Sign in to follow this  
Followers 0
Xaksia

Kan vi nå en reception når vielsen er kl 15?

16 posts in this topic

Vi har en håndfuld mennesker vi egentlig godt kunne tænke os at se til vores bryllup eller som vi ved nok gerne ville have muligheden for liiiige at komme forbi og sige hej og tillykke, men vi har altså ikke råd til at betale 3retters menu for dem alle, så jeg tænkte vi kunne holde en lille reception.

Men jeg ved ikke om der er tid nok?

Min tanke er:

Vielse kl 15 - 15.30/45

Fotograf lokation tid kl 16ish - 17ish

Reception 17ish - 19

Middagen starter (receptionsgæster går hjem) kl 19

Er det urealistisk? Vil receptionsgæsterne føle sig snydt eller? Jeg ved faktisk ikke hvor lang tid sådan en receptions "skal" være. Har aldrig selv været til en.

Nogen der selv har holdt eller været til en der kan give lidt input?

0

Annonce ♥

Har kirken evt. en plads enten foran eller ved siden af, hvor man kan dele et glas bobler? Det behøver jo ikke være mere end det, hvis du/I føler, at der ikke rigtig er tid til en "rigtig" reception :)

0

Det er nok urealistisk at starte middagen kl. 19 hvis receptionen slutter kl. 19.

Desuden - hvis middagen først starter kl. 19 skal I nok forvente at være reeeet sent færdige :)

Bare I lige tager højde for det. Men hvis middagen uanset hvad skal starte kl. 19, så kan I jo evt. have reception frem til kl. 18.30

Burde godt kunne lade sig gøre med lidt god vilje.

For det lyder til at I virkeligt gerne vil have mulighed for at have disse mennesker forbi.. Så synes da helt sikkert at I skal gøre det !

0

Hvorfor ikke bare lade receptionen starte kl. 16 eller i umiddelbar forlængelse af vielsen. Gæsterne skal jo ikke med ud vedr. fotograferingen og det er helt normalt at brudeparret først ankommer senere til receptionen og måske kun er der den sidste time på grund af fotografering. Hvorvidt det så er tilstrækkeligt her hvor der også er ekstern deltagelse, dvs. folk som også skal med om aftenen, afhænger lidt om hvor mange vi taler om og selvfølgelig eventuel transporttid til feststedet. Derudover skal I påregne ca. 1/2 time til velkomstdrinks inden middagen som derfor nok først vil blive fra kl. 19. Det betyder ikke nødvendigvis at middagen er færdig sent. Længden af middagen afhænger i højere grad af antallet af indslag/taler og hvor konsekvent toastmasteren og køkken er med hensyn til pauser og ophold.

0

Annonce ♥

Hvorfor ikke bare lade receptionen starte kl. 16 eller i umiddelbar forlængelse af vielsen. Gæsterne skal jo ikke med ud vedr. fotograferingen og det er helt normalt at brudeparret først ankommer senere til receptionen og måske kun er der den sidste time på grund af fotografering. Hvorvidt det så er tilstrækkeligt her hvor der også er ekstern deltagelse, dvs. folk som også skal med om aftenen, afhænger lidt om hvor mange vi taler om og selvfølgelig eventuel transporttid til feststedet. Derudover skal I påregne ca. 1/2 time til velkomstdrinks inden middagen som derfor nok først vil blive fra kl. 19. Det betyder ikke nødvendigvis at middagen er færdig sent. Længden af middagen afhænger i højere grad af antallet af indslag/taler og hvor konsekvent toastmasteren og køkken er med hensyn til pauser og ophold.

Det var nu også tanken at reception starter lige efter :) Jeg tænkte bare jeg lige jeg ville skrive at vi var væk til fotografering da jeg ikke var sikkert på om tiden efter var lang nok tid med brudeparret for receptionsgæster. Men jeg tror du har ret. Det kan nok godt lade sig gøre. Jeg tror ikke selv at det gør en kæmpe forskel at middagen "først" starter kl 19, tror ikke der kommer så mange indslag igen alligevel, og vi har den bedste toastmaster i forhold til køkkenet (tidligere kok og tjener :P)

0

Altså vi har fået afvide af rigtig mange, og fra hvor vi skal holde festen, at vi skal ikke senere til bords end 1730, hvis vi skal have en "almindelig" middag med 3 middager, (forret, middag og dessert)

Og især også hvis man vil nå at danse inden kl 24, hvis man "tror" på den slags :biggrin:

Syntes personligt kl 19 er alt for sent :wink:

0

Det er smag og behag men at et feststed udtrykker sig på den måde kan bekymre mig lidt. Jeg siger ikke at det forholder sig sådan for det kan muligvis være et tegn på manglende effektivitet i forhold til at få middagen til at glide og en filosofi om at en bryllupsmiddag skal vare i mindst 5 timer hvad de fleste af vores kunder helst gerne vil undgå om muligt. Jeg har oplevet adskillige bryllupsmiddage som først er startet kl. 19 og 19.30 for den sags skyld hvor der har været rigelig tid i den anden ende og så har jeg omvendt oplevet andre der er startet kl. 17. eller kl. 18 hvor deri kke har været meget tid. Der taler vi både 3 retters menuer, 4-5 retters menuer og buffet-menuer.

0

De er nu ganske professionelle!

Og det er ikke kun det feststed vi har valgt nu, også de 2 andre steder vi var ude, der så de helst at man ikke kom til bords senere end 1730, pga der ikke gerne skal gå mere end 1 time imellem forret og hovedret, og der imellem er der også en tale eller to, og måske en sang, alt efter hvad man er til.

Jeg ville slet ikke starte med at spise hverken kl 19 eller 20.

Det er alt for sent til mig.

Men det er jo en smags sag hvad man ønsker.

Hvis jeg ville til bords kl 20, er jeg sikker på at vores feststed sagtens kan "følge med" ..

0

Annonce ♥

Typisk kan man kalkulere med 1 time til forret inkl. indslag/pauser, 2 timer til hovedret og 1 time til dessert (som ofte bliver kortere fordi mange indslag er afviklet inden). Kl. 19.30 og 20 er også meget sent i mine øjne og da de fleste gerne vil have noget ud af aftenen udover middagen og måske satse på at slutte middagen ved 22 tiden er 17-18 klart at foretrække men kl. 19 er bestemt også gangbart. I øvrigt oplever man jo ret tit at middagens start bliver forsinket 1/2 time. Jeg oplever tit bryllupsfester hvor der inden bliver sagt at gæsterne ankommer kl. 17.30 og at middagen skal starte kl. 18. Det er sjældent det rent faktisk sker for inden folk er ankommet, har sagt goddag m.v. og fået velkomstdrinks går der nemt tre kvarter. Derimod ses det af og til at middagen startes før det planlagte tidspunkt på de steder hvor der også holdes "reception" for gæsterne inden.

0

Typisk kan man kalkulere med 1 time til forret inkl. indslag/pauser, 2 timer til hovedret og 1 time til dessert (som ofte bliver kortere fordi mange indslag er afviklet inden). Kl. 19.30 og 20 er også meget sent i mine øjne og da de fleste gerne vil have noget ud af aftenen udover middagen og måske satse på at slutte middagen ved 22 tiden er 17-18 klart at foretrække men kl. 19 er bestemt også gangbart. I øvrigt oplever man jo ret tit at middagens start bliver forsinket 1/2 time. Jeg oplever tit bryllupsfester hvor der inden bliver sagt at gæsterne ankommer kl. 17.30 og at middagen skal starte kl. 18. Det er sjældent det rent faktisk sker for inden folk er ankommet, har sagt goddag m.v. og fået velkomstdrinks går der nemt tre kvarter. Derimod ses det af og til at middagen startes før det planlagte tidspunkt på de steder hvor der også holdes "reception" for gæsterne inden.

Det har du helt sikkert ret i.

Jeg har ikke været til så mange bryllupper. Men ja jeg mener jo personligt kl. 19 er for sent at starte på middagen, eller satse på det.

jeg heller aller mest til kl. 1730 for folk skal lige ind og sidde osv. (vi har også mindre reception først)

Jeg vil rigtig gerne have at når maden er "overstået" så starter festen for alvor, så derfor vil jeg helst ikke have klokken er alt for mange når vi er færdige med at spise :biggrin:

0

Klart. Når middagen slutter forholdsvist tidligt kan der bare være en tendens til at tiden trækkes lidt og at der gøres plads til gaveoppakning og alm. small talk inden brudevalsen og 3. del af festen (som jeg plejer at kalde det). Dvs. musik og dans, hvis man da skal have det. og derfor bliver det ofte det samme.

0

Det var nu også tanken at reception starter lige efter :) Jeg tænkte bare jeg lige jeg ville skrive at vi var væk til fotografering da jeg ikke var sikkert på om tiden efter var lang nok tid med brudeparret for receptionsgæster. Men jeg tror du har ret. Det kan nok godt lade sig gøre. Jeg tror ikke selv at det gør en kæmpe forskel at middagen "først" starter kl 19, tror ikke der kommer så mange indslag igen alligevel, og vi har den bedste toastmaster i forhold til køkkenet (tidligere kok og tjener :P)

Jeg havde først en vielse kl. 12 men har nu ændret den til kl. 15 og vores program ligner det du skriver, og jeg tror på det går, men vi regner heller ikke med mange taler eller indslag...

0

Annonce ♥

Og det er ikke kun det feststed vi har valgt nu, også de 2 andre steder vi var ude, der så de helst at man ikke kom til bords senere end 1730, pga der ikke gerne skal gå mere end 1 time imellem forret og hovedret, og der imellem er der også en tale eller to, og måske en sang, alt efter hvad man er til.

Hvis jeg ville til bords kl 20, er jeg sikker på at vores feststed sagtens kan "følge med" ..

I har heller ikke noget at være bekymrede for - jeg er ihvertfald ikke enig i at det er bekymrende. Tvært imod ser jeg det som professionelt at de deler ud af deres erfaring fremfor bare at tale jer efter munden og sige at det hele kan lade sig gøre.

Faktum er, at det er rigtigt ofte vi ser, at tidsplanen skrider og at brudevalsen lige nåes inden kl. 24, eller at den må presses ind inden kl. 24... Siger ikke at det er det vi ser mest - bare at det ofte sker :)

Så nej - tror bestemt ikke at I skal være bekymrede, og synes helt sikkert at I skal lytte til stedet.

Jeg havde først en vielse kl. 12 men har nu ændret den til kl. 15 og vores program ligner det du skriver, og jeg tror på det går, men vi regner heller ikke med mange taler eller indslag...

Hvis ikke der er mange taler burde det også sagtens kunne lade sig gøre. Men jf. ovenstående KAN der altså være flere indslag end man lige regner med - og det sker altså at talerne bliver nooooget længere end man lige har regnet med. Det er derfor, som Bent tidligere har været inde på, super vigtigt at toastmasteren er meget opmærksom hvis ikke hele tidsplanen skal skride :)

0

I har heller ikke noget at være bekymrede for - jeg er ihvertfald ikke enig i at det er bekymrende. Tvært imod ser jeg det som professionelt at de deler ud af deres erfaring fremfor bare at tale jer efter munden og sige at det hele kan lade sig gøre.

Faktum er, at det er rigtigt ofte vi ser, at tidsplanen skrider og at brudevalsen lige nåes inden kl. 24, eller at den må presses ind inden kl. 24... Siger ikke at det er det vi ser mest - bare at det ofte sker :)

Så nej - tror bestemt ikke at I skal være bekymrede, og synes helt sikkert at I skal lytte til stedet.

Jeg lytter også til stedet, de er rigtig søde, og de har holdt bryllupper i mange år.

Fik anbefalet dem af en veninde der holdte dobbel bryllup samme sted, for 1 måned siden, de sagde alt var så perfekt, maden, servicen osv.

Og hvis de har bedst erfaring med at man kommer til bords ved 1730 tiden, så er det jo nok sandt :happy:

0

........

Og hvis de har bedst erfaring med at man kommer til bords ved 1730 tiden, så er det jo nok sandt :happy:

Lige præcis min pointe :wink:

0

Netop Alex. At toastmasteren er opmærksom på tidsforholdene (hvad de fleste er) og sørger for at tiden ikke skrider er faktisk mere vigtigt end starttidspunktet på middagen. Der kan gøres rigtig meget via en stram styring fra toastmasterens side, om det så betyder at denne skal "banke 2-3 indslag af på én gang. men enig ja. Starter man middagen ved 17.30 tiden så skal der meget til for at det trækker ud til en midnatsseance :)

0

Annonce ♥