Sign in to follow this  
Followers 0
Malene C

Kirkebryllup - 5 gange dyrere end rådhus bryllup!

18 posts in this topic

Ja, sådan står der i søndagsavisen denne weekend...

De skriver de har lavet en undersøgelse der viser at et Kirkebryllup i Danmark i gennemsnit koster 107.000 kr, hvorimod et rådhus bryllup kun i gennemsnit koster 18.000 kr.

Og så tænker jeg: ej, den køber jeg altså ikke helt. Jeg tror vitterligt ikke man kan dele det op på den måde.

I bund og grund siger de jo at det kun er folk der gifter sig i kirken, der er interesseret i at fejre det med stor fest...

Hvad tænker I om dette? Har de faktisk ret, eller er i også uenige?

0

Annonce ♥

alt det lyder lidt forvrænget.

Ja nogen gør det billigt med et rådhusbryllup, men der er også nogen kirkebrylllupper som gør en dyd ud af at finde billige løsninger. Jeg tror ikke på, at man bare kan dele det op på den måde...

1

Jeg tror ikke nødvendigvis det er et udtryk for manglende interesse i at fejre deres kærlighed, snarere at mange der vælger rådhus samtidig bevidst fravælger den traditionelle fest - enten fordi de to ting "ikke passer sammen" (dette er jeg bestemt ikke enig i, men har fornemmet det fra flere) eller fordi de ikke har lyst til den store, traditionelle fest, men gerne vil ægteskabet...

Det virker på mig som om mange mener, at den store brudekjole hører til i kirken, mens en mindre formel kjole (læs: billigere) sagtens kan være "nok" til et rådhusbryllup. En "rådhusbuket" er generelt også en del billigere end en "kirkebuket"...

Dem jeg kender, der er blevet gift på rådhuset har inviteret til lidt let tapas, en brunch m egenbetaling eller hjemmesmurte sandwiches. I stedet for bryllupskage har der fx været hjemmebagte cupcakes eller forskellige hjemmelavede kager, som nogle af de nærmeste havde med - alle disse ting er unægteligt noget billigere end en tre-retters kuvertpris samt en bryllupskage lavet af en proffesionel konditor...

Så ja, jeg tror godt det kan passe, når man tager gennemsnittet. Men som med alt andet, så er der jo altid nogen der "falder udenfor" - på begge sider :-)

0

De der "bare lige" bliver gift hemmeligt/i en frokostpause/før en barnedåb osv trækker jo også en del ned i Gns prisen for et rådhusbryllup. Dem tænker jeg ikke, der er så mange af i kirken. Omvendt: de bryllupper der foregår i pomp og pragt på slotte/herregårde - nogle gange over flere dage - starter vel som oftest i en kirke.

1

Annonce ♥

Og så er der os som bliver borgerligt viet udenfor rådhuset, som også holder stor fest med det hele... Gad vide om vi på nogen måde tæller med i statistikken...

0

Kan lige tilføje at jeg kender en del par som er blevet gift på rådhuset uden at fejre det på nogen måde... Nogle har købt ringe, andre har ikke...

Samtidig er min onkel blevet gift i kirke uden nogen gæster, hvor de bare tog på hotel efterfølgende... Så det må da være et kirkebryllup der kunne trække gennemsnittet ned...

0

Guuuud... Hvor er vi orginale så..... :griner:-

Vores kirkebryllup med fest og det hele løb op i kr. 107.000 (rundt regnet).. :bunny_4:

0

Jeg tror bestemt også at statistikken er farvet af de faktum at dem der "bare" bliver gift, uden at holde fest, oftest gør det på rådhuset. Mine forældre blev gift for en 6-7 år siden på rådhuset, uden at sige det til nogen (ikke engang os børn), og min moster og hendes mand blev også gift på rådhuset uden at holde fest.... Det giver jo et bryllup på 0kr (eller meget lidt hvis man alligevel liiige har købt nyt tøj og/eller ringe).

Det er jo en skævvridning i det fakta man forsøger at stille frem. Skulle det have været mere pålidelig, skulle man jo kun have kigget på vielser hvor der faktisk bliver holdt fest eller lignende bagefter.

0

Annonce ♥

Hvis det bare er en statistisk konstatering, så kan man jo ikke gøre så meget ved tallene. Jeg tror, at der er en del rådhusbryllupper, som bliver fejret senere.

Men altså - tallene lyver ikke - der bliver simpelthen brugt flest penge på fester efter vielser i kirken. Det stemmer i virkeligheden meget godt overens med mine erfaringer.

0

Hvis rådhusbryllupper, hvor der slet ikke holdes fest tæller med, er det jo klart der kommer den skævvridning. 18.000 i gennemsnit MÅ jo være udtryk for, at mange slet ikke holder noget,

Det er vist til gengæld meget sjældent at folk bliver gift i en kirke uden at holde noget som helst.

Tilgengæld synes jeg altså et gennemsnit på 107.000 lyder af meget for kirkebryllupper. Det er da ikke mit indtryk at der er ret mange i det her forum med et budget over 100.000, så forstår ikke helt at 107.000 kan være gennemsnittet.. :blink:

0

der er jo også dem der bare gerne vil have den kirkelige vielse også kun spiser en god middag ude.

det er joikke kun tilladt efter rådhuset.

der er jo også dem der kun vil på rådhuset og vies men ikke vil undværre den store bryllupsfest.

0

Synes også at 105.000 kr i gennemsnit for et kirkebryllup lyder af meget. Ud fra min egen statestik, som er mit kirkebryllup næsten 10 gamge dyere end mit rådhusbryllup. Jeg har brugt 65.000 på kirkebrylluppet og kommer til at bruge omkring 7.000 på rådhusbrylluppet

0

Annonce ♥

Og så er der os som bliver borgerligt viet udenfor rådhuset, som også holder stor fest med det hele... Gad vide om vi på nogen måde tæller med i statistikken...

Ja, I må tælle med i statistikken, som et rådhusbryllup, selvom det bliver holdt udenfor rådhuset, for det er en borgerlig vielse under alle omstændigheder.

0

Jeg tror da helt sikkert der er en sandhed i priserne på bryllupperne. Det er jo gennemsnit og der er plads til afvigelser.

0

Men alligevel. Jeg tror ikke den holder. Nok er der da mange som holder bryllupsfester til flere hundrede tusinde kroner men der holdes jo også masser af kirkebryllupsfester til en samlet pris på 20-50.000 kr. Spørgsmålet er jo hvad de bygger det på og hvor meget de indregner. At den gennemsnitlige udgift for et rådhusbryllup er lavere er logisk nok fordi der er mange som bare går op og bliver gift uden det store festivas. Selvom vi da har en del der bliver gift på rådhuset så bliver de langt de fleste af dem vi kommer ud til gift i kirken. De andre ser vi jo ikke.

0

Synes at prisen v rådhusbryllup er lav hvis der inviteres t fest bagefter.. Og prisen på kirkebryllup lyder høj.. Hmm.. I vores tilfælde blev vi viet på rådhus og holdt fest for familie og venner i den billige ende + gourmet middag for de allernærmeste - i alt knap 50.000 kr.. I vores tilfælde var det ikke økonomi der gjorde vi valgte rådhus fremfor kirke, festen ville være nøjagtig den samme :-)

0

Annonce ♥

Må erkende jeg også synes det virker som en utrolig forskel. Vores kirkebryllup kostede 50.000 og det kunne da sagtens have været både dyrere og billigere. De 10.000 kr var til tøj alene. Jeg tror prisen på et bryllup mere afhænger af hvilken fest man gerne vil have end om det er kirke eller rådhus. Et par af vores venner blev gift i foråret på rådhuset og valgte kun at tage ud at spise kun de to. De tæller jo også med i statistikken.

0

Ej, nu bliver jeg altså helt forlejen, over at så mange syntes at det er meget at holde bryllup for over kr. 100.000.

Vi var 75 personer til en kuvertpris af ca. kr. 700,-. Hertil kommer jo så tøj, hotel, reception (kaffe, bryllupskage, boblevand, øl, vand og sandwich), blomster, indbydelser, takkekort, menukort, bordkort, fotograf, musiker og alt det løse som jeg helt sikkert har glemt... alt dette giver tilsammen ca. kr. 90.000.

Så er der altså ikke langt til de kr. 100.000

Jeg syntes da bestemt ikke at vi gik "all in" med favour boxe eller noget andet fancy pynt til bordene toilet pakker og hvad der ellers er mange der laver.. Det var da heller ikke sådan at vi gik på kompromis med noget, men det var altså ikke et "over the top" bryllup vi holdt til kr. 105.000,

men der var ikke noget bridezilla ved mig, om at jeg bare skulle have det , og det, og det..... (jeg kunne sagtens have været meget værre!!! :fløjt: ) :shopping:

0