miss mia-maja

Dinnermusik eller ej?

31 indlæg i dette emne

Vi er ved at kigge på musik og vi er meget i tvivl om vi skal have musik under middagen også.

Vi skal helt klart have musik til dans (vi er i kontakt med en trio, som vi gerne vil have til dans) men vi er ikke helt sikre på om pengene til dinnermusik er givet godt ud eller om det kan spares væk...? Til eksempelvis konfirmationer er der jo heller ikke musik og selvom der er sangindslag plejer det jo at fungere fint nok...

Er der nogle herinde, som har erfaring med eller har oplevet et bryllup hvor der ikke var musik under middagen og fungerede det godt?

Redigeret af miss mia-maja
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor er der ikke musik til konfirmationer ? :loveshower: Det er der til de konfirmationer vi kommer ud til. Jeg har så privat været til konfirmationer, hvor der ikke var musik og også spillet bryllupsfester hvor stedet ikke mente at der var plads til os under middagen og det har umiddelbart fungeret meget godt. Om man kan og vil undvære det er smag og behag

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tja det må der jo så være til nogle konfirmationer, men ikke lige dem jeg har været til :wink:

Vi vil hellere give lidt ekstra for at få den ønskede musik til dansen og så undvære musik under middagen, men det er rart nok lige at høre hvad andre siger omkring det emne før vi beslutter os :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke været til et bryllup uden musik, men har før været til andre fester uden musik (altså både live og noget som helst andet). Og det var altså lidt.. tamt. Hvis der er sange bliver det endnu værre når der ikke er musik.

Jeg ville personlig selv bruge penge på dinnermusik, og så booke en dj i stedet feks. hvis der ikke var råd til begge dele. Musik sætter virkelig en stor stemning, syntes jeg. Men andre er måske uenige. Men i min familie har vi altid livemusik uanset hvilken fest der bliver holdt - også konfirmationer :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har som sagt også været ude til konfirmationsfester hvor der ikke har været musik overhovedet og det har været hyggeligt men bare en helt anden form for fest end de fester vi er ude til med Diskobil. Personligt har jeg det faktisk stik modsat flere af mine kolleger som foretrækker at gå på efter middagen til dans. Fordi dinnermusikken giver mulighed for at bygge op og levere en mere helstøbt og musikmæssigt alsidig løsning.

I forhold til musik til festsangene så er der mange selskaber som godt kan synge selv og nogle festsange (dem hvor der indgår 5-6 af slagsen, folk skal rejse sig op etc.) som gør sig bedre med musik men ellers så virker det bedst med musik.

Til et mindre selskab kan man naturligvis altid diskutere om det bliver for dominerende at have et helt band eller en trio til at spille under middagen. Man skal også være opmærksom på at visse instrumenter ikke kan dæmpes, eksempelvis trommer. Der gør mange bands m.v. det at de har 1-2 mand på under middagen hvorefter de andre (den anden) støder til senere.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal ikke have musik under middagen. Jeg har både været til bryllupper med og uden og de par stykker vi har været til, hvor der har været musik har det været ret højt og faktisk lidt irriterende... Det bryllup vi var til uden musik under middagen var derimod helt vildt hyggeligt og skønt bare at kunne sidde at snakke uden at skulle råbe. Vi overvejer dog at lave en playliste, så der kan køre noget diskret musik i baggrunden lidt senere på aftenen men umiddelbart tror jeg ikke det kommer i brug. Vi elsker at snakke i vores familie. :-D Og vi er flere som er gode til at synge, så det er heller ikke noget problem, når det er fællessange. Der er også mulighed for, at en kan tage en guitar med og akkompagnere til fællessangene. Så min mening er at det sagtens kan være festligt og hyggeligt uden dinnermusik.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal ikke have musik under middagen. Jeg har både været til bryllupper med og uden og de par stykker vi har været til, hvor der har været musik har det været ret højt og faktisk lidt irriterende...

En af de største udfordringer ved at spille dinnermusik er faktisk at afpasse niveauet så det bliver tilpas og sikre at folk også kan snakke sammen ugeneret uden dermed at være usynlig.

Det er faktisk nogle af de ting vi får meget ros for fra gæster og ikke mindst fra den lidt ældre generation. Fordi de mere eller mindre er vokset op og har været vant til suppe steg og is musikere som generelt har haft en tendens til at spille for højt (og være for meget i fokus).

Alt for mange begår den kæmpe fejl at de har højtalere stående på gulvet eller i kropshøjde hvorved der skal spilles forholdsvist højt hvis man skal trænge ned til de bagerste i et lokale. Jeg bliver ofte spurgt af kolleger når de ser billeder af opstillinger hvorfor jeg har min højtalere så højt op og forklaringen er at det har jeg under middagen fordi lyden derved kommer op over gæsterne og kommer til at "flyde" over dem fremfor på dem. Derudover handler det om selv at vurdere niveauet nede i lokalet når der er folk og alm. small talk. Det at man gør det viser også folk at det er noget man har fokus hvorved det er mere legitimt for dem at sige til hvis de syntes det er for højt (hvad det så sjældent er). Sidder der nogle tæt ved højtalerne siger jeg også typisk til dem at de bare skal sige til.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror så ikke der er den store forskel og at det er så meget billigere. Transporten og opsætning er jo stadig det samme ligesom pianisten ikke kan spille andre steder samme aften. Derved er det nok begrænset hvor meget billigere det bliver.

I forhold til de jobs vi selv laver der er dinnermusikken faktisk ikke noget som der betales ekstra for. Eller sagt med andre ord. Der er ikke nogen egentlig rabat selvom vi først går på senere men det er klart det er en anden pris når vi har en pianist med ud.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt at høre at der er flere der vælger som os. De brylluper jeg har været til med dinnermusic, har det kun været forstyrrende - også/især når der skulle akkompagneres til festsange. Har faktisk heller ikke oplevet god festmusik, bare larm... men det kan jo være vores vennekreds :blink: Vi har ikke råd til de mange, mange penge, da vi skal have 90 til reception og 60 til helaftensarrangement til under 60,000kr... så vi laver playlists for begge dele, evt. får vi min fætter (der er 15 år og DJ i den lokale ungdomsklub) lov til at styre festmusikkken med det udstyr han nu gider tage med fra Norge. Det skal nok blive godt!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øh - En playlist der står og kører under middagen via en computer eller en jukeboks er der da også dinnermusik. :) Forskellen er bare at playlisten er statisk og at der er ikke er nogle til at kontrollere den, og i særdeleshed lydniveauet. Jo man kan have en der står for den del men vedkommende har jo også andre "pligter" som gæst. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Øh - En playlist der står og kører under middagen via en computer eller en jukeboks er der da også dinnermusik. :) Forskellen er bare at playlisten er statisk og at der er ikke er nogle til at kontrollere den, og i særdeleshed lydniveauet. Jo man kan have en der står for den del men vedkommende har jo også andre "pligter" som gæst. :)

Hehe det tænkte jeg sgu ikke over. Jeg har bare et billede oppe i hovedet af alle de over-entusiastiske DJs og pianister jeg har set, som kræver hele selskabets opmærksomhed.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hehe det tænkte jeg sgu ikke over. Jeg har bare et billede oppe i hovedet af alle de over-entusiastiske DJs og pianister jeg har set, som kræver hele selskabets opmærksomhed.

Så tror jeg der er noget som du har misforstået gevaldigt i forhold til det som jeg og flere af kollegerne leverer weekend efter weekend. :) Der findes såmænd nok DJ´s og pianister der ser det som at de skal være midtpunkt under middagen men de DJ kolleger og pianister jeg kender, mig selv inklusive, som gør det meget i bryllupsfester, ser det stik modsat. Naturligvis skal man være på når der skal spilles for til festsange og det giver da også reaktioner når man følger en tale op med musik som sidder lige i skabet. Men ellers er udgangspunktet at det handler om at være så diskret og usynlig under middagen som muligt med fokus på det at levere dinnermusik og baggrundsmusik. Naturligvis heller ikke sådan at det kommer til at virke stift. Man kan sagtens være lidt på med kysserunder etc. alt efter hvad man fornemmer passer ind men det er stadigvæk diskret når det er. Jeg hører engang i mellem bryllupskunder sige at man godt må lave lidt sjov under middagen. Dybest set tror jeg det dækker over usikkerhed om hvorvidt gæsterne nu kan underholde sig selv, hvad de godt kan, og der plejer jeg blot at sige at jeg under middagen normalt "taler igennem og med musikken". Så nej. Ved en bryllupsfest er det brudeparret der skal være i centrum. Som udøver kan man så komme mere på senere men også der er det vigtigt at man gør sig klart at en bryllupsfest er andet end musik og dans.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er sikker på I gør det godt diskobil. Jeg har bare aldrig oplevet det. Mine oplevelser fra bryllupper er, at musikere desværre kræver megen af den opmærksomhed som burde tilfalde brudepar og taler. Men jeg snakker altså kun udfra de 5-6 bryllupper jeg har været i, hvor dinnermusic har været til gene mere end til gavn. Og det er hvad jeg ville forvente, hvis jeg skulle finde musik indenfor vores budget desværre...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har da også oplevet de skrækscenarier som du omtaler.

Man står udenfor i forbindelse med en bryllupsfest og "trækker frisk luft" på et sted hvor der er andre selskaber. Man kan stå og kigge ind på et andet selskab og se alle folk stå op og synge "sejle op af åen" kiggende op på en spillemand og der krummer jeg tæer.

Man kan stå og spille dinnermusik hvor der er et andet selskab inde ved siden af hvor der tydeligt kan høres bum bum rytmeboks toner fordi der spilles tordnende højt derinde.

Og man kommer tit ud for ældre gæster som inden ser betænkelige ud men som efterfølgende kommer og roser én fordi de jo faktisk kunne snakke sammen under middagen: Det er de nemlig ikke"opdraget med" via deres opvækst. :lol:

Meget apropos det her var der en som søgte en dinnermusiker herinde i sidste uge og jeg anbefaler en pige som jeg selv har haft med ude på et bryllupsjob ovre i det jyske. Det lød meget positivt blev der sagt efter at de havde talt med hende; Det eneste de havde at "udsætte" var at hun havdeoplyst at hun ikke sang med på festsangene. Noget som jeg forstår fuldt ud: Det er jo sange som er skrevet til brudeparret og for at selskabet skal synge dem. Vi oplever da også af og til kunder som i forhold til pianister taler om skålesange, i stil med ovenstående skrækscenarie og der siger vi til dem at det nok er nogle andre de skal have fat i. Jeg har oplevet enkelte spillemænd der bare kan det men jeg er bare ikke sikker på at det er sagen til et bryllup. En pianist i min definition er noget helt andet.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det var miiiig :cheerleader3:

Hun er lige i vores smag, og det er jo det vigtigste. Jeg er desværre bare bange for at min familie ikke synes hun er ret fantastisk, netop fordi de er vant til de der skålesange osv. Og det skal vi jo så ikke liiiige have velda. Men det må de jo om. Det er vores fest :)

(vores "familiemusiker" spiller dog så lavt så man godt kan snakke sammen. Intet det. Det er bare sådan lidt.. 80er og rund fødselsdag. Det hører ikke hjemme til et bryllup).

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uanset hvor meget de er til skålesange og spillemænd så tror jeg egentlig også de vil kunne iværdsætte det jeg kalder fremførsel af seriøs klassemusik. Jeg oplever det jo også selv: at dem der er vant til spillemændene eller andre former for musik bliver positivt overrasket. Vi har fået adskillige 50 og 60 års fødselsdage ind på den konto. :loveshower:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Rigtigt men jeg har til gengæld mødt og oplevet lidt af hvert. :lol: Også ældre som har troet at jeg selv stod og spillede til sangene fordi jeg tilfældigvis har et keyboard/tastur siddende i min pult til musiksøgning. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer