Guest jannelisberg

søger præst til at vie uden for kirken

15 posts in this topic

Hej

er der nogen der kender eller har erfaring med at blive gift uden for kirken ex. en strand eller lign. ????

Søger en præst som vil vie uden for kirken- er der nogen der kan hjælpe??????

janne

0

Annonce ♥

Umiddelbart tror jeg ikke, at du får en folkekirkepræst til det :) Der skal søges hos biskoppen, for at de får lov til at gøre det udenfor kirkerummet.

Men jeg har hørt noget om, at frikirkepræsterne gør det...

0

I Danmark vier kirken ikke uden for kirken. Undtagelser er royale.. Men der er mange giftefogeder der er super glade for deres job og gerne vil være med til at gøre lidt ekstra ud af det. Afhængigt af kommune skal I så betale et gebyr for at give lidt til de ekstra omkostninger det giver.

0

I Danmark vier kirken ikke uden for kirken. Undtagelser er royale..

Nu siger du royale. Hvem tænker du på? For mig bekendt er alle de kongelige bryllupper foregået i en kirke :)

0

Annonce ♥

I Danmark vier kirken ikke uden for kirken. Undtagelser er royale..

Nu siger du royale. Hvem tænker du på? For mig bekendt er alle de kongelige bryllupper foregået i en kirke :)

Jojo, det er de.. Kan ikke huske hvorfor jeg læste det, men det gjorde på et tidspunkt. Reglerne omkring vielser i Danmark, tror næsten at det var på borger.dk - og kan huske det med at det i praksis kun vil være de royale bisper vil sige ja til at vie andre steder end det kirkelige rum...

0

jeg mener faktisk, der er noget med, at præster slet ikke må vie udenfor kirken. De har kun juridisk myndighed i kirkerummet, vist nok (min far, der er præst, snakkede om det i sommers, men kan ikke huske præcis hvordan det var :) )

0

Det er en relativt ny regel, men præster må ikke længere vie udenfor kirken, ikke engang med særlig tilladelse sf biskoppen :) Vi fik at vide, at man jo skulle giftes i guds navn og guds hus :)

0

Der findes dog "freelance" præster - jeg er bekendt med en tidligere præst der gerne tager ud og vier.

0

Annonce ♥

Det er en relativt ny regel, men præster må ikke længere vie udenfor kirken, ikke engang med særlig tilladelse sf biskoppen :) Vi fik at vide, at man jo skulle giftes i guds navn og guds hus :)

Jeg mener faktisk ikke, det er en ny regel? Det er noget, man skal søge tilladelse til, hvis det skal ske udenfor kirken, og det sker vist kun i forbindelse med meget alvorlig sygdom. Jeg mener kun min far har gjort det ganske få gange i de 27 (puh, er det virkelig 27 år?) han har været præst

...men jeg kan da tage fejl :)

0

Jeg mener faktisk ikke, det er en ny regel? Det er noget, man skal søge tilladelse til, hvis det skal ske udenfor kirken, og det sker vist kun i forbindelse med meget alvorlig sygdom. Jeg mener kun min far har gjort det ganske få gange i de 27 (puh, er det virkelig 27 år?) han har været præst

...men jeg kan da tage fejl :)

Jeg er helt enig med dig, medpræstedatter :) Der skal søges tilladelse hos bispen, hvis det skal ske udenfor kirkerummet.

Edited by GoldRumble
0

Hej

Skal det være en præst, der vier jer?

Vi skal vies den 18.05.13 på min H2B's slægtsgård udendørs ved søen af kommunens viceborgmester. (Vi har lige fået det arrangeret idag- præcist som vi har drømt om:-)

0

Jeg læste for nyligt at reglerne blir lavet om så præster GERNE må vie uden for kirken. Og at det sku træde i kraft med henblik på næste sommers bryllupssæson. :)

0

Annonce ♥

Der findes dog "freelance" præster - jeg er bekendt med en tidligere præst der gerne tager ud og vier.

Vil du sende mig en Pm med lidt flere oplysninger?? :)

0

Jeg læste for nyligt at reglerne blir lavet om så præster GERNE må vie uden for kirken. Og at det sku træde i kraft med henblik på næste sommers bryllupssæson. :)

Det jeg har læst i den forbindelse er vist, at biskopperne mener, der skal ske ændringer på området, men at intet er endeligt vedtaget endnu - og at der under alle omstændigheder kommer begrænsninger og restriktioner på :)

0

Ellers kan jeg anbefale at tage kontakt til Livsceremonier, som er startet af en tidligere præst, hun kan lave både kristne og ikke-kristne ceremonier uden for kirken. I kan også kombinere det med viceborgmesterens vielsesritual, som som regel er temmelig kort og få hende til at lave en længere ceremoni med sange, musik, tale m.m. se evt. www.livsceremonier.dk

0