Ninna_pigen

Planlægning af DAGEN.. Hjæææælp :)

16 posts in this topic

Hej allesammen, nu har jeg et stykke tid fulgt alle de gode svar I er kommet med på alle slags spørgsmål ig håber I kan guide mig lidt på vej :-)

Vi kan ikke rigtig planlægge dagen, vi ved hvad vi vil. Men jeg synes vi har lidt "huller"..

Vi skal giftes den 22. juni kl. 11.30,

herefter skal vi have taget billeder

Vi tænker reception fra ca 13-15 (planen var gæsterne skal samles og stå og tage imod os når vi kommer fra billederne)

Vi ved ikke helt om det skal være snack og champagne eller hvad man serverer..?

En reception er da både for gæsterne til brylluppet og for alle de der gerne vil lykønske os, ik??

Omkring kl. 17 havde vi tænkt at samles inden middagen.

Men hvad skal vi og ikke mindst gæsterne lave i de små 2 timer???

Som det ser ud lige nu skal vi holde reception samme sted som middagen (på en kro) og en stor del af gæsterne har sagt de overnatter, så tænker her er tid til at tjekke ind og så'n.. Men hvad siger I??

Hvornår skal I spise bryllupskage? Til receptionen eller i forbindelse med kaffen?

Gammel skik siger jo at brudeparret skal være de første der går, har I tænkt jer det? For umiddelbart vil vi gerne feste sammen med vores gæster, men omvendt skal dem der vil hjem ko så ikke sidde og vente på vi går :-)

Sikke en masse spørgsmål, jeg håber I vil komme med nogle hjælpende og opklarende svar :-)

:-) Ninna

0

Annonce ♥

Hej

Og tillykke med det forstående bryllup.

Vil helt klart sige at i skal servere noget snack og drikkelse til receptionen, ellers når gæsterne at gå sukker kold hvis de ikke får noget mellem vielsen og middagens begyndselse. Det er mange timer uden vådt og tørt. En reception er for dem som skal med til middag og dem som ikke skal, altså dem som lykønsker jer.

Tror det er meget forskelligt hvad brudeparet vælger at gøre omkring at forlade festen, det kommer jo helt an på hvilken fest man ønsker og hvem man selv er. Personligt er vi ikke de første der går, mest fordi vi ønsker at få hvert et sekundt af dagen med, den kommer aldrig tilbage!

0

Ang. de to timer i har i mellem reception og middag..

Jeg ved ikke om der er en eller anden seværdighed i Frederiksborg, men måske det var noget?

0

Mht. de to timer ml. reception og middag, så kan jeg ikke komme med et bud...

Vi har tænkt os at servere bryllupskage til receptionen - og vi har tænkt os at blive til festen, til vi ikke orker mere :wink: Det står så gæsterne frit for at gøre det samme, naturligvis... :biggrin:

0

Annonce ♥

Tja, i de to timer kan gæsterne jo enten tjekke ind eller måske benyttte chancen og se Frederiksborg Slot :)

0

Tak for jeres svar, der er massere at se på i Hillerød.. Men den kro vi har kigget på, ligger 15-20 min. fra Hillerød i en by hvor der kun er en Netto... :-)

Jeg er godt nok i tvivl om de 1,5/2 timer bliver lange og "ødelægger" den ellers hyggelige stemning...??

0

Hej

Og tillykke med det forstående bryllup.

Vil helt klart sige at i skal servere noget snack og drikkelse til receptionen, ellers når gæsterne at gå sukker kold hvis de ikke får noget mellem vielsen og middagens begyndselse. Det er mange timer uden vådt og tørt. En reception er for dem som skal med til middag og dem som ikke skal, altså dem som lykønsker jer.

Tror det er meget forskelligt hvad brudeparet vælger at gøre omkring at forlade festen, det kommer jo helt an på hvilken fest man ønsker og hvem man selv er. Personligt er vi ikke de første der går, mest fordi vi ønsker at få hvert et sekundt af dagen med, den kommer aldrig tilbage!

Tror vi vælger der skal være lidt let snack, champagne og vand til receptionen.. Bør der være lidt "rigtig" mad, jeg tænker sandwich el. lign.?

Præcis som du skriver vil vi også gerne have så meget af dagen med, og så skal vi overnatte der hvor festen skal holdes - så det ville være lidt mærkeligt at gå synes jeg.,

Har I sagt til jeres gæster at I ikke bliver de første der går?

0

Hej allesammen, nu har jeg et stykke tid fulgt alle de gode svar I er kommet med på alle slags spørgsmål ig håber I kan guide mig lidt på vej :-)

Vi kan ikke rigtig planlægge dagen, vi ved hvad vi vil. Men jeg synes vi har lidt "huller"..

Vi tænker reception fra ca 13-15 (planen var gæsterne skal samles og stå og tage imod os når vi kommer fra billederne)

En reception er da både for gæsterne til brylluppet og for alle de der gerne vil lykønske os, ik??

Når I allerede bliver viet kl 11.30 så skal I efter min mening overveje om ik der skal være noget "rigtig mad" så som sandwich ell. for snack er næsten ikke nok... gæsterne har jo ikke fået frokost når de skal være i kirken kl 11.30

Vi holder reception for at dem som har været med i kirken men som ikke er inviteret til festen også har mulighed for at lykønske os :)

Som det ser ud lige nu skal vi holde reception samme sted som middagen (på en kro) og en stor del af gæsterne har sagt de overnatter, så tænker her er tid til at tjekke ind og så'n.. Men hvad siger I??

Da min far blev gift i sommers blev de også viet kl 11.30 og så var der reception bagefter ind til kl 16.30 og så skulle vi samles igen kl 18, så lidt li hvad i ønsker... os som havde værelse på hotellet ellers som boede lige i nærheden fik skiftet tøj og bare slappet lidt af mens de andre gæster som ikke skulle overnatte på hotellet bare kunne trække ind i et andet lokale og slappe lidt af inden det gik løs igen... så hvis I har mulighed for at dem som ikke skal overnatte kan være i et andet lokale så er det måske en mulighed mens dem som sover på kroen kan friskes lidt op :)

Hvornår skal I spise bryllupskage? Til receptionen eller i forbindelse med kaffen?

Vi satser på at bryllupskagen bliver til en bryllupsislagkage så den bliver serveret som dessert, men ellers synes jeg tit at jeg har hørt at den bliver serveret til receptionen... men det er jo så lidt sværer at beregne hvor meget kage der skal være for der ved man jo ikke hvor mange gæster der er i forhold til om aften til kaffen hvor det jo kun er dem som er inviteret

Gammel skik siger jo at brudeparret skal være de første der går, har I tænkt jer det? For umiddelbart vil vi gerne feste sammen med vores gæster, men omvendt skal dem der vil hjem ko så ikke sidde og vente på vi går :-)

Vi regner med at vi bliver til at vi ikke kan mere (kommer jo til at være en lang dag) men vi gider da ikke at gå glip af vores egen fest når der endelig kommer gang i den :happy:

Sikke en masse spørgsmål, jeg håber I vil komme med nogle hjælpende og opklarende svar :-)

Håber det måske kunne hjælpe bare lidt :)

0

Annonce ♥

Skal ikke gøre mig klog på receptionen, da vi ikke holder nogen.. Men mht. hvornår brudeparret forlader festen, så tror jeg efterhånden at det er meget almindeligt at de bliver til festen. Vi har ikke sagt noget om at vi bliver.ø

0

Tillykke med det kommende bryllup!

Det er vores tur lige om lidt (GISP) og ka nikke genkendende til nogle af de ting du beskriver. Kun et enkelt par fra vores gæsteliste overnatter ikke. Vi bliver viet Kl 11, reception 12-14, velkomstdrink for middagsgæsterne Kl 17.

Vores feststed ligger 40-50 min fra receptionsstedet og kirken, så mens vi får taget billeder i disse "mellemtimer" har gæsterne tid til at komme til stedet, få nøgle til værelse og evt skifte tøj..... Ja eller for den sags skyld tage sig en lur hvis de har lyst! ;-)

Vi bliver højst sandsynligt heller ikke de første der går!!!! Tror jeg vil informere om dette ved at lægge et lille brev på værelserne, som jeg har planlagt at gave lidt andet praktisk Info på også :-)

Ellers kan man få toastmasteren til at give Info om at I er nogle festaber ;-)

Håber mine inputs ku bruges :-)

0

Hvis man kalkulerer med at vielsen er færdig 12.30 inkl. riskastning m.v. er der 4 1/2 time frem til middagens start/velkomst. Det er lang tid og som du selv er inde på er der en pause på 2 timer fra kl. 15. Men der er som regel altid mange som ikke har set hinanden længe og derved ikke har problemer med at få tiden til at gå. Når vi holder familetræf hvert år i november (hvor jeg derved er afskåret fra at spille) starter vi fredag aften og slutter søndag men folk keder sig ikke fordi man ser hinanden så sjældent. Det bliver en lang dag, ja men for gæsterne er der forskel på at have en lang dag hvor der er program og aktivitet fra start til slut og så på at have en eftermiddag hvor det er mere roligt og det er set før. For jer bliver det en lang dag men det gør det uanset hvad tid I bliver gift.

Det kan måske skal være opmærksom på med receptionen og den meget efterfølgende friid er at der nok er nogle som godt vil op og ordne sig eller hjem en tur hvis de bor i nærheden, men det er før set at nogle bruger pausen til at "feste" videre med det resultat at de har haft en lille bippelim på ved middagens start. Det er ikke altid lige heldigt. Dvs. overvej hvad I serverer til receptionen af drikkevarer hvor der som det bliver sagt nok også bør være noget spiseligt udover bryllupskage (som det klart kan anbefales at servere i samme forbindelse).

Alternativt kunne I overveje at rykke middagen en time frem.

Om man holder receptionen med deltagelse af andre eksterne end dem som skal med om aftenen er individuelt men min fornemmelse er at gæsterne til om aftenen som regel altid er i overtal.

I dag ses det ekstremt sjældent at brudeparret forlader festen som nogle af de første. Som regel er brudeparret med til det sidste og jeg tror ikke der er nogle som vil sidde og vente på at brudeparret forlader stedet, men naturligvis kan man ikke skære alle over en kam. En god ide kan være at sige under velkomsten eller senere at man ikke har tænkt sig at forlade stedet før tid. Så ved de det :)

Hvilken kro taler vi om ? (det er næppe Nøddebo eller Skævinge da de ikke ligger lang tids kørsel fra Hillerød). Asminderød måske ?

0

I kunne jo sagtens gøre receptionen lidt længere, hvis i er bange for at folk går lidt døde på de to timers ventetid

hvis vielse og riskastning er færdig kl 12.30, og jeres fotoshoot tager 1-1,5 time plus minus transport osv., så er i måske ved receptionen mellem 13.30 og 14.00.

Hvis i så skal nå at få noget at spise og samtidig få hilst på gæster, evt. pakke lidt gaver op fra de der kun er til receptionen, så er 1 time ikke særlig lang tid. For mig ville det være naturligt, at sige reception til 16/16.30, hvorefter gæsterne til middagen lige har en halv/hel time til at puste ud, og receptionsgæsterne kan få sagt farvel og komme ud af døren inden i starter op med velkomst og des lige :)

Og ang. maden til receptionen, så tror jeg ikke at hverken I eller jeres gæster kan holde ud fra 11.30 til middagen starter, kun på snacks og lette retter. :tunge:

personligt tror jeg ikke at jeg ville nå at få spist morgenmad af bare spænding, og jeg tænker at mange gæster vælger at sove så længe som muligt, så de kan feste med jer hele natten. Nogle af dem når måske ikke rigtig andet end en let morgenmad.

i forhold til, at brudeparret i gammel tid var em der forlod festen først, så tror jeg at det er en tradition der er ved at forsvinde lidt. Jeg tror ikke at der er så mange der har en forventning om det i hvert tilfælde :) Men ellers kan i da lige lade et par ord falde om, at i glæder jer til at feste hele natten med jeres gæster :)

0

Annonce ♥

Når I allerede bliver viet kl 11.30 så skal I efter min mening overveje om ik der skal være noget "rigtig mad" så som sandwich ell. for snack er næsten ikke nok... gæsterne har jo ikke fået frokost når de skal være i kirken kl 11.30

Vi holder reception for at dem som har været med i kirken men som ikke er inviteret til festen også har mulighed for at lykønske os :)

Da min far blev gift i sommers blev de også viet kl 11.30 og så var der reception bagefter ind til kl 16.30 og så skulle vi samles igen kl 18, så lidt li hvad i ønsker... os som havde værelse på hotellet ellers som boede lige i nærheden fik skiftet tøj og bare slappet lidt af mens de andre gæster som ikke skulle overnatte på hotellet bare kunne trække ind i et andet lokale og slappe lidt af inden det gik løs igen... så hvis I har mulighed for at dem som ikke skal overnatte kan være i et andet lokale så er det måske en mulighed mens dem som sover på kroen kan friskes lidt op :)

Vi satser på at bryllupskagen bliver til en bryllupsislagkage så den bliver serveret som dessert, men ellers synes jeg tit at jeg har hørt at den bliver serveret til receptionen... men det er jo så lidt sværer at beregne hvor meget kage der skal være for der ved man jo ikke hvor mange gæster der er i forhold til om aften til kaffen hvor det jo kun er dem som er inviteret

Vi regner med at vi bliver til at vi ikke kan mere (kommer jo til at være en lang dag) men vi gider da ikke at gå glip af vores egen fest når der endelig kommer gang i den :happy:

Håber det måske kunne hjælpe bare lidt :)

Lige nu hjælper alle forslag :wink:

Jeg tror som du skriver din far gjorde til hans bryllup, at vi skal ændre receptionens tider lidt... Vielsen tager max ½ time, og vi skal "hurtigt" ud af kirken da der kommer endnu et brudepar kl. 12.30 :(

Inden vi så kommer hen og for taget billeder (hvor end det nu skal være) og op til vores gæster kan klokken være mere end jeg lige havde regnet med. Så 13-16 passer nok bedre, og så inden alle er alligevel er gået - vi for pakket lidt gaver op og sagt hej til alle så passer tiden nok meget godt..

Og så tror jeg at vi stiller lidt ekstra vand/kaffe i et lokale til dem der ikke skal overnatte også lige kan trække sig lidt inden middagen...

Med bryllupskagen havde vi tænkt at det skulle være til receptionen, men ja - hvor mange kommer?? Så tror vi venter med den til efter maden... Og så finder på lidt sandwich stil (noget jeg kan spise uden at plette min fine kjole allerede der :blush: )

Noget andet? Sender I indbydelser ud til reception? Hvis, hvad skriver I? Synes det er lidt svært, "vi vil gerne se jer, men ikke nok til I er inviteret til festen" det lyder jo bestemt ikke godt... :td:

0

Vi sender invitationer ud til receptionen, ja - men de bliver anderledes i både udseende og ordlyd end dem til middag. Den præcise ordlyd har vi dog ikke fået på plads endnu...

Jeg tror vi ender med noget i stil med "efter kirken holder vi reception fra xx-xx, hvor vi håber på at se jer"

Vi gør så det at vi "åbner op" for festen ved 23-tiden (regner vi med), hvor de så bliver inviteret med igen. Så ved de selvfølgelig godt at der er en middag imellem, som de ikke er inviteret med til, men sådan er det - det tror jeg ikke folk vil være sure over :-)

Efterhånden er der rigtig mange, der holder reception, så jeg tror ikke man skal forvente "sure miner" fra nogen over at de ikke er inviteret med til middag - folk ved jo godt at det er en dyr affære, og at brudeparret bliver nødt til at skære et sted...

0

Tak for alle jeres mange gode svar - rart at høre at vores tanker ikke var helt væk :-)

Vi er nu et skridt tættere på dagen.. Vi var i går ude for at aftale de sidste ting med det sted vi havde I tankerne - og nu er der dukket en udfordring op... Øv øv..

Vi har egentlig hele kroen for os selv, hvilket jo er fantastisk.. Men ingen af rummene er store nok til at vi ville kunne have plads til dans OG til at vores gæster der ikke vil danse kan sidde der.. Så de foreslog at man lavede dans og musik i det ene og kaffe/hygg/ikke musik i det andet..

Det er jeg personligt ikke fan af, synes det er kedeligt at vores gæster skulle deles op.. Men er der nogen der har været til bryllupper hvor det har.været delt op??

0

Det er vi ude for masser af gange. Umiddelbart er det set med en udøvers øjne en dårlig ide men det tager man som en udfordring. Det har dog meget at sige hvordan lokalerne ligger i forhold til hinanden. For nogle gæster kan det være en god ide og mellemløsningen kunne være at sætte borde op så der kan sidde nogle folk i danselokalet fremfor bare at have et bart lokale. Det er jo sjældent sådan at alle folk sidder ned og drikker kaffe samtidig, måske lige bortset fra bryllupskagen. Folk cirkulerer, nogle står udenfor og ryger og andre danser hele tiden.

0

Annonce ♥