Chrisi01

Simpelthen så ærgerligt!

47 indlæg i dette emne

Hej piger!

Dér er lidt over tre måneder til vores vielse. Så igår ringede jeg til vores kordegn efter aftale, for lige at få styr på hvem dér er præst og vores vidner. Da vi så taler sammen stiller jeg et par andre spørgsmål. Bl.a. om vi må tage billeder efterfølgende i kirken hvis det er dårligt vejr(vi skal giftes i februar). Hvortil hun svarer: I må gerne tage lidt opstillede billeder efterfølgende - bare ikke under vielsen... Og så var jeg bare sådan: WHAT?! Jeg SKAL da ha billeder af vielsen! Det er da noget af det største, hvis ikke DET største på dagen! Fortalte hende at jeg har hyret en proff fotograf og at jeg UTROLIGT gerne ville have at han tog billeder under vielsen. Hun sagde at det var en regl de havde i kirken. Jeg spurgte om det ik var noget man kunne tage op m præsten men hun sagde at det kunne man altså ikke (har efterfølgende fundet ud af at "min" præst er den dér går mest op i at dér ikke må tages billeder). Hold op hvor jeg bare synes det er surt!! Jeg vil SÅ gerne have billeder af vielsen og kan ikke se at dér går noget af dem ved at lade os tage billeder. Kan forstå hvis de havde en regl om ingen blitz, men slet ingen billeder?! Kan ikke forstille mig slet ikke at have billeder af vielsen:-(

Har fundet ud af at dér er en del kirker, hvor man ik må tage billeder under vielsen - hvad er jeres holdning til det? Og kan nogle fortælle mig hvorfor man ikke må tage billeder?? For kan slet ikke se det:-(

Christina

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi måtte heller ikke fotografere eller filme under vielsen. Vi havde det fint med det. VI har billeder fra lige før vi går frem til alteret og lige efter vielsen. Vi måtte fotografere alt det vi ville bagefter. Vi fik at vide at det var en kombination af to ting, den ene at de ter en kirkelig og religiøs handling og den anden at vores præst ønskede ikke at være en del af nogle billeder han ikke selv havde kontrol over hvor havnede henne. Det havde vi det fint med at respektere. Vores fotograf tager til mange bryllupper og han plejer ikke at tage billeder under selve vielsen.

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu er jeg selv ude og tage billeder til bryllupper, så jeg ved alt om det - desværre.

Det har så også bare gjort at vi IKKE nævner noget som helst om det for præsten, men giver vores fotograf frie hænder. Jeg SKAL have billeder af min vielse, sådan er det bare :) Så må præsten sku stoppe vielsen, det tager jeg gerne med. Men det har jeg nu kun hørt om en gang før, og det var pga. gæsterne fyrede løs med blitz.

Vores fotograf er super dygtig, og meget proff., og altid fået lov til at tage billeder under alle vielser, selvom det var no no oprindeligt.

Så mit bedste råd til jer, er at bede fotografen gøre det alligevel. Og bede ham ikke spørge præsten om lov :rolleyes:

Redigeret af Victorias secret
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan se det fra begge sider og har oplevet mangt og meget i kirkerne til diverse handlinger.

Grunden til, at mange præster ikke ønsker fotografering under en kirkelig handling (dåb/konfirmation/bryllup/begravelse/bisættelse) er først og fremmest, at det ér en religiøs handling. Det kan virke forstyrrende for mange brudepar, at der render fotografer rundt, for så kommer de fleste brudepar (måske især bruden) til at tænke på, om de nu tager sig ud fra deres bedste side, istedet for at være deltagende i vielsen. Og det er vel på grund af den kirkelige handling, at man vælger at komme i kirken og blive viet, ik´?

Derudover er der mange både præster, kirketjenere og kirkesangere, som ikke ønsker at være statiser i diverse albums og på diverse hjemmevideoer.

For et stykke tid siden har jeg til en helt almindelig dåb under søndagens højmesse oplevet, at der stod 5-6 fotografer bag præsten og da hun vendte sig om, så var der knagme 1-2 af fotograferne, der bad hende flytte sig :blink: :blink: :blink: Hvem er lige vigtigst her? Præsten, der rent faktisk skal døbe barnet eller fotograferne, som står i vejen for præsten?

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg syntes det er helt i orden, præster siger nej ...

Vores vielse er heller ikke foreviget på billeder og det har jeg det egentlig fint med og savner det heller ikke - Dét var sådan det var!

Visse oplevelser kan sagtens "varme" og stå klart i erindring uden :-)

Tænker også lidt som der står skrevet overstående ....

Vi vælger vel dén kirkelige handling med afsæt i tro og ikke som iscenesættelse? !

Men selvfølgelig er dét ærgerligt når man havde forventet noget andet ... Men dét handler måske om en lille halv times pause og så kan fotografen gå amok igen - hvis det kan være nogen trøst :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tak for jeres svar piger.

Jeg kan kun give jer ret i at det er et religiøst ritual. Og for mig er det faktisk det vigtigste på hele dagen. Jeg ELSKER billeder! Og jeg vil så gerne have billeder fra vielsen. Netop fordi vielsesritualet er det største og vigtigste for mig på dagen vil jeg så gerne forevige det med billeder. Jeg ville bare have vores fotograf til diskret at tage billeder, så man fik nogle dér rigtigt kan vise stemningen. Jeg syns det er så ærgerligt og "tamt" ikke at få billeder fra den vigtigste begivenhed på dagen. Æv

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vidste på forhånd at den kirke vi blev gift i ikke tillod billeder under vielsen. Da vi skulle have samtale med præsten spurgte jeg derfor, om vi kunne indgå det kompromis, at vores prof. fotograf meget diskret tog et billede eller to på afstand uden blitz og så skrev vi i kirkehæfterne til gæsterne, at det ikke var tilladt at tage billeder under vielsen. Det gik han med til og vi fik nogle lækre billeder som jeg elsker og nødig ville være foruden.

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man må aldrig nogensinde bruge blitz i kirken, som fotograf. Det er bare fy fy. For hvis præsten og parret hele tiden bliver fyret i ansigtet at en blitz, så tror da pokker at de ikke gider have det.

Igen så er det også forskelligt fra kirke til kirke, om der må bruges blitz :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Man må aldrig nogensinde bruge blitz i kirken, som fotograf. Det er bare fy fy. For hvis præsten og parret hele tiden bliver fyret i ansigtet at en blitz, så tror da pokker at de ikke gider have det.

Igen så er det også forskelligt fra kirke til kirke, om der må bruges blitz :)

Det er ikke sådan jeg mener det :) Men det er hamrende uprofessionelt at bruge blitz som fotograf. De har forhåbentlig udstyret og teknikken til at tage de rigtige billeder uden blitz.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Man må aldrig nogensinde bruge blitz i kirken, som fotograf. Det er bare fy fy. For hvis præsten og parret hele tiden bliver fyret i ansigtet at en blitz, så tror da pokker at de ikke gider have det.

Igen så er det også forskelligt fra kirke til kirke, om der må bruges blitz :)

Det er ikke sådan jeg mener det :) Men det er hamrende uprofessionelt at bruge blitz som fotograf. De har forhåbentlig udstyret og teknikken til at tage de rigtige billeder uden blitz.

Ahh, ok :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først måtte vi slet ikke tage billeder i kirken før bagefter. Blev helt ked af det ved tanken om at der ikke ville være billeder af mine unger når de gik ind og af min far og min tur op af gulvet. Skrev derfor til præsten om det var iorden at vores prof fotograf tog billeder når vi kom ind i kirken og det var det heldigvis. Men INGEN billeder før vi gik ud igen. Og det har jeg det helt fint med, her bagefter. Det hele står så klart og med fuld lykke. Så billederne er heldigvis ikke noget jeg mangler el er ked af jeg ikke har.

Vores præst fortalte fotografen reglerne, så ingen mulighed for at snyde:-(

Ville gerne ha haft det hele filmet, men det var heller ikke tilladt. Øv øv men ellers fik jeg præcis som jeg gerne vil ha det. Vigtigst af alt blev jeg gift men manden i mit liv<3

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu er jeg selv ude og tage billeder til bryllupper, så jeg ved alt om det - desværre.

Det har så også bare gjort at vi IKKE nævner noget som helst om det for præsten, men giver vores fotograf frie hænder. Jeg SKAL have billeder af min vielse, sådan er det bare :) Så må præsten sku stoppe vielsen, det tager jeg gerne med. Men det har jeg nu kun hørt om en gang før, og det var pga. gæsterne fyrede løs med blitz.

Vores fotograf er super dygtig, og meget proff., og altid fået lov til at tage billeder under alle vielser, selvom det var no no oprindeligt.

Så mit bedste råd til jer, er at bede fotografen gøre det alligevel. Og bede ham ikke spørge præsten om lov :rolleyes:

Undskyld mig, men det der synes jeg altså ikke der er i orden! Hvis man på forhånd ved, at præsten ikke ønsker at man tager billeder under vielsen mener jeg bestemt IKKE det er okay bare at 'glemme' at spørge om lov og så gøre det alligevel. Jeg synes klart det er mangel på respekt! Præsten har en grund til at fremsætte det ønske han gør og det bør man respektere. Det var bare min holdning...

Men ja, som andre også siger så kan man da tage en stille og rolig snak med ham om et kompromis, hvor kun en proff fotograf tager billeder (evt fra sin plads i kirken) og andre gæster bliver bedt om ikke at fotografere. Evt kan man jo sige, at billederne ikke må vise præstens ansigt??

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu er jeg selv ude og tage billeder til bryllupper, så jeg ved alt om det - desværre.

Det har så også bare gjort at vi IKKE nævner noget som helst om det for præsten, men giver vores fotograf frie hænder. Jeg SKAL have billeder af min vielse, sådan er det bare :) Så må præsten sku stoppe vielsen, det tager jeg gerne med. Men det har jeg nu kun hørt om en gang før, og det var pga. gæsterne fyrede løs med blitz.

Vores fotograf er super dygtig, og meget proff., og altid fået lov til at tage billeder under alle vielser, selvom det var no no oprindeligt.

Så mit bedste råd til jer, er at bede fotografen gøre det alligevel. Og bede ham ikke spørge præsten om lov :rolleyes:

Undskyld mig, men det der synes jeg altså ikke der er i orden! Hvis man på forhånd ved, at præsten ikke ønsker at man tager billeder under vielsen mener jeg bestemt IKKE det er okay bare at 'glemme' at spørge om lov og så gøre det alligevel. Jeg synes klart det er mangel på respekt! Præsten har en grund til at fremsætte det ønske han gør og det bør man respektere. Det var bare min holdning...

Men ja, som andre også siger så kan man da tage en stille og rolig snak med ham om et kompromis, hvor kun en proff fotograf tager billeder (evt fra sin plads i kirken) og andre gæster bliver bedt om ikke at fotografere. Evt kan man jo sige, at billederne ikke må vise præstens ansigt??

Der vil jeg erklære mig helt enig. Hvis man VED at billeder er uønskede så bør man respektere det. Og ja, tag en snak med præsten om det måske kan lade sig gøre med kun den professionelle fotograf, uden blitz o.s.v..

/Josephine

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

der er ingen tvivl om, at jeg gerne vil have billeder af min vielse. Heldigvis plejer min far ikke at sige noget til det, så der er ikke noget problem. Det være sagt, så forstår jeg godt, at nogle præster ikke ønsker det. Jeg har en gang været ude for, at en præst stoppede MIDT i vielsen og bad de, der tog billeder om at holde op nu. Det var ikke fordi, det ikke var tilladt - men der sad tre på forreste række og knipsede løs.

Og hold op hvor gjorde det meget dårligt for stemningen!

Jeg kan ikke sætte mig ind i, at man hellere vil have dét, end respektere præstens ønske. Og helt ærligt, så er det da hammer uartigt at knipse løs, hvis man har fået at vide på forhånd, at det må man ikke... præster er jo altså også en slags mennesker :P

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil uendeligt gerne have billeder fra vores vielse. Men når det er sagt ville jeg have det hamrende dårligt over at gøre det når jeg ved præsten ikke vil have det. Kunne selfølgelig vælge en anden kirke, men vi hører til Herlev kirke og invitationerne ER sendt ud m kirkens navn og kort derfra og til selskabslokalet. Dér er gåafstand og vil helst bevare det sådan. V prøve at snakke med præsten om mine ønsker og foreslå billeder, hvor han ikke er med. Men tvivler på han giver mig lov. Han skulle som sagt være den præst i kirken dér går mest op i at dér ikke tages billeder. Men hold op hvor jeg bare synes det er surt! :-(

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil uendeligt gerne have billeder fra vores vielse. Men når det er sagt ville jeg have det hamrende dårligt over at gøre det når jeg ved præsten ikke vil have det. Kunne selfølgelig vælge en anden kirke, men vi hører til Herlev kirke og invitationerne ER sendt ud m kirkens navn og kort derfra og til selskabslokalet. Dér er gåafstand og vil helst bevare det sådan. V prøve at snakke med præsten om mine ønsker og foreslå billeder, hvor han ikke er med. Men tvivler på han giver mig lov. Han skulle som sagt være den præst i kirken dér går mest op i at dér ikke tages billeder. Men hold op hvor jeg bare synes det er surt! :-(

Ellers lad jeres fotograf tale med ham? Vores fotograf har aldrig fået et nej, selvom man ikke må tage billeder i kirken. Han må jo kunne et eller andet.. (og jeg ville altså stadig få fotografen til at tage de billeder selvom man ikke måtte - men vi har valgt den præst der giver lov :) )

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har også tænkt mig at prøve ad - forklare hvor meget det vil betyde for mig, så vi får se. Vores fotograf er fra den lokale avis og har fotograferet flere bryllupper i Herlev kirke. Han var den første dér fortalte mig at han håbede det ikke var denne præst dér var på arbejde da han er meget imod billeder under vielsen. Dog sagde fotografen også at hvis det alligevel var denne præst så måtte vi jo finde.ud af det. Så er liiidt ærgerlig omkring det. Men det skal ikke afholde mig for at prøve at charmere præsten, Haha:-P

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg må indrømme at jeg også godt forstår det lidt. Det handler jo om at de ikke ønsker at vielsesceremonien bliver en stor paparazzi seance hvor alle står med deres mobiltelefoner, kameraer m.v. og blitzer løs. Jeg mener at jeg i en tilsvarende debat herinde har set Jesper Albrechtsen skrive noget i stil med det Victoria skriver; at man i de fleste situationer som fotograf godt lige diskret kan liste et par billeder ind.

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer