Leitschen

Hvorfor brudepige?

22 indlæg i dette emne

Hej

Når man læser omkring herinde støder man hele tiden på, hvordan alle (?) har indtil flere brudepiger. Men jeg har ikke helt kunnet finde ud af, om der er noget særligt formål at at have brudepige®. Er der noget praktisk i det eller er det bare for at vise en venlig gestus til søskende/veninder/etc som betyder noget særligt for en? Jeg var selv brudepige til min søsters bryllup men vores eneste opgave som jeg husker det var at holde styr på hendes slæb/slør når hun skulle sætte sig eller rejse sig i kirken.

Har selv overvejet om jeg evt skulle have min lillesøster, som jeg har et ganske særligt bånd til som brudepige. Men vil bare ikke gøre mine to ældre søstre kede af det/skuffede over kun at vælge hende og ikke dem. Så overvejer også om ikke bare jeg helt skal lade være, hvis det alligevel ikke har den store praktiske betydning. Måske nogen herinde kunne komme med et input, der kunne hjælpe mig videre i mine overvejelser? :biggrin:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde mine to piger på 6 og 9 år som brudepiger, men det var for at gøre dem til en del af dagen og fordi de selvfølgelig gerne ville. :rolleyes:

Jeg havde ikke noget til at hjælpe mig med det praktiske og manglede det heller ikke. Der er ikke nogen i min familie eller i min omgangskreds som havde være oplagte som voksen brudepige, så ud over at jeg ikke syntes det passede til vores bryllup eller til mig, så var der heller ingen der forventede at blive spurgt.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg havde mine to piger på 6 og 9 år som brudepiger, men det var for at gøre dem til en del af dagen og fordi de selvfølgelig gerne ville. :rolleyes:

Jeg havde ikke noget til at hjælpe mig med det praktiske og manglede det heller ikke. Der er ikke nogen i min familie eller i min omgangskreds som havde være oplagte som voksen brudepige, så ud over at jeg ikke syntes det passede til vores bryllup eller til mig, så var der heller ingen der forventede at blive spurgt.

Præcis det samme her med vores tre piger så 7,9,10 år :) Min søster var min "praktiske hånd" i de tilfælde af jeg ikke selv kunne "ordne mig" eller ligende, samt hjælp til at gøre pigerne klar .... Men det behøvede hun altså ikke at blive "gjort" til brudepige for.

Nu er man godt nok ikke så mobil og vupti-agtigt med brudekjole og hele molevitten på, men man er altså heller ikke total hjælpeløs ;) Så du overlever uden tvivl på "egen hånd" også .... :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde mine to piger på 6 og 9 år som brudepiger, men det var for at gøre dem til en del af dagen og fordi de selvfølgelig gerne ville. :rolleyes:

Jeg havde ikke noget til at hjælpe mig med det praktiske og manglede det heller ikke. Der er ikke nogen i min familie eller i min omgangskreds som havde være oplagte som voksen brudepige, så ud over at jeg ikke syntes det passede til vores bryllup eller til mig, så var der heller ingen der forventede at blive spurgt.

Præcis det samme her med vores tre piger så 7,9,10 år :) Min søster var min "praktiske hånd" i de tilfælde af jeg ikke selv kunne "ordne mig" eller ligende, samt hjælp til at gøre pigerne klar .... Men det behøvede hun altså ikke at blive "gjort" til brudepige for.

Nu er man godt nok ikke så mobil og vupti-agtigt med brudekjole og hele molevitten på, men man er altså heller ikke total hjælpeløs ;) Så du overlever uden tvivl på "egen hånd" også .... :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt mine to veninder som brudepiger og har dem fordi - De kan hjælpe mig på dagen, med kjolen, holde styr på mine ting, tage sig af problemer hvis de opstår (det er kærestens forlover nemlig ikke god til) - fordi jeg gerne vil vise dem at jeg holder af dem og at de gerne skal være en del af mit kommende liv også - for at jeg har nogen jeg kan snakke med om alle disse brudeting som min kæreste ikke gider høre på ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg havde ingen brudepige til vores bryllup.

Jeg havde en veninde til at hjælpe mig i kjolen, men det var også det eneste..

Det fungerede helt fint..

Ellers ville jeg nok have valgt min søster..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke valgt at have brudepiger, når det bliver min tur. Jeg har dog givet min bedste veninde "titlen" som brudepige, men har også sagt til hende, at det er kun så hun har titlen, men har intet hun skal lave (andet end min PA, men der er også flere inde over).

Jeg vil ikke have der er nogle der går ind i kirken foran mig, og jeg har ikke de "normale" brudepige-ærinder til hende overhovedet. Hun blev alligevel helt vildt glad da jeg spurgte hende, om hun ville have "titlen", da hun ikke havde set den komme overhoved, så det var jo super dejligt! :happy:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg står lidt af på det med "brudepiger". Bevares, jeg har da min søster i baghånden til at hjælpe mig med at holde min taske, holde kjole på toilettet og sådan.... Men det der med at have en hel flok kvinder til at gå forrest i ens kjoler og hele det setup er liiiige lidt for over the top amerikansk til min smag.... :)

Men det er jo meget individuelt hvad man er til.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mine børn skal gå ind før mig og de vil være knap 2 og 5 år og derfor har behov at en voksen holder dem i hånden. Så min søster skal gå med Lucas og min bedste veninde med Lotus. Og så syntes jeg bare at det er enormt hyggeligt og dele denne glæde og lykke med dem på en meget intim måde. Og så forventer jeg at de hjælper mig med slæbet og toiletbesøg samt andre småting:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har min bedsteveninde, min ældste veninde og min søster. Har valgt alle tre fordi det er de personer, der betyder mest i mit liv og for at give dem en "title" til bryllupsdagen. Min bedsteveninde fik tårer i øjnene, da jeg spurgte om hun ville være min brudepige, det var hun så beæret over.

Tror det kommer an på, hvem man er om man skal have det eller ej.

Jeg giver mine brudepiger forskellige små opgaver fordelt mellem sig f.eks. arrangering af polterabend, rette make up og sætte sløret rigtig osv.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Snakker vi om brudepiger som nogen der skal gå foran/bagved en op kirkegulvet, eller som en der har ekstra deodorant i tasken og hjælper til i løbet af dagen?

Jeg kan ikke helt se hvad der er af praktiske ting i den førstnævnte version, andet end måske at rette slæbet (men helt ærligt, den kan ens far da gøre hvis man bliver fulgt op). Det er måske sødt med de små børn, men voksne brudepiger bliver for amerikansk for mig. Har selv været brudepige som barn, og kan huske det var skide kædeligt at skulle se pæn ud og holde blomster gennem hele vielsen :tunge:

Hvis det er den praktiske hjælp i løbet af dagen er det noget andet, der skal min søster få lov til at have en stor taske med, for jeg gider ikke bære noget -s- Men vi er også i den situation at vi giftes i den norske kirke, hvor man altså har hver sin forlover (som bevidner vielsen og skriver under), så det er meget naturligt at hun også assisterer lidt. Hun skal dog ikke stå for polter, da hun bor i Oslo, så det får jeg lokket en anden veninde til at spekulere på.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt at have fire voksne brudepiger til mit bryllup, som går ind foran mig i kirken.

Jeg har selv været brudepige for to af dem (sammen med de andre) og vores funktion var at arrangere polterabend, være med til brudekjoleprøvning, hjælpe med praktiske arrangementer op til brylluppet, være moralsk opbakning samt "morgenhygge" inden vielsen, afstresse og hjælpe med evt praktiske ting under festen...

Bevares, det var da ting jeg ville have gjort under alle omstændigheder, men som det er nævnt, så er det også en måde for bruden at vise at man værdsætter dem og deres hjælp :-)

(Det var dog IKKE med matchende kjoler - der står jeg selv af; det var selvvalgte, selvbetalte kjoler som dog gerne måtte passe sammen...)

Men det kommer vel an på hvilken type fest man holder om det er "nødvendigt" - begge mine veninders bryllupper var ret casual og blev holdt hjemme hos dem selv, så derfor var der en del praktiske ting at holde styr på. Så tror jeg bare det er rart at have det uddelegeret, så man selv kan slappe af og nyde sit bryllup.

Mit bryllup bliver holdt i forsamlingshus, så der kommer også til at være en del at holde styr på - både i dagene op til og under selve festen. Derfor valgte jeg også at have brudepiger.

Og så synes jeg i øvrigt bare det er super hyggeligt! (Måske fordi jeg har boet i USA, hvem ved?!?)

Redigeret af CilleTX
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har en brudepige og det er min søster som på det tidspunkt vil være 13.

Jeg har egentlig ikke behov for at have en, men hun vil helt vildt gerne være det, så jeg har fundet på nogle ting der er hendes job. Og jeg kan egentlig godt forstille mig hvor stort det må være i den alder at være noget til ens søsters bryllup uanset hvor brugbart det så er :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg går udfra at tit er blomster- og brudepigerne en del af showet. Altså hele den iscenesættelse der er omkring brylluppet - på godt og til ttider også ondt

Vi havde 2 små "blomsterpiger". Det var vores egne 2 piger, og jeg føler lidt at brylluppet også var en begivenhed de havde en stor andel i (det var jo også en familie der bliver bundet lidt tættere sammen). Når det er sagt var det slet ikke meningen, at de skulle være med... men de spurgte selv (noget de havde hørt i børnehaven). :happy:

Jeg forstår også at man gerne vil have en veninde eller søster ved sin side den dag - en som kan få titlen som brudepige. Jeg havde en god veninde der hjalp mig, men det var ikke noget man sådan kunne se eller andre sådan vidste (altså andre end mig)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror det kommer an på, hvem man er om man skal have det eller ej.

Jeg giver mine brudepiger forskellige små opgaver fordelt mellem sig f.eks. arrangering af polterabend, rette make up og sætte sløret rigtig osv.

Jeg forstår ikke helt det her med at give folk 'til opgave' at arrangere polterabend, det troede jeg helt ærligt var noget man blandende sig udenom! Og måtte tage som det kom :) Men er det noget man gør?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt en af mine tætte veninder til at være brudepige (eller brudeterne) jeg har nemlig to søstre og ville ikke vælge mellem dem. Min brudeterne skal hjælpe med slæb, holde tasken (det meste af dagen) hjælpe mig med toiletbesøg osv. Hun skal dog ikke gå hverken foran eller bagved mig op af kirkegulvet, men bare sidde pænt på sin plads :wink: Jeg har det bare godt med at vide, at der er én som hele tiden er klar til at hjælpe med kjolen osv.

Mine søstre og min brudepige var også tovholdere på min polterabend, og det var også dem der udbad sig en gæsteliste og evt. et par ønsker for dagen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tror det kommer an på, hvem man er om man skal have det eller ej.

Jeg giver mine brudepiger forskellige små opgaver fordelt mellem sig f.eks. arrangering af polterabend, rette make up og sætte sløret rigtig osv.

Jeg forstår ikke helt det her med at give folk 'til opgave' at arrangere polterabend, det troede jeg helt ærligt var noget man blandende sig udenom! Og måtte tage som det kom :) Men er det noget man gør?

I de tilfælde hvor jeg har været brudepige har brudene ikke blandet sig i hvorvidt de fik polterabender eller ej - men i og med os brudepiger var de nærmeste veninder påtog vi os opgaven som en naturlig del af vores "jobbeskrivelse" - og jeg ved at mine brudepiger gør det samme, uden at jeg blander mig i det...

Men det er jo ikke sikkert alle brude har det sådan :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tror det kommer an på, hvem man er om man skal have det eller ej.

Jeg giver mine brudepiger forskellige små opgaver fordelt mellem sig f.eks. arrangering af polterabend, rette make up og sætte sløret rigtig osv.

Jeg forstår ikke helt det her med at give folk 'til opgave' at arrangere polterabend, det troede jeg helt ærligt var noget man blandende sig udenom! Og måtte tage som det kom :) Men er det noget man gør?

I de tilfælde hvor jeg har været brudepige har brudene ikke blandet sig i hvorvidt de fik polterabender eller ej - men i og med os brudepiger var de nærmeste veninder påtog vi os opgaven som en naturlig del af vores "jobbeskrivelse" - og jeg ved at mine brudepiger gør det samme, uden at jeg blander mig i det...

Men det er jo ikke sikkert alle brude har det sådan :-)

Det er også på den måde jeg forstår det, og sådan det har været de par gange jeg selv har været med til at arrangere. Jeg synes bare altid vi har gået meget op i at gøre det så hemmeligt som muligt, fået gæstelisten af kæresten osv., så bruden kunne blive så overrasket som muligt på dagen. Men der er selvfølgelig mange måder at gøre tingene på, den her havde jeg bare aldrig hørt om før :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror det kommer an på, hvem man er om man skal have det eller ej.

Jeg giver mine brudepiger forskellige små opgaver fordelt mellem sig f.eks. arrangering af polterabend, rette make up og sætte sløret rigtig osv.

Jeg forstår ikke helt det her med at give folk 'til opgave' at arrangere polterabend, det troede jeg helt ærligt var noget man blandende sig udenom! Og måtte tage som det kom :) Men er det noget man gør?

Tror det kommer an på, hvem man er om man skal have det eller ej.

Jeg giver mine brudepiger forskellige små opgaver fordelt mellem sig f.eks. arrangering af polterabend, rette make up og sætte sløret rigtig osv.

Jeg forstår ikke helt det her med at give folk 'til opgave' at arrangere polterabend, det troede jeg helt ærligt var noget man blandende sig udenom! Og måtte tage som det kom :) Men er det noget man gør?

I de tilfælde hvor jeg har været brudepige har brudene ikke blandet sig i hvorvidt de fik polterabender eller ej - men i og med os brudepiger var de nærmeste veninder påtog vi os opgaven som en naturlig del af vores "jobbeskrivelse" - og jeg ved at mine brudepiger gør det samme, uden at jeg blander mig i det...

Men det er jo ikke sikkert alle brude har det sådan :-)

Tror det kommer an på, hvem man er om man skal have det eller ej.

Jeg giver mine brudepiger forskellige små opgaver fordelt mellem sig f.eks. arrangering af polterabend, rette make up og sætte sløret rigtig osv.

Jeg forstår ikke helt det her med at give folk 'til opgave' at arrangere polterabend, det troede jeg helt ærligt var noget man blandende sig udenom! Og måtte tage som det kom :) Men er det noget man gør?

I de tilfælde hvor jeg har været brudepige har brudene ikke blandet sig i hvorvidt de fik polterabender eller ej - men i og med os brudepiger var de nærmeste veninder påtog vi os opgaven som en naturlig del af vores "jobbeskrivelse" - og jeg ved at mine brudepiger gør det samme, uden at jeg blander mig i det...

Men det er jo ikke sikkert alle brude har det sådan :-)

Det er også på den måde jeg forstår det, og sådan det har været de par gange jeg selv har været med til at arrangere. Jeg synes bare altid vi har gået meget op i at gøre det så hemmeligt som muligt, fået gæstelisten af kæresten osv., så bruden kunne blive så overrasket som muligt på dagen. Men der er selvfølgelig mange måder at gøre tingene på, den her havde jeg bare aldrig hørt om før :)

Jeg har aldrig før hørt om nogen, der ikke har givet polterabendopgaven til en eller flere. Jeg blander mig overhovedet ikke i, hvor, hvornår og hvad, der skal ske på dagen, men synes det er rart at nogen har fået ansvaret. Jeg har selv arrangeret polterabend og hvis ikke jeg havde fået en liste over, hvilke personer den kommende brud ville have med, var opgaven, da blevet helt vildt besværlig og træls. I stedet blev det til en dag med de personer som min veninde ville have med og hun vidste at der var styr på, hvem der havde ansvaret, så hun ikke skulle tænke på det.

Men der er jo mange måder at gøre tingene på.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Men det kommer vel an på hvilken type fest man holder om det er "nødvendigt" - begge mine veninders bryllupper var ret casual og blev holdt hjemme hos dem selv, så derfor var der en del praktiske ting at holde styr på. Så tror jeg bare det er rart at have det uddelegeret, så man selv kan slappe af og nyde sit bryllup.

Mit bryllup bliver holdt i forsamlingshus, så der kommer også til at være en del at holde styr på - både i dagene op til og under selve festen. Derfor valgte jeg også at have brudepiger.

Man kan jo altid uddelegere nogle praktiske ting til andre uden at det har noget med brudepigerne at gøre. At det så måske er brudepigerne man uddelegerer til er noget andet. Det handler bare nok mere om personsammenfald. Der hvor man kan tale om brudepigens/pigernes funktion og om praktiske ting og opgaver som retter sig mod brudepigerne som brudepiger er i forhold til bruden og brudens velvære. Dvs. at være brudens højre hånd på dagen som kan hjælpe i forbindelse med toiletbesøg, brudebuket, taske, kjoleproblemer, slæb m.v. Derudover bruges brudepigerne jo i forbindelse med indmarch i kirken som "følge" (ihvertfald på film). :) Men derudover er det i høj grad et spørgsmål om at man viser nogle en tillid og godt vil vise at de betyder noget særligt for en som det også tydeligt kommer frem her.

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer