne med hvilken bydel det er. Det vigtigste er helt klart huset... og selvfølgelig prisen....

Umiddelbart bekymrer jeg mig ikke så pokkers meget om snerydning - men det kan godt være at det lige må med i overvejelserne:) Kan jo lige fordoble arbejdet hvis der er dobbelt op på fortov...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi købte hus her 1.august - og vi har ikke bare en hjørnegrund, vi har en U-grund :D

Spørg LIGE om der er meget fortov... Haha...

Vi skænkede det ikke én eneste negativ tanke inden vi købte, og den ene side (bagsiden) vender ud mod en større vej med busstoppested lige ude foran - der er et 1,5m højt plankeværk så folk kan jo godt kigge over men altså - det er yderst begrænset med gående trafik derude, og har ikke følt os generet af det overhovedet :)

Der var iøvrigt ingen prisforskel her pga placeringen...

Jeg ville ikke tøve med at købe et hus hvis eneste "ulempe" man kunne komme i tanke om var at det var en hjørnegrund.. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi flyttede ind i vores hus i starten af maj, det ligger på en hjørnegrund... og det er superlækkert fordi vores have virker lidt mere luftig. Der er hække mellem haverne her og vi har kun nabo på den ene side istedet for på begge sider....Der er lidt mere hæk at klippe osv.. men det går jo nok :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi købte hus her 1.august - og vi har ikke bare en hjørnegrund, vi har en U-grund :D

Spørg LIGE om der er meget fortov... Haha...

Vi skænkede det ikke én eneste negativ tanke inden vi købte, og den ene side (bagsiden) vender ud mod en større vej med busstoppested lige ude foran - der er et 1,5m højt plankeværk så folk kan jo godt kigge over men altså - det er yderst begrænset med gående trafik derude, og har ikke følt os generet af det overhovedet :)

Der var iøvrigt ingen prisforskel her pga placeringen...

Jeg ville ikke tøve med at købe et hus hvis eneste "ulempe" man kunne komme i tanke om var at det var en hjørnegrund.. :)

Hvad er en U-grund ?Kan slet ikke se for mig hvordan den er placeret og huset og naboer osv :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har også en hjørnegrund og det er nu kun når der er meget sne (og det har der været de 2 første vintre jeg har boet her)... så er det jeg ville ønske vi ikke har en hjørnegrund. Det gør det så heller ikke bedre at vi bor på en lille privat vej, og kommunen kommer ikke forbi og flytter sne... så vi skal selv skovle på hele vejen (de 6 huse på vejen)... og det med ral :unsure: Så kan man godt holde varmen i sneen. Heldigvis er vores grund ikke så stor.

Så umiddelbart skal man bare lige huske på snerydning og hækkeklipning... ja og fjernelse af ukrudt.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har haft hus på en hjørnegrund engang. Den eneste ulempe var, når der skulle skovles sne :biggrin:

Eller klippes hæk! :wink:

Vi havde ingen hæk. Vi satte stakit/højt hegn op som noget af det første. Hurra for privatliv. Naboerne troede vi lavede en rocker-borg :biggrin:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forestil dig 2 veje der går parallelt (den ene vej er en hovedvej - og den anden er den villavej vi bor på)... Vores grund ligger så på hjørnet af villavejen og den vej der støder op til hovedvej og villavej...

Så vores hus ligger altså nærmest i enden - på et hjørne... :)

Så der er fortov på 3 sider af vores grund.. Ud til hovedvejen er der plankeværk - ud til sidevejen er der stakit - og ud til villavejen er der buske... :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi købte hus her 1.august - og vi har ikke bare en hjørnegrund, vi har en U-grund :D

Spørg LIGE om der er meget fortov... Haha...

Vi skænkede det ikke én eneste negativ tanke inden vi købte, og den ene side (bagsiden) vender ud mod en større vej med busstoppested lige ude foran - der er et 1,5m højt plankeværk så folk kan jo godt kigge over men altså - det er yderst begrænset med gående trafik derude, og har ikke følt os generet af det overhovedet :)

Der var iøvrigt ingen prisforskel her pga placeringen...

Jeg ville ikke tøve med at købe et hus hvis eneste "ulempe" man kunne komme i tanke om var at det var en hjørnegrund.. :)

Uha det lyder godt, så tror jeg nok vi tør kigge videre på de hus-emner der ligger på en hjørnegrund. Der er især et enkelt vi er ret vilde med (men jeg tør dog ikke sætte et link på, tænk nu hvis huset så ryger for næsen af os...)

I det hus tror jeg måske ikke snerydning bliver et problem, for der er ikke et egentligt fortov, - bare græs rundt omkring, og der kan man ikke rigtig skovle sne, kan man?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jammen jeg er en kritisk røst - jeg har aldrig været vild med hjørnegrunde - men har alligevel boet på en i 7 år. Ud over dobbelt arbejde med hæk og sneskovling (hvilket altså kan være et ret stort arbejde) så er der også mere trafikstøj. Jeg foretrækker at naboen kan kigge over hækken frem for at det er alle dem der går/kører forbi ude på vejen. Vi boede så også ud til en større vej, så der var meget trafik - både kørende og gående.

Så jeg syntes ikke du er sart - hvis huset, prisen og resten af beliggenheden er i orden ville jeg nok ikke lade hjørnegrunden skræmme mig væk, men det er helt klart på minus listen hos mig!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis sammenligningen i forhold til trafik og udefrakommende støj går på nogle veje som er helt ens, herunder større veje, så ja der er hjørnegrunde en ulempe og derfor handler det udelukkende om beliggenhed. En hjørnegrund kan sagtens ligge mere ugenert og stilfærdig end en grund mellem to andre matrikler. Det afhænger helt af beliggenheden.

Vi har da en "større" omfartsvej på den anden side af vores baghave og den støj der kommer derfra er hverken mere eller mindre for os end dem der har vejens hjørnegrund. Jo de kan så måske høre når folk parkerer biler nede ved den lokale vuggestue som ligger på en tværvej lige overfor dem. Den største ulempe jeg egentlig kan se for os udover omfartsvejen er at der kun er 8 egentlige parceller på vores vej. Alt på den anden side er almennyttige rækkehuse og længere oppe pensionistboliger. Dvs. der er ikke et egentligt villakvartermiljø. Det havde vi i det gamle hus og det var så lige før det måske var lidt for meget af det gode (sølvbryllupskvarter).

Det vi prioriterede i ovenstående var at vores hus ikke lå tæt op af naboens så man ikke kunne stå og kigge ind til hinanden og at det lå forholdsvist tæt på skole, indkøbsmuligheder og byen i det hele taget men stadigvæk med en god udsigt udover marker. Igen altså beliggenhed.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke have noget problem med at købe et hus på en hjørnegrund igen. Ja der er meget mere sne der skovles, men er det ikke det vi har mænd til? :griner:-

Beliggenheden er alfa og omega når man køber hus. Og tænk gerne lidt frem ad hvis I gerne vil have børn. Er det et område med en skole i nærheden, hvordan er sti-system osv. til skolen, er der mange unge mennesker og børnefamilier i området?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Helt enig - Lige bortset fra den med mændene. Hvad har man børnene til ? :rolleyes: Men apropos snerydning så er det jo heller ikke sikkert at det påhviler grundejeren at rydde begge fortove. Vi skal kun rydde sne på fortovet på "vores vej". Rydning af sne på fortovet ud til den anden vej (på bagsiden af grunden) påhviler kommunen. Derimod skal vi holde beplantningen ud til bagvejen så der skal lige køres med græsslåmaskinen på fortovet nogle gange og skæres nogle træer hist og her.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer vel an på så meget :)

Vi har veje på tre sider af huset og det er ikke et problem for os. 2 af siderne er offentlig vej hvor vi ikke skal rydde fortov. Den sidste er ved vores indkørsel hvor vi alligevel vil rydde sne.

Mht hæk så har vi mega meget hæk. Den er 3 m høj og er plantet dobbelt, så selv om vinteren er det begrænset hvor meget man kan kigge ind men det tager en dag 2 gange om året at klippe den. Til gengæld slipper vi for nabolarm og debat om hvor høj den skal være. Den ene vej er ret trafikeret men huset har super gode vinduer så vi hører det stort ikke ikke inden for, og haven vender den anden vej. Det er ting der er vigtigt for mig. Vi har boet et sted hvor bilernes lygter lyste direkte ind i soveværelset når de kørte ud fra vejen overfor, det synes jeg var meget generende. Så min pointe er at det kommer an på hvordan huset vender og hvilke værelser der er hvor osv.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer