Du og Jeg

Hvordan dælen gør man...

10 indlæg i dette emne

Hej med jer.

Jeg er en str 40, som har indset at hvis jeg skal tabe mig inden brylluppet, skal jeg nok til at komme i gang. Dette er noget jeg rigtig gerne vil, da jeg slet ikke er tilfreds med min krop.

I 2009 var jeg en lækker lille petite sag. Str 34/36, og jeg kunne ikke tage på uanset hvad jeg gjorde. Når jeg ser billeder fra dengang, var jeg dog lige lovligt tynd, men det skyldes måske også at jeg kun var 19, og at jeg havde et job i butik hvor jeg gik meget. Jeg havde heller ikke kørekort, så der var jo også noget motion i at tage offentlig transport.

2009 var desværre også året hvor jeg blev ramt af svær psykisk sygdom. Jeg lider af ocd, og i 3 år var jeg så syg at jeg ikke kunne arbejde, og knap nok var et menneske.

I de 3 år tog jeg omkring 15 kilo på. De 10 af dem er jeg glad for, for de har sig rigtigt og givet mig kvindeformer - samt et par store flotte bryster.

Siden jeg startede job i juni har jeg taget yderligere 5-10 kilo på. Disse kilo er god mad, slik, sodavand, hygge og hvad man nu eller stopper i hovedet for at forkæle sig selv. Jeg arbejder i hjemmeplejen nu - "desværre" i aftenvagt set fra motionens side. Vi kører i biler og får derfor ikke motion ved at cykle.

Jeg vil gerne tabe mig 10 kilo, da jeg er 165 høj, og mine 74 er lige i overkanten.

Jeg er bare helt lost på hvordan netop jeg kan tabe mig.

Motionscenter er no-go, og det skal være noget der passer til at man halvdelen af dagenen ikke kan kokkere mad, og ikke kan være sikker på at spise et fast tidspunkt.

Men hvor dælen starter man?! Jeg er klar over at kiloene ikke rasler af en, når man ikke gør en kæmpe indsats, men sådan som mit liv er, skal det være små omlægninger i hverdagen som gør forskellen, og så må det tage den tid det tager.

Alle gode råd modtages med kyshånd!! :)

(min hubby vil gerne støtte mig, og han er med på at leve sundere, så længe det ikke er fanatisk)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Indtil i sidste uge havde jeg en arbejds rute som lå centreret i byen, og jeg gik derfor rundt til folk når ikke det regnede eller sneet. Godt nok var der kun 5-15 minutter imellem folk, men det er bedre end at køre.

Nu har jeg den rute hvor der er langt imellem folk, og jeg er derfor nød til at køre hele tiden, da jeg ikke har tid til at gå i 30 - 45 min mellem hvert besøg. Folk bor også i huse, så jeg får ingen motion på trapper.

Nogle råd til ting jeg kan i arbejdstiden er også velkomne. :) jeg arbejder fra 15-23 hvis det har en betydning.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Du og Jeg

Kender godt følelsen af at ikke kunne tage på lige meget hvad jeg spiste og hvor meget jeg dyrkede motion. Var selv for 7 år siden en str. 36. Nu er jeg en str. 40/42 og vil gerne havde det værste fedt væk inden mit bryllup om 2 mdr..

Har selv et arbejde hvor jeg arbejder både dag og aften blandet.

Jeg har normalt en meget sød tand specialt for chokolade. Så jeg har sat mig et mål inden bryllupet.

Som at ikke spise slik, kager, chips eller drikke vin, sodavand, saftevand mm. Istedet spiser jeg nødder eller sutter på en sukkerfri pastil hvis jeg bliver lækkersulten. Drikker massere af vand. Selve kosten er ikke kun salat :wink: Spiser magert kød eller med lidt fedt indhold og fuldkornspasta eller spagetti, med moderalt sovs. Frugt spiser jeg max 2 -3 stk. af om dagen og undlader kartofler pgr. stivelsen.

Det er vigtigt at du får en god natsøvn og en god morgenmad som natural eller A38 med lidt frugt og nødder.

Af motion går jeg så meget som muligt og når vejret bliver bedre cykler jeg ture.

Hvis du vil bruge nogen af mine råd bliver det måske ikke let, med det kommer resultat efter 14 dage. :thumbsupsmileyanim: Tabte selv mellem 0,5 -1 kg. efter 3 uger og jeg skal kun tabe mig 4-5 kg.

Hvis du gerne vil havde nogle opskrifter så sig til.

Mange held og lykke med dit vægttab.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har lært at sige nej tak til kage og slik. I stedet for at sige "jeg vil gerne tabe mig" så i stedet sige, jeg har faktisk ikke lyst til noget. Min opfattelse er at folk bliver hurtigt fornærmet over, når man siger at man ikke vil have noget usundt for, så bliver de bare selv mindet om, at de spiser noget de ikke burde. Plus så minder man også sig selv om, at det er vigtigere at være tilfreds med ens udseende på ens bryllupsdag end en kage.

En anden ting, der gjorde jeg tabte 16kg gik fra str. 40 til 38 var at blive vegetar. Ved godt at folk tror man lever af tofu og bønner, men egentlig spiser jeg bare flere fibre og grøntsager og så er det dejligt, at folk ikke ser ned på en fordi man ikke har lyst til MacD, for nu er jeg jo vegetar, så kan "desværre" ikke spise det de har derinde :biggrin:

Og et godt råd: ingen sultekur, lav retningslinjer, men ikke restriktioner. Hvis jeg siger du ikke må få kage, er jeg sikker på at du får lyst til kage. Brug "jeg har ikke lyst" overfor dig selv og sig det til andre. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det dog også sygt irriterende at man ikke må tabe sig, uden folk bliver jaloux... Men du (Lotus) har jo helt ret i at det er meget nemmere at sige "jeg har ikke lyst", end "jeg prøver at tabe mig"...

Jeg er jo stor fortaler for at skære ned på kulhydraterne... Især hvis man ikke motionerer... Det kan også give et mere stabilt blodsukker, så man ikke falder i kage-fælden...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvor er det dog også sygt irriterende at man ikke må tabe sig, uden folk bliver jaloux... Men du (Lotus) har jo helt ret i at det er meget nemmere at sige "jeg har ikke lyst", end "jeg prøver at tabe mig"...

Jeg er jo stor fortaler for at skære ned på kulhydraterne... Især hvis man ikke motionerer... Det kan også give et mere stabilt blodsukker, så man ikke falder i kage-fælden...

Jeg er helt enig. Forstår ikke hvorfor man ikke må passe på sin krop og lade være med at fylde den med alt muligt. Jeg vil også sige skære ned på hvidt brød, pasta og ris og i stedet spise rugbrød, perler/bulgur eller andet substitut for ris. Synes det er ærgeligt at mange personer er begyndt at leve stort set kun af proteiner, da det kan medføre nyrerproblemer fordi protein ikke kan lagres og derfor skal forbrændes med det samme ulig kulhydrat og fedt. Kroppen har brugt for alle næringsstofferne også kulhydrat bare ikke hurtige/næringsfattige som hvidt brød og ris. Heh der gik vist lidt uddannelse i det, har en professionsbachelor i ernæring og sundhed, så det ligger mig meget nært.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er selv igang med at vægttab inden mit bryllup til sep., og efter flere forskellige kure i tidens løb, startede jeg på Dukan kuren d. 16.01.13.

Har indtil videre tabt lidt over 3 kg uden motion (dette skal jeg virkelig også igang med) :cheerleader3:

Det er den optimale kur for mig, fordi man må spise alt man kan af proteiner, som mætter rigtig godt, og selvom jeg virkelig har en sød tand for chips og chokolade, så har trangen egentlig ikke været der, siden jeg begyndte på kuren.

Og op til starten spiste jeg ellers noget hver dag :blush:

Jeg mangler stadig ca. 9 kg, men er topmotiveret, for det går jo godt.

Ved ikke, om denne kur er noget for dig/Jer, men prøv at kigge på det.

Jeg er bare glad for en kur, hvor man ikke skal veje ting af, tælle kalorier eller være sulten :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg har altid svunget 8 kilo i vaegt, men efter min depression er det blevet meget svaere at komme af med det pga manglende overskud og viljestyrke.

Men det der virker for mig er foelgende>

Naar jeg har haft en lang periode med overspising er min mavesaek blevet stoerre og vant til at faa meget mad, saa jeg starter ud med:

1. saa godt som faste den foerste dag, kun flydende sager og masser af vand. ubehageligt, men effektivt.

2. de foelgende dage spiser jeg havregryn til morgenmad> en lille kop havregryn med maelk og sukker

et stykke rugbroed med et stykke hamburgerryg eller lignende som tidlig frokost

et stykke rugbroed med ost eller leverposteg til eftermiddag.

en tallerken med aftensmad .. ikke for stor potion inden 18

efter 18 er det te med soedepiller eller lignende og vand

3. efter ca 5 dage ialt har jeg vaennet mig fra sukker, fastfood, overspisning og har tabt alt de ophobede vand fra mine gamle vaner.

4. Fortsaette havgryn om morgenen eller A38 med musli eller lignende.

spise paa samme tider men spise 2 rugbroed hvis man arbejder

samme til eftermiddag, eller salat med koed eller pasta.

stadig en potion aftensmad og ingenting udover drikkevarer efter 18.

Hvis man motionerer eller laver fysisk arbejde nogle dage skal man selvfoelgelig spise mere saa man ikke bliver daarlig.

og altid masser af vand og husk at hvis man spiser visse soedepiller kan man blive sulten. frugt er ogsaa tilladt men kun 1 om dagen

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Du og Jeg

Kan godt forstå dine frustrationer...

Jeg har selv tabt mig ved hjælp af Go'Kur på TV2 (mit mål er BMI<20, er på 20,3 nu så mangler stadig et par kilo.) Maden tager ca. 30min at lave, der kan nemt laves til madpakken/dagen efter som kan spises kold. Derudover er der mange gode ideer til mellemmåltider. Jeg ser det ikke som en kur, men som at jeg tænker mig mere om nu.

Hvis du har motivationen til det vil lidt stram-op øvelser hjemme i stuen være en god ide. Jeg har fx et par dvd'er med vores alle sammens "Fru Baller af stål" Charlotte Birkow hvor der er 10minutters programmer for enten mave/ryg eller baller/lår - I starten er det bare av av!

Pøj pøj!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har købt mig bogen "Spis dig i balance" og det hjælper virkelig for mig. Der deler man kosten op på 3x33% fordelt på fedt, protein og kulhydrat og så bruger jeg madlog.dk til at holde styr på hvad jeg spise... madlog kan også være lidt af en øjenåbner hvis man skriver alt en for så kan man virkelig se hvor meget man kører ind af mad på en dag

Nå jeg har lyst til noget sødt er jeg begyndt at spise ISIS produkter... de tager lige den søde tand uden af være alt for usunde :)

Så det der hjælper for mig er at glemme alle de gamle kostråd om at spise meget fra kulhydrat og kun lidt fedt, men i stedet for spise masser af protein (som mætter helt vildt) og ikke være så fedt forskrækket men til gengæld undgå for mange kulhydrater og specielt hvede og stivelse - og så altid huske at sammen med kulhydrater er det vigtigt også at spise protein fordi det så bliver optaget anderledes i kroppen :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer