AM_88

økonomi

22 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Annonce ♥

Vi har en konto som vi begge får vores løn ind på. Ud fra denne bliver der månedtligt trukket hvad der skal til vores budgetkonto - som alle faste udgifter bliver betalt fra. Resten af pengene har vi så til os selv - af disse penge skal der også handles ind og spares op .

Det fungerer ganske fint hos os, da vi begge har samme forbrug - ingen af os bruger viiildt mange penge.

Skal en af os i byen aftaler vi indbyrdes hvor meget der er ok at bruge - det samme med shopping...

Det var lidt svært i starten, da jeg altid har været vant til at skulle spare og min mand har altid været vant til at kunne bruge løs..

men det er kommet på plads nu :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har delvis fællesøkonomi hos os og den ordning fungerer fint så den fortsætter vi med efter brylluppet også :)

Det går ud på at vi hver har en lønkonto. Fra den trvi så til en fælles budgetkonto, hvorfra alle regninger betales. Derudover betaler vi hver et fast månedligt beløb ind på et fælles dankort. Herfra betaler vi så mad, gaver, benzin o.l. Det der så er tilbage på vores respektive lønkontoer er vores hver især og det kan vi så bruge som vi lyster uden at spørge den anden til råds. Det skal så lige siges at vi har stort set samme løn. Hvis det skulle ændre sig vil den part med den højeste løn gå ind og dække de flere udgifter sådan at vi har nogenlunde samme beløb til rådighed :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har delvis fællesøkonomi hos os og den ordning fungerer fint så den fortsætter vi med efter brylluppet også :)/>

Det går ud på at vi hver har en lønkonto. Fra den trvi så til en fælles budgetkonto, hvorfra alle regninger betales. Derudover betaler vi hver et fast månedligt beløb ind på et fælles dankort. Herfra betaler vi så mad, gaver, benzin o.l. Det der så er tilbage på vores respektive lønkontoer er vores hver især og det kan vi så bruge som vi lyster uden at spørge den anden til råds. Det skal så lige siges at vi har stort set samme løn. Hvis det skulle ændre sig vil den part med den højeste løn gå ind og dække de flere udgifter sådan at vi har nogenlunde samme beløb til rådighed :)/>

Så'n fungerer det også hos os - mere eller mindre :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har fælles økonomi, men hver sin lønkonto. Altså 2 lønkontoer, en budget og en opsparing.

Grunden til de 2 separate lønkontoer er, at så er vi sikret hvis den ene af os, Gud forbyde det, skulle gå bort. Det er nemlig sådan at hvis man går bort blir ens konto lukket indtil der er kommet styr på om der skyldes penge osv. Dvs at hvis man har fælleskonto, ja så står den ene part og kan ikke betale regninger, købe mad osv. Det skete for min svigermor da min svigerfar døde for 5 år siden.

Men vi er stadig fælles om alt og vi har begge kort til hinandens konto. Her er der ikke noget der er dit og mit, det er vores. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har hver vores lønkonto og opsparingskonto, fælles budgetkonto og fælles opsparing,

Vi har lige mange "lommepenge", som vi kan gøre med hvad vi vil. Resten bliver brugt til faste udgifter på budgetkontoen og opsparingskonto.

Hos os hæve vi madpengene i begyndelsen af måneden, så vi ikke bare bruger løs, for der skal jo være til hele måneden. Vi har også et gavebudget, hvor vi hæve 900 hver måned, så der er til gaver i løbet af året og ikke mindst til jul, som ellers ville være en meget dyr måned..

Vi har et rimelig stramt budget, da jeg er uden job, og på denne måde giver det ro på, for der er styr på det hele... :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har delvis fællesøkonomi hos os og den ordning fungerer fint så den fortsætter vi med efter brylluppet også :)

Det går ud på at vi hver har en lønkonto. Fra den trvi så til en fælles budgetkonto, hvorfra alle regninger betales. Derudover betaler vi hver et fast månedligt beløb ind på et fælles dankort. Herfra betaler vi så mad, gaver, benzin o.l. Det der så er tilbage på vores respektive lønkontoer er vores hver især og det kan vi så bruge som vi lyster uden at spørge den anden til råds. Det skal så lige siges at vi har stort set samme løn. Hvis det skulle ændre sig vil den part med den højeste løn gå ind og dække de flere udgifter sådan at vi har nogenlunde samme beløb til rådighed :)

Sådan gør vi også.. Dog er vi ikke så smarte at sætte penge til gaver og benzin på kontoen der også bruges til mad. Den bruges kun til mad.

Gaver og benzin deles vi om fra vores egen konto...

Og det er også planen at fortsætte med opdelingen efter brylluppet..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har hver vores konti og hver vores økonomi... Hver vores lønkonto og hver vores pbs konto. Vi har ikke kort til hinandens konto og heller ikke fuldmagt til dem. Faktisk har vi hver vores afdeling i Nordea.

Hvor mange flasker whisky han køber og hvor mange sko jeg køber, det er vores eget problem. Vi har begge hver en bil og en motorcykel som vi hver betaler til. Huset står i hans navn og det betaler han, selvfølgelig, og hvad dertil hører. Jeg betaler så meget af de daglige indkøb.... Gaver køber vi til vores egne familier.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har også delvis fællesøkonomi, således at vi har seperate lønkonti, fælles udgiftskonto, fælles madkonto som vi hver har et dankort til, og en fælles rejseopsparing som vi betaler til månedligt.

Min mand tjener meget mere end mig lige nu da jeg er på SU (han ca. 40.000 før skat, jeg ca. 7.500), så han betaler langt størstedelen af huslejen, og sparer desuden op til en bil. Men udover det er vores indbetalinger ens.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vores er lige som mange af jer andres kan jeg læse. Vi har hver vores lønkonto, fra den bliver der trukket et vist beløb til vores fællesbudgetkonto - således at vi har samme rådighedsbeløb.

Fra budgetkontoen bliver der så trukket til madkonto, bryllupsopsparing, gavekonto, hundens konto :rolleyes: , vedligeholdelseskonto til huset og ja sikker andre konti. Der er så mange haha.

Det fortsætter vi med når vi bliver gift. Så skal vi ikke lige tjekke med hinanden, inden min kæreste f.eks. går ud og købet et nyt fjernsyn fordi jeg gerne vil have et :cheerleader3: Jeg elsker også det med overraskelser, og det kan man jo ikke rigtig med fælles konto. Jeg ville da nødig kunne se hvad han har købt til mig i julegave.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har fuldstændig fælles økonomi. Fælles lønkonto, der også virker som opsparing. Derfor overføres til fælles budgetkonto og to andre konti som vi hver har et dankort til (én til mad/dagligvarer og én til øvrigt forbrug). Derfra er det mig, der holder styr på tingene og hele tiden sikrer, at der er penge nok på kontiene. I øvrigt står jeg også for stort set alt dagligdags indkøb. Hvis min kæreste skal bruge større beløb (læs: 500+) giver han mig lige besked for at tjekke at der er dækning og ellers holder jeg bare jævnligt øje med netbanken (læs: dagligt - det må være en miljøskade da jeg arbejder i en bank :fløjt: ). På den måde får vi begge det forhold til økonomi som vi gerne vil - jeg får lov til at være kontrolfreak og min kæreste får lov til bare at bruge som han har lyst uden at skulle tænke for meget over det. Eneste 'problem' er når han vil købe en gave til mig at jeg ikke skal opdage det før tid eller kan se, hvor det er købt. (hurra for kontanthævninger til den sidste) :lol:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi deler også alt, da vi så ikke har din og mit, men vores :) Som fritidsjob sidder jeg ved kassen og oplever desværre alt for tit, at voksne mennesker står og skændes om, hvem der betalte maden sidst (ved godt det langt fra er alle, men er nok lidt miljøpåvirket ;) ) Vores løn går ind på den samme konto og herfra bliver der så overført til vores andre konti. Vi elsker at rejse, så vi har en ferieopsparing og en opsparing til gaver, nye ting til boligen (hvis der er noget der går i stykker) osv. Herudover er der en budgetkonto, hvor alt andet bliver trukket fra. Vi har kun dankort til den fælles lønkonto, da vi så bedre kan styre, hvad vi bruger af penge. Skal der købes gaver til hinanden hæver vi kontant, så det ikke kan spores ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har tidligere haft helt fælles økonomi med fælles lønkonto og forbrugskonto, men vi kørte begge rigtig træt i det fordi vi begge følte at vi ikke kunne tillade os at købe noget til hinanden... det føltes bare underligt fordi det jo kom fra samme konto så nu har vi fælles budgetkonto men hver sin lønkonto og forbrugskonto... så hvad der er tilovers på lønkontoen er hvad man kan bruge til sig selv eller den anden og det fungere bedst for os så det bliver vi også ved med når vi er blevet gift :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har fælles økonomi, men hver sin lønkonto. Altså 2 lønkontoer, en budget og en opsparing.

Grunden til de 2 separate lønkontoer er, at så er vi sikret hvis den ene af os, Gud forbyde det, skulle gå bort. Det er nemlig sådan at hvis man går bort blir ens konto lukket indtil der er kommet styr på om der skyldes penge osv. Dvs at hvis man har fælleskonto, ja så står den ene part og kan ikke betale regninger, købe mad osv. Det skete for min svigermor da min svigerfar døde for 5 år siden.

Men vi er stadig fælles om alt og vi har begge kort til hinandens konto. Her er der ikke noget der er dit og mit, det er vores. :)

Det her synes jeg da er ret relevant at vide... Det havde jeg aldrig overvejet, hvis du ikke havde skrevet det...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har helt seperat økonomi, det passer os bedst hver især! Jeg betaler nogle af regningerne og min mand betaler nogle andre det går sådan nogenlunde lige op ift. vores indkomster! Vi skændes ALDRIG om det !!

Min mand betaler: husleje, ejendomsskatter, el, varme, vand, forsikringer og sin egen bil, egen telefon!

Jeg betaler: TV licens, Boxer, internet, sfo, vuggestue, mad og dagligvarer, gaver, min egen bil og telefon!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har fælles økonomi, men hver sin lønkonto. Altså 2 lønkontoer, en budget og en opsparing.

Grunden til de 2 separate lønkontoer er, at så er vi sikret hvis den ene af os, Gud forbyde det, skulle gå bort. Det er nemlig sådan at hvis man går bort blir ens konto lukket indtil der er kommet styr på om der skyldes penge osv. Dvs at hvis man har fælleskonto, ja så står den ene part og kan ikke betale regninger, købe mad osv. Det skete for min svigermor da min svigerfar døde for 5 år siden.

Men vi er stadig fælles om alt og vi har begge kort til hinandens konto. Her er der ikke noget der er dit og mit, det er vores. :)

Sådan fungerer det faktisk også hos os: hver vores lønkonti, fælles konto med to dankort (Vi overfører hver måned et fast beløb til, hvor alle vores fælles regninger og udgifter bliver trukket) og en fælles opsparingskonto, hvor vi hver måned overfører et fast beløb. Nogle måneder bruger vi mere end hvad der er på fælles kontoen, men så overfører vi bare mere i de måneder. Andre måneder bruger vi mindre, så er der bare mere til næste måned :) Det der er tilbage på vores egne lønkonto kan vi frit bruge, og det er som regel gaver til hinanden eller forkælelse for en selv eller hinanden. Det fungerer super for os.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke fælles nu og får det heller ikke. Kan ikke se nogen ide med det:) Men vi har en budget konto hvor vi begge sætter et fast beløb over som dækker alle vores udgifter og så råder vi ellers over vores egene penge som vi tilbage.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har vidst så meget fællesøkonomi som man kan, men også fordi vi ikke har penge til "lommepenge".

Vi har en fælles nemkonto hvor alle pengene går ind (alle penge er så 2*su)

Så har vi:

budget som føres faste udgifter over til.

Forbrug for vi føre penge til mad over.

Så en som hedder overskud, hvor de penge som er i overskud fra forburg bliver flyttet over på i slutningen af måneden, hvilket bliver brug til uforudsete udgifter.

Har så et opsparingskonto, men vokser desværre ikke mere da det kun lige løber rundt.

Derudover har vi hver vores dankortkonto hvor vi tidligere fik lommepenge ind, som vi har hver vores kort til (bortset fra mit er stjålet og lukket) men idet der ikke kommer flere penge ind de steder så bliver de ikke rigtig brugt mere.

Fik lige lyst til at tegne i Paint, selvom det nok ikke gør nogen forskel :).

post-47455-0-57187300-1354108757.png

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer